@Swa: ik kende die website ook nog niet, was op zoek naar een goede website om te linken. Nou, die heb ik dus gevonden (per ongeluk eigenlijk)! Ik kreeg zelf ook een beter beeld bij het hoe en waarom van 'scale color'.
@Danny: vacuformen is het namaken van een voorwerp zoals een cockpitkap door middel van het verhitten van een stuk (transparant) plastic en het vervolgens om de originele cockpitkap heen te trekken, dit terwijl het plastic onderaan vacuum getrokken wordt door bijvoorbeeld een stofzuiger. Waarom? Om een (veel) dunner glaasje te krijgen. Het Airfix origineel is 0,7mm. dik, wat ruim 5 centimeter in het echt eleven zou betekenen. Kijk maar eens voor de lol op je liniaal hoe dik dat zou zijn. Het glas in de Nautilus verbleekt erbij.
Het echte glas van zo'n cockpit zal, schat ik, zo'n 1 centimeter dik zijn. Dat zou een schaaldikte opleveren (1/72) van 0,14mm. Ik weet niet of dat haalbaar is. In elk geval levert Evergreen een 0,13mm. versie. Maar misschien is die te instabiel; dan zou ik gaan voor de 0,25mm. versie (zie
hier. Dat is nog steeds bijna eenderde zo dik als Airfix' versie.
Hoe te vacuformen? Op Youtube zie je diverse handleidingen; om te lezen zie bijvoorbeeld
hier. Met zeer instructief (en indrukwekkend en) kort filmpje.
@Filip: dat de Dornier er qua interieur goed uit ziet ligt vooral aan de geweldige kwaliteit van Airfix en Eduard, gelukkig heb ik het niet grandioos verpest; maar zoals tevoren al gezegd zou dat vrij lastig zijn. Het zijn gewoon erg knappe staaltjes techniek. Dank voor het compliment in elk geval. De cockpit is helemaal in elkaar gelijmd met Gator Glue, op één stoeltje na omdat daar
geen bevestigingspunt was; dat had Airfix veel te kort ingeschat dus heb ik gekozen voor een CA-brug. Het plastic van de desbetreffende stoel raakt het plastic van de cockpitwand niet of nauwelijks.
Wat betreft Gator Glue, zal ik een uitgebreid how-to topic schrijven waar ook de voor- en nadelen in vermeld gaan worden. Vandaag kwam ik erachter dat naast de twee mij bekende nadelen (niet beschikbaar in Nl/Be en houdbaarheid van slechts één jaar) er nog een nadeel is voor sommige modelbouwers: het droogproces duurt lang (Ik hou het maar op anderhalf uur voor de meest fragiele onderdelen). Ik zal ook beschrijven hoe daarop te anticiperen valt. Tegenover dat langere droogproces krijgt de modelbouwer zeer precieze mogelijkheden tot stellen en aanpassen, omdat -zoals je beschrijft- de lijm steeds iets vaster gaat zitten. Een minuut later zit het onderdeel vaster en is het minder flexibel dan een minuut eerder. Je kunt uiterst minutieus bepalen hoe de stand is van een onderdeel. Voor plaatjes die ergens aan vastgeplakt moeten worden geldt dat niet zozeer als bijkomend voordeel, maar ook daar is het prettig dat je kunt stellen (anders dan bij CA). Je kunt zo mooi die ene tiende millimeter corrigeren, net zolang tot het precies goed zit.
ook aan het friemel werkje die je voor me deed met het PE scharniertje. (...) Terwijl het nog fris in m'n geheugen zit nu , zal ik toch niet lang wachten de 3 resterende scharnieren te maken. Mede daardoor is mijn vrees om met PE onderdelen ,nu toch een stuk gedaald en zal de drive er weer komen om eraan verder te werken.
Dat is prachtig om te horen Filip, om eens een waar cliché uit de hoge hoed te toveren: daar doe ik het voor!
Ook nog maar even offtopic, een overzichtje van hoe ik dat scharniertje zo heb gekregen:
1) Scharnieronderdelen van de fret lossnijden ('drukken') met een scherp mesje, op een harde ondergrond zoals een tegeltje.
2) Scharniertjes hard vastklemmen met pincet, dichtbij de verwijderpunten, en dan met een metalen nagelvijltje dat je bij de drogist kunt kopen netjes bijwerken totdat er geen verwijderpunt meer te zien is. Zo'n vijltje werkt perfect en je kunt er ontzettend lang mee doen.
3) Onder photo etch bender, met de lange zijde vastgeklemd (eerst het veertje+klem van de tool naar beneden drukken, daarna wieltje vastdraaien). Let erop dat de vouwlijn (die naar boven wijst) een millimeter of zo van de klem af zit.
4) Met vouwmesje onder de vier tandjes van het PE-deeltje proberen te komen.
5) De tandjes 90 graden omvouwen. Goed kijken of het wel echt 90 graden is; dat de tandjes precies recht omhoog staan wil niet alles zeggen. Probeer (hoewel het soms lastig te zien is) de hoek te spotten.
6) Onderdeeltje verwijderen uit tool.
7) Dunne speld of naald in de hoek van het onderdeeltje leggen (op een plat oppervlak). Vervolgens met een mesje de tandjes om de speld of naald heen drukken. Eventueel nog een beetje aandrukken met een pincet. Als ze alle vier zijn gebogen, speld of naald weghalen. Nu is de basiscurve gemaakt.
8 ) Leg het 0,3mm. metaaldraadje (of was het toch 0,4? In elk geval is die speakerdraad 0,1 of 0,2; dat zat verkeerd in mijn hoofd) in de hoek van het onderdeeltje.
9) Vouw met een mesje de vier tandjes om het metaaldraadje heen. Druk aan met een pincet. Bekijk het resultaat goed in het licht van een tafellamp en maak desnoods een foto om erachter te komen of het scharnierpunt écht recht zit, ten opzichte van de andere. Indien niet recht -> met pincet of mesje voorzichtig recht duwen.
10) Bouw nog zo'n ding. Leg ze in elkaar. Nu komt het moeilijkste: druk het metaaldraad door de in totaal acht scharnierpuntjes heen. Ik heb het uiteindelijk zo gedaan: eerst de eerste twee punten door rijgen, daarna de V-vorm in een zo natuurlijk mogelijke pose zetten, dan door rijgen. Dat ging eigenlijk meteen goed, maar misschien was het ook wel geluk. Het is in elk geval van belang om in de voorgaande stappen precies te werken, zodat de scharnierpunten mooi ten opzichte van elkaar uitgelijnd zitten.
11) Als dat goed zit, kun je de lipjes (die later aan de platen komen vast te zitten) in de gewenste positie buigen, bijvoorbeeld met een vouwmesje op een hard plat oppervlak. Let goed op dat dit buigen de integriteit van de scharnierpunten niet aantast.
12) De twee uiteinden afknippen en stipjes secondenlijm op doen. Let op dat deze het messing niet raken. Idealiter in combinatie met accelerator gebruiken (Zip Kicker), zodat het bolletje lijm niet ongewenst vervormt tijdens het drogen. Je zou ook één van de scharnieren kunnen vastlijnen aan het metaaldraadje (op de vier scharnierpunten van dat onderdeeltje). Dit is wel een precies en riskant werkje.
De stand van zaken van de Dornier nu (bouwverslag volgt) :