O Filip, nog bedankt voor je berichtje! Ik had het even over het hoofd gezien vanwege de foto. Dank je wel voor het compliment; ik probeer een middenweg te vinden tussen net werken, weinig hoeven scratchen en een relatief snelle bouw. Tot nu toe is het een erg leuke tijdsbesteding deze Dornier!
77. Symmetrisch maken:
78. Weghalen van ondiepe ejector pin marks kan eenvoudig met een micro chisel + mesje. Grotere kunnen beter gevuld worden.
79. Zodra de Gator Glue onder de stripjes op de bommenluiken uitgehard is, kunnen de uiteinden met secondenlijm worden vastgezet. De secondenlijm kan bijvoorbeeld op een stukje Tamiya tape worden gedaan (even dippen). Vervolgens vastdrukken; na een halve minuut laat ik los en zit het vast.
80. Voordat ik ga primen, wil ik eerst de gordels maken en in vorm buigen. Zo verzeker ik mezelf ervan dat ik straks de verflaag niet beschadig. Let bij het ombuigen van de clipjes erop, dat ze naar voren buigen en niet naar achteren, zoals de incisielijn suggereert.
81. Dryfit pilotenstoel.
82. De andere stoelen hebben volgens mijn boek over de Dornier 17 gordel-bevestigingspunten aan de hoeken bij de ruggesteun. Dit geeft Eduard ook aan, maar de vouw die volgens Eduard gemaakt moet worden is incorrect.
Gator Glue die op ongewenste plekken zit, kan voorzichtig met een mesje worden weg geschraapt zonder dat het de details of kleuren aantast.
83. Ik bewaar de gerede gordels gescheiden, geplakt tegen wat Tamiya tape, om ze later niet te verwisselen. Het zijn setjes, hoewel de onderdelen hetzelfde zijn.
84. Voor het primen worden alle onderdelen met secondenlijm en accelerator op een cocktailprikker en dan in een stukje schuim (voor kerststukken) gedaan. De drie grote onderdelen komen niet op een prikker, maar op een stuk aluminiumlat.
85. De primingfase is er onder andere om fouten te spotten en die nog te kunnen herstellen. Hier blijkt dat ik vier ejector pin marks over het hoofd had gezien.
86. Verwijderd met Proxxon + freesje.
87. De onderdelen die geprimed zijn, komen in een ander stuk steekschuim te staan.
88. Elk onderdeeltje wordt vóór het spuiten stofvrij gemaakt. Zeker op deze schaal, vallen stofjes en kleine haartjes erg hard op. Op bijna elk onderdeeltje bleek een beetje stof te zitten. Soms zit er ook nog wat halflos plastic op, bijv. van schuurwerkzaamheden. Dat wordt dan weggeschraapt met een mesje.
89. En de priming zit erop! Eén laag is voldoende, het gaat toch om de hechting en dat zit na een laag wel goed. Dit is een mooi moment om, een uur voordat de onderdelen naar de werkruimte worden gebracht, die werkruimte op te ruimen en al het stof en rommel te verwijderen. De schilderfase is volop in de gang en stof kun je daar niet bij gebruiken.
Overigens is de primer van Alclad II, verdund met Mr Color Thinner. Ik bewaar een potje aldus aangelengde primer, zodat die gebruiksklaar is. Deze primer is snel droog en droogt bijna niet op de tip van de airbrush. Voor deze sessie van ongeveer twee uur vanaf het eerste spuitwerk, heb ik de airbrush tussentijds maar één keer hoeven schoonmaken (afgezien van de schoonmaakbeurt aan het einde natuurlijk). Ook de tip heb ik verder niet hoeven schoonmaken. Geweldig spul dat Alclad II in combinatie met Mr Color Thinner.
Totaal bestede tijd: 45 uur.