@Xavier: eigenlijk was ik er, nadat ik het had opgeschreven, ook wel klaar mee. Het beschrijven van een bouw werkt kennelijk therapeutisch
@Filip: ... er niets aan kon doen; dat is een interessante. Redelijkerwijze niet inderdaad, omdat een dryfit met dit soort dunne photo etch eigenlijk niet mogelijk is. En grote ingrepen met de photo etch waren na montage en demontage niet meer mogelijk omdat de PE vervormd was. Maar jouw opmerking heeft me ertoe gezet hierna aan te geven hoe je de photo etch wel degelijk zou kunnen gebruiken.
@Silenoz: goed te lezen dat je er zo over denkt. En bedankt voor je opmerking van eerder over de photo etch die eigenlijk de bovenkant van de flap zou moeten vormen; dat heeft mij op het juiste spoor gezet richting verwijdering van de photo etch. Zie hieronder.
@Swa: de andere keuze was om een zwevende as te gebruiken. Wie weet zou niemand het opvallen, maar daar gaat het mij niet zozeer om; ik zou me eraan storen en vind het bovendien (en daar komt mijn vreemde kant bovendrijven) van een gebrek aan respect getuigen voor de 1:1-exemplaren die rond hebben gevlogen als ik die zwevende as zo zou hebben gelaten.
Ach ja het zal niet opvallen, omdat het zoals het nu is eigenlijk ook hoort. De openstaande kleppen zou gewoon een extra luxe uiterlijk geven, maar je kunt niet altijd alles hebben.
258. Voor wie de photo etch set toch wil gebruiken en daarbij realisme wil betrachten, hier een lijst met aanpassingen (onder voorbehoud van juistheid, dit is wat ik uit tekeningen en foto's heb afgeleid):
1. Zaag een
rechthoekig stuk uit de vleugel ter grootte van de flap (de in plastic gevormde curve richting staart blijft zitten). Het moet nauw aansluiten. Dat de bovenkant van de vleugel bestaat uit plastic in plaats van de photo etch, is de reden dat het niet past. Zie de tekening (excuses voor het omgekeerde wortelteken) hieronder voor een schematisch overzicht.
2. Kras uiterst voorzichtig een panel line in de photo etch plaat. De panel line loopt, anders dan door Eduard gesuggereerd, niet recht maar richting vleugelwortel enigszins gekromd.
3. Plaats de in elkaar gezette bovendelen in de vrijgekomen ruimtes in de vleugels. Let er bij het monteren van de bovendelen op dat de lengtebalk enigszins gekromd loopt, zoals onder 2. gezegd. Zie als bron hiervoor de middelste foto op pagina 47 van de 60e Kagero-monografie.
4. De rest kan volgens plan worden gebouwd. Overweeg om de PE ruitjes niet te plaatsen, omdat ze niet veel toevoegen, het veel werk is en het er mogelijk slordiger uitziet dan zonder tenzij je er heel veel tijd aan besteedt en bijzonder minutieus werkt. Elk ruitje moet dan op dezelfde manier liggen.
Op die manier krijg je de flaps zoals ze bedoeld zijn. Zo heel veel meer extra werk is het nu ook weer niet, maar ik kon dit niet meer met mijn photo etch set doen omdat die verbogen en verpest is.
259. Zo zou het er dan, in onbeschilderde versie, ongeveer uitzien (n.b.: linker- en rechterdeel bij elkaar gezet hier, maar het gaat om het idee).
260. De motorbeplating wordt flink dunner gemaakt. Hier vóór en na.
261. Voor het spuiten is het zaak ook de motorbeplatingen te dryfitten en daarbij ook de motordelen in beide te proberen te schuiven. Het lukt zonder probleem.
262. De 2 uitlaatpijpen worden geklemd tussen motorbeplating enerzijds en een t-stuk anderzijds. Dat T-stuk past niet en moet verschillende bewerkingen krijgen. Eerst: 8x heen en weer schuren met een grove korrel schuurstick, aan beide lengtestukken van de T.
263. Daarna met de
korte zijde van een modelbouwvijltje aan de bovenzijde van de lengtestukken een kleine inkerving maken, voor de uitlaatpijpen.
264. Vervolgens met een mesje de binnenzijde bewerken, zodat de stukken op hun plek gedrukt kunnen worden.
265. En dan past het precies.
Totaal bestede tijd: 97 uren.