@Xavier: ik heb de Opel Blitz ook altijd een prachtige vrachtwagen gevonden. Dat zal hem voor dit diorama worden, denk ik.
Vacuforming
171. Het vacuformen gaat met het nieuwe plastic (Pet-G) bijzonder makkelijk. Iedereen kan dit, met de juiste materialen. Ik zal die zodirect beschrijven.
Eerst het origineel opschuren, zodat de uiteindelijke vorm net zo'n grote omtrek krijgt als het origineel. Ik schuur elk vlak 40x met de op één na grootste korrel van een schuurstick van CMK, daarna naschuren met op één na kleinste korrel.
172. Dan ziet het er zo uit.
173. Hier ligt het ene origineel in het andere origineel. Het onbewerkte origineel steekt mooi uit. Schuurmissie geslaagd!
174. Ik heb een Hema-fotolijstje gekocht (hout), waarvan de korte zijde 13 cm. was. Na wat verzagen was de lange zijde eveneens 13 cm. Supertoevallig passen de gekochte Pet-G plastic velletjes daar perfect op. Dat is echt geluk hebben, what can I say! Ze zijn vast te klemmen om het framewerk door middel van 8 dossierklemmen die bij de boekhandel te koop zijn.
175. Het fotolijstje grijp ik vast met een tangetje en hou ik boven een elektrisch pitje (in de oven kan ook). Eerst is het vlak:
176. Dan gaat het krimpen.
177. En het gaat verder krimpen. Geen zorgen, dat hoort zo.
178. Vanuit het midden trekt het weer recht. Wacht tot het ook in de hoeken rechtgetrokken is.
179. Van onder kun je dan zien dat het een halve centimeter gaat doorzakken. Het plastic is nu heel flexibel. Wiebel met het frame, en het plastic zal meewiebelen.
180. Tevoren was er blu-tack in het origineel gestopt, om te voorkomen dat het onderdeel zou imploderen. Het beste kun je de randen van het origineel aanvullen met blu-tack, zodat het vloeiend verder loopt.
Wat je hier ziet is:
- Een plank met een gat erin (3 cm. dacht ik, cilinderboor);
- Onder dat gat zit een L-stuk PVC-buis met daarin rubbers binnenin. Om wat voor toevallige reden dan ook, past dit ook
precies over de stofzuigerbuis heen. Het L-stuk zit ter hoogte van het gat aan de plank vast d.m.v. montagekit. Elke keer als ik wil vacuformen, sluit ik eenvoudigweg de stofzuigerslang aan. De plank ligt op een simpel uitklapbaar mandje dat je in de meeste supermarkten kunt kopen.
- Over het gat zitten twee op maat geknipte stukken Ministeck-ondergrond. Anderen raden hordeur-gaas aan, maar de Ministeck-ondergrond werkt perfect en had ik toevallig liggen. Beter twee stuks dan één, om het onderwerp hoger te plaatsen dan de hierna te beschrijven tochtstrip.
- Tochtstrip, te koop bij de bouwmarkt. Ook dit is (ongeveer) 13x13cm. neergelegd, zodat als het frame erop rust de stofzuiger het plastic vacuum kan trekken.
181. Als het plastic ongeveer een centimeter is ingezakt (na een halve minuut ongeveer, als de pit of de oven op heet staat), snel de stofzuiger aanzetten en het frame op de tochtstrip plaatsen. In een fractie van een seconde zorgt het vacuum ervoor dat er een perfecte overtrek van het origineel plaats vindt.
182. Lossnijden van het nieuwe onderdeel, eventueel de snijlijnen aangeven met een stift, origineel verwijderen en snijden / schuren. Snijden kan trouwens ook met het origineel er nog in.
183. Door het schuren was een aantal raampjes niet meer recht, maar overgegaan in de bolling van het geheel. Dat hindert niet, want uiteindelijk zullen de Eduard maskeerstickers de illusie van hoekigheid geven. Overigens, als ik met mijn vinger eroverheen ga merk ik dat het niet bol is maar dat het nog steeds vlakken zijn!
184. Het past precies, is prachtig transparant en is ongeveer 1/3 zo dik als het origineel. Het is nu een beetje vuil maar met wat Pledge gaat het straks hevig blinken. Ik ben zeer tevreden!
Het hele Vacuform-systeem heeft mij (afgezien van de boor die je misschien ook bij je buurman kunt lenen) ongeveer 30 euro gekost.
Totaal bestede tijd: 74 uren.