Hoofdsponsor

1/72 Dornier Do 17z [wip]

Wauw, nam even time-out, kom terug en wat zie en lees ik hier........schitterend Roy, sterk bezig !
Het is idd een hele boterham ;)
 
Roy Roy beste vriend wat een update laat je hier zien vol met zeer interessante uitleg over de test die je hier doet,verder ziet er als weer top en verzorgd uit super fijn om dit topic te kunnen volgen 😉
 
@Xavier: merci, die staat ook bijgeschreven! Interessante kitjes kom je mee, als de Dornier af is ga ik me eens uitleven op het uitzoeken van het kleinere spul en jouw links gaan zeker gebruikt worden.

Weet iemand al of de Blitz tanker de juiste versie is voor het tanken van een bommenwerper?

@Filip en @Danny: dank voor jullie aanhoudende belangstelling en aanmoedigingen! Ik besef dat sommige tekst (en foto's) misschien wat teveel van het goede zijn voor veel bouwers, maar ja door foto's ben je nogal eens heengescrolled. Voor iemand die dit model gaat bouwen is deze thread zeer waardevol, dat weet ik heel zeker; immers fouten die ik nu maak hoeven dan niet nog eens te worden gemaakt. Het zijn soms erg specifieke tips, soms wat algemenere.

@Erwin: er zijn verschillende vormen van de tanker, dus van de buitenkant durf ik al niet te zeggen welke waarvoor bedoeld is (wellicht zijn de verschillen wel vooral in het interieur van de opbouw!). Sterker nog, het kan best zo zijn dat deze bouwer er ten onrechte vanuit ging dat elke Opel Blitz tankwagen hetzelfde is en daardoor in zijn argeloosheid een T-Stoff-exemplaar gebruikte voor het tanken van een bommenwerper. En dan nog, ik zou een 1/72-versie moeten vinden van de 1/48-kit die jij toont; ook niet makkelijk. Het blijft een lastig vraagstuk!

De meest zekere optie lijkt nog steeds de Mercedes, die zag ik ook op een foto met een Dornier 17 staan in het boek dat ik gisteren kocht.

151. Ik heb nog wat weathering pastel (PW05 van Mr Hobby) geborsteld op de lage en hoge horizontale vlakken in de cockpit, om stof na te bootsen. Ik heb nog geprobeerd om vingerafdrukken in het stof te maken, maar dat bleek teveel moeite voor een relatief snel project als dit.

21928806658_8a5f7aac8b_b.jpg
 
Roy het is nu net alle tekst dat het voor mij zo interessant en leerzaam maakt...
Natuurlijk zijn foto's steeds welkom😄😉
 
@Danny: here we go again :D


152. Eduard instrueert dat zijn landingsgesteldeuren OP de deuren van Airfix moeten worden gelijmd Niet doen! De photo etch is in schaal ongeveer even dun als de echte deuren. Het enige wat je dan moet toevoegen zijn de scharnieren, maar dat maakt niet uit omdat de Airfix-scharnieren toch al niet meer zouden passen na het toevoegen van de photo etch.

Het 'walsen' van de deuren (in de lengte, daarna iets in de breedte, terug in de lengte, etc., net zolang totdat de vorm klopt).

22141169125_c3a17c59c0_b.jpg

153. Zo komt het te zitten.

22128582382_4ab1c925ee_b.jpg

154. Vergelijk dikte en kromming.

21953016640_230939eca7_b.jpg

155. De uitlaten van de echte 17z Bramo motoren waren erg dunwandig. Uitboren met handboortje (0,95mm.) en daarna nog dunner maken d.m.v. roterend mesje (mesje tussen duim en wijsvinger houden, tussen die vingers blijven rollen). Zie hier het verschil voor en na:

22141163735_f725671210_b.jpg

156. Hier is een impressie van wat er in de photo etch-set zit. Helaas is dit nergens op de site van Eduard terug te vinden, dus ik hoop dat bouwers die eventueel deze set overwegen te kopen wat met de volgende foto kunnen.

21520060483_a319ffdec1_b.jpg

157. Het verschil.

22151342401_a132e83405_b.jpg

158. Het verschil, andere kant. Ik zag pas op de foto dat er geplamuurd moest worden boven de PE-richel.

21518350774_95a9cef840_b.jpg

159. Er zat een gat in een van de nacelle-wanden, dat kwam doordat ik uitschoot met frezen. Ik heb dit gat gevuld, net als de kier achteraan. De vochtige plekken op de volgende foto worden gevormd door secondenlijm.

21518347744_80ed173ac7_b.jpg

160. Zap kicker.

22141167985_f96ddbc1c5_b.jpg

161. Nagelvijltje.

22128581212_16c66a6c33_b.jpg

162. Netjes gladgevijld en beetje bijgeschuurd met schuurstick.

22141167265_23f9c2f633_b.jpg

163. Door te primen weet je of er nog een naadje zit. Ik heb hier niet zoveel geduld mee en gebruik een zilverstift.

21518346904_cf3fe6b079_b.jpg

164. Succes!

21953306408_3214ffd290_b.jpg

165. Het gat...

22128581002_f274a9c9e9_b.jpg

166. Hier zie je dat er nog reliëf op ligt. Ik heb de kleuring verwijderd en verder gevijld....

21520053693_79a491d41c_b.jpg

167. ... en nu zit het wel goed.

22114988046_ee63fc2d6a_b.jpg

168. Zeldzamerwijze gebruik ik putty (jawel!) voor het vullen van een kier.

21953087060_a2aa9412f1_b.jpg

En dan is één kant af om te worden geprimed! Nu de andere kant :)

Totaal bestede tijd: 72 uren.
 
Ik plaats hier maar wat ik tegen kom hoor, ik zoek niet naar details en/of dat het de gewenste uitvoering is, maar je hebt dan toch al de link ;)

MAC Models
 
Hartelijk dank Xavier, die ga ik, als de Dornier op z'n eind begint te komen, eens op mijn gemak doornemen (zal een tijdje duren voordat ik al die fabrikanten doorgewerkt heb).

Zojuist heb ik ook een antwoord gekregen van CMK over de Opel Blitz refueller. Helaas is dat ook weer een raketbrandstof-versie.

Zie hier de e-mailwisseling:

Ladies and gentlemen,

I have a question on your Opel Blitz Flugbetriebsstoff-Kesselwagen, MV017.

Almost all kit makers who make Opel Blitz in 1/72 fuellers do so for T-Stoff or C-Stoff…. so, rocket fuel.

I am building a Dornier 17z bomber and I would like to place an Opel Blitz fueller there. Would your kit be correct for fuelling a regular bomber?

Thank you very much for the trouble of responding.

Best regards,

Roy

Hello,

Unfortunatelly our product MV017 can't be used for model kit Do-17 1/72
Mv017 is fuellers for A4/V2 rocket.
You need a classic fuellers, which we don't make here in CMK.

best regards,

Martina Schonhoferova

Ik heb ze nog maar de voor de hand liggende gat-in-de-markt-tip gegeven:

Dear Ms Schonhoferova,

Thank you very much for your swift reply.

It has come to my attention that there are maybe 20 or more kits of a 1/72 Opel Blitz for T-Stoff or C-Stoff available from different kit makers, whereas there is none at all for regular fuel. So all those diorama builders who do NOT want to depict a Messerschmitt 163A simply don’t have a choice. Maybe this is a market niche CMK could profit from… :)

Best regards

Roy
 
Mooi Roy, kan nooit kwaad om eens te wijzen op een gat in de markt. De basis (chassis en cabine) hebben ze reeds dus misschien een nieuwe, veel gezochte kit, voor een basisprijs qua ontwikkeling.
You never know, do you?
 
Dat was precies mijn overweging om het ze toch nog even mee te geven. Maar iedereen kopieert natuurlijk toch alles van elkaar, CMK zou nu research moeten gaan doen en ik weet niet of er nog een 'normale' tanker over is of dat er misschien nog bouwtekeningen over zijn. Research mag voor zo'n projectje natuurlijk niet teveel kosten. Maar we mogen blijven hopen :)
 
Inmiddels heb ik niet één maar twee tankers aangekocht. Naar aanleiding van een tip, kwam ik erachter dat een model dat ik eerder ten onrechte had overgeslagen als 'waarschijnlijk geen normaal model Opel Blitz brandstofwagen' wel degelijk een normaal model is, namelijk van Mac Distribution (jazeker, dezelfde die ook de Mercedes uit geeft). Daarnaast is er vroeger nog eentje gemaakt door Matador, maar daar heb ik nergens een exemplaar van kunnen vinden online.

Dit zijn de twee tankers die ik heb gekocht; waarschijnlijk ga ik toch de Blitz maken, omdat die kit er iets realistischer uit ziet en ik weinig zin heb om veel (en moeilijk!) te gaan scratchen. Bij de Mercedes heb ik namelijk het idee dat de wielen misschien iets te klein zijn, maar wellicht is dat speling van de foto's.

Hoe dan ook, ik ga ze van dichtbij bestuderen en dan mijn keuze maken. Hier de twee kits die ik heb gekocht:

200904171401_72066.jpg

200904171402_72066dio2.jpg

200911101735_72116.jpg

201001201301_72116p4.jpg

(Copyrights Mac Distribution, reference purposes only, pictures will be deleted upon first request)

169. Een paar foto's maar, om de nieuwe iPhone 6S-camera te testen. Allereerst: dit is een wat logischer manier om de achterwand te klemmen tijdens het drogen...

22029826060_3d845ff35e_b.jpg

170. Het helpt, bij het frezen, om de vinger onder het plastic te houden. Zo glijdt de frees minder snel weg en wordt schade voorkomen. Niet te lang achter elkaar frezen, anders brand je je vinger.

22205107872_3ba0d3384a_b.jpg

Totaal bestede tijd: 73 uren.
 
Ik ben blij dat je toch een benzine truck gevonden hebt :)
Persoonlijk vind ik de Opel mooier, maar dat is mijn smaak die spreekt ;)
 
Xavier, reactie volgt; eerst dit even laten zien... ik ben niet vaak enthousiast maar dit... yes!

1/3 zo dik als het origineel:

22235771701_be546fbc1c_b.jpg

22199320216_905bc9ca49_b.jpg

Het origineel:

22037653208_e34d6ea7ba_b.jpg
 
@Xavier: ik heb de Opel Blitz ook altijd een prachtige vrachtwagen gevonden. Dat zal hem voor dit diorama worden, denk ik.

Vacuforming

171. Het vacuformen gaat met het nieuwe plastic (Pet-G) bijzonder makkelijk. Iedereen kan dit, met de juiste materialen. Ik zal die zodirect beschrijven.

Eerst het origineel opschuren, zodat de uiteindelijke vorm net zo'n grote omtrek krijgt als het origineel. Ik schuur elk vlak 40x met de op één na grootste korrel van een schuurstick van CMK, daarna naschuren met op één na kleinste korrel.

22039012370_3cc43f4ee0_b.jpg

172. Dan ziet het er zo uit.

22039021360_ec980b5f12_b.jpg

173. Hier ligt het ene origineel in het andere origineel. Het onbewerkte origineel steekt mooi uit. Schuurmissie geslaagd!

21604306004_410e0dd77a_b.jpg

174. Ik heb een Hema-fotolijstje gekocht (hout), waarvan de korte zijde 13 cm. was. Na wat verzagen was de lange zijde eveneens 13 cm. Supertoevallig passen de gekochte Pet-G plastic velletjes daar perfect op. Dat is echt geluk hebben, what can I say! Ze zijn vast te klemmen om het framewerk door middel van 8 dossierklemmen die bij de boekhandel te koop zijn.

21606054193_1359de432d_b.jpg

175. Het fotolijstje grijp ik vast met een tangetje en hou ik boven een elektrisch pitje (in de oven kan ook). Eerst is het vlak:

21606041833_f6b53e0174_b.jpg

176. Dan gaat het krimpen.

22227077915_8f6b01f301_b.jpg

177. En het gaat verder krimpen. Geen zorgen, dat hoort zo.

22214261162_af4918f7f1_b.jpg

178. Vanuit het midden trekt het weer recht. Wacht tot het ook in de hoeken rechtgetrokken is.

21604322114_747d0a7b1f_b.jpg

179. Van onder kun je dan zien dat het een halve centimeter gaat doorzakken. Het plastic is nu heel flexibel. Wiebel met het frame, en het plastic zal meewiebelen.

21604317534_5519d9a1f0_b.jpg

180. Tevoren was er blu-tack in het origineel gestopt, om te voorkomen dat het onderdeel zou imploderen. Het beste kun je de randen van het origineel aanvullen met blu-tack, zodat het vloeiend verder loopt.

Wat je hier ziet is:

- Een plank met een gat erin (3 cm. dacht ik, cilinderboor);
- Onder dat gat zit een L-stuk PVC-buis met daarin rubbers binnenin. Om wat voor toevallige reden dan ook, past dit ook precies over de stofzuigerbuis heen. Het L-stuk zit ter hoogte van het gat aan de plank vast d.m.v. montagekit. Elke keer als ik wil vacuformen, sluit ik eenvoudigweg de stofzuigerslang aan. De plank ligt op een simpel uitklapbaar mandje dat je in de meeste supermarkten kunt kopen.
- Over het gat zitten twee op maat geknipte stukken Ministeck-ondergrond. Anderen raden hordeur-gaas aan, maar de Ministeck-ondergrond werkt perfect en had ik toevallig liggen. Beter twee stuks dan één, om het onderwerp hoger te plaatsen dan de hierna te beschrijven tochtstrip.
- Tochtstrip, te koop bij de bouwmarkt. Ook dit is (ongeveer) 13x13cm. neergelegd, zodat als het frame erop rust de stofzuiger het plastic vacuum kan trekken.

22237444611_e28653dcba_b.jpg

181. Als het plastic ongeveer een centimeter is ingezakt (na een halve minuut ongeveer, als de pit of de oven op heet staat), snel de stofzuiger aanzetten en het frame op de tochtstrip plaatsen. In een fractie van een seconde zorgt het vacuum ervoor dat er een perfecte overtrek van het origineel plaats vindt.

22237437421_e441fb6bf5_b.jpg

182. Lossnijden van het nieuwe onderdeel, eventueel de snijlijnen aangeven met een stift, origineel verwijderen en snijden / schuren. Snijden kan trouwens ook met het origineel er nog in.

22040183189_40620d929c_b.jpg

183. Door het schuren was een aantal raampjes niet meer recht, maar overgegaan in de bolling van het geheel. Dat hindert niet, want uiteindelijk zullen de Eduard maskeerstickers de illusie van hoekigheid geven. Overigens, als ik met mijn vinger eroverheen ga merk ik dat het niet bol is maar dat het nog steeds vlakken zijn!

22040177809_48ecfc9870_b.jpg

184. Het past precies, is prachtig transparant en is ongeveer 1/3 zo dik als het origineel. Het is nu een beetje vuil maar met wat Pledge gaat het straks hevig blinken. Ik ben zeer tevreden!

Het hele Vacuform-systeem heeft mij (afgezien van de boor die je misschien ook bij je buurman kunt lenen) ongeveer 30 euro gekost.

22039326828_cba16672a6_b.jpg

Totaal bestede tijd: 74 uren.
 
185. Om een betere indruk te krijgen van de vacuform-kwaliteit, zie hier het plastic overschot (let op het blokjespatroon van de ministeck basis) en een vacuformed versie van het toen nog ongeschuurde origineel.

22042144650_96fff3c0c4_b.jpg
 
Het plastic moet wat te trekken hebben. Ik heb wel het idee dat er veel meer uit dit stuk van 13x13cm. te halen valt, maar ja mijn mal heb ik 13x13cm. gemaakt. Ik schat in dat je voor dit stukje glas genoeg zou moeten hebben aan 6x6cm. Maar ja, daar heb ik geen mal voor he :)

Ik heb 60 glaasjes, voor 60 canopies, denk dat ik daar nog wel een eindje mee doe. En ik kan deze mal ook gebruiken voor 1/48 of 1/32 cockpits.

Ik durf het niet aan om meer dan één canopy per keer te maken... beter het zekere voor het onzekere nemen :)
 
186. Andere kant: de messing strip bovenaan zit hier wat schuin. Iets om rekening mee te houden.

22066661080_6d4cb0bfc2_b.jpg

187. Om het geheel te klemmen, gebruikte ik aan de andere kant wat stukjes tape. Wat ook werkt, is klemmen met de voorwand. Hier is het rechter deel gelijmd, het linker deel nog niet.

22066660990_93a900cb46_b.jpg

188. Het aanbrengen van dunne secondenlijm kan op een heel makkelijke manier, heb ik ontdekt. Hou het flesje lijm schuin en laat een druppel op een applicator vallen. De applicator dan tegen de te verlijmen delen aanhouden en voilà!

22066945128_ac4494f83b_b.jpg

189. Scharnieren: aantal kerven maken in een stuk 0,005 inch messing plaat, daarna ombuigen en heen en weer wikken.

22228606376_ae69071203_b.jpg

190. Dan om een mesje ombuigen en met pincet wikken, totdat ze afbreken.

22241881222_96df75ba02_b.jpg

191. Zo ziet het er dan uit, met Gator Glue bevestigd.

21633667653_eea4247a73_b.jpg

192. De romp is deels afgeplakt (stuk dat ten onrechte RLM66 had gekregen, moet nog RLM02 krijgen). Rest is klaar, de landingsgesteldeuren worden voorzien van een tag 'bakboord' of 'stuurboord'. Klaar om te primen!

22066662710_c173a659d2_b.jpg

Totaal bestede tijd: 79 uren.
 
Laatst bewerkt:
193. Priming.

22095145758_5dbd7c2020_b.jpg

194. Een paar laagjes RLM02:

- 2 druppels Vallejo flow improver.
- 10 druppels Vallejo Air 71.044 (light grey green).
- 2 druppels Vallejo Air 71.001 (white).
- 6 druppels Vallejo thinner.

22096038089_d77855131a_b.jpg

195. Klaar in de basis...

21661833263_5714bfbb59_b.jpg

196. ... dacht ik! Maar uit een dryfit blijkt dat ook het bovenste vleugeldeel nog zichtbaar is (met rode pijl aangegeven) door de landingsgestelconstructie heen.

21661833203_d28250975e_b.jpg

197. Dus die krijgt ook een beetje RLM02. Aan de bouwers van deze kit: let hier op!

22094829250_f36afe7653_b.jpg

198. En zelfs de firewall (wand tussen motor en landingsgestelruimte) blijft helemaal zichtbaar. Het deel waar ik mijn cocktailprikker had geplaatst, moet alsnog gespoten worden.

22256839146_4f479040fb_b.jpg

199. Volstrekt onnodige dryfit.

21661833273_3de6dc99f0_b.jpg

Totaal bestede tijd: 76 uren.
 
Terug
Bovenaan