Bedankt voor de fijne reacties. We gaan vrolijk verder, nu konden de bootsteunen op de aanduidingen gekleefd worden.
Ik wilde de commandotoren ook graag vastlijmen, want die staat nogal instabiel op zichzelf. Maar bij de eerste poging zweefden de platformsteunen boven de plaat. Ik heb het platform dan terug losgemaakt.
Ik heb ook tussenschotten geplaatst in de toren, zodat hij niet doorschijnt via de deurtjes. Ik heb daarna nog vloeren aangelegd (hier niet te zien) zodat je niet naar beneden valt als je er naar binnen stapt.
Nu kon het platform er terug op.
Dan moesten de kieren nog weggewerkt worden met putty. Ik heb ook de schoorsteen vastgemaakt aan de plaat. Er is nog wat opvulling nodig. Daarna kan er aan de deuren begonnen worden.
Wat ondertussen ook achter de rug is, is de bouw van alle luchtdoelkanonnen. Eerst was er de Master 37mm dubbelopstelling. Daarvan is maar een set gekocht omdat de loopjes van Bigblueboy hierin zelf voorzien hadden. Je moet wel nog met een boortje 0.3 mm aan de slag, maar de loopjes blijven goed op hun plek. Eindelijk een producent die echte maataanwijzingen geeft op zijn handleidingen.
Voor de 13.2 mm Hotchkiss-kanonnen zijn vier sets aangeschaft, aangezien deze gedraaide loopjes bij geen van beide upgrades zaten. Platte kanonnen zien er maar vreemd uit op deze schaal. Maar eerst even wat foto's van deze ingewikkelde apparaten die wat doen denken aan de US Chicago Piano's. Let op de elevatie-en rotatiewielen met een flinke stuuras er onder, de kleine pedalen en de richtsystemen op het gestel. Het plan toont maar aan 1 kant een bestuurderszitje, mogelijk gaat het om een doorsnede want dat kan ik me moeilijk voorstellen.
1 zakje van Master bevat het volgende:
4 zakjes noopten me er toch toe om een doosje microscoopglaasjes te gebruiken voor de 64 loopjes die zeer snel uit de pincet kunnen springen. Vaak vloog er een terug het doosje in. Uiteindelijk had ik er nog 1 van de vijf reserve over.
De rotatiewieltjes leveren wet wat plooiwerk op. Ze zitten op deze manier helaas niet in het midden van de stuuras. Het kadertje is voor de bevestiging op het resin, wat heel gemakkelijk is.
Ik ga hier even vergelijken met de alternatieven.
Uit de Bigblueboy set komt een mooi geëtst affuit met steunribben op de draaikrans, maar met overdreven fijne assen. De wieltjes zijn apart en kunnen daardoor op de as gecentreerd worden. Het vizier is hier in te schuiven. Vergelijk met Master die het simpeler houdt maar wel een elevatiewieltje voorziet. Het vizier zit er aan vast, wat ook gemakkelijker is. De breedte van beide gestellen komt vrij goed overeen, BBB is iets ruimer. Op mijn plan stonden geen afmetingen, dus kon ik niet bepalen wat correcter is. De rotatiewieltjes hebben een kortere maar stevigere as en veel grotere pedalen.
Vergelijken we met Shipyard, dan is er wel een enorm verschil in afmetingen van haast 30 procent. Dit leidt mij ertoe te denken dat zij er over zitten met hun maten, al lijkt de vorm best op de foto's, met kleine pedalen en dikke assen. Bij hen zit er een stukje reling op het kanon. Het affuit lijkt op Master maar is net weer iets anders.
Ik was begonnen met de intentie om de affuiten van BBB te gebruiken omwille van hun mooie etsvormen, en dan zou ik er de loopjes van Master in steken met het resinblok dat erbij hoorde. Ik zou die dan op de sleuvenplaat plakken. Zitjes zouden afzonderlijk toegevoegd moeten worden.
Het plaatsen van deze kleine loopjes is lastiger, omdat er geen gaatjes geboord kunnen worden. Ze moeten op het blokje gelegd worden.
Uiteindelijk zijn de 64 loopjes gelijmd, maar later zouden er een tiental terug uit vallen door de moeilijkheid om de lijm gedurende het hele proces even vloeibaar te houden.
De acht chimeras met BBB PE en Master loopjes.
Dan begon ik aan de kanonnen voor de Dunkerque, die volledig met de nieuwe Masterset gebouwd zouden worden.
Het plaatsen van de affuiten is ook heel makkelijk, met het zelfde kadertje als de zitjes. Geen geklooi met PE dat niet aan resin wil blijven kleven.
Maar nu viel er een probleem op aan de BBB exemplaren, de kanonnen zaten veel te hoog op het gestel. Dit komt door de aanwezigheid van een tandheugel op het resin. Ik moest de sleuvenplaat weghalen. De voordelen van deze combinatie begonnen me tegen te vallen en ik ben dan maar voor zestien keer de set van Master gegaan.