Bedankt. Om de vleugels op te plooien, moeten de vleugeltips, de ailerons en de flaps losgemaakt worden. Het toestel was zo nauw berekend om in de hangar te kunnen, dat deze onderdelen omgeplooid of gedemonteerd werden.
De vleugels kunnen dan 90 graden gedraaid worden, maar de overgebleven aileron van een vleugel moet omhoog geplooid worden. De staartvlakken moeten op dezelfde manier versneden worden, met de onderste stabilisator en het hoogteroer gedemonteerd.
Ook van de drijvers moeten de voor- en achterkant afgesneden worden, maar dat moet ik nog uitvoeren. Ik hoop , na al deze moeite, dat het vliegtuig ook nog in de open hangar zal passen.
De 2 schepen worden dan in de Atlantische camo gezet met Gunze 333. Een kleur die je goed moet mengen, want de verdunner is nog een stuk donkerder dan het bezinksel.
Ik wilde ook meteen het dek bruikbaar maken om op te kleven. Dat wil zeggen dat de gekleurde houtnerven nog weggewerkt moesten worden.
Na het overschilderen van de nerven met Tamiya NATO bruin tot ik ze niet meer kon zien, werd er Vallejo zandbruine primer over gespoten. Toen had ik eigenlijk de airbrush moeten schoonmaken.
Het resultaat is nog iets bleker dan het balsa dat je meekrijgt, maar er zijn nu toch geen nerven meer op te zien. Er worden nog wat stukken klaargezet om te spuiten.
Die stukken zijn dan in Gunze 333 gespoten.
De schepen zelf zijn ondertussen gemoduleerd door na het schaduwen met NATO zwart een druppel wit in het grijs te mengen. Dit alles ging gepaard met moeilijkheden omdat de Vallejoverf door de isopropyl terug van de beker geweekt werd en in de nozzle kwam.
s'Anderendaags werd het menierood op de rompen gespoten. Ik had een zijde met tape afgeplakt en daarover nog wat papier gekleefd, maar met onderbroken tape.
Dit werd den drie keer losgemaakt en opnieuw bevestigd tot de vier zijden in Gunze roodbruin stonden. Omdat de tape onderbroken was, kwam er toch wat overspray op de hull terecht.
Het schaduwen werd gedaan met Tamiya donkerbruin, mijn rood was tot de laatste druppel uitgeperst.
De finishing touch is met Gunze 7 gedaan, waardoor het menierood nu zijn typische oranjerode schijn gekregen heeft. Ik heb dit ook niet meer met maskering gedaan. Ik had gemerkt dat de opliggende beplatingslijnen door de aerodynamica van de romp onderaan rood geworden waren, maar dit komt mooi overeen met roest. Ik denk dat ik niet zoveel zal moeten repareren. Dat ga ik wel pas na de zwarte boot-topping doen.