Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nu komen we achter je geheim Ron, je dochter helpt mee. Toch plezant als je kroost meehelpt ;)

Zoals gewoonlijk ziet het er weer goed.

En Ron z'n dochter helpt mee, omdat ze wel eens wil zien waar al haar speelgoed blijft :) ;).

netjes ron en een helpende hand is soms wel eens gemakkelijk dan kan je het soms eens van een afstand bekijken en dan zie je soms heel andere dingen dan van dicht bij.

Zo de dochter, zo de vader..........'t blijft in de miniatuurscheepsbouwfamilie.
normaal is het van vader op zoon, hé Ron.
boeiend werk, hoor
groetjes
Ward

Ja, ja, met zulk hulp kan iedereen een scheepje bouwen... :)

Maar wederom een zeer mooi onderdeel in jou verslag, hoe je dat allemaal uitlegt.

Ron, blijf nog steeds met mijn stoeltje vooraan zitten hoor.

He he..inderdaad is ze ook creatief. Dat heeft ook zijn weerslag in de constructie van " Junior" . Daar zit Belanna altijd achter mij aan om ervoor te zorgen dat haar project(inmiddels door haar in ontvangst genomen) niet achterop raakt. Het schuur en plamuur werk is haar pakkie aan. Dat vind ze leuk om te doen. Van " Junior" dan wel te verstaan.

Ron.

De aandrijftunnel een stapje verder.

Er zit nu inmiddels plamuur en primer op en dat is geschuurd.

P1010001_goed%7E42.jpg

P1010002_goed%7E42.jpg

P1010003_goed%7E38.jpg

Zo komt het te zitten. De overgang tussen rompwand en aandrijftunnel moet ik uiteraard mooi vloeiend maken na montage.

P1010004_goed%7E36.jpg

P1010005_goed%7E30.jpg

En toen wilde ik de twee roer schroeven gaan maken. Ik wilde er een buisje in monteren en in het midden dan de schroef erin. De onderdelen waren klaargelegd.
En dus moesten er ook natuurlijk de gaten erin worden geboord. En dat gaf dit resultaat.

P1010006_goed%7E30.jpg

Enfin ik zag de bui al hangen. Ellende door het boren dus. Dit zou mij zeker problemen gaan opleveren.

Ik heb daarom besloten om de roer schroeven er later als decal tegenaan te maken na het spuit en sealwerk.
Gewoon 4 zwarte ronde cirkels ertegenaan. Altijd nog beter als de tunnel helemaal kapot te gaan maken. Het zit sowieso aan de onderzijde. Later bedenk ik mij wel hierover om dit mooi te simuleren. Ik kom hierop niet terug omdat ik geen zin heb om de tunnel opnieuw te moeten gaan maken.

En daarom heb ik de gaten inmiddels weer dicht gemaakt met een plons plamuur.

P1010007_goed%7E28.jpg

Als dit goed droog is en geschuurd ga ik de tunnel monteren.

Ron.

Ik weet uit je andere verslagen dat je wel eens een zetje nodig hebt ( wie niet trouwens...;) )

Maar de aandrijfschacht is van balsa, en je gaat boren met een redelijk grote boor lijkt mij.
Is het een idee om met een klein boortje te boren en groter vijlen met een rattenstaart Ron?

Fred

Ik weet uit je andere verslagen dat je wel eens een zetje nodig hebt ( wie niet trouwens...;) )

Maar de aandrijfschacht is van balsa, en je gaat boren met een redelijk grote boor lijkt mij.
Is het een idee om met een klein boortje te boren en groter vijlen met een rattenstaart Ron?

Fred

Ja ik had er sowieso eerst in voor geboord.Maar het materiaal en de ronde oppervlakte zijn de veroorzakers. Later met mijn andere oplossing zal het wel goed komen.

Ron.

wijze beslissing ron het zou zund zijn om de mooie koker tot moes te boren en dan weg te moeten smijten.

dan zou ik ook voor decals kiezen

De " hekschroeven" ga ik er later als decal op aanbrengen en dat zal prima uit gaan vallen. Zeker omdat deze in verhouding toch al kleiner zijn.

Inmiddels ben ik een stapje verder gekomen met de aandrijftunnel.

P1010001_goed%7E43.jpg

De samenstelling is nu gemonteerd. Gelukkig kan ik de overgang tussen onderkant romp en tunnel mooi gelijkmaken. Ik was er eerlijk gezegd een beetje bang voor dat de tunnel iets dieper zou komen te liggen als de " kiel ".

P1010002_goed%7E43.jpg

P1010005_goed%7E31.jpg

Met junior gaat het trouwens ook prima. De boeg verschansing heb ik bij haar later aangebracht omdat ik eerst verder wilde met de "moeder ".

P1010006_goed%7E31.jpg

Nog enkele foto`s.

P1010007_goed%7E29.jpg

P1010010_goed%7E14.jpg

P1010013_goed%7E12.jpg

P1010019_goed%7E6.jpg

P1010021_goed%7E4.jpg

Het stuurvlak ga ik nu nog niet construeren. Dat ga ik pas doen als de gehele romp in de primer staat. De kans is groot anders dat ik deze eraf stoot tijdens het plamuren en schuren.

Ron.

Komt goed Ron, voor zo een enorm schip zit er in verhouding wel een kleine schroef onder.
Is de diameter van de koker achteraan al op maat lijkt mij nog een beetje te dik ? ;)

De schroef heeft bij het voorbeeld een diameter van 9,5 meter. Dat geeft bij het model een diameter van ongeveer 38 mm. Past in ieder geval wel. Gelukkig mag ik daar wel een beetje schipperen. maar inderdaad is de schroef in verhouding bij het origineel niet zo bijster groot. Tenminste in het aanzien tot de romp dan..

Ron.

Als je deze in RC bouwd heeft ze ook een paar scheepslengten nodig om te stoppen, net zoals de echte :8

Ha ja dat zou zomaar best wel eens kunnen :P

Vanaf nu worden de volgende stappen iets boeiender.
Ik moet nu eerst de meeste details in het loodsdek gaan aanbrengen omdat ik anders niet verder kan om de romp te gaan sluiten.

Plug voor voeding verlichting moet worden ingebouwd.
De hoofd voedingslijn moet worden ingebouwd voor de verlichting.
De details in het loodsdek worden ingebouwd.
De 4 leds voor het loodsdek worden ingebouwd.
De bedrading voor de verlichting van het loodsdek wordt getrokken.
Het achterste dek wordt gesloten.

Al met al niet een geringe klus omdat ik geen juiste info heb voor de details van het loodsdek. Ik ga gebruik maken van een foto van de Leda Maersk.

mooring_deck.jpg

Ze komen toch wel redelijk overeen.

Het verschil zit in de opbouw voor de containers. Bij de Emma komen er aan de achterzijde hoge steunen hiervoor. Waarschijnlijk zijn er ook wel verschillen in de details. Dus als er iemand een goede foto heeft van dit dek voor de Emma...dan graag. Anders neem ik deze als richtlijn.

Aan de rechterzijde van deze foto komen de 4 leds verstopt onder het looppad. Door er alu folie bij in te zetten gaat dit een mooie licht schijn opleveren.

De lieren...tja...hoe ik deze moet gaan scratchen weet ik nu nog niet. Maar dat zal wel lukken gaan. De andere onderdelen zijn niet zo`n probleem.

Al met al wordt dit onderdeel de eerste zware uitdaging omdat er veel onderdelen tegelijk voorbij komen. Maar wel spannend. Ik houd mij verder ook graag aanbevolen voor tips betreffende de details in het loodsdek. Ik zal als mogelijk van te voren aangeven wat ik ga doen zodat eventuele aanvullingen niet te laat komen...

De eerste stap is het aanbrengen van de rollers voor de trossen aan de buitenwand. Daar ga ik iets afwijken van het origineel zuiver om constructieve reden. Ik ga alle drie de openingen erin boren en daar rondom bij alle drie de rollers aanbrengen. Het origineel heeft er bij de middelste geen. Gewoon omdat ik daar zin in heb en vind dat ook veel mooier en realistischer.

Kortom veel te doen de komende tijd...

Ron.

Laatst bewerkt:
De rollers voor de trossen heb ik aangebracht. Ik heb hier voor het eerst basis materiaal van Evergreen voor gebruikt. Dit en soortgelijk materiaal zal ik voor het loodsdek nodig hebben. Niet het goedkoopste uiteraard maar helaas wel broodnodig. Gelijmd met kontaktlijm. Derhalve ook dat de lijm glinstert in de foto. Om een goede hechting te garanderen heb ik de primer ter plaatse weg geschuurd.

P1010001_goed%7E44.jpg

Ik wil later (volgend jaar ) bij de eind detaillering hier stroppen doorvoeren. Daarom heb ik er 2 mm gaatjes ingeboord. Helaas is de foto wazig geworden.

P1010002_goed%7E44.jpg

En ik heb ook de 4 doorvoer geleiders aangebracht voor de sleepboten.

P1010012_goed%7E18.jpg

Aan de binnenzijde zien we ze nu (nog) zitten. Later zijn ze bijna niet meer te zien aan de binnenzijde omdat eroverheen een container statief met loopbrug komt.

P1010013_goed%7E13.jpg

Ter volkomenheid wil ik er nog graag aan toevoegen dat ik al de onderdelen zelf produceer. Tenzij anders aangegeven. Dat omdat ik een vraag heb gekregen waar de Emma als kit te verkrijgen is. Helaas is deze voor zover ik weet niet als kit verkrijgbaar,zeker niet in deze schaal.

Ron.

Ron.

Hoi Ron,

dit ziet er allemaal heel realistisch uit zeg man man!!!
Nu ik je zo bezig zie, heb ik even naar mijn afbeeldingen gekeken die ik genomen heb tijdens het personeelfeestje, de dag van de forumdag.
Ik had toen toch mijn camera bij en heb er dan ook duchtig op los getrokken.
Heb er een paar verklein voor je, het is niet de Emma maar het blijft toch in dezelfde sector. Ik hoor dat ik topic niet teveel besmeur??:unsure:
1289851140Nhaven_A__werpen___1O__38_.jpg
1289851094Nhaven_A__werpen___1O__32_.jpg
1289851194Nhaven_A__werpen___1O__35_.jpg
1289851270Nhaven_A__werpen___1O__42_.jpg
Sommige zijn niet zo scherp, ik heb nog een oud modelletje en op een boot fotograferen valt tegen zeg.:$:$
Toch veel kijk plezier. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan