Hoofdsponsor

1/35 Festung Stalingrad [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het kraantje zelf wilde ik niet gebruiken omdat de leiding naar beneden vertrekt.
Hmm, dit begrijp ik niet goed... leg eens ff uit wat je hiermee bedoelt, een waterkraan is een waterkraan of de leiding nu van boven, van beneden of van opzij komt??? :huh:
 
Hmm, dit begrijp ik niet goed... leg eens ff uit wat je hiermee bedoelt, een waterkraan is een waterkraan of de leiding nu van boven, van beneden of van opzij komt??? :huh:

een waterkraan is een waterkraan dat klopt maar je hebt onder,boven of zijaansluitingen
Zijn leiding loopt naar boven dus heeft hij een kraantje nodig dat naar boven loopt?
dus op de foto zie je achter de kraan het bochtje naar boven wijzen en de tamiya wijst het bochtje naar beneden
@uzzy & Walesha : het kraantje uit een setje van Tamiya (German jerry cans & oil drums) diende als voorbeeld. Het kraantje zelf wilde ik niet gebruiken omdat de leiding naar beneden vertrekt.

Allez dat denk ik toch?
 
een waterkraan is een waterkraan dat klopt maar je hebt onder,boven of zijaansluitingen
Zijn leiding loopt naar boven dus heeft hij een kraantje nodig dat naar boven loopt?
dus op de foto zie je achter de kraan het bochtje naar boven wijzen en de tamiya wijst het bochtje naar beneden
Allez dat denk ik toch?
Een kraantje heeft geen bochtje, dat "bochtje" is apart, altijd geweest en nu nog (héhéhé... dat was mijn beroep dus: installateur sanitair en CV)... hij had dan toch dat bochtje kunnen afzagen en omkeren??? :ohmy:
 
Een kraantje heeft geen bochtje, dat "bochtje" is apart, altijd geweest en nu nog (héhéhé... dat was mijn beroep dus: installateur sanitair en CV)... hij had dan toch dat bochtje kunnen afzagen en omkeren??? :ohmy:

Hier ook een loodgieter geweest vroeger, klopt dat er in realworld de bochtjes apart zijn maar in modelworld mischien niet???

klopt en goede tip om het bochtje af te zagen misschien niet aangedacht of te klein om deze te zagen?
 
Walesha, het is wel op schaal 1/35 hé dat kraantje.
Rik heeft het kraantje van Tamiya als voorbeeld gebruikt :
@uzzy & Walesha : het kraantje uit een setje van Tamiya (German jerry cans & oil drums) diende als voorbeeld. Het kraantje zelf wilde ik niet gebruiken omdat de leiding naar beneden vertrekt.
Het kraantje van Tamiya vertrekt naar beneden en dat was NIET de juiste positie voor het gebruik in zijn diorama.
Daarom heeft hij een nieuw gemaakt. Duidelijk ?

Mark
 
'T wordt tijd dat ik hier wat duidelijkheid breng, denk ik.

Het onderdeel van Tamiya is een leiding die uit de grond komt, dus met een elleboog 90° zodat het kraantje horizontaal kan bevestigd worden.

Zoals je kunt zien komt de leiding bij mijn constructie vanaf het plafond, dus met de elleboog onder aan de pijp.

Omdat het kitonderdeel uit plastiek bestaat en dus veel fragieler om mee te werken als messing draad heb ik geopteerd om het geheel te scratchen uit messingdraad.

Wat steeds mijn voorkeur geniet, ook voor bvb versnellingspoken in voertuigen, handgrepen en allerlei beugels, en alles wat gemakkelijk door draad kan vervangen worden...

Het kraantje afsnijden en hergebruiken met messingdraad heb ik ook even overwogen, maar een dergelijke verbinding is steeds delicaat, mijn messing exemplaar zal tegen een stootje kunnen.

Groeten Rik
 
Haja, ik snap het... maw: je nam het zekere voor het onzekere... ik zou nooit zover gaan, maar ja: ik ben modelbouwer, jij bent een tovenaar enne, btw: (mag ik dat stokske zo ne keer lenen???? ):laugh:
 
Rik , deze vrijdag avond kunnen bewonderen en toe geven gasten

kan werk , reel fijn gedaan en vooral net in afwerking
zie dat je er al verder gebouwd hebt , mooi gedaan die waterleidingen en kraan
we volgens

tom
 
Kom ook af en toe eens piepen om te zien dat hier een meesterwerkje aan het ontstaan is.
Knap werk en gezien de verzekering maar even een kussen op het toetsenbord gelegd.
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Terug tijd voor een kleine update. De elektricien is deze week langs geweest.
In onze hobby moet je van verschillende beroepen wat kaas gegeten hebben...

De foto's :

attachment.jpg attachment.jpg

Eerst was ik zinnens om de zekeringskast in gesloten toestand te plaatsen, maar ik vond een open kast toch een ietsje meer hebben.
Daarom eerst het deksel gemaakt uit koper. Een stukje 8 x 5 mm rond gezet en twee zijkantjes er aan gesoldeerd. Daarna deze rond gevijld. Uit plasticard en -strip is het kastje zelf gemaakt. Met de ronde P&D zijn de zekeringen gemaakt. De vijf uitstulpingen vanboven zijn om de kabels te laten vertrekken, maar dit worden pas later gemaakt omdat deze zullen wegkrullen van de muur. Onder de kast zitten twee buizen (1 mm dikke messingdraad) die met klemmen aan de muur zijn vastgemaakt.

Achter aan de klemmen zitten twee stiften van 0.5 mm die dienen om het geheel vast te zetten in de muur.
De muur is nu klaar voor de primer.

Groeten Rik
 
Terug een heel knappe update Rik, Hoe hab je die baksteentjes zo fijn gekrgen? Bij mij komen ze altijd met een te diepe voeg, druk ik misschien iets te hard?

Grtz Bart.
 
Heeel knap gedaan Rik ziet er heel realistis uit!!
Veronderstel dat de kast zwart wordt(bakeliet) en de zekeringen wit??
 
@D-Day : bedankt voor je reply. Nadat ik de bakstenen gestempeld heb kregen ze een 'wash' met Polyfilla superfijne plamuur. De zones die als gipsmuur dienen te worden gemaakt zijn vlak ingestreken met deze plamuur, waarna ze eenmaal droog, vlakgeschuurd werden.

Deze plamuur (in plastieken knijptube) is wateroplosbaar. Een hoeveelheid plamuur wordt gemengd met een weinig water totdat een dikke pap (te vergelijken met yoghurt) verkregen wordt. Dit smeer ik over de bakstenen. Zo worden de poriën in het schuim opgevuld en tevens de voegen.
Ik werk hierbij in verschillende stukken. Soms, wanneer een deel niet voldoende ingesmeerd is, wordt een extra laag aangebracht.

Ik heb deze techniek voor het eerst toegepast op mijn vorig dio in de partij kasseien en was tevreden over het resultaat. Bijkomstig voordeel : na één laag primer kan er verder geschilderd worden. Tevens is het schuim beschermd tegen de inwerking van eventuele chemicaliën. (thinners en dergelijke).

Wat je te diepe voeg en de uitgeoefende druk betreft : als je de eerste foto's bekijkt van de muur zul je zien dat deze bij mij ook redelijk diep liggen. Met de plamuur wordt een heel deel opgevuld.
 
Bedankt voor de uitleg Rik, nu weet ik hoe ik dat in het vervolg kan oplossen. Ben benieuwd naar de volgede update.

Grtz Bart.
 
:ohmy: Heu... slik, Rik, elektrik (op zijn Antwaarps ellentrik :D)
Schitterend weer wat je hier toont.
Dit is echt Kunst met een hele grote K.
Wat gaat het volgende worden ? Ben benieuwd.

Mark
 
Prachtig man, mooie update terug.
Enkele zaken die je misschien wel weet maar die ik toch wil mee geven.
Dat van de kast weet je al (zwart voor backeliet) deze werden toen echter ook geverfd in de kleur van de muur of in het geval dat er behang hing werd er soms zelfs behangpapier over gehangen (misschien kun je hier iets mee).
Ik zie dat je een kast gebruikt met schroefzekeringen (wat ook zo was in die tijd) wil gewoon nog een detail mee geven, in de schroefkop was in het midden een gat en liep deze ook conisch af van buiten naar binnen.
Dit gat in de schroefkop was om onmiddelijk te kunnen zien welke zekering er eventueel stuk was. bij een schroefzekering zit er een gekleurd plaatje achterop de zekering (kleur afhankelijk van de A-waarde). Dit gekleurd plaatje sprong van de zekering toen deze doorsmolt (was dus een verklikker).
Over het gaatje en de conische verzinking zat dan nog dikwijls een plexi waardoor de verklikker in de schroefkop kwam liggen en men onmiddelijk zag welke er door gesmolten was.
In die tijt gebruikte men ook metalen buizen (TAF-buizen genaamd).
Deze werden dikwijls net als de kast geverfd maar de originele kleur van deze buizen is rood (beetje terracotta).
 
:ohmy: Heu... slik, Rik, elektrik (op zijn Antwaarps ellentrik :D)

Mark

@Mark : bedankt. Zoals men in W-Vl zegt : da's dichten zonder Uw gat op te lichten. :wub:
Het volgende... : momenteel staat de muur in de grondverf, morgen beginnen we met de basiskleuren.

@Buzzy : gij zijt zeker gene bakker. ;) Bedankt voor Uwen uitleg, de details over de zekeringen waren mij niet bekend. Dat de kast zwart moet en de schroefzekeringen wit, wist ik. Bij ons vader zitten er nog zulke in de kast, maar inzake de kleurcode is dit iets nieuws.
Men is nooit te oud om te leren...

Die buizen was ik ook van plan om rood te schilderen, ik had gedacht aan primer-rood Revell 37, dat moet zo ongeveer het juiste kleur zijn.

@Silenoz : bedankt, Bart !

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan