Hoofdsponsor

1/35 Festung Stalingrad [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedenavond Beste Kijkers !

De eerste laagjes verf zitten op de muur !

attachment.jpg

Na de laag Polyfilla, (noem ik dit een wash of simpelweg poriënvuller ? ), werd het geheel in een grijze primer gespoten.
Vervolgens volgde een laag primer rood van Motip, specifiek op de bakstenen, zoals hier op de buitenzijde nog te zien is.

attachment.jpg

Daarna werden de andere basiskleuren aangebracht : H 47 op de faïences, dit is een kleur uit het Glossy gamma van Humbrol, wat een vernislaag uitspaart. ;)
Het raam is gespoten met H 120. En het plaasterwerk is met de hand geschilderd met H 26 Earth. Ik heb hier bewust geen wit voor gekozen omdat vroeger (althans in onze contreien) eerst een laag leem gemengd met stro op de ruwe bakstenen werd gezet, hierover volgde een dun laagje wit gips, waarschijnlijk was dit vroeger een duur product ? Met witte olieverf wil ik dit verder afwerken.

attachment.jpg

Na de basiskleuren zijn de baksteenkleuren geschilderd. Met acryl (Talens) rood, bruin en zwart is steen voor steen geschilderd, zoals nog te zien op vorige foto. De buitenzijde dient nog behandeld te worden. De kant van de werkplaats is de muur witgekalkt.
Dit is simpelweg bekomen met de haarlaktechniek. Na het schilderen van de individuele bakstenen is een laag haarspray aangebracht waarna Tamiya wit erover is gespoten. Met wat water en een stug penseel zijn wat stenen weer blootgelegd.

Dus : een Whitewash voor een tank toegepast op een muur. :D

De elektriciteitsbuizen waren ook wit geschilderd, maar door de verwering is de rode basiskleur terug verschenen.
De zekeringskast moet nog in het zwart, om wat contrast te creëren in de witte muur. Na een vernislaag volgen nog een wash en een behandeling met pigmentpoeders.

Ik houd U op de hoogte met verdere updates...

Groeten Rik
 
..... omdat vroeger (althans in onze contreien) eerst een laag leem gemengd met stro op de ruwe bakstenen werd gezet, hierover volgde een dun laagje wit gips, waarschijnlijk was dit vroeger een duur product ?

Groeten Rik
Nee hoor, gips was en is nog steeds goedkoop, maar dat waren de technieken die destijds voorhanden waren. Er bestonden een paar manieren om binnenmuren te bezetten: betegelen, cementeren of bezetten op de manier die je beschrijft. Deze laatste was heel arbeidsintensief en dus daarom wel een dure zaak. Niettegenstaande werd het vanaf einde 19de eeuw tot de komst van de Knauf in de jaren 1960 overal in woonhuizen toegepast, simpelweg omdat er niks anders was. Zo kan ik me bvb voorstellen dat het om een plafond te bezetten heel wat werk moet zijn geweest met al die houten latjes. Stukadoors in die tijd waren volgens mij toch nog wel echte "vakmensen"! :unsure:

Btw... je houdt ons wel in spanning hé... schurk! :laugh:
 
Prachtige vorderingen Rik.
Goed uitgelegd en minstens even goed uitgevoerd.
Ben echt benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Zo kan ik me bvb voorstellen dat het om een plafond te bezetten heel wat werk moet zijn geweest met al die houten latjes.

Heel juist Walesha

Eventjes off-topic: Die latjes waren niet gezaagd maar "gekliefd". Men kliefde (afsplijten) planken van een moot stam (stuk afgezaagde boom) om daarvan dan latjes te klieven. Deze latjes zijn sterker dan afgezaagde latjes daar de houtvezels in hun lengte-richting niet beschadigd zijn. ze splijten met de houtdraad-richting mee terwijl je met afgezaagde latjes de houtvezels wel beschadigd want je volgt de ligging van de vezels niet. Trouwens gezaagde latjes of planken rotten ook rapper dan gekliefde latjes of planken. Men gebruikte vroeger in sommige streken gekliefde dak-leien, die gingen veel langer mee dan gezaagde dakleien.
Leg een gezaagde blok en een stuk gekliefd brandhout naast elkaar buiten en raad eens welke de eerste verrottings-verschijnselen zal beginnen vertonen ?
Er waren bedrijfjes die daar in gespecialiseerd waren , dat waren latten klieverijen. Mijn grootvader van vaders kant kwam uit een lattenklievers familie en die hadden zo'n bedrijfje

Dat rood van de elektriek buizen is een antiroest verf die erop zit (roemaine zegt men hier of te wel roodmenie)

Back on-topic : Den Rik is weer op dreef, als je wil Rik breng vrijdag die schouw eens mee en die muur eens opnieuw mee.
 
@Famo, om ff in te pikken ivm die latjes... die werden meestal gemaakt van de takken waar men anders enkel maar brandhout van kon maken, niet van de stam, die was te kostbaar voor andere toepassingen, maar voor de rest is je uitleg correct.

Back on-topic nu! :D
 
@Buzzy : gij zijt zeker gene bakker. ;) Bedankt voor Uwen uitleg, de details over de zekeringen waren mij niet bekend. Dat de kast zwart moet en de schroefzekeringen wit, wist ik. Bij ons vader zitten er nog zulke in de kast, maar inzake de kleurcode is dit iets nieuws.
Men is nooit te oud om te leren...

Dag Rik,

Ik ben inderdaad geen bakker maar denk niet dat u mijn beroep zal raden door deze uitleg.
Ik weet dit doordat ik van opleiding elektricien ben en zo na mijn uren thuis en bij famillie nog eens vriendendiensten doe om de kennis niet te verliezen.
Op school hebben wij nog moeten werken met deze buizen, zekeringen en schakelkasten.
Ik vind het leuk om deze kleine details door te kunnen geven aan collega bouwers. Ook op gebied van installatie's van deze materialen (verven of behangen van kasten) spreek ik uit ervaring door dit al mee te maken in het verleden bij herstellingen of vernieuwingen van installatie's.

mvg
Buzzy
 
@Walesha, Famo & Buzzy : bedankt voor jullie uitleg, 't is hier precies een mini-Batibouw. :8

@Interceptor : bedankt voor je compliment.

Groeten Rik
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

Iedereen bedankt voor de positieve commentaren.

Even een nieuwe update. Er is niet verder gewerkt aan de muur, dat staat even op een laag pitje.
Ik heb wel een figuur uit de kast gehaald. Welk merk weet ik niet, het is een resin figuur dat ik op eBay kocht. Misschien een reproductie, gemaakt door de verkoper ?

Dit is misschien niet de juiste rubriek om een figuur te bespreken, maar het krijgt een plaatsje op mijn dio. Over het figuur zelf zal ik hier niet veel uitweiden, ik wil jullie enkel de constructie tonen van de vlammenwerper die hij op zijn rug draagt.

En hiermee komen we tot de 'clou' :

De Flammenwerfer 35, of FmW 35 (letterlijk: 'vlammenwerper') is een eenmans Duitse vlammenwerper gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog om loopgraven en gebouwen te 'zuiveren'. Het was een dodelijk wapen dat uiterst doeltreffend was op korte afstand. Dit wapen was ook bekend als de "skinsteal", omdat het gebruik van dit wapen op korte afstand normaliter resulteerde in verlies van de huid.
Het wapen had een gewicht van 35,8 kg en was voorzien van 11,8 liter diesel- of stookolie (onder andere gemengd met benzine of kerosine) die met behulp vanstikstof als drijfgas uitgestoten werd en aangestoken. Het was goed voor maximaal 10 seconden onafgebroken vuur met een bereik van 25 tot 30 meter (mede afhankelijk van de windrichting). In plaats van één lange vuurstoot konden er ook tien tot vijftien korte vuurstoten gegeven worden. De Flammenwerfer 35 werd geproduceerd tot 1941. (Bron : Wikipedia)

attachment.jpg

Deze prul stak in de set. Door het verschuiven van beide helften zijn beide ketels niet rond. Verder ontbreekt de slang die de brandstof naar de mondingsbuis moet transporteren. Ook deze mondingsbuis was verkeerd, ze lijkt meer op het uiteinde van een mitrailleur.
Redenen genoeg om alles te scratchen !

attachment.jpg

Op het internet vond ik een hele resem foto's betreffende het onderwerp, meestal foto's van de restauratie van een authentieke vlammenwerper. Foto's dus die ideaal bleken te zijn om alles in model na te bouwen. Hier beide ketels, op de draaibank gemaakt uit messing staaf en aan elkaar gesoldeerd. De afmetingen heb ik overgenomen van het originele kit part.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het draagraam, gemaakt uit 0.5 mm messing draad. Op de onderste foto is een spanveer te zien waarmee de ketels aan het raam werden vast gehouden. Dit heb ik na gemaakt door een 0.4 mm koperdraad rond een 0.5 mm stift te winden. Vervolgens is deze met een pincet met brede bekken platgedrukt.

Het slot is een overschotje uit een PE set. Een reepje messing, eveneens een restje PE, is de haak aan de bovenzijde.

attachment.jpg

De mondingsbuis. Omdat het kit part niet correct is en ik een voorkeur heb voor messing draad, wegens steviger werd dit ook onder handen genomen. De buis zelf is een stukje messing draad 1 mm. De slang is ook zelf gemaakt : een 0.2 mm draadje rond een 0.4 mm draadje gewikkeld geeft een slang die 0.8 mm van diameter is. Doordat ik hier met rood koper werk zal ik deze gemakkelijk in model kunnen plooien wanneer ik de geschilderde delen samenbreng.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

Enkele foto's met het eindresultaat. Ook beide afsluit kranen zijn na gemaakt. Vanaf de bovenste ketel vertrekt een leiding naar onderen die in de onderste ketel uitmondt via de kraan tegen zijn rug. De tweede kraan staat in verbinding met de slang naar de mondingsbuis.
Alles werd gesoldeerd, enkel de ketels zijn in het raam gelijmd en de sluiting met de veer.
Het hoofdje van het figuur werd vervangen door een exemplaar van Hornet.

attachment.jpg

Om wat contrast te krijgen met het feldgrau uniform, heb ik de vlammenwerper in het panzergrau gespoten.
Hoe het authentiek was weet ik niet ( zwart-wit foto's). Maar gezien mijn dio in 1942 afspeelt is zandgeel geen optie, dus rest groen en panzergrau...

PS : alle foto's zijn met de macrolens genomen, met het blote oog zijn vele details minder goed waarneembaar !

Groeten Rik
 
Djezus Rik wat kom je hier nu weer tonen amigo.... Ik vraag me toch echt soms af waarom jij uberhaubt nog een kit koopt ;)

Als dit geen scratching is van de opper bovenste plank dan weet ik het niet meer. (kzou het eigenlijk al zonde vinden dit mooie werk te verven)

Super!!!
 
Om eventjes meer info te geven over die zekeringen, die schroefzekeringen hadden idd een stukje verf in zich die 'spatte' wanneer de zekering reageerde.
Daarom kon deze ook maar ene keer gebruikt worden.
Wat er in steekt is
Screw-Bases-Type-Fuse-Links.jpg
Die verf kleuren voor deze zekeringen (zoals je kan zien op voorgaand foto)
van buiten af gezien op zekeringskast zijn de schroefkoppen en voeten zo te zien.
Screw-Fuse-Base.jpg

Op vele plaatsen hadden die electriciteits buizen een rode basis kleur. Die buizen waren toen van (ijzer of een ander metaal, weet ik niet precies).
Toen waren die zekeringen enkel stuk te krijgen als ze te veel stroom moesten leveren :)
Je project is zeker en vast tot nu goed geslaagd !!! Doe zo verder...
 
Bedankt voor de nice reply's !

@Silenoz : blijkbaar werd een premie uitgereikt aan degenen die hiermee wilden rondlopen. Niettemin blijf je een lopend kruitvat...
'k zal hem vrijdag eens meebrengen. :8

Groeten Rik
 
Ik ben voor het eerst ook bezig met een klein diorama en weet dus nu, pas, wat een werk en inzicht je nodig heb.
Euhhhh, ik bedoel dus. prachtig man!
:)
 
Schitterend figuurtje en nog "schitterenderdere" vlammenwerper.
Jawadde Rik, ge zijt waarlijk van alle markten thuis.
Ben benieuwd naar de rest van het kleurenjasje...

Mark
 
Rik je blijft iedereen verbazen, knap werk. Ook terug een hele mooie beschrijven hoe je het hebt gemaakt.

Grtz Bart.
 
Inderdaad heel knap die vlammenwerper en blijf er verbaasd over hoe goed je bent in het nabouwen of detailleren met behulp van koper. Dat is toch een aspect waar ik moet passen ....Ik blijf volgen (meestal in stilte)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan