Hoofdsponsor

1/8 FIAT F2, 130 HP Racer Pocher [wip]

Mark ik weet niet meer wat te schrijven , dat het fantastisch zal al wel duizend keren gehoord hebben he , ik ga gewoon kijken en thuis genieten van welk mooi spektakel er hier verschijnt
Verder van harte succes gewenst met het vervolg
Marc
 
Oh is niet echt zichtbaar op de foto sorry :$

Volgens mij, als je op de foto klikt kun je flink inzoomen, dan zie her en der nog de potloodlijntjes staan, sommige zijn net weg.
Was overigens niet van plan om de spaken nog verder weg te schuren aangezien er ook nog een pinstripe overheen loopt.

Bij nader de macro te bekijken moet ik links en rechts nog wel de door de laser gebrande delen wat bijwerken.

Hier zie je het origineel.

39304948255_bc13af3138_o.jpgRef (10) - kopie.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr
 
Besturing, vloer & dashboard.


Inmiddels is de besturing, althans het stangenwerk daarvoor zover klaar. Ik heb geen foto's van de bouwwijze maar het is een hevel (koper) met op het uiteinde een vork die weer middels 2 bussen met lagers verbonden is met de stuurstang, De verbindings stang moet nog ietsje omhoog zodat deze evenwijdig aan het frame loopt.


https://flic.kr/p/234K1Zr]39423748715_6e49398fe1_o.jpgP2172332.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


Volgende stage is de vloer en het dashboard, hiervoor het ik een plank eiken naar 3 mm gezaagd. Vervolgens de groeven gezaagd met een resinzaag en iets uit gevijld met een driekant vijltje om de veer/groef verbinding na te bootsen. Ook de onderzijde van de vloer en de achterzijde v.h dashboard omdat beiden zichtbaar zijn als je om het model heen zou draaien en wellicht plaats ik hem tzt op een spiegel.


https://flic.kr/p/24n4Vc3]40276173532_75bf39e39d_o.jpgP2172334.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


Ik heb ook nog het 'potje' nagemaakt wat vlak voor de bijrijder op de vloer is gesitueerd. Geen idee wat het doet.


https://flic.kr/p/Gif9Lf]26449412198_676238c7be_o.jpgP2172336.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




https://flic.kr/p/24n4WCu]40276178372_dc1f256b2e_o.jpgP2172337.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




Ook de pedalen zijn klaar, in het origineel zit er een kruis patroontje op, maar hoe doe je dat op een vlak stuk als je geen stempel hebt en geen pers......
Om te beginnen heb ik een stuk messing van rond 15 mm voorzien van een kartelpatroon (circa 9 mm breed) in diamant zoals ze dat noemen. Vervolgens heb ik met een frees van 14 mm het geheel uitgeboord en daarna dat deel afgestoken. Je houd dan een ring met een kartelpatroon over. De ring heb ik vervolgens verzaagd in 3 delen, elk deel verhit en in de bankschroef vlak geperst. Vervolgens kon ik ze verder bewerken om pedalen te krijgen.


https://flic.kr/p/24r4Bnv]40321379571_953ea6252a_o.jpgP2172338.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




https://flic.kr/p/23mduiJ]39610172564_33d528f24e_o.jpgP2172339.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




https://flic.kr/p/23mduPy]39610174294_9b8dd805dd_o.jpgP2172340.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




En een proef plaatsing. Hier zie je ook de twee klokken, een maal toeren (die vlak naast het stuur) en de ander is de benzinemeter.


https://flic.kr/p/23mdnwC]39610149764_35d8b5d29f_o.jpgP2172330.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




https://flic.kr/p/23mdkJQ]39610143744_30abb7a3e2_o.jpgP2172328.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




https://flic.kr/p/Gif4BN]26449394888_9deba66e90_o.jpgP2172327.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
 
Ook de pedalen zijn klaar, in het origineel zit er een kruis patroontje op, maar hoe doe je dat op een vlak stuk als je geen stempel hebt en geen pers......
Om te beginnen heb ik een stuk messing van rond 15 mm voorzien van een kartelpatroon (circa 9 mm breed) in diamant zoals ze dat noemen. Vervolgens heb ik met een frees van 14 mm het geheel uitgeboord en daarna dat deel afgestoken. Je houd dan een ring met een kartelpatroon over. De ring heb ik vervolgens verzaagd in 3 delen, elk deel verhit en in de bankschroef vlak geperst. Vervolgens kon ik ze verder bewerken om pedalen te krijgen.

Zeer goed overdachte oplossing! Iets om te onthouden.

Ik denk wel dat je in je uitleg iets te snel gaat voor degenen die geen draaibank hebben, wat kartelen betreft.
 
Hier begint al serieus vorm in te komen, blijf volgen en genieten van de gebruikte technieken.
 
Dank heren en Erik71, daarom ook mijn avatar ;) Ik hou wel van een beetje uitdaging.


Olie tank.


De F2 kende een best wel vooruitstrevend smeer systeem, tal van leidingen voorzien de vitale delen van de motor van olie die centraal opgeslagen is in de auto, namelijk hier.


https://flic.kr/p/23zL1sS]39763436934_e0139ef680_o.jpgP2242352.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




De tank is bevestigd met beugels aan het motorblok. De exacte manier hoe de beugels en de bevestiging zijn gebouwd is niet te achterhalen dus de kop laten werken.
Het deksel van de vultrechter is scharnierend. Aan de onderzijde zitten de aansluitingen voor de leidingen. Het blok is nu bijna zover klaar om gespoten en afgebouwd te worden.


https://flic.kr/p/GwPqru]26603018078_d6584182b4_o.jpgP2242349.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


https://flic.kr/p/23imTCx]39577862435_b2dc3992e3_o.jpgP2222345.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


https://flic.kr/p/23zKVsb]39763420074_cbd7789009_o.jpgP2222342.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




Schokbrekers.


Men heeft ook iets van demping (schokbreker) bedacht dat middels wrijvingsweerstand werkt. Van de originele uitvoering zijn meerdere goeie foto's. Aan het frame zit een een beugel om een schijf geklemd (Die noem ik voor het gemak de schokbreker) daaraan een hevel met een stang die op zijn beurt weer in een blok op de bladveer zit. Als de auto in veert gaat de stang omhoog en drukt via de hevel tegen de schokbreker aan, doordat de schokbreker 'wrijvingsweerstand' heeft krijgt zal alles vertraagd worden als ware het een schokbreker.


Blokjes gemaakt en op de vooras gesoldeerd. Nu nog de beugels maken die door de vooras heen zitten om het blok op zijn plaats te houden.


https://flic.kr/p/24ExaF6]40473870711_a9edeca818_o.jpgRef (110).jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


https://flic.kr/p/24ExeFa]40473884171_aa55d46f2a_o.jpgP2242353.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


https://flic.kr/p/GwPsJL]26603025808_9281278ee5_o.jpgP2252355.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


https://flic.kr/p/23zL4AW]39763447494_c517b42849_o.jpgP2252356.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
 
Laatst bewerkt:
Mooie vooruitgang weer.

Beetje achtergrond, voor de liefhebber.

Wat je toont, is werkelijk een primitieve manier waarop de schokbreker is uitgevoerd, geweldig om te zien! Ze waren echt aan het pionieren in die jaren... Fiat had al wel wat race-ervaring opgedaan in de Gordon-Bennett race van 1905 en de ontwikkelingen gingen razendsnel, waar deze krachtige auto een goed voorbeeld van is, maar natuurlijk waren zoveel technologieën die we nu al als verouderd beschrijven, toen nog niet beschikbaar of wijd verspreid... om maar wat te noemen de beroemde Hartford frictie-schokbrekers die op het moment dat deze Fiat gebouwd werd nog in ontwikkeling waren en die vanaf enkele jaren later enige decennia lang op de Grand Prix-auto's en daarna ook de 'luxe-wagens' werden toegepast.

502M-ALLY-11__3000001__.jpg

Die werkten precies hetzelfde eigenlijk als bij de Fiat zoals je hierboven toonde, met dien verschil dat:

1) er veel meer frictie-oppervlak is (meerdere stalen schijven met ruwe stukjes hout of asbesthoudend materiaal ertussen);
2) de mate van demping in te stellen is. Zie de foto hierboven: je draaide de bout aan om de frictie feller te maken. Het 'pijltje' staat op de voorbeeldfoto op de 3, wat een gemiddelde stand is.

Leuk om te zien dat ze bij Fiat al zo'n idee hadden, maar de uitvoering nog heel simpel was.
 
Schokbrekers vervolg


En weer verder met de schokbrekers. Op een stuk rond 1,6 mm van 32 mm lang op de uiteinden 5 mm draad getapt, deze gebogen tot een U beugel en gemonteerd met moer op de vooras.


https://flic.kr/p/F57cUF]25644390667_8aef57d98f_o.jpgP2252357.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


https://flic.kr/p/F57dg2]25644391847_011e1984b0_o.jpgP2252358.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


https://flic.kr/p/24J8iUp]40514481691_f0c599393f_o.jpgP2252359.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




En een proef passing op de auto.


https://flic.kr/p/24EoALL]40472199132_e1e9742951_o.jpgP2252367.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




https://flic.kr/p/24EoBDY]40472202102_d4e68d8104_o.jpgP2252370.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


Zie hier net (macro's :@) dat de stang nog niet helemaal goed zit dus dat ga ik nog aanpassen zodat de stang mooi in de bus past.


En al kijkende naar de foto's viel me nog een detail op wat pocher ook maar heeft weggelaten. Zoals ik het zie zijn het een soort van 'stootblokken' die als de auto te ver inveert de klap opvangen en het chassis beschermen.


Hier twee foto's.


https://flic.kr/p/23DpkQs]39804670734_49c4406d2a_o.jpgInkedRef (13) - kopie_LI.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


https://flic.kr/p/GAsggo]26644155848_7c12660ec0_o.jpgKopie_Ref (109)_LI.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


Dat ga ik maken van styreen. Van een lange strip styreen heb ik stukjes van 14 mm gesneden en die per 4 samen gelijmd om de blokjes te vormen.




Salut!
 
Wees blij met de makro-functie van de camera Mark, je doet er nu toch je voordeel mee he.

Ik vind de schokbreker er toch mooi uit zien.

Ik denk ook dat wat jij hebt ontdekt, een soort stootblok is. Bij de Delage zag ik twee weken geleden hoe groot de impact kan zijn van al te ver doorveren: in de onderkant van de uitlaat, ter hoogte van de achteras, zitten drie grote deuken ontstaan door impact met de bouten van de achterwielophanging. Tussen bouten en uitlaat zit toch echt een behoorlijke afstand! Racen over wegdek dat ook maar een beetje ruw is, is een heftige aangelegenheid voor de ophanging.
 
Prachtig werk.
Om nog eens terug te vallen op die bladveren: als ik nu naar je laatste referentiefoto's kijk en lees dat je die stootblokken zal plaatsen, is het dan nu niet het moment om ze eerst in te tapen voordat je die stootblokken plaatst?
Volgens mij worden ze geplaatst over een reeds ingetapede (wat een woord!) bladveer.
 
Voorbereidingen louvres & motorkap.

De motorkap uit de kit is van dik onooglijk plastic met dikke louvres en met maar 1 enkel scharnier........., bij het origineel zijn er 3 scharnieren. 1 centrale bovenop en aan beide korte zijden nog een dus...........

Om zelf de louvres te kunnen 'persen' heb ik me voorgenomen om dit met de freesmachine te gaan doen (ideetje van bouwer Propellor van een Engelstalig forum).

Om de freesmachine daarvoor te kunnen gebruiken mag de spindel van de machine niet kunnen draaien, op de machine zelf zit geen 'spindelstop' daarom heb ik een spindelstop gemaakt van delron of ook wel pom genoemd. Delron laat zich heerlijk machinaal bewerken, is slijtvast, roest niet en doordat het een soort kunststof is hoef ik verder geen beschermende maatregelen voor de (machine)spindel te nemen. Alle delen van de spindelstop die de machine raken zijn van delron dus geen kan op beschadigingen.


Begonnen ben ik met de 'spindelring' daarvoor een stuk van rond 100 mm uit te draaien tot spindeldiameter (57,90 mm), vervolgens een reeks van bewerkingen zoals boren, draad tappen, vlakke kant frezen en de ring aan een zijde doorzagen zodat deze om de spindel geklemd kan worden met een inbusbout M8. Daarna heb ik het 'stopblok' op maat gemaakt en de bevestiging aan de spindelring. Het geheel kan met 1 bout van de machhine gehaald of opgezet worden.

Hieronder een paar foto's van de spindelstop.




26789551708_bff49654c0_o.jpgP3062381.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




40618777862_2061bf18aa_o.jpgP3062383.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




En op de machine.


25790043857_9863a3afe5_o.jpgP3062384.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




25790048397_759d40f0ba_o.jpgP3062387.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




En aan het eind hou je sneeuw over :D


38850600460_853be7044e_o.jpgP3062388.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr







Volgende fase het uittekenen en maken van het stempeltje en de matrijs, daarna louvres maken testen.



Salut!
 
Terug
Bovenaan