Bedankt voor de complimenten en de tips. De LED is van het grotere type. Het is de bedoeling om de verlichting robuust genoeg te maken dat de mensen op de beurs zelf het licht aan kunnen steken via een terugverende drukschakelaar. Vandaag een review van de Bergepanther-kraan van Precision Models, een Belgisch merk.
Er zitten veel zaken in deze kit die ik niet nodig ga hebben voor dit diorama, zoals een interieur voor de Bergepanther, een sleeparm, een sleepkabel en een turretring met houten deksels. Het PE gaat wel gebruikt worden want daarvan wordt de katrol gemaakt. volgens de handleiding zou er ook een ketting moeten inzitten, maar die trof ik niet aan in het doosje, dat al een aantal beurzen moet afgereisd zijn voor ik het aankocht bij MAKO. Gelukkig had ik er al een van MasterTools. De handleiding was duidelijk maar de parts list stond aan de achterkant, dus moest ik die vaak om en om draaien tijdens de bouw.
Het losmaken van de kraanarmen ging een keer fout. Gelukkig was het te vervangen.
De kraan ziet er complex uit. De arm is opzijgedraaid en zal dus boven het platform zitten.
Het katrolsysteem moest aan twee haken bevestigd worden, maar die waren anders dan op de handleiding en daar moest dus nog een U-stukje tussen gescratcht worden. Er moet nog een tweede ketting aan het draaiwiel komen voor de bediening van de takel.
Zo zal de kraan ongeveer gemonteerd worden, maar dan met de ketting op het platform liggend en met een gescratchte stelling onder. Misschien gebruik ik de traanplaat voor het platform, of zou dit niet op die manier geïmproviseerd geworden zijn? Ik vond niet de minste informatie op het net over het takelen van geschutsinrichtingen naar hoge posities, tenzij de Flaktorens in Berlijn maar die hadden een uitzonderlijk karakter. De houten stelling, die ik ga maken van spareparts van de Zvezda L4500 truck, zal in het beton verankerd moeten worden met staalkabels, anders heeft ze geen houvast voor het zware gewicht van de installatie die getakeld moet worden.
Nog drie man voor in de Protze, ze hadden alle drie een nadrukkelijke gietnaad.
De slaapzakken waren identiek aan elkaar en dus verving ik een van de twee linten door nietjes. De achterzijde had een gat en dat werd opgevuld met Milliput. Ik had nog een beetje over. Wat doe je met zo'n restje?