Dit weekend heb ik de sokkel gemaakt voor het diorama. Aan de hand van de filmbeelden had ik een idee van hoe het terrein er ongeveer moest uitzien. Ik ga jullie hier stap voor stap tonen hoe ik dit gemaakt heb.
De materialen die ik gebruikt heb zijn:
1) Plaat MDF van 6mm dik.
2) Plaat polystyreen (die blauwe of gele isolatieplaten) van 40mm dik.
3) Siliconenlijm Tec7 voor het lijmen van de polystyreen.
4) Witte houtlijm.
5) Tegellijm.
6) Fijn decoratiezand.
7) Maquettekarton 3mm.
---------------------------------------------------------------------
1) Eerst heb ik een stuk MDF plaat van 56 x 56 cm gezaagd.
2) Dan heb ik een stuk isolatieplaat van 54 x 54 cm uitgesneden met een stanleymes. Ik heb een plaat van 40mm gebruikt, maar 30mm kan ook.
3) Ik wil dat de ps-plaat niet plat op de mdf ligt, maar dat er al een beetje een schuinte in zit om een mooi terreinprofiel te maken. Hiervoor heb ik 4 schuine mdf latjes gezaagd en die in de twee tegenoverstaande hoeken geplakt.
4) Hierop wordt vervolgens de ps-plaat met Tec7 vastgelijmd. Eenmaal op elkaar gelijmd heb ik er wat gewicht op gezet en het een nachtje laten drogen.( Het kabeltje dat je op de foto ziet is voor de motor van de propeller.)
5) Dan heb ik met maquettekarton van 3mm de hoogtes in het terrein gemaakt. Ik heb dit in laagjes gedaan zoals je kan zien op de foto.
6) Alles wat laten drogen, en toen ben ik verder gegaan met de afwerking van de zijkanten. Hiervoor heb ik 4 latjes van 9 x 60 cm gezaagd en ze dan één voor één tegen de zijkant gezet en het terreinprofiel afgetekend door met een potlood over het terrein te gaan. Toen heb ik elk latje ongeveer 5mm hoger afgezaagd dan de potloodlijn. Op deze manier alle latjes in verstek vastgelijmd.
7) Als alles goed droog is de mdf mooi opgeschuurd en twee primerlagen gegeven met Motip Filler spuitbus. Tussen de lagen geschuurd.
De openingen in de zijkant zijn voor de schakelaar en de batterij.
Vervolgens een laag Motip Spray Putty spuitbus, en alles opgeschuurd met fijn schuurpapier zodat het superglad is.
9) Dan de eindkleur erop gezet. Ik het gekozen voor een geelachtige zandkleur, hetgeen volgens mij goed gaat passen bij de kleur van het woestijnzand.
10) Als alles droog is heb ik een laag tegellijm op de sokkel gesmeerd zodat alles bedekt is. Ik heb één kilo tegellijm gebruikt voor deze plaat.
Het feit dat de houten zijkanten ongeveer 5mm hoger liggen dan de ps-plaat is het gemakkelijk om de lijm aan te brengen. Doordat ik de lijm met een spamuurmes heb aangebracht ontstonden er van die onnatuurlijke lijnen. Dus heb ik een beetje water op de tegellijm gegoten en met mijn hand alles mooi glad gestreken en op die manier nog wat oneffenheden in het terrein aangebracht met mijn vingers.
11) Toen heb ik op de nog natte tegellijm een laagje fijn zand uitgestrooid om zo de juiste structuur te krijgen van het zand. Dan heb ik ook nog voetstappen aangebracht nu de lijm nog vochtig is.
12) Dit heb ik dan weer een nachtje laten drogen. Het zand dat ik erop gestrooid heb zit nu nog niet overal vast. Dus heb ik houtlijm (30%) en water (70%) gemengd en met de airbrush erop gespoten. Voorzichtig zodat de zand niet wordt weggeblazen. Ik heb er redelijk wat lijm met water opgespoten. Goed laten drogen en de zand is zo mooi gefixeerd en klaar om te verven.
Maar dat is voor een andere keer.
Hier nog enkele foto's:
Christophe