Hoofdsponsor

1/32 Fokker E.I

ERVARING
Vliegtuigen: ervaren. WWI-vliegtuigen: geen enkele ervaring.
BOUWWIJZE
Grotendeels uit de doos, aftermarket motor en gordels, gescratchte delen.
BOUWBUDGET
Als iets heel nuttig is t.b.v. deze bouw, ben ik bereid er geld aan uit te geven. Geen vaste limiet.
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Altijd welkom
53. Deze werkzaamheden liggen stil, wegens ontwikkelingen. Ergens jammer, want ik was net op het punt beland (na veel missers) dat ik twee mogelijke manieren had om de cilinders mooi te maken: andere manier van afdraaien (niet van rechts naar links, maar naar achteren 'afstekend' verspanen), c.q. cirkels papier snijden met cirkelsnijder die vandaag binnen kwam (weken op gewacht wegens verzending uit China).

Korte recap: ik had eerder geschreven dat ik de door Taurus Models geproduceerde Oberursel motor niet mooi genoeg vond qua aantal koelribben op de cilinders. Andere onderdelen van de Taurus motor zou ik wel graag willen gebruiken. Ik ben dus op zoek gegaan, maar nergens meer te krijgen (ja Australië maar dan betaal ik me een ongeluk).

Vervolgens verder gekeken op de website van Taurus, fora en Facebook en het blijkt dat ook Lukasz van Taurus Models niet 100% tevreden was over de Oberursel, om precies dezelfde reden die ik al aangaf. Hij is dus bezig met een new tool. Vandaar dat de oude versie niet meer te krijgen is ook.

De Oberursel O.0 is een in licentie gebouwde versie van de Gnome Lambda. De new tool daarvan is eind vorig jaar gereed gekomen en simpelweg kan ik daar niet tegenop scratchbouwen. Het is zo een perfect gebouwd model... gekkenwerk om te proberen dat na te bootsen, zonder litteratuur of goede afmetingen, als ik simpelweg het ding kan kopen. Zojuist kreeg ik van Lukasz te horen dat hij me wat conversiespulletjes zou toesturen (als extraatje, service van de zaak) om van de Lambda een Oberursel te maken. Dus ik heb twee van die Lambda's gekocht en twee Clerget 9B's, te vinden in de Sopwith Camel. Een Lambda is voor de Sopwith Pup. Daarnaast nog wat onderdelen voor watergekoelde lijnmotoren.

Hier de motoren waarvan ik elk twee exemplaren heb besteld. Let wel, ze lijken haast schaal 1:1, maar zijn echt 1:32; wondertjes van modelbouwverworvenheid en te beschouwen als zelfstandige modellen.

Lambda (Fokker E.1):



Clerget (Sopwith Camel):



Bestede tijd: 15:00u.
 
Ziet er wel heel goed uit beide motoren en scheelt een hoop ergernissen om ze te scratchen.
 
Vandaag kwam de bestelling van Taurus Models binnen, in totaal 4 motoren voor kits die ik heb gekocht. Bij één ervan is Lukasz van Taurus Models zo vriendelijk gewenst voldoende conversiemateriaal bij te voegen om de Gnome motor om te bouwen naar Oberursel (bijna 1 op 1 hetzelfde, maar toch niet helemaal).

Ik heb veel gezien tijdens mijn modelbouwbesoignes, van superfijn plastic in Miniart kitjes tot zeer fijne photo etch van Pontos Models, maar nooit was het zo extreem als wat ik hier aantref. Ik word hier toch wel wat onzeker van, ook qua schilderen bijvoorbeeld. Het is bizar, zo fijntjes is dit allemaal. Simpel gezegd: de motor is 32 keer zo klein vormgegeven, schijnbaar zonder enige abstractie. Elk boutje zit er, elk koelvinnetje, elk draadje, elk veertje. Het is gewoon ongelooflijk. De foto's laten zien wat ik bedoel.

De kit: 120 onderdelen


Kleppen: open en gesloten


Normale kijkpositie op een cilinder van heel dichtbij... ziet er mooi uit... MAAR


... MAAR als je de juiste kijkhoek hanteert, zie je echt wat hier is gemaakt. Hoe knap gegoten!


Het jammere is ergens wel, dat dit detail pas te zien is als je het met een vergrootglas gaat bekijken. Zo bijvoorbeeld niet:


Detail op tandwiel


Klepstoterstangen


De bougies moeten in drie kleuren worden geschilderd. Ik zie daar tegenop, omdat ze zo klein zijn.



Topic is veranderd van Fokker E.IV naar E.I, omdat ik nu de beschikking heb over een enkele Oberursel-motor, in plaats van twee aaneengeschakelde exemplaren.
 
Mooi al die extra details, maar waarschijnlijk ook zeer fragiel , wel heeeeeeel mooi hoor

Greetzzzz Modest.
 
Er is wel wat aan kwaliteit mogelijk met juiste instelling van de ontwerpers/makers van dit sort kitjes.

Eerlijk gezegd vind ik die Clerget wel heel mooi om te zien.:-)
 
Dat is wel heel erg mooi gedetailleerd zeg.
Als je dat gaat schilderen lopen dan die ribben niet vol?
( Heb geen ervaring met dergelijke dingen 😉 )

Fred
 
Ja man,

Dat is top materiaal hoor :oops:
Nog nooit zoiets gezien, zal zeker een meerwaarde zijn voor het vliegtuig, ook al moet je dan van heel dichtbij kijken.

Grtz.

Luc:cool:
 
@Modestforest : ja ik ben nu al super voorzichtig met uitpakken van de onderdeeltjes... ziet er best breekbaar uit allemaal :D

@Ron: de instelling van deze kitmaker is niet moeilijk te raden voor wie het doosje bekijkt:



Lol.

De Clerget is inderdaad erg mooi, wil beide exemplaren gebruiken in Sopwith Camels (als ik er meer dan één ga maken dan). De Clerget-motor heeft maar liefst 289 onderdeeltjes. Hier wat foto's:









@the--Mouse dat het mogelijk is deze koelribben te schilderen zonder dat ze dichtslibben, blijkt uit de box art... anders had ik het ook niet geweten. Tegelijkertijd blijkt daar ook uit dat je heel erg goed moet opletten, want wel degelijk zijn sommige stukken dichtgeslibd. Ik zal hier goed op moeten oefenen.



@Lucske Ja dit is een kwestie van heel dicht op het model zitten, dan zie je de kleinste details pas. Ik kan me voorstellen dat bouwers op wedstrijdtafels een uitvergrotingsfoto naast hun model leggen, om kijkers er bewust van te maken.
 
Ik sta versteld van de finesse van die kit en ik hoop voor jouw dat je er een prachtige motor met kan maken.
 
Als deze kit samenkomt gaan we wat zien.
Dat moet je traag uitpakken om plezier te rekken en terug jong zijn van de ohhh en de haaa's
 
Dank voor jullie reacties @Erwin en @Pascal.

54. Na 10 minuten kijken, kwam ik erachter wat het verschil is tussen de Lambda en Oberursel blokjes. Voor de puzzelaar:



55. Je kunt wel naar zo'n kitje blijven kijken terwijl het in zijn sarcofaag ligt te rusten, maar ik ben gewoon lekker begonnen.

Resin is zeer slecht voor je gezondheid bij inademen. Je kunt een stofmasker dragen of water gebruiken. Ik koos voor dat laatste, in elk geval voor de eerste twee stukjes.

Het doorzagen van deze schijf heeft een onnatuurlijk gevoel, omdat het zo dun is. Gelukkig is er niets gebroken van de schijf zelf. Wel zijn twee moeren afgebroken, zie linksonder. Ik weet niet of ze al afgebroken waren, het zou goed kunnen dat het mijn schuld is. Ik neem mezelf hier niets kwalijk, ben voorzichtig geweest maar het zal toch anders moeten. Echt even wennen!



56. Na het zagen hoeft er maar weinig te worden geschuurd / gefreesd. De clue is hier: geduld en eindeloos blijven zagen.



57. Ik wil de afgebroken moeren vervangen door aftermarket resin.



58. Deze oplossing, met secondenlijm, werkte in elk geval niet.



59. Dit is voor mij de beste methode om de cilinders af te zagen. Eerst gebruikte ik water, maar de resindrab ging tussen de koelvinnen zitten dus dat was niet fijn. Moeilijk te verwijderen, er kan nauwelijks een mesje tussen. Dan maar droog zagen.



60. Hier droogzaagsel, ter illustratie. Dit valt eruit te blazen.



61. Tweede poging. Na samenvoeging van de voor- en achterkant van de motor (epoxylijm), boorde ik de gaatjes nog wat verder uit. Met een multitool gaat dat heel gecontroleerd.



62. De masterclub schroefdraadjes heb ik deze keer ook met epoxylijm vastgezet. Hier is wel het nodige "amai" en "verdullekes" aan voorafgegaan.



Bestede tijd: 15:00u. + motor 4u.
 
Het enigste wat mij opviel was die afdekplaat, halve maan naast de propeller schaft.

Maar die resindrap van het schuren kun je gewoon weer wegspoelen hoor :winking:
 
Dat wegspoelen heb ik vanzelfsprekend geprobeerd, maar lukte niet. Het water komt nauwelijks tussen die koelribben (0,2mm. ruimte). Ik moest met een mesje alles nalopen.

@Afdekplaat: volgens mij is dat het enige inderdaad.
 
Niet echt leuk als met het schuurstof al problemen heb, zal wat worden met spuiten dan en wens alvast veel sterkte toe.

I hou het wel bij mijn eigen cylinders van 5cm hoog :cool:
 
Ik hoop maar dat de oorzaak van enkele dichtgeslibde ribben op de foto, schuurstof blijkt te zijn geweest. Maar je hebt gelijk en ik vrees er toch een beetje voor.
 
63. Gaatjes te ondiep, dus opnieuw; na wat bijwerken:



64. De cilinders worden in setjes van 2, 3, 2 geplaatst. Het was een uitdaging de lijm uit het zicht te houden, de bewerkingstijd van de sneldroog-epoxylijm is 5 minuten en dan lukt het nét om drie cilinders te doen. Tweede reden om er niet meer dan 3 te doen: zwaartekracht (de cilinders kunnen niet meer verschuiven als je ze bovenop laat).

Na het lijmen is het een uur wachten om verder te kunnen, dan is de lijm volledig (!) uitgehard. Ik gebruik hiervoor Bison Kombi snel.



65. Geduld.



66. En dan is 90% van het uiterlijk klaar... de resterende 10% zullen waarschijnlijk 90% van de tijd kosten.





67. Hier te zien, een vergelijking met het Wingnut Wings-deel. Ik denk dat WNW het beste uit de plasticmatrijstechniek heeft gehaald, de kwaliteit is echt heel hoog. Dat de koelribben niet zo geprononceerd zijn, had me niet eens zoveel uitgemaakt; mijn grootste probleem met de WNW motor is dat de cilinders elk uit twee helften bestaan, iets wat niet goed te corrigeren is.



Bestede tijd: 15:00u. + motor 6u.
 
Mooie werken en de beloning is er na het vergelijken met WNW wat ook wel meevalt als je de skills niet heeft.
 
Terug
Bovenaan