Merci
@Erwin en
@coachke ik omschreef het ook al als waanzin he, maar persoonlijk vind ik het erg leuk om te doen en een uitdaging. Natasja hier zegt ook al 'je ziet het niet eens' maar als je dan van dichtbij kijkt heb je toch een soort betovering.. persoonlijk vind ik dat tof!
95. Tijd voor een dryfit, om een paar kwesties te onderzoeken. Dit is de eerste keer dat ik Wingnut Wings-plastic aansnijd.
Eerste is, de cowling ('motorkap'). Die wil ik verwijderbaar maken zodat de motor toonbaar blijft. Het plastic is dik genoeg, dus schuren moet mogelijk zijn. Bij de E.1 zitten er geen spandraden aan de motorkap, wat mooi meegenomen is. Hoewel de cilinderkoppen nog niet zijn geïnstalleerd, is wel duidelijk dat er weinig speling is tussen motor en kap, zie volgende foto. Ik wil de propeller en motor roteerbaar houden en wil niet het risico lopen op breuk.
96. Tweede probleem: de vleugels hebben de neiging wat te gaan hangen. Daar kwam ik bij het lezen van iemands bouwverslag achter en blijkt een bekend probleem bij deze kit.
97. Zo zitten de vleugels vast: ze drukken met hun bovenkant tegen een balk.
98. Er zijn twee opties denk ik: ofwel iets tussen vleugelbalken en steunbalk in schuiven, bijv. een stukje messing plaat. Dan gaan de vleugels iets omhoog staan. Tweede optie: zoals bij het echte vliegtuig, de vleugels op spanning houden met draden. Dan kan ik dus geen elastische draad gebruiken maar moet ik mijn toevlucht zoeken tot bijvoorbeeld visdraad. Ik vraag mij af of de plastic steuntjes daar tegen gaan kunnen, zo niet dan moet ik iets in elkaar solderen. Of ik kan een combinatie doen van beide.
99. Voor wie denkt dat 1/32-vliegtuigen zo groot zijn... niet altijd. Dit is de
1/32 Fokker E.1 in dryfit, naast de
1/72 Yokosuka Ginga (of wat er van over is), waarbij laatstgenoemde groter is. Beetje appels / peren, maar toch.
100. Laatste ding dat ik heb onderzocht, is de verwering. Daar ben ik al druk mee bezig. Rotatiemotoren waren extreem simpel, maar je zou er tegenwoordig de binnenring van Amsterdam niet meer mee binnen mogen vliegen. De reden is, dat de motor overmatig vervuilend is.
Daar waar een moderne motor uit duizenden onderdeeltjes bestaat, is dat bij een rotatiemotor heel anders. Zo'n motor bestaat uit slechts 41 onderdelen: 7 kleppen, 7 cilinders, 7 bougies en 20 bouten om alles aan elkaar te schroeven. Zwengel dat aan en hij start.
Koeling? Doordat de motor als een dolle ronddraait, wordt hij gekoeld door de lucht. Vandaar de koelvinnen.
Inlaat? Er komt aan de onderzijde van de cilinder brandstof de kamer in, als de zuiger op z'n laagst staat. Aan de bovenkant van de cilinder zit een klep, wanneer die openstaat zuigt de cilinder lucht aan (inlaatslag).
Smering? Met goeie ouwe castorolie. Die wordt gewoon een beetje toegevoegd aan de brandstof.
Uitlaat? Het niet heel geavanceerde uitlaatsysteem wordt gevormd door de klep bovenaan elke cilinder die we nog kennen als luchtaanzuiger. Tijdens de uitlaatslag gaat de klep opnieuw open en doet nu dienst als uitlaatklep. En als spruitstuk, katalysator en knalpijp.
Zo wordt duidelijk hoe deze vliegtuigen zo ontzettend vies werden. Niet alleen de uitlaatgassen komen via die klep naar buiten, ook de castorolie. Die verbrandt niet, dus druppelt overal naartoe. In de vlucht, komt deze olie tot achteraan de romp, waar hij in het linnen trekt en zich een weg omhoog zuigt, zodat vieze olievlekken ontstaan. Dit is trouwens ook de reden dat de cowling (motorkap) van toestellen met rotatiemotor aan de onderzijde een opening hebben: om de piloot te beschermen. Castorolie heeft laxerende werking dus de piloot moest idealiter zo weinig mogelijk van dat spul inademen want er was geen toilet aan boord.
Per uur stootte een rotatiemotor ongeveer 8 liter olie uit.
Lang verhaal, maar ik was op zoek naar info HOE en WAAR die verwering dan precies ontstond en aan welke kant van het vliegtuig dat dan is. Dit blijkt de kant te zijn waar de propeller
omhoog gaat, maar het verhaal is iets genuanceerder dan dat natuurlijk. Later meer hierover.
Hier de oliesporen in de romp van het concrete toestel dat ik wil gaan proberen in miniatuur te bouwen, zie de vlekken onder de vleugel en tot achter aan de rompbekleding:
Over die vleugel gesproken trouwens, die heeft geen ailerons (rolroeren). Dit soort antieke vliegtuigen maakte een bocht door middel van 'wing warping' ofwel het vervormen van het vleugeloppervlak. Daar zijn ook veel van die kabels voor bedoeld die je in ruitvorm op de bovenstaande foto ziet boven- en onderaan de vleugel.
Hier een filmpje:
Net een vogel he?
Ik hoop dat jullie dit interessant vinden en jullie niet vermoei met te lange verhalen of technische details / achtergrondinformatie. Aan de hand van jullie reacties probeer ik in te schatten hoe ver ik daarin kan gaan, ik wil niet blijven doorreutelen maar van de andere kant zijn er zoveel interessante dingen te vertellen over deze vliegtuigen..
Bestede tijd: 17:00u. + motor 12u.