Hoofdsponsor

1/35 Hetzer Mid Prod. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een beter geheim wapen... alleen daar ga je niet zo van door bouwen8)8):8
Het is dan ook al 33 jaar oud hé...;)

Mark

het betere paint-werk G! En dan heb ik het niet over uwen hetzer :)

Dank mannen,

vandaag toch nog kans gezien om de Hetzer body van een donkergeel te voorzien. Er volgt nog een lichtere variant later om wat extra diepte te maken.

Update 4 :

5-28.jpg

Het donkergeel is een mengsel van Dark yellow + Deck tan +satijnglansvernis en veel Laquer thinner om een fijne laag te verkrijgen...

Later volgt de camo.

Met vriendelijke groet van GUnit.

Laatst bewerkt:
Guy, kweet niet hoe het komt, maar er zit nu precies al diepte in. Misschien door de lichtinval of heb je reeds met je eerste laag bewust stukken meer en minder verf gegeven?

Tom, ge haalt me de woorden uit de mond. Maar ik denk zo'n beetje in de richting van het tweede.
Bewust hier en daar minder en meer met de verf werken.
G, gaat ons hier van verlossen met zijn antwoord.

Mark

Ik wist niet dat mijn Hetzer een poepje had gelaten :laugh::laugh:

Krijg de Hetzer een camo of blijf hij gewoon panzer geel?

Interessant bouwverslag. Overal leest ge dat het beter is om eerst de lichte kleuren te spuiten en daarna de donkere. Maar hier laat ge netjes het tegendeel zien, een lichte kleur kan perfect op zwart, én het geeft nog eens diepte en een preshading.

De laatste jaren is het aanbod van aftermarket sets enorm toegenomen. Heel leuk om te zien dat met veel liefde en goed spuitwerk een standaard kit er ook heel mooi kan uitzien.

Puik werk Guy.

De gele laag kwam tot stand door inderdaad hier meer, daar wat minder te spuiten, als eindlaagje op dit geel kwam nog een mistje lichter geel om het wat diepte bij te geven.

Er komt een camo op Ron, donkergeel/bruin/groen, en ik ben aan het denken om er dan nadien ook nog een whitewash over te zetten.

Wanneer ik verder kan zwier ik een update deze richting uit.

Groeten ! G.

Wauw ,ik wist ook niet dat dit tot zo'n knap resultaat zou leiden Guy ,echt geslaagd die gele kleur op een donkere onderlaag,die diepte/schaduw is realistisch,echt knap.Wacht vol spanning naar je cammo,want ik ben benieuwd naar je werkwijze daarover,want na enkele probeersels met cammo ,ben ik nog altijd terughoudend,omdat het resultaat te wensen overlaat.Sommigen ,zullen zeggen ,gewoon doen ,maar je moet ook een beetje vaardigheid hebben hierbij.Daarom kijk ik al uit naar je werkwijze en tips in cammo spuiten Guy.Daarom houden we zo van je werkwijze die je met een warm hart toevertrouwd aan het forum.

Greetz Filip

Daar sluit ik mij volmondig bij aan Peiper.
Ja G, heeft weer alles om een echte "schönheid" te worden...
Ze heeft haar onderjurkje alvast aan :laugh:

Mark

Update 5 :

Uren heb ik ondertussen doorgebracht om een plezant camo jasje te kiezen voor mijn Hetzer, vele internet-discussies heb ik doorkauwd en ik kan met een gerust hart stellen dat de keuze die ik maakte, vrij safe was. Ik koos een hard edge camo, ofte camouflagepatroon met harde omtrekken, in drie kleuren (geel/groen/bruin). De basis was in dit geval geel, in het veld beschilderd. De fabrieksgeschilderde Hetzers waren bijna perfecte doorslagjes van mekaar, met dezelfde vormen en kleuren op dezelfde plaatsen. Maar er waren dus ook veldgeschilderde exemplaren en die geven ruimte voor wat meer vrij spel.

Hieronder ter illustratie een Hetzer gevechtsunit ten velde met later opgebrachte hard edge camo, je ziet duidelijk de variaties onderling...hoewel 1 en 3...

413751_242592982527187_1973057792_o.jpg
Only for reference purposes !

En hier zie je Hetzers die alhoewel nog niet volledig geassembleerd, al wel hun camo jas hebben...
Let op het regelmatige patroon !

panzer0353.jpg
Only for reference purposes !

Nu de werkwijze die ik hanteerde :

Op de gele basis plakte ik dunne rolletjes Blu Tack (je weet wel, die klevende blauwe blokjes) waarmee je posters enz. kan ophangen. Deze rolletjes werden vervolgens in onregelmatige uitgerokken wolkvormen met de steel van een penseeltje uitgerold. Het zijn deze rolletjes die je gele vlekken maskeren tegen de volgende behandeling : het groen !

Toen ik tevreden was met de compositie van mijn gele wolkjensliertjes kon ik met de airbrush enkele mistjes groen aanbrengen (mengsel van Nato green + Dark green).
De Hetzer werd dus groen met Blu tack vormpjes waaronder het gele patroon nu gevormd werd. Nu was het HOOFDzaak om de Blu tack van de gele vlekken niet te verstoren door te gaan piepen !

De volgende stap was om nieuwe vormen te maken en dat voor de groene vlekken. De Blu tack voor de groene vlekken dus...
Om dit goed te doen moest ik alvast rekening houden met ook en vooral de bruine vlekken, want die zouden er nu overschieten als negatief van alle aangebrachte Blu tack ! Ik wilde een verhouding die min of meer voldeed aan mijn map met referenties van hard edge camo, hoewel de Hetzer 1001 gezichten had in die tijd, strepen vlekken, ronde vormen, hoekige vormen, donkerbruin, roodbruin, noem maar op.

Mannen, voor alle duidelijkheid, ik ben geen camo ervaringsdeskundige, dit is mijn eerste in jaren...

Dit is het dus tot zover :

6-26.jpg

Vrijdag ga ik naar Antwerpen om een batterij Tamiya Clear in te kopen, dus daarna kan ik een volgende update plaatsen mbt. de hull, want dat wordt de volgende stap.

Vriendelijke groeten, iets niet begrepen, vraag het gerust ! G.

Laatst bewerkt:
Schitterend gedaan G. Klaar en duidelijk uitgelegd.
Benieuwd naar het vervolg.

Mark

Dank jullie wel heren, ik vraag me nu wel af of ik hierover evt. een whitewash zou kunnen smijten ? Een Ardennen Hetzer in mijn vitrineke zou niet misstaan.

Hey Guy,prachtige referentiefoto's en uitleg,evenals je werkwijze voor het aanbrengen van het camopatroon....kijk als dit voor jou de eerste keer is jaren weer is ,kan ik alleen benadrukken die het héél geslaagd is.Wel die/jou methode zal ik in experimentele fase zeker eens testen/gebruiken ,daar ik ook nog verschillende panzers staan heb die beter in een camo jasje passen,en niet echt goed wist hoe eraan te beginnen.De uitleg en werkwijze zal ik rustig uit proberen,want nog nooit eerder gebruikte ik een camo ,was voorheen altijd een effen kleurtje.harterlijk dank voor de duidelijke uitleg :)

greetz ;) Filip

Prachtige camo, Guy. Maarre, de wielen, waren die meestal ook niet in een camo geschilderd ? Of volgt dit nog.

Groeten Rik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan