Update 5 :
Uren heb ik ondertussen doorgebracht om een plezant camo jasje te kiezen voor mijn Hetzer, vele internet-discussies heb ik doorkauwd en ik kan met een gerust hart stellen dat de keuze die ik maakte, vrij safe was. Ik koos een hard edge camo, ofte camouflagepatroon met harde omtrekken, in drie kleuren (geel/groen/bruin). De basis was in dit geval geel, in het veld beschilderd. De fabrieksgeschilderde Hetzers waren bijna perfecte doorslagjes van mekaar, met dezelfde vormen en kleuren op dezelfde plaatsen. Maar er waren dus ook veldgeschilderde exemplaren en die geven ruimte voor wat meer vrij spel.
Hieronder ter illustratie een Hetzer gevechtsunit ten velde met later opgebrachte hard edge camo, je ziet duidelijk de variaties onderling...hoewel 1 en 3...
Only for reference purposes !
En hier zie je Hetzers die alhoewel nog niet volledig geassembleerd, al wel hun camo jas hebben...
Let op het regelmatige patroon !
Only for reference purposes !
Nu de werkwijze die ik hanteerde :
Op de gele basis plakte ik dunne rolletjes Blu Tack (je weet wel, die klevende blauwe blokjes) waarmee je posters enz. kan ophangen. Deze rolletjes werden vervolgens in onregelmatige uitgerokken wolkvormen met de steel van een penseeltje uitgerold. Het zijn deze rolletjes die je gele vlekken maskeren tegen de volgende behandeling : het groen !
Toen ik tevreden was met de compositie van mijn gele wolkjensliertjes kon ik met de airbrush enkele mistjes groen aanbrengen (mengsel van Nato green + Dark green).
De Hetzer werd dus groen met Blu tack vormpjes waaronder het gele patroon nu gevormd werd. Nu was het HOOFDzaak om de Blu tack van de gele vlekken niet te verstoren door te gaan piepen !
De volgende stap was om nieuwe vormen te maken en dat voor de groene vlekken. De Blu tack voor de groene vlekken dus...
Om dit goed te doen moest ik alvast rekening houden met ook en vooral de bruine vlekken, want die zouden er nu overschieten als negatief van alle aangebrachte Blu tack ! Ik wilde een verhouding die min of meer voldeed aan mijn map met referenties van hard edge camo, hoewel de Hetzer 1001 gezichten had in die tijd, strepen vlekken, ronde vormen, hoekige vormen, donkerbruin, roodbruin, noem maar op.
Mannen, voor alle duidelijkheid, ik ben geen camo ervaringsdeskundige, dit is mijn eerste in jaren...
Dit is het dus tot zover :
Vrijdag ga ik naar Antwerpen om een batterij Tamiya Clear in te kopen, dus daarna kan ik een volgende update plaatsen mbt. de hull, want dat wordt de volgende stap.
Vriendelijke groeten, iets niet begrepen, vraag het gerust ! G.