Hoofdsponsor

1/78 HMS.Victory scratshen ( debart ) [wip]

Bart,
mooie vorderingen, de techniek van latten stomen ziet er goed uit en waarschijnlijk sneller te bewerken dan koud.
Ben ik juist in het volgende:
eerst verjongen op je houten mal
dan stomen
dan plaatsen op de romp.

Doe zo voort, Bart, 't zal na het schuren wel perfet zijn

groetjes
Ward

Hoi Ward,

Bedankt voor de compliment, ik verjong eerst de huidplanken ( nat gaat het niet ), dan gaan ze de snelkoker in en buig ik de latjes rustig een beetje met de hand en doe ze dan op de spanten en buig ze verder en zet ze met pinnesses even vast om te drogen, als de latjes droog zijn lijm ik ze op de spanten en laat het weer drogen.

Bedankt GUnit, vandaag Latoenkoper besteld voor de romp onder, ga ik straks plaatjes van maken.

Amaai !! Respect man ! Goed bezig !:ohmy::wow:
Ik heb op de pc een hele boel foto's van de echte Victory om steeds maar weer te vergelijken ... Vooral de echte , andere modellen zitten fouten in , ook die van mij ( zit vol foutjes). Van in het begin zeer nauwkeurig werken dan heb je minder zorgen later.
Ik heb mijn verjongen dikwijls nat gedaan , rekening houdend met de loop van de nerf en een zeer scherp mes en de lat ingeklemd in een metalen klem zodat het hout niet verschuiven kon.( dit even ter zijde)
Succes !! :)

Hoi Michiel,

Bedankt michiel, bij mij zullen er ook fouten intreden, ik doe het zo goed mogelijk.

Latoenkoper voor de plaatjes onder aan de romp. Ik denk dat het ook met de papiersnijder gaat omdat het heel dun is.

attachment.jpg

attachment.jpg

De romp is bijna dicht, maar ik denk dat ik achter eigenlijk helemaal tot einde hout moet met de huidplanken, sta te twijfelen, als dat zo is maak ik de beplanking tot rode lijn en schuin het af, lijkt me het beste, ondertussen ga ik een mal maken voor de geschutspoorten op dik papier van de tekening uit met carbon.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ja , beter dat koperfolie met papiersnijder repels afsnijden . Ik denk niet dat je de snijtang kan gebruiken .

je koperfolie is echt wel dun, ik ben benieuwd naar het resultaat op je romp. Bij de Victory van Deagostini zijn de koperplaatjes die je kan bijkopen nogal een stuk dikker (misschien te dik)... ik vind het trouwens knap wat je tot hiertoe al hebt gedaan!!!

Hoop dat je jouw Victory meebrengt naar de volgende ledendag... :-)

Hoi seaking, michiel 54 en Dempsy,

Bedankt voor de leuke reactie's, de koperfolie is te dun achteraf gezien, het is heel makkelijk te snijden met de papiersnijder maar er iets in graferen of bewerken gaat niet dus iets anders op zoek, dempsy, ik neem haar mee na de ledendag, weet u het adres van Deagostini waar ik de plaatjes kan bestellen?

Terug
Bovenaan