Na eindeloos plooien, buigen, schuren en dryfitten is het gelukt om de voorste set van 3 buizen te maken.
Dit is een zéér therapeutisch werkje, prima training voor mijn engelengeduld
In het motorcompartiment zit een grote luchthapper, om die wat meer detail te geven heb ik het gat aan de voorkant open gemaakt. De naden zijn dicht gemaakt met CA-lijm hierover heb ik bloem gestrooid :
Hotwheels heeft de luchthapper zo gemaakt :
De echte ziet er zo uit (deze foto is niet van de wagen uit de 24hrs race, maar hij heeft dezelfde luchthapper) :
Om de bovenste horizontale rand te maken, ben ik begonnen met een sleufje te slijpen, hierin wordt dan de bovenste rand gelijmd :
Met wat plastic strips wordt de bovenste horizontale rand gemaakt. Eerst ruw gevormd, als de lijm droog is wordt het dan in vorm geschuurd :
Na flink wat schuren en vijlen (voorkant moet nog gedaan worden) :
De aanpassingen aan de luchthapper hebben voor flink wat kopzorgen gezorgd.
De eerste stap was het aanbrengen van een brede witte strip rond de basis aan de onderkant :
De bovenkant van het motorblok heeft ook wat stripjes gekregen om het mooi glad te maken :
Zodat beide netjes op elkaar aan sluiten :
De gele strip is nog in aanbouw :
De grijze strip heb ik ongeveer 0,75 mm breder gemaakt zodat die even breed is als de gele. Heb een beetje zilverkleurige verf aangebracht om te kijken waar er nog kieren zitten, er moet hier en daar nog wat geplamuurd en geschuurd worden :
Uiteindelijk gaat de gele strip ook mooi recht moeten lopen en gaan de ronde hoeken net iets groter moeten worden dan die van de grijze strip :
Was een paar uurtjes priegelen, maar het gaat de goede richting uit.
Ik heb de buis van de benzitank naar de bezinedop gemaakt. De eerste stap was het maken van het gedeelte dat aan de binnenkant van de benzinedop zit. Ik heb een paar keer het gat moeten boren en dicht maken, op de foto is de strip te zien die rond het stuk plasticard wordt gelijmd om het wat groter te maken (ging sneller dan een nieuw ovaal stuk met de hand vijlen) :
De buis wou ik in metaal maken, hiervoor heb ik een breinaald gebruikt, de ringen die erop zijn geschoven zijn gemaakt van een stukje sprue waarin ik een gat heb geboord :
De buis zit nog los in de benzinetank - als dryfit - ze moet meer loodrecht tov de bodemplaat komen te zitten :
Verder heb ik mij met de ramen bezig gehouden. Die zijn helemaal in doorzichtig plastic gemaakt. Het was een flinke klus om de verf eraf te krijgen, waarna ik besloten heb om de ramen en buisconstructie zelf te maken. De reden hiervoor is simpel weg omdat het doorzichtig plastic niet meer netjes doorzichtig is na het verwijderen van de verf, gaat het schilderwerk er ook niet uitzien :
Stap 1 : opening maken in het zamac en gat boren om de buis met een pennetje vast te zettten :
Stap 2 : op maat zagen van de messing buizen en koperen pennejtes :
Stap 3 : plastic blokjes lijmen om de buis in de correcte hoek te lijmen :
Stap 4 : dryfit van de buisjes :
Veel werk, maar het blijft heel leuk om te doen.
Het paneel met de electronica heeft HW zo gemaakt :
Op de foto is ook te zien dat het paneel aan de rechterkant niet ver genoeg door loopt tot tegen de zijwand. De PE versie van Tremonia is even groot, dus wordt het HW paneel aangepast.
Na een paar uurtjes schuren, vijlen, boren, zagen en dryfitten, ziet het er zo uit :
Met wat onderdelen van een aansteker heb ik nieuwe connectors gemaakt. Dit onderdeel is het gedeelte waar de vlam uit komt :
Het is op 2 plaatsen door gezaagd en dan - na het uitboren van de gaten - opnieuw in elkaar gestoken :
De zijwand die ik eerder had aangepast heeft ook een verhoging gekregen zodat de zijwand netjes gaat aansluiten tegen de binnenkant van de romp :
En tenslotte zijn de eerste werkzaamheden begonnen aan de batterij en haar behuizing :
De bedoeling is dat het er uiteindelijk zo gaat uitzien :
De houder is 5 x 3,5 x 3 mm groot :
Is opgebouwd uit 7 zelfgemaakte onderdelen (5 stukjes messing en 2 stukjes plasticard), het was een hele klus om de houder zo dicht mogelijk tegen de batterij te laten aansluiten :
Een laagje primer laat zien dat er nog een klein beetje geschuurd moet worden :
Ben blij dat deze stap gelukt is.
Dit is een zéér therapeutisch werkje, prima training voor mijn engelengeduld
In het motorcompartiment zit een grote luchthapper, om die wat meer detail te geven heb ik het gat aan de voorkant open gemaakt. De naden zijn dicht gemaakt met CA-lijm hierover heb ik bloem gestrooid :
Hotwheels heeft de luchthapper zo gemaakt :
De echte ziet er zo uit (deze foto is niet van de wagen uit de 24hrs race, maar hij heeft dezelfde luchthapper) :
Om de bovenste horizontale rand te maken, ben ik begonnen met een sleufje te slijpen, hierin wordt dan de bovenste rand gelijmd :
Met wat plastic strips wordt de bovenste horizontale rand gemaakt. Eerst ruw gevormd, als de lijm droog is wordt het dan in vorm geschuurd :
Na flink wat schuren en vijlen (voorkant moet nog gedaan worden) :
De aanpassingen aan de luchthapper hebben voor flink wat kopzorgen gezorgd.
De eerste stap was het aanbrengen van een brede witte strip rond de basis aan de onderkant :
De bovenkant van het motorblok heeft ook wat stripjes gekregen om het mooi glad te maken :
Zodat beide netjes op elkaar aan sluiten :
De gele strip is nog in aanbouw :
De grijze strip heb ik ongeveer 0,75 mm breder gemaakt zodat die even breed is als de gele. Heb een beetje zilverkleurige verf aangebracht om te kijken waar er nog kieren zitten, er moet hier en daar nog wat geplamuurd en geschuurd worden :
Uiteindelijk gaat de gele strip ook mooi recht moeten lopen en gaan de ronde hoeken net iets groter moeten worden dan die van de grijze strip :
Was een paar uurtjes priegelen, maar het gaat de goede richting uit.
Ik heb de buis van de benzitank naar de bezinedop gemaakt. De eerste stap was het maken van het gedeelte dat aan de binnenkant van de benzinedop zit. Ik heb een paar keer het gat moeten boren en dicht maken, op de foto is de strip te zien die rond het stuk plasticard wordt gelijmd om het wat groter te maken (ging sneller dan een nieuw ovaal stuk met de hand vijlen) :
De buis wou ik in metaal maken, hiervoor heb ik een breinaald gebruikt, de ringen die erop zijn geschoven zijn gemaakt van een stukje sprue waarin ik een gat heb geboord :
De buis zit nog los in de benzinetank - als dryfit - ze moet meer loodrecht tov de bodemplaat komen te zitten :
Verder heb ik mij met de ramen bezig gehouden. Die zijn helemaal in doorzichtig plastic gemaakt. Het was een flinke klus om de verf eraf te krijgen, waarna ik besloten heb om de ramen en buisconstructie zelf te maken. De reden hiervoor is simpel weg omdat het doorzichtig plastic niet meer netjes doorzichtig is na het verwijderen van de verf, gaat het schilderwerk er ook niet uitzien :
Stap 1 : opening maken in het zamac en gat boren om de buis met een pennetje vast te zettten :
Stap 2 : op maat zagen van de messing buizen en koperen pennejtes :
Stap 3 : plastic blokjes lijmen om de buis in de correcte hoek te lijmen :
Stap 4 : dryfit van de buisjes :
Veel werk, maar het blijft heel leuk om te doen.
Het paneel met de electronica heeft HW zo gemaakt :
Op de foto is ook te zien dat het paneel aan de rechterkant niet ver genoeg door loopt tot tegen de zijwand. De PE versie van Tremonia is even groot, dus wordt het HW paneel aangepast.
Na een paar uurtjes schuren, vijlen, boren, zagen en dryfitten, ziet het er zo uit :
Met wat onderdelen van een aansteker heb ik nieuwe connectors gemaakt. Dit onderdeel is het gedeelte waar de vlam uit komt :
Het is op 2 plaatsen door gezaagd en dan - na het uitboren van de gaten - opnieuw in elkaar gestoken :
De zijwand die ik eerder had aangepast heeft ook een verhoging gekregen zodat de zijwand netjes gaat aansluiten tegen de binnenkant van de romp :
En tenslotte zijn de eerste werkzaamheden begonnen aan de batterij en haar behuizing :
De bedoeling is dat het er uiteindelijk zo gaat uitzien :
De houder is 5 x 3,5 x 3 mm groot :
Is opgebouwd uit 7 zelfgemaakte onderdelen (5 stukjes messing en 2 stukjes plasticard), het was een hele klus om de houder zo dicht mogelijk tegen de batterij te laten aansluiten :
Een laagje primer laat zien dat er nog een klein beetje geschuurd moet worden :
Ben blij dat deze stap gelukt is.