Hoofdsponsor

1/18 Hotwheels Ferrari 333 SP, winnaar van de Daytona 24uur 1998 [wip]

Een kleine update, maar het resultaat van een paar dagen werk.

Heb een paar hele kleine ringetjes met de draaibank gemaakt. Outer diameter is 2,8mm :

ca2a3dc020deb021dd950afba694ef25.jpg

Op deze foto is rechtsonder een driehoekig, grijs onderdeel te zien :

733c1de5ef58c4ecd84aad89e2fdea92.jpg

Heeft een paar uurtjes geduurd om dit uit plasticard te maken :

9d1dd8c8a016e22dafdd11fb20804577.jpg

Een stukje koperen buis wordt gebruikt om het vast te zetten :

768671dec0b8c72c0a50c7219f86a014.jpg

Dryfit op de versnellingsbak :

832c74cb343b6819548dfd1d79721654.jpg

b77eccf78fdcfb552112ef85b7eb519c.jpg

Kan nog wat TLC gebruiken.

Oops, bij de vorige update had ik het driehoekige stuk verkeerd om gedryfit.

Heb een ringetje met opstaande rand uit een stuk volle alu buis gedraaid, op de foto zit het driehoekige stukje op de juiste manier op de koperen as.

(Het messing ringetje moet aan de binnenkant zitten ) :

252a9436402a16f34997434cd4c5245d.jpg

Opnieuw een dryfit met de versnellingsbak (de voorkant van het driehoekige stukje moet nog afgewerkt worden) :

571bb1859afe2e84085d44570ffa78ae.jpg

463fe66896028fc63bb914db5bdff170.jpg

Groeten

Pascal
 
Bedankt Erik,

Nog een paar updates en dan zijn jullie up-to-date. Vanaf dan zal het een heel stuk langzamer gaan. Wat ik tot nu toe heb getoond zijn de updates van juni 2013 tot september 2017.

Groeten

Pascal
 
Pascal dat dacht ik al het kwam me bekend voor , maar desalniettemin toch nog interessant om nog eens te volgen
marc
 
Heb NOG maar eens een onderdeel van de vering opnieuw gemaakt (zal intussen versie 5 of 6 zijn).

Bij de vorige versies had ik oogschroeven aangepast. Dit keer heb ik met de draaibank kleine ringetjes afgesneden (2,5 mm diameter, 0,9 mm dikte)

Op deze ringetjes heb ik een stukje messing buis gesoldeerd. Dat stukje buis komt in een stukje koperen buis te zittten.

Dat stukje koperen buis zit dan weer in het conische stuk van de vering.

Op de foto is beneden de oogschroef, bovenaan de nieuwe versie te zien :

2bb7760b685fd500c30fd70537fbd4c2.jpg

Het ringetje is een stuk dunner dan de oogschroef, de opening in de ring is groter :

75c3dd2887619d10bfc360d2f6e33efe.jpg

Verder heb ik uit een plastic brienaald het ronde vat gedraaid dat op deze foto in het midden is te zien :

630939d4d403d114d68f9ec5165777a2.jpg
(for reference only)

Op de bovenkant komt een ringetje dat ik uit alu staaf heb gedraaid, hierin komt een kleine (M1) zeskant bout.
Beide zitten nog los op het plastic vat, is een dryfit voor de foto's :

411af617ac61bd29a21c9cf31636fc18.jpg

9d3cfbd36b881eb60479f859621ccc01.jpg

Heb wat zitten priegelen op een paar millimeter.

Deze koppelingen zijn met de draaibank gedraaid uit een 6-kant messing staaf, diameter 2mm, de ene wordt blauw, de andere rood geschilderd :

753e4d4f6ad27320d4bf0cc8fbfd8fb6.jpg

0fc6d7184eac88684a83a22b2710d1d8.jpg

Dankzij de hulp van Roy vd M. heb ik de ringetjes met de 6 uitsparingen kunnen maken.

Gat geboord in een messing staaf, deze met de freesmachine van de 6 uitsparingen voorzien, en daarna met de draaibank de ringetjes af gesneden.

De diameter is 4 mm :

33fb5e1508e54f94b45c5a3c47123dcc.jpg

4766ceda24c16c5efc59261c169554b1.jpg

e77f77629de8a39687e65ceed47be6ba.jpg

Zo komen ze op de vering te zitten :

05026fed3374d8444451f6a97032cf62.jpg

Voila, nu is dit topic up-to-date, het laatste deel van deze update is van afgelopen zondag.

Groeten

Pascal
 
Fantastisch werk, maar... dat weet je zelf waarschijnlijk ook wel (stiekem (hoef je niet toe te geven hoor (mag wel eens trouwens!))).

Merci voor de credits trouwens, de uitsparinkjes zien er goed geslaagd uit.

Zo, nu eens tot rust komen en weer verder met de werkzaamheden :)
 
Ik heb de draaibank nog maar een jaar. De freesmachine nog maar een paar maanden.

Dankzij de hulp van mensen als Roy vd M. en Haddewade kan ik nu dingen maken die voorheen onmogelijk waren.

Ik had tot over een jaar nog nooit een draaibank van dichtbij gezien. Heb veel filmpjes op youtube bekeken, en vooral veel vragen aan beide heren gesteld.

Een draaibank is niet gevaarlijk als je weet waar je op moet letten, maar het is een HEEL leuk ding om mee te oefenen en te leren.
 
Ik heb mijn draaibank en freesmachine ook nog maar sinds januari he, wel veel studie vooraf gedaan.

Maar ik was tevoren gewaarschuwd... op een gegeven moment ga je smoesjes bedenken om die draaibank weer te kunnen gebruiken. 'Oh dat kan ook nog net iets mooier rond' en 'Kijk, da's typisch iets voor de draaibank'. Dan ben je verslaafd... en helaas moet ik toegeven dat dat bij mij ook zo werkt. Waarschijnlijk bij jou ook Pascal? :D
 
Ik heb jaaaaren zitten prullen om kleine ringetjes te maken met mijn Dremel. Dat was altijd een hoop gepruts. Met de draaibank is het een fluitje van een cent.

Verslavend : ABSOLUUT !
 
Eindelijk nog eens een update. Heb mij de afgelopen maanden bezig gehouden met het bestuderen van de referentie-foto's, want er moeten flink wat kleine onderdeeltjes gemaakt worden. Na eindeloos "brainstormen" en dryfitten, is het gelukt om wat vooruitgang te boeken.

Dit is het eerste onderdeeltje :

a4eefa43dd419b7895f297680f7d8f78.jpg

Bestaat uit 5 kleine stukjes plastic. Dit onderdeeltje is bij de 1/1 auto een soort van blokje waarop de steun van de achtervleugel wordt vastgeschroefd. Dryfit :

a1515ac27f74683f3b1744b11537a1b0.jpg

Hierop komt een ander onderdeel - dat nog wat aangepast moet worden - te zitten :

0d4e4058036f7d2635594e7c3f241c28.jpg


Verder heb ik een andere manier bedacht om de aandrijfassen met de versnellingsbak te verbinden. Deze 2 onderdeeltje heb ik uit een aluminium staaf gedraaid :

abe4fe8d04131055b17ea6f6402bd85b.jpg

Ze worden op een stukje messing buis bevestigd. Dat stukje messing buis wordt IN de versnellingsbak geschoven :

bfbd90cc2a885e170f0da246076287d3.jpg

In de messing buis komt nog een stukje koperen buis, en hierin komt de aandrijfas te zitten. Het geheel ziet er dan zo uit :

daf75c62b950977f000f67167c0a4cc4.jpg

f5d604ec9669672e03c506679e1fcd7d.jpg

Als laatste heb ik een nieuwe airjack gemaakt. De messing ringetjes zijn op de draaibank afgestoken, de dekseltjes (eentje is al aan de rechterkant in de buis van de airjack gelijmd, het andere ligt vooraan op de foto) zijn met de draaibank uit een aluminium staaf gedraaid. Het stukje wat omhoog steekt op het messing ringtje dient om de airjack aan de versnellingsbak vast te lijmen :

0c7a9c109476b5e046375e457679c1a8.jpg

Slechts een paar onderdeeltjes, maar het resultaat van een HOOP denkwerk.

Tot de volgende.
 
Thx !

Een tekening met afmetingen ? Als ik zou kunnen tekenen, zou dat een mogelijkheid zijn. Maar de onderdeeltje zijn te klein om te printen en een aantal (zoals de buis van de airjack) wil ik in metaal hebben, want die worden niet geschilderd.

Update :

Aan de voorkant van het dashboard zit een gebogen buis. Hotwheels heeft die met de rest van de cockpit mee gegoten. Trekt op niks. :

20dbdb0422d9ed41f284161808e87dec.jpg

Heb een stukje breinaald gebogen, op maat geschuurd en daar de plastic driehoekjes - die ik van het Hotwheels onderdeel heb gezaagd - op gelijmd :

b00378190417aed9d6140d4a085c9bab.jpg

Dryfit :

9e9493fccdb8fd825c7ca290cfce1660.jpg

De vloerplaat van de cockpit heeft wat plactic strips gekregen. Aan de achterkant heb ik een ovaal gat gemaakt, in het gat komen een aantal kabeltjes :

02818c9c0eb4f7678fca718b04562478.jpg

5f1060250f038ec2ca35e9dc7fe00200.jpg

Het dashboard krijgt een aantal piepkleine details. In het grote ronde gat in het midden, komt een knopje :

ce649b69df7fc60fea87640459795e65.jpg

Dat knopje is een stukje messing, hieronder komt een ringetje :

19e0109d13766c75112dc8cf1d3aa144.jpg

Voor de schakelaars, ga ik dit gebruiken :

e5216141e1a000bf720b8c1c7a8d148d.jpg

Een lekkere fles Jacob's Creek Chardonnay, geeft dit wijnlood :

1a19a111bd0d957fdbf8727696c9f8ef.jpg

Hieruit heb een kastje (2 x 2,3 x 4 mm) gemaakt waar 4 zekeringen in komen te zitten :

b26eef3aaea5a81cf24c71e2df5565b8.jpg

Tenslotte heb ik nog wat strips op het motorblok gelijmd :

8837f5ba35e447e3b5e6771d1b821885.jpg

En een paar héééél kleine onderdeeltjes gemaakt :

cc0318d2f3f5df8abc67640bf9ec8857.jpg

Die dingen zijn zo klein dat ze moeilijk te fotograferen zijn :

6ce80bad695e8ba349848d9a55530ecc.jpg

De lijmsporen en oneffenheden worden nog weg geschuurd.

Tot de volgende.

Groeten

Pascal
 
Twee dagen zitten klooien met carbon decals van Tuner Model Manufactory. Deze decals zijn een echte ramp.

Ze kleven slecht, zijn hard en immuun voor Microscale Set & Sol. Heb ze dan maar op hun plaats gefixeerd met Parket Plus.

Op de foto's is de glans van de P+ duidelijk te zien, dit wordt nog afgezwakt met satijn of matte vernis.

Op deze foto is een grote kier te zien die over de hele lengte van de cockpit loopt. Met het blote oog ziet die kier er heel anders uit.

Het is een extra strip carbon decal die de strip moet voorstellen die bij de 1/1 wagen ook aanwezig is :

ce26f8820e1bb8de764b477c43af30d6.jpg

Beetje rommelig resultaat, wordt weg gewerkt door de verwering :

7f5e9dd109ad357f4922f039ecd7005c.jpg

Het dashboard is ook met carbon decals ingepakt, de rafelige randjes moet ik nog bijsnijden :

0f4a4c282ce05f1deb007eaa5c39952d.jpg

Met de Dremel de 4 piepkleine zekeringen uit een stuk plasticard gezaagd en de connector gemaakt die aan de linkerkant van het dashboard komt :

f17b059f91850ea899e5e901225fbfb9.jpg
 
wow pascal , in 1 woord " geweldig " wat we hier weeral allemaal te zien krijgen
Ben zeer onder de indruk
Prachtig
Marc
 
Terug
Bovenaan