Hoofdsponsor

1/12 Hydroplane Ferrari "Arno" van Achille Castoldi (1/12)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Furioza
  • Startdatum Startdatum
Ziet er weer heel mooi uit Rik ^^

Maar hoe ge die stickers maakt heb ik niet helemaal begrepen. Print ge ze eerst op papier, dan aan de achterzijde dubbelzijdig plakband, en dan aan beide kanten lakken ? Maar dan kleeft het toch niet meer ??

Groeten, "Wet Sellery"

Ziet er weer keurig uit, kan niet anders zeggen Rik!
Die Alpeca tip knoop ik in mijn oren, daar kan ik vast nog een keer gebruik van maken.

Groeten, Rinie

@Mega, kijk eens in mijn handtekening. Daar even klikken dan kom je op mijn website. Daar kun je even kijken onder solderen. :laugh:

@ Pascal. Eerst spuiten aan beide kanten, dan plakken. Anders komt het idd niet goed. Die laatste zin had ik erbij gezet om juist deze verwarring te voorkomen. :huh:

Allemaal zeer fraai geplaatst en een hele mooie how to...

Tja,ik kan jou ook geen kritiek geven,Rik^^.

Ron.

Thanx guy´s.

Ook nu weer een updatje. Wellis waar een klein onderdeeltje, maar echt een bak werk. :O
We hebben het over het stuur. Metaal en hout, dus veel werk.

1_150820091408.jpg
We vertrekken vanuit een van te voren uitgezaagd rondje. Eerst een kruis getekend, het middelpunt van dit kruis is de passerpin, het centre dus. dan de ringen afteken, deze om het stuurring aan te geven zodat dit uitgezaagd kan worden. Deze bevat dan aan één stuk het kruis met daarin een gaatje. Dan het kruis afteken zodat je de juiste dikte hebt. Nu staat het stuur op het metaal en kunnen we gaatjes boren. Deze gaatjes dus in de hoekjes van het kruis en de stuurcirkel. Dan maar zagen. :wacko:

1_150820091409.jpg
En dus na een paar uurkes zagen. Is dit het resultaat. En nog erg grof.

1_150820091410.jpg
En weer na een paar uurtjes vijlen en schuren. Wel een stukje mooier om te zien. Maar slecht op de foto te zien.

1_150820091411.jpg
En al een beetje gepolijst. Nu is het beter te zien.

1_150820091412.jpg
Dan een houten rondje uitzagen dat net iets dikker/breder is dan het stuur zelf. Dan kan dit mooi op maat afgevijld worden. Het hout is van een sigaren kistje. Let wel dit is zacht en broos. Dus moet dit wel verhard worden. Ik heb dit met lak gedaan. Gewoon lekker insoppen met lak. Maakt niet uit, als het maar goed intrekt en een zo het hout voorziet van de nodige stevigheid. Hierdoor is dit hout zeer goed bruikbaar voor dit soort zaken. Goedkoop = gratis..... En qua kleur zeer mooi.

1_160820091413.jpg
Dan het tussentijdse resultaat na wederom eventjes een uurtje werk.

1_160820091414.jpg
Het eind resultaat. Nu natuurlijk wederom lakken. Dan komt de kleur weer terug. :P
Ik heb ook even gedacht om deze ring zwart te maken. Maar juist omdat het een model betreft, heb ik de dichtelijke vrijheid genomen dit mooi kaal te houden.

1_160820091417.jpg
Grrrrr, ken je dat. Wil je toestel niet op het juiste punt inzoemen. Maar na een tig pogingen, heb ik het opgegeven. Dan moeten we het maar even met een wazige foto doen. Wat de bedoeling is om te laten zien is dat de stuurkolom aangebracht word, dit is van een stukje rondhout gemaakt en in vorm gevijld. Dan zilver geschilderd.

1_160820091415.jpg
Tussendoor ook nog eens met blanke lak in de weer gegaan. Deze lak gaat nu alles sealen. Natuurlijk op mijn trouwe hulpje. Mocht het mislukken, weet het onderdeel waar het zal belanden. :unsure: Dat houd mr M aan de kant he. ^^

Nog maal tot de volgende keer maar weer. :P

Laatst bewerkt door een moderator:
Een mooi 'how to' voor het maken van een stuur, knap werk!

En dat zaag je zo te zien met een figuurzaag?

Bedankt voor de interessante howto Rik, met een schitterend stuur als resultaat!
Scherpstellen is altijd een probleem als je details wilt fotograferen, ik stel daarom altijd met de hand scherp.

Groeten, Rinie

Ik zaag dit idd met een figuurzaag. En gewoon met het handje. Ik heb geen electrisch gereedschap. Nu ja, een dremel dan. Maar dan houd het op. ;) Ik wil dat ook niet.

Verder, het scherpstellen, tja. Met mijn oude camera zo´n snapshot gevalletje is dan niet mogelijk, en de mogelijkheden van de mobile telefoon zijn zo divers. Dat ik dit niet echt snap. De symbolen kloppen niet met die van de gewone fotocamera´s. Daar komt het eigenlijk door. Ik ben al bijna een jaar aan het rond kijken naar een spiegelreflex camera met losse body en lens. Maar die zijn duur. Wel op marktplaats enkele gezien, maar helaas niet helemaal kunnen vertrouwen. :ohmy:

Maar goed, ik kan mij best behelpen zo over het algemeen. ;)

Heel mooi Rik! Ik heb gisteren een stuur verpest van de 250 TR. Ik had twee stukjes fineer (licht en donker) op elkaar gelijmd, uitgezaagd en daarna op het stuur gelijmd om verder te schuren ...en toen brak er een stukje af :( Maar je hebt me nu de oplossing laten zien: verstevigen door lak. Ik denk er aan om 2K clear te gebruiken...is dat aan te bevelen?

Ik denk dat dat best eens zou kunnen lukken. Maar zorg er wel voor dat je dit dusdanig aanbrengt zodat het goed impregneerd als het ware. Dus dat het ook echt in het hout trekt.
Dan zul je zien dat het hout ineens veel sterker is. :D En zelfs een beetje buigzaam. Maar het blijft natuurlijk wel voorzichtig werken.

Even een vraagje voor de liefhebbers onder ons van Ferrari,

Ik heb hier een plaatje. Bron helaas onbekend. Staat al zo lang op de harde schijf. :huh:

1_418-20070129131058.jpg
We zien hier duidelijk dat het de Arno betreft. Deze heeft alleen een klein ruitje. Nu vind ik dit persoonlijk veel mooier. En ook nog met Achille himzelf er in. Dus lijkt het mij wel alsof dit zo hoort en niet dat grote windscherm dat we normaal tegen komen.

Wie weet hoe dit zit. ;)

Rik,

Je hebt mij weer lekker laten zoeken :P:P De door jou getoonde foto is de enige foto die ik heb kunnen vinden met een klein F1 ruitje. Ik heb ook het naslagwerk "classic speedboats" van mijnheer Guetat erop nageslagen en dan zie je het ruitje in de ongerestaureerde versie van Castoldi. (jij bouwt de gerestaureerde versie) Die mijnheer op de foto is volgens mij Dell Orto. Ik heb de volgende veronderstelling:

Dit is een foto van Dell Orto toen hij de boot net had gekocht: heeft even snel zijn naam met plakletters erop gezet en is later aan het restaureren geslagen.

Dit is de versie zoals Castoldi hem aan Dell Orto verkocht heeft:

465.jpg

he rik mooi stuurtje hoor . sigarenkistjes hout is dat geen perenhout ? alhoewel ik het niet zeker weet :nowink: het zou ook wel eens seder kunnen zijn. heb je het hout met .... welke lijm heb je hiervoor gebruikt als ik vragen mag. en euuuu ik zie dat hij op de vuilbak staat ik hoop dat dit geen voorteken is hoor want daar is hij veel te mooi voor .

Nou Peperbus. Ik heb daar best even over getwijfeld. Maar je ziet het nr achter op staan. En het is idd best moeilijk te zien wie het nu in werkelijkheid is. Maar qua persoon zul je ongetwijfeld gelijk hebben. Maar het nr wat achterop staat zegt toch nr 50. En dat is toch met de grote vleugel op het model Dan toch weer het kleine raampje. En dit is een originele foto uit die tijd. Tenminsten dat denk ik. Geen fotoshop. :(

Maar als ik het grote raam gebruik, is het iig wel veilig omdat deze altijd zo afgebeeld word. Dus zal het wel het grote raam worden.

Nou Peperbus. Ik heb daar best even over getwijfeld. Maar je ziet het nr achter op staan. En het is idd best moeilijk te zien wie het nu in werkelijkheid is. Maar qua persoon zul je ongetwijfeld gelijk hebben. Maar het nr wat achterop staat zegt toch nr 50. En dat is toch met de grote vleugel op het model Dan toch weer het kleine raampje. En dit is een originele foto uit die tijd. Tenminsten dat denk ik. Geen fotoshop. :(

Maar als ik het grote raam gebruik, is het iig wel veilig omdat deze altijd zo afgebeeld word. Dus zal het wel het grote raam worden.

Je hebt gelijk Rik. Goed gezien...het is al de #50, terwijl de Castoldi uitvoering #4 was. En op alle foto´s die ik heb, zelfs de historische: allemaal groot raam.
Misschien was de ruit gebarsten en hebben ze even een raampje van de ferrari F500 er op geschroefd.

Dank voor het uitzoek werk. Dat word zeer gewaardeerd. Weet je toenvallig ook wanneer de zwarte uitlaten op het model zit? Is dit in dit stadium of na de eerste renovatie/verbouwing. Nu in deze tijd zijn ze chroom. Dat is wat ik weet.

Morgen of overmorgen, vind het huwelijk plaats van de kap op de romp. Dan ook natuurlijk het daschboard er in. Misschien straks nog een update. :P

Dank voor het uitzoek werk. Dat word zeer gewaardeerd. Weet je toenvallig ook wanneer de zwarte uitlaten op het model zit? Is dit in dit stadium of na de eerste renovatie/verbouwing. Nu in deze tijd zijn ze chroom. Dat is wat ik weet.

Morgen of overmorgen, vind het huwelijk plaats van de kap op de romp. Dan ook natuurlijk het daschboard er in. Misschien straks nog een update. :P

Op alle foto´s van de boot terwijl deze in het bezit van Dell Orto was zijn de uitlaten zwart. Na de restauratie van begin 1990 zijn de pijpen verchroomd en tegenwoordig zijn ze wat donkerder geworden.
Dit zijn foto´s die redelijk recent zijn genomen..althans aan de trekker auto te zien

p1050263za6.jpg

p1050267br7.jpg

Ik verwachte al zoiets. Dit omdat de uitlaten in die tijd nog niet echt verchroomd werden. Maar in een soort van kachel zwart. Dit voor het mooi houden en het onderhoud. Wederom weer veel dank voor het uitzoek werk.

En zoals al aangegeven een update van de kleine vorderingen. :P

1_180820091426.jpg
Aller eerst even in de weer geweest met het nep leer. Dit is ontdaar door de achter laag, die van stof, door mijn vrouw. Zij kon wat ik niet kan. :huh: Dat heb ik dan in twee reepjes geknipt. Om op het standaard te plakken.

1_180820091427.jpg
Wat er dan zo uit gaat zien. Dus bijna niets. Maar wel zacht, dan beschadigd de romp niet. :P

1_180820091430.jpg
Dit is het standaard voor het schip, misschien wel duidelijk, maar ik heb daar dus ook mijn naam op gezet. Dit omdat ik dit toch wel enigzins leuk vind.

1_170820091419.jpg
Dan daar onder het plakband zitten pedalen. Deze komen dan voor de stoel te zitten. Maar voordat ik de pedalen er in schroef, dan eerst even gaatjes boren. :tongue:

1_170820091421.jpg
Dan na een tijdje boren met de dremel. Nee, niet met het handje deze keer. :ohmy: Metaal is mij toch wel wat teveel van het goede. Kijk eens naar het matje. Dus gelijk een waarschuwing, neem een plankje onder het metaal als je gaat boren. Nu is dit bij mij momenteel niet erg. Dit word straks toch afgebroken.

1_170820091422.jpg
Boren gaat namelijk erg gemakkelijk door zo´n matje heen. :O Voor je er erg in hebt. Heb je van je mooie tafel een gaten kaas gemaakt. Nu, ja. Leg dat maar eens aan het andere helft van je trouwboekje uit. :ph34r:

1_180820091423.jpg
De pedalen. Deze heeft nu een steuntje gekregen. Een steuntje komt onder de metalen plaat en de andere zoals het hoort bijna niet te zien tegen de wand aan.

1_180820091425.jpg
Zoals hier dus wel goed te zien is. Maar als straks de kap er op zit. Dan zie je daar niet veel meer van. Dat is dan wel weer jammer. Ook zien we de handles al netjes zitten.

1_170820091420.jpg
De handels. Deze zijn van hout gemaakt en de handel zelf van sateh prikkers. Deze netjes rood geschilderd, en voila.

1_180820091432.jpg
Dan ziet het er ineens weer wat voller er uit van binnen. Ik denk alleen dat ik het zo laat voor deze keer. Onder het motto, less is more. De ferrari is nu gebouwd als zijnde strak gebouwd schip. Een bewuste keuze dus.

1_180820091431.jpg
Klein overzichtje met een nieuwe blanke laklaag er overheen. Dit omdat de metalen platen ook nog van een laagje voorzien moesten worden. Anders word dit net als zilver dof en blijf je poetsen. :O

1_160820091418.jpg
Als laatste onderdeel de meterbende. Tja als schipper op hoge snelheid moet je natuurlijk wel weten wat je motor doet toch. Dus nu ook het stuurwiel/roer er op gemonteerd. En wat andere zaken. Zoals de rode knop. En natuurlijk het tag aan de linker kant. :P

wat jij een klijne update noemt rik ik vind het prachtig alleen mis ik iets rood op het dach bord 8)

rik als je naar je zwart wit foto van 16 aug kijkt dan zie ik dat je nog iets moet bij maken aan het dach bord. mischien ben je dat al wel aan het doen en ik wil je echt niet opjagen maar wou het tog ff melden dus het rode afdek plaatje van je stuurwielas :)

ik heb het ff in het rood getekent

Terug
Bovenaan