Joepieeeee,,,,
Na een tijdje niet meer kunnen werken hieraan, vandaag eens de stoel opnieuw gemaakt. Zoals ik al zei, ik was zelf niet tevreden. Ik wilde dit eigenlijk strak hebben, zoals het gehele model. Maar dat trok mijnsinziens op niks. Ach we zijn scratschbouwers toch. Dus overnieuw.
En wederom weer een begin. De stoel, styreen, dus van plastic. Heb ik een mooie lap kunstleer gekregen, maar ook die wilde niet meewerken. Doordat we dit onder de naamachine leggen krijg je de naad overdreven te zien. Zo ook echt leder geprobeerd. Maar dat geeft hetzelfde effect, maar dan nog erger. Dan blijf je zelfs de gaatjes zien van de naald. Dit komt niet echt mooi over.
Misschien wel bekend bij velen van jullie, ik doe hier veel mee. Zie mijn project van destijds de Amstel bromfiets. Zelfs de bandjes hiermee gemaakt.
En dit is wat er in zit. Maar dan X twee, en deze is al aangebroken, van de de Amstel destijds. Het is een soort van klei, maar dan twee componenten, en ook nog eens op waterbasis. Dus gereedschap en handen met water en zeep wassen. En glad strijken met, je raad het al, water.
Dan hoe we deze aangebracht hebben, de putty in een lap op de stoel aangebracht en dan daarna mooie lijntjes trekken. Deze lijtjes volgens de naaimethode trekken. Maar dan zijn we er nog niet.
De zitting moet natuurlijk wel netjes op leer gaan lijken, dus ook niet helemaal glad maken. Dus met een afgeknipte platte kwast een beetje tamponeren. Zo krijgen we een beetje structuur in de zetel. En ook nog een beetje op schaal. Want het is en blijft een schaal model.
Als alle streepjes netjes getrokken zijn. En de structuur is aangebracht kunnen we beginnen met de streepjes die zijn aangebracht tot naden te verwerken. Dat doen we dan heel gemakkelijk met een scalpel. En prikken nadat alles voor de helft is uitgehard kleine gaatjes in. Zo maken we het stiksel als het ware na, maar ook dan weer op schaal.
Nu mag dit alles een nachtje drogen en kunnen we morgen aan de slag met verdere afwerking en eventueel schilderen van de stoel.