Hoofdsponsor

1/250 "Japans slagschip Yamato" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een kleine aanvulling wellicht. Seconde lijm is eigenlijk niets voor onze hobby. Het werkt snel en is dan ook erg sterk. Maar omdat de meeste soorten niet tegen vocht kunnen lossen deze zich langzaam op in de loop van de jaren. En dan valt het onderdeel er ineens pardoes af. Beter is het om secondel ijm alleen te gebruiken om delen tijdelijk vast te zetten voor soldeerwerk bijvoorbeeld. Na het solderen is de secondelijm dan weg. Een goede vervanging voor deze lijm is kontaktlijm. Ik ben op mijn site bezig met dit soort onderwerpen,maar dit is helaas veel werk. Momenteel leg ik wel al de laatste hand aan balsahout en porienvuller. Ik heb hiervoor het hele internet afgestruind voor informatie. En wat ik allemaal niet gevonden heb. Dus er komt nog een zeer uitgebreid deel over porienvuller en balsahout in mijn site onder artikelen. Ook wil ik daar nog meerdere lijmsoorten beschrijven.

Ik zou beter kiezen voor kontaktlijm dan secondelijm. Maar blijft uiteraard altijd een eigen keuze.

Ron.

Maar kun je dan ook metaal en dergelijk lijmen met contact lijm, zoals ik die mast nu lijm, evergreen aan metaal, of ijzeren onderdelen op hout lijmen?

Contactlijm is idd een betere oplossing, maarrrrr, ik ben zelf een fan van 2 componenten lijm in zo´n geval, dit omdat je dan twee verschillende soorten materiaal samenkleeft. Dit kan 2 componenten lijm goed baas.

Natuurlijk is 2 componentenlijm hartstikke goed. En misschien wel nog sterker dan kontaktlijm. Persoonlijk werk ik liever met kontaktlijm omdat je dan meer tijd hebt om het aan te brengen (2 componenten lijm heeft een bepaalde droogtijd). En je moet de delen even goed omroeren. Maar voor de rest zijn beide prima. Dit is meer een persoonlijke keuze. En zeker zijn beide beter als secondelijm.

Ron.

Bedankt voor jullie reactie's mensen en voor de tips ivm de lijm, ik zal straks eens experimenteren
met de contact lijm.

Update 24/02/2010

Voila, hier is de mast afgewerkt en straks in de primer steken.
IMG_4452.png

En dan nog een paar stukjes die klaar zijn om gespoten te worden, allee, in de primer eerst.
IMG_4453.png

(* 2 uur aan gewerkt, totaal 146 uur )

Heb de meeste stukken dus gespoten voor de eerste keer in de lak, morgen nog een 2de laagje en dan de vernis er op om het geheel te beschermen.

Ook heb ik de romp spuit klaar gemaakt, wil zeggen afgeplakt met papier om de niet te spuiten delen te beschermen, hopelijk kan ik morgen buiten vlug een beetje spuiten.

Update 25/02/2010

Zo, een beetje verder gedaan aan de commando toren en schoorsteen en dergelijke waarvan je een paar foto's kan van bezichtigen.

IMG_4457.png

IMG_4458.png

IMG_4459.png

IMG_4464.png

IMG_4465.png

En dan ook nog de plateaus van het geschut, eerst in de primer dan beetje bijgewerkt met plamuur zoals je op de foto kan zien, en nu zitten ze al in de eerste lak laag.

IMG_4460.png

En ja hoor, heb op mijn zolder plaats gevonden om de romp te spuiten, heeft nu een eerste lak laag gekregen waarvan hier een 2 tal foto's.
Morgen, dus na 24 uur drogen zal ik een 2de laag geven en zien als er nog een 3de laag nodig is.

IMG_4461.png

IMG_4463.png

(* 3 uur aan gewerkt, totaal 149 uur )

je bent er stevig ingevlogen dirk. en het ziet er erg goed uit en best een grote romp om te spuiten

Update 25/02/2010

Zo, nog wat verder gewerkt aan de commandobrug en geschut.
Heb ook al tuigage aangebracht, wel in manilla kleur en geen zwart zoals ze in de bb aangeven.
Heb mijn vingers in de was gestoken en zo over het touw gegaan om de meeste pluizen er af te krijgen, heb ook de mast en radar en antenne op hun plaats gelijmd alsook sommige kanonnen.
Hier de foto's

IMG_4466.png

IMG_4467.png

IMG_4468.png

(* 3 uur aan gewerkt, totaal 152 uur )

Ben helemaal geen fan van de echte Yamato, maar wat je hier brengt toont echt wel de 'macht' en 'dreiging' die van zo'n mastodont uitgaat. Je ziet in één oogopslag dat dit de citadel is van een zeereus, zelfs zonder de grote turrets of romp. Doin' a very fine job indeed!

Johan

Update 26/02/2010

Omdat de romp nu gespoten is, en ik deze straks ook eerst in de vernis zal zetten, heb ik dus ook al de voetsteun in elkaar gestoken en gespoten, zo kan ik de gebruiken, mits een doekje of iets op te leggen, om verder aan te werken.
Ik zal dan eerst ook de schroeven en dergelijke monteren, en alles aan de onderkant afwerken, dan moet het schip niet meer omgedraaid worden.

Hier een paar foto's van de toekomstige steun in wording.

IMG_4469.png

IMG_4470.png

De steunen, in de primer.

IMG_4471.png

En de steunen in goud kleur.

(* 2 uur aan gewerkt, totaal 154 uur )

strak spuitwerk.

Die goud kleur is mooi gedaan welke verf heb je hiervoor gebruikt?

Mark

Update 01/03/2010

Zo, de rode kleur is gedaan en heeft ook vernis gekregen als bescherming.
Dan heb ik alles terug mooi afgeplakt en heb ik de grijze kleur al voor de eerste ronde gespoten, straks na een 2 tal uurtjes drogen zal ik nog een 2de laag geven.

Hier een paar foto's van het gebeuren.

IMG_4472.png

IMG_4473.png

IMG_4474.png

IMG_4475.png

IMG_4476.png

IMG_4477.png

IMG_4478.png

(* 3 uur aan gewerkt, totaal 157 uur )

8) waaaaaw dirk dat ziet er strak uit bijna niet te geloven dat het een houten romp is 8)

prachtig ;)

Bedankt,
je kan het toch zien hoor, ik heb hier en daar terug een paar scheurtjes heb ik gezien, maar men moet al goed kijken, ik beklaag het me al 10 keer dat ik niet voorbehandeld heb met G4, dit is een zeer mooie leerschool voor de komende houten projecten.

Bedankt,
je kan het toch zien hoor, ik heb hier en daar terug een paar scheurtjes heb ik gezien, maar men moet al goed kijken, ik beklaag het me al 10 keer dat ik niet voorbehandeld heb met G4, dit is een zeer mooie leerschool voor de komende houten projecten.

Hoi Dirk,

van je fouten kun je leren als niets dus niet!!!;);)
Dirk het ziet er heeeeeeeel niets uit man.ApplausApplaus

En Dirk........zit de tweede laag er al op........of geen tijd gehad met al dat chatten...:P:P:P
Maatje het ziet er al héél mooi uit en als je het hier niet zou volgen...zou je zweren dat het plastic is.....knap man....:D:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan