En dan eindelijk mijn update, eerlijk geschreven ben ik te veel bezig geweest met het forum en met mijn nieuwe liefde. Maar goed. Daarover in een ander topic.
Wat heb ik gedaan aan de kareldoorman. Wel best veel. Alleen lijkt dat niet zo. Dit komt omdat ik de detail allemaal in de juiste tijd wil hebben. En dat valt niet altijd mee. De KD is vaak verbouwd en hierdoor moet ik toch alles een beetje afzoeken. Nu ik een zijde af heb met de regenpijpen enzo ben ik nu dus met de andere zijde verder gegaan. Daar komen dan minder van die pijpen te lopen, maar we weer meer van die luiken, patrijspoorten en andere openingen. Die heb ik dus afgetekend en ben begonnen aan de pijpen als eerste. Vanaf nu is dus zaak om de openingen te gaan maken. Ook nu is het zaak om deze op de juiste plaats te krijgen en ook nog eens allemaal zoals ze horen. Dus de maat enzo. Helaas bestaat hier geen maataanduiding van. Tenminste die heb ik niet. En ook niet kunnen vinden. Dus alles moet doormiddel van de tekenining die ik heb, en dat is met de liniaal meten. Maar ook aan de hand van de verschillende referentie foto's die ik tot mijn beschikking heb.
Als eerst de moeilijkste, het lijkt raar, maar hier ben ik toch een paar dagen mee aan het stoeien geweest. En waarom. Ik kon mij de loop niet voorstellen. De meest regenpijpen die ik voor de geest kan halen zijn zo gemaakt dat ze geen opvang krijgen. Nu ben ik daar echt naar op zoek gegaan. En het volgende gevonden. Het schijnt dat hier ook nog een soort van zwanenhals constructie aan verbonden zit. Dus er blijft altijd een laagje water in staan. Hierdoor heb je een soort van stank afsluiter. Waarom dat dit is, daar ben ik dus niet achter gekomen. Maar het verklaart wel waarom dat deze zo loopt.
Ook hier zorg ik natuurlijk weer voor den bescherming. De onderkant van de pijp is afgedekt met een stukje plaatstaal. Deze is natuurlijk ook nu weer met alu-tape gedaan. Dit naar idee van Ron (Homeghost). En eerlijk geschreven het werkt perfect. Het spul plakt als geen ander. Eenmaal vast is echt vast. En dus oppassen dat het niet verkeerd zit. Anders mag je weer opnieuw gaan plamuren.
Naast die regenpijp, zit ook een gat. Hier is wel iets bijzonders mee. Als je kunt zien heb ik eerst een gat geboord, daarna met een dikkere boor nog een gat geboord. Alleen deze niet geheel doorgeboord. Het resultaat is dus dat je een rand ziet. Ik heb dat gedaan omdat er op die plaats een speciale uitloop komt te zitten. Daar komt als het ware een soort van opstaande rand in te zitten. Dus een hele korte pijp. Nu ben ik op dit moment aan het experimenten met allerhande materialen om daar dit in te kunnen stoppen.
Echter er blijft op een aantal plaatsen dit zoals dit nu is. Dat komt omdat hier een soort van patrijs poort in is aangebracht. Dan kan ik het vanbinnen met een zwarte rand voorzien straks wanneer ik het geheel ga schilderen. Dan krijg je de illusie van een patrijspoort met een rubberen rand er langs. En dat is nu net wat ik in gedachte had. De patrijs poorten van de KD zijn aan de binnen kant en niet aan de buitenkant, dus het gebruik van een gewoon patrijs poortje is niet mogelijk.