Zoals ik al schreef. We gaan eindelijk beginnen aan de detailering. En om te beginnen met de schroefassen. De vorige keer had ik deze van hout gemaakt. Dit omdat ik dacht geen messing buis te hebben. Het resultaat was dan ook bij nader inzien te grof. Dit doordat ik nieuwe foto's heb gevonden. En bij het opruimen van de vooraad ook nog een messing buis gevonden. Deze past hier perfect bij.
Als eerste het hout zo in vorm gemaakt dat de lijn van het schip gevolgd word en dat de messing buis er op gelijmd kan worden. De bovenste moet nog gedaan worden. De onderste is al klaar. De schuine hoek van de messing buis heb ik er afgevijld. Bleek makkelijker te gaan dan zagen.
En dan netjes op zijn plek gelijmd. Ok gebruik gemaakt van pinnen. Deze heb ik eerst in het hout van de schroefas geboord en daarna eerst in de romp gedrukt zodat ik een puntje kreeg als aftekening. Dit geeft iets extra stevigheid.
En dan het roer. Deze paste er nog redelijk onder, moest alleen iets weg schuren. Maar dat was zo gedaan. Nu alleen nog maar een gaatje van onder geboord. Heb nu de beschikking tot een langer boortje. En dat maakt dat het roer ineens beweegbaar gemonteerd zit met een asje.
Dan is dit natuurlijk leuk. Het kan bewegen. Zo kan ik dan ook de schroeven er aan gaan maken. Maar dat in een later stadium. Wil ze dan ook beweegbaar aanbrengen.
En dan een mijlpaal. Mooi balkenplafond toch. Dit is het spantenraam waar de catwalk op hangt. Het moet natuurlijk nog allemaal netjes afgewerkt worden. Maar dat komt straks.
Natuurlijk lopen de spanten geheel om de catwalk heen. De uitstekende stukjes kan ik als de lijm droog is netjes wegschuren.
En dan moet het er ongeveer zo uit komen te zien. Nu de rest nog. Eerst alle eindjes weg schuren en dan een mooie rand erboven langsop leggen.
Het totaal plaatje waar ik nu gestrand ben. Vandaag maar hier mee verder. Ook nog even naar de doe het zelf kijken voor klein buismateriaal.