Hoofdsponsor

1/33 Krabbenkotter [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Michel,

Ik heb je verslag na lange tijd weer ééns gelezen (-foto-foto's bekeken) en moet zeggen dat je alles super strak en mooi afwerkt. Je bent goed bezig Michel mijn complimenten.Applaus Kwa afwerking kan ik nog veel van je leren.

Mvg,

Folkert

Na veel gesukkel en gevloek :ohmy: ... ...
Dit klinkt me heel bekend in de oren, Michel. :8

Maar ondanks je gesukkel vind ik de mast wel héél geslaagd hoor.
En die knoopjes aan de blokken, dat ziet toch geen mens? ;)

Je bent goed bezig hoor.^^

Droop

michel
het is zeker een mooi scheepje
mooi strak,en de knopen dat ziet geen mens.
als ge niets verteld tegen de mensen die het schip gaan bewonderen zullen ze het ook niet weten nietwaar;)
ronny

Toch erg netjes hoor. De knoopjes kun je vaak het beste aan het einde verlijmen. Dan zul je ze mooier in de juiste hoek kunnen krijgen waarin ze gespannen moeten worden.

Allemaal bedankt mannen :)

Goede tip Rik, dus als ik het goed begrijp kan je best de knoopjes lijmen na het tuigen.

Ik heb nog een foto gemaakt met zijaanzicht. Zo is het plaatje compleet ;)

1_IMG_3506.jpg

Netjes gedaan, ik zou alleen wel een matte lak er overheen zetten. Daardoor krijg je meer nuance met de glaasjes van de lampjes. En dat zal dan ook weer mooier ogen.

Verder erg tof dat je alles toch een kleurtje hebt gegeven. Daar het in het echt ook zo was.

Dit soort detail maakt het model dus natuurgetrouw ipv een raammodel voor de vensterbank. ;)

Netjes gewerkt hoor,dus geen gevloek en gesputter meer:$.
Want je kunt het toch best wel.Inderdaad kun je misschien het einde van het touwtje voorzien van een druppeltje lijm,althans dat zou ik doen.

Maar voor de rest prima.

Ron.

Netjes gedaan, ik zou alleen wel een matte lak er overheen zetten. Daardoor krijg je meer nuance met de glaasjes van de lampjes. En dat zal dan ook weer mooier ogen.

Verder erg tof dat je alles toch een kleurtje hebt gegeven. Daar het in het echt ook zo was.

Dit soort detail maakt het model dus natuurgetrouw ipv een raammodel voor de vensterbank. ;)

Rik,

Het zwart is zijdemat maar het grijs is inderdaad glans enamel verf. De mast zelf (het hout) is behandeld met zijdematte blanke lak. Deze blanke lak heb ik achteraf ook over het glanzende grijs gedaan, dit net voor de foto's. Op de foto's was het nog niet droog en nu is de glans wel wat afgezwakt. Echt mat doe ik het niet aangezien alle andere zaken ook in zijdemat zijn afgewerkt.

Ron,

Bedankt hoor, het kan zijn dat ik tijdens het optuigen de knoopuiteinden nog even aanstip met de lijm. ;)

Dank je Pascal. :)

En dan nu foto's van de achterste mast. Het grijs geschilderde is hoogglans maar krijgt nog een zijdematte blanke laklaag om het blinkende af te zwakken.

18_2.jpg

15_1.jpg

Volgende week zullen ze gemonteerd worden op het dek ;)

Dat ziet er heel netjes uit Michel.
Ik ben benieuwd hoe dat eruit zal zien als ze op het dek van de kotter is geplaatst!

groeten, Rinie

Dat ziet er toch al heel goed uit. Maar ik zou wel even nog naar het bovenste windsel kijken waar de top mee vast zit. Die is toch een beetje rommelig.

Ik ben ook benieuwd Rinie ;)

Dat ziet er toch al heel goed uit. Maar ik zou wel even nog naar het bovenste windsel kijken waar de top mee vast zit. Die is toch een beetje rommelig.

Groot gelijk Rik, ik vind het ook rommelig. Het probleem is juist dat er daar ook 2 blokken rond de mast zijn geknoopt en ik krijg het maar niet netjes. Ik heb er nochthans lang mee bezig geweest. Ik kan het er wel terug af doen maar ik vrees dat ik het niet mooier zal krijgen.

Ik kon de slaap niet goed vatten dus heb ik de daad ineens bij het woord gevoegd. Ik heb het bovenste windsel eraf gezwierd en opnieuw gedaan. Het ging best vlot en ik heb het wat eenvoudiger en netter kunnen krijgen.

En nu slapen.gif

Nachtdienst he:laugh:.....modelbouw is niet verslavend,echt niet:P.

Ron.

Vraag me niet hoe het komt maar 's avonds laat heb ik meestal de beste ideeën :)

Ik heb nog een vraagje ivm het optuigen. Een eigenschap van touw is dat het rekbaar is en na verloop van tijd langer word als er krachten op staan. Nu wil ik graag dat m'n touwtjes binnen een paar jaar nog strak staan en niet gaan doorhangen. Hoe pak ik dit het beste aan?

Gewoon strak vastknopen of eerst het touw goed uitrekken, eventueel na het nat te maken?

Of geheel insmeren met verdunde houtlijm na plaatsen?

Groeten,

Michel.

Ik persoonlijk denk dat het insmeren met lijm waarschijnlijk de enigste methode kan zijn?.
Als je touw nat maakt,gaat het zich eerst ontspannen(doordat je materiaal toevoegt=water)wordt het zwaarder.Daarna gaat het zich spannen(tijdens het verdampen van het water).Het wordt dan heel strak.Doch dit is alleen maar van tijdelijke aard.Naderhand als al het water is verdampt,gaat het zich de originele lengte weer aannemen.

Ik heb dat ervaren tijdens de bouw van de U82.

Met lijm insmeren(witte houtlijm).Maar wel eerst de touwen aanbrengen op hun plaats.
Maar of dit ook eindeloos zal zijn....?.

De zwaartekracht blijft toch wel altijd de boosdoener.
Waarschijnlijk zal elke oplossing op den duur het effect teniet gaan doen.

Ron.

Merci Ron,

Ik overweeg om de touwtjes te bevochtigen en deze dan te plaatsen. Bij het drogen worden ze dan nog ietsje strakker en zullen ze wel een tijd strak blijven zekers.

Eerst moet ik nog touw gaan kopen want het touw dat in de kit zit is erg pluizig :@

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan