@Yves, @Beyond, @Filip, @Erwin, @Marc en @Swa: hartelijk dank om, ondanks de eindeloze exercitie die deze Krupp heet, toch maar weer een blij van waardering te geven. Erg tof dat jullie zo meeleven.
@Filip: de blauwe kleurtjes passen er inderdaad mooi bij vind ik, net als het groen (zie referentiefoto); dat is de belangrijkste reden dat ik het blok in het zwart heb gespoten in plaats van groen, wat ik eerst in gedachten had. Ik zou niet weten wat voor kleur ik dan de waterpompen zou moeten geven. En nu weet ik zeker dat ik dicht in de buurt zit van het origineel... ik geloof niet zo in het flashy uiterlijk van de gerestaureerde Titan van Hoffmann, dan liever zo'n verweerde motor met waarschijnlijk originele kleuren.
De door jou genoemde producten van AK Interactive gaan inderdaad nog toegepast worden, daarnaast krijgt het blok nog meer verwering te verduren.
@Marc: inderdaad zijn het aluminium compressoren; door middel van de zoutmethode heb ik ze een aluminium- en een iets zwartere toon gegeven. Dat staat voor het aangekoekte vuil dat je wel op dit soort onderdelen ziet. Evenwel ben ik van plan om het toch iets lichter te maken met highlight-sessie d.m.v. olieverf omdat het nu iets té donker is. Hetzelfde geldt voor de kleppendeksels, de carters, de rempomp en dergelijke.
303. Tijd voor decals, iets voor tussendoor. Lange post, maar een deel hoeft niet gelezen te worden want daar beschrijf ik allerlei mislukkingen. Ter lering en vermaakt, zal ik dit in het grijs en met kleine foto's posten.
Omdat Revell geen exemplaren voor het blok heeft meegeleverd, moet ik ze zelf maken. Het is een leuk werkje en geeft een visuele grote meerwaarde vind ik. Omdat ze zo klein zijn, wordt het pixelwerk. Ik zal hier grosso modo de Photoshop ("PS")-methode omschrijven die ik heb gehanteerd en die vast en zeker beter en sneller kan, nu ik niet veel PS-ervaring heb, die ervaring van paar jaar geleden is en ik het verder moest doen met een 6 minuten snelcursus van mijn vriendin.
Benodigdheden:
1. Computer met Photoshop;
2. Goede printer (laser of inkjet);
3. Decalpapier transparant of wit (dat laatste als er wit in je decal zit) bedoeld voor jouw printer, dus inkjetpapier of laserpapier;
4. Referentiefoto's;
5. Een digitale schuifmaat;
6. Benodigdheden voor het aanbrengen van standaard decals;
7. Indien je wit papier gebruikt: matvernis en een airbrush.
Stappenplan:
1. Goede referentiefoto's zoeken. In het geval van de Titan staan er mooie foto's online, zoals deze (copyright
http://www.veloce-gt.com/, foto slechts ter educatie en zal op eerste verzoek van de rechthebbende worden verwijderd):
2. Opmeten, aan de hand van het Revell-onderdeel, wat de breedte en lengte van de decal moet worden. Hier kan het beste een digitale schuifmaat (of eventueel een micrometer) voor worden gebruikt.
Vanwege de bolle vorm van deze decal in combinatie met het feit dat ik er geen foto van recht ervoor van heb, kan ik het ding het beste zelf tekenen. Soms kun je ook gewoon een stukje uit een foto kopiëren en van daaruit bewerken. Dat zal ik met de andere decals doen.
3. Open PS en open een nieuw document met custom papierformaat (A4 ofwel 210 x 297 millimeter).
4. Kies de rectangle tool en zet een rechthoekje neer. Zoom in met ctrl-+.
5. Pas de kleur van de rechthoek aan naar donkergrijs.
6. Klik met je rechtermuisknop op de layer waar je in bezig bent en kies "free transform". Nu kun je de lengte en breedte van het rechthoekje nauwkeurig ingeven. Standaard staat 'ie op percentages maar je kunt handmatig 'mm' invoeren. In het geval van het te maken plaatje (links op de foto boven) wordt het 2,46mm. breed en 4,6mm. hoog (hou rekening met de kromming van het injectoraandrijvingshuis, waardoor de hoogte wordt vergroot).
7. Druk op 'ctrl' om het rechthoekje te selecteren. Verplaats het met je linkermuisknop bijna helemaal naar onderen in beeld. Dit is de onderkant van van je decalpapier, zodat je het papier na vandaag nog vaker kunt gebruiken.
8. Maak een afdruk en meet het rechthoekje na met de schuifmaat. Als dit klopt, dan kun je verder. Zo niet, Google is your friend. Als het rechthoekje niet op je papier verschijnt, heb je het misschien te ver naar beneden gezet. Ik had daar last van omdat ik Testor papier gebruik en dat heeft natuurlijk een ander formaat dan dat van Europese merken.
9. Nu kun je het rechthoekje gaan inkleuren. Bijv. de 3 Krupp-cirkels kun je zo maken: neem de 'ellipse tool', druk op shift zodat je een cirkel maakt in plaats van een ellips, maak de juiste grootte en plaats de cirkel waar je wilt. Om er een ring van te maken, moet je het 'path' omzetten naar pixels. Kies 'blending options' bij 'path' en ga daar naar 'stroke'. Daar pak je 'size=2' of welke andere grootte je wilt. Stel hier ook de kleur van de ring in, in dit geval grijs.
10. De gemaakte ring staat nu in een Photoshop-'layer'. Heb je de juiste grootte? Klik dan met je rechtermuisknop en kies 'duplicate layer'. Doe dit twee keer, en verplaats de in totaal drie ringen met 'ctrl' op hun plek.
11. Omdat de decal zo ontzettend klein wordt, wordt het plaatje een beetje vaag. De drie ringen zien er niet echt uit als ringen. Je moet daarom handmatig pixels gaan vervangen. Allereerst maak je een nieuwe layer aan en die maak je, zo dat niet al automatisch gebeurt, als hoogste in rangorde. Kies dan de 'pencil'-tool en selecteer linksboven '1 pixel'. Nu kun je met de pen pixel voor pixel gaan inkleuren en veranderen. Vervolgens druk je "i" in, de 'pencil'-tool wordt daardoor de 'pipet'-tool. Vergelijk het met een pipetje waarmee je een paar druppels verf uit een potje haalt en op een mengbordje kunt plaatsen. Als je de 'i' ingedrukt houdt, kun je willekeurig op je tekening een pixel aantikken, wat dan automatisch je nieuwe werkkleur wordt. Laat je de 'i' los, dan komt de 'pencil' weer tevoorschijn en kun je dus meteen pixels gaan kleuren.
12. Je kunt ook tekst invoegen met, je raadt het, het 'text'-tooltje, en een kleur kiezen. In dit geval ook weer grijs (je kunt het 'pipet'-tooltje gebruiken). Bewerk de tekst, verklein hem en verplaats hem met 'ctrl'. Daarna kun je weer pixels gaan vervangen door naar de bovenste layer te gaan waar je tijdens de vorige stap ook al pixels aanpaste. Ook hier gebruik je weer de 'pipet' en de 'pencil'.
13. Controleer of de printeigenschappen op 'hoogste kwaliteit' staan en druk de toekomstige decal af op een normaal A4-tje.
14. Als je tevreden bent en zeker weet dat je geen aanpassingen meer gaat doen, kun je alle layers samenvoegen. Daarna kun je het plaatje makkelijk met 'ctrl' verplaatsen.
15. Zit er geen wit in de decal (en, bij zo'n klein exemplaartje, ook geen lichte tonen), gebruik dan transparant decalpapier. Je kunt ook transparant decalpapier gebruiken als je op de plek waar de decal moet komen zitten de ondergrond handmatig grijs of wit maakt, bijv. met een likje verf als basis voor de decal. Zit er wit in de decal, wil je dat ook daadwerkelijk als achtergrond op de decal hebben en heb je geen mogelijkheid op het model een witte ondergrond te maken met verf of zo, gebruik dan wit decalpapier.
16. In geval van wit decalpapier, moet hier nog een tweetal laagjes matvernis overheen. De reden daarvan is, dat het pigment niet -zoals bij transparant decalpapier- IN het film worden gezet maar eroverheen. Zou je een decal op wit papier zonder beschermlaag in het water doen, dan zou het pigment er zo vanaf komen. Tweede nadeel van wit decalpapier is dat het resultaat brozer is en het pigment, ondanks de beschermlaag, sneller stuk gaat. Derde nadeel van wit decalpapier is dat je hier zeer nauwkeurig moet knippen of snijden, omdat overal waar geen inkt zit een witte achtergrond meekomt.
Moraal van het verhaal: kies transparant decalpapier, tenzij je écht niet anders kunt.
304. Het Photoshop-eindresultaat:
Te lezen: "Südwerke"
Niet of minder goed te lezen: "Fahrzeug-Dieselmotor / Type: SW6 / Nr: ......... / Baujahr: 1951"
305. Verkleind:
306. De testprint:
307. Decal klaar? Dan is het een kwestie van aanbrengen. Dat is een hoofdstuk apart... wie geïnteresseerd is in mijn fouten en onvolkomenheden, gebeurtenissen etc., leze de grijze paragrafen door. Wie wel weer genoeg heeft gelezen, scrolle door naar de eindfoto's van de decal op zo'n plek, paragraaf 314 en verder.
De eerste poging was met een transparantpapier-decal, nu ik de cijfers, letters en het Krupp-logo een grijze kleur had gegeven. Normaal gesproken zou je toch zeggen dat die grijstinten ook geprint werden.
308. Dat bleek echter niet het geval. Na de decal te hebben uitgeknipt en een paar seconden in het water te hebben gedaan, bleek bij het scheiden van decal en ondergrond dat de printer de grijstinten had overgeslagen en dat de letters, logo en cijfers transparant waren. Dit had natuurlijk niet zoveel zin op een blauw-roestige achtergrond.
309. Dan maar wit papier, met de drie genoemde nadelen in het achterhoofd een uitdaging. Geprint, twee laagjes verregaand verdunde Humbrol-matvernis eroverheen, en afsnijden:
310. Boys will be boys... een grondige dryfit van de decal, inclusief chassis en cabine, was natuurlijk strikt noodzakelijk
Hoe voorzichtig ik met mijn lompe vingers ook was, er kwamen toch stukjes zwart pigment van de decal af. Frustrerend...
311. Eerst wilde ik het zo laten. Toen kwam ik tot de constatering dat het niet goed genoeg was. Nog een keer geprobeerd met wit papier en weer ongeveer hetzelfde resultaat. Ik bedacht iets anders: waarom geen lichtgrijze onderlaag schilderen en daarover de decal? Top, aan de slag. Decal eraf, stukje afplakken, meten, likje Vallejo 71.050 light grey eroverheen en weer een transparante decal eroverheen (overigens kreeg ik de printer niet zo ingesteld dat ook de grijze tinten werden meegeprint, echt van alles geprobeerd).
Daar gaat 'ie dan:
312. Op zich een aardig idee, maar twee problemen: 1) Het lichtgrijs is nog te donker. Er zou wel wat wit bij mogen; 2) veel ernstiger, en reden voor urenlang piekeren in bed: de ondergrond is niet vlak. Er zit dus reliëf in de decal, iets wat absoluut onaanvaardbaar is.
313. Dit wordt veroorzaakt door de hoogteverschillen tussen de stukken mét roest en die zonder. Da's het nadeel van Vallejo... en note to self: volgende keer even beter kijken voordat je chips maakt.
Veel nagedacht over hoe dit nu weer op te lossen: roest weghalen (maar tot hoe ver?), egaliseren, putty? Dikke verf? Mr Surfacer? Schuren? Vijlen? Hoe krijg ik dat allemaal op de honderdste millimeter voor elkaar? Uiteindelijk viel ik in slaap. En 's ochtends diende de oplossing zich aan.
314. Na al het gedoe met de decals en de ondergrond, stond ik vanochtend op en kwam ik, na wat verder denken, tot de oplossing: bier! Ik heb bij mijn Heinkel een bierblikje gebruikt om steuntjes te maken voor het bommenrek en het is best fijn materiaal om mee te werken. Bovendien moest er eerst een blikje bier voor leeggedronken worden. Om zo groot mogelijke afstanden te kunnen uitsnijden, heb ik toen een halfliterblik Warsteiner ingeschakeld.
In mijn reservedoos lagen hier nog wat restjes van. Ik heb een stukje blik op maat gesneden, als ondergrond. Daarna heb ik het stukje met wat rollertjes (meshouder werkt bijv.) in een halfronde vorm gebogen. De grootte van het blikstukje heb ik eenvoudig afgemeten door een reservedecal (inmiddels zijn er al 20 geprint) te bevestigen en daarlangs te knippen met een schaartje.
De mooie ronde vorm krijg je door bij het rollen een harde ondergrond te gebruiken, zoals een los keukentegeltje. Als het in vorm is, kunnen de zijkanten van het plaatje nog wat worden bijgewerkt met een nagelvijltje.
315. Het plaatje met daarop de met Micro-set bevestigde decal:
316. En op z'n plek, eindelijk zoals ik 'm wilde:
Totaal bestede tijd tot nu toe: 165 uur