@Swa: eerlijk gezegd verhul ik wel degelijk foutjes hoor, zoals die pigmenten bijvoorbeeld. Toen ik ze gisteren opnieuw aanbracht, vond ik ze niet mooi overkomen (ook al gebruikte ik een klein penseel), want te poederig. Daarover kon ik dan gewoon wat donkerder roestpigment aanbrengen, wat weer een mooi effect had (vind ik). En zo zijn er wel meer dingetjes
@Danny: erg dank voor het compliment, dat ik meteen moet nuanceren omdat er verschillende betere bouwers dan ik op het forum actief zijn (om geen namen te noemen).
328. Om sneller te kunnen werken, kunnen de pigmenten ook worden gemengd. Zo zijn er vier opties (eigenlijk: ontelbaar veel opties) om uit te kiezen.
329. De waterpompen: een kleur groen die een mengsel vormt tussen:
- 2 druppels Vallejo Air 71.006 Cam.Light Green;
- 3 druppels Vallejo Air 71.001 White;
- 3 druppels Vallejo Air 71.135 IJA Chrome Yellow;
- 4 druppels Vallejo Air thinner;
- 2 druppels Vallejo Flow improver.
De foto toont de waterpompen in gechipte toestand. De roest die onder het groen zichtbaar wordt, is gelukkig nog intact met pigmenten en al; daar ben ik erg blij mee. Ik heb overal een paar laagjes pigmenten aangebracht en telkens voor en na verzegeld met Mig pigment fixer. Dat spul werkt grandioos; vernis voor het aanbrengen van chipping medium was niet nodig. Het is voor mij de eerste keer dat ik een ondergrond van pigmenten combineer met de 'haarlakmethode' en ik heb er de wijze les uit geleerd dat je die pigmenten dus vast moet zetten met een fixer en dus
niet moet proberen vast te zetten met vernis.
Afijn, op de foto is goed te zien hoe de groene kleur radicaal wordt veranderd door toevoeging van donkergekleurde roestpigmenten (rechts). Om een idee te geven: dat is een kwestie van 7 seconden werk. Om het met pigment fixer te verzegelen is een kwestie van nog eens 3 seconden extra. Wil je dubbel verzegelen, dan duurt het nog eens 3 seconden. Voor degenen die schrik hebben voor pigmenten: probeer het eens uit. Het kost in totaal 13 seconden van je tijd en als het niet bevalt, laat je het de volgende keer gewoon achterwege.
330. Het leek me opeens een leuk idee om de koppelstang tussen de waterpompen verroest te laten. Waarom niet? Leuke afwisseling, is de gedachte. Dus geen chipping hier. Het leek me een goed object om dit effect op uit te proberen, omdat deze stang continu aan het draaien is tijdens het werken van de motor, dus meer dan andere objecten onderhevig is aan slijtage.
Even tussendoor: het oefenproject voor de schaduwen is een nieuwe kit van Tamiya in samenwerking met Ebbro: een Renault 4 Fourgonnette. Door de vorm van dit guitige voertuigje kan ik de schaduwwerking goed uittesten. En omdat het Tamiya is, zal het zeker goed passen. Zoals gezegd: het wordt een out of box-project met minimale verwering, dus verwacht zeker geen modelbouw-hoogstandje.
331. Vandaag stonden veel onderdeeltjes op het programma om gespoten te worden. Ze kregen allemaal een donkerantraciete laag, waarbij een aantal gechipped werd en een aantal niet (op de foto: de grijze exemplaren). Het is maar een basislaag dus de uiteindelijke kleuren zullen van het hier verkregene afwijken.
332. Ook na gebruik van het chipping medium zijn de pigmenten nog op hun plek. Dit zou ook bij de chipping zo blijven.
333. Her en der wordt een onderdeeltje vastgelijmd en pas dan weet je zeker of de rest in dryfit goed past of niet. Een enkele keer niet, dus dan helpt alleen het mesje of schuurpapier. Hier moest een deel van een pin worden weggesneden.
334. Hier is een groot deel van de onderdelen van de rechterzijde bevestigd (steeds dryfit).
335. Ten slotte nog wat showfoto's van de rechterzijde. Het belangrijkste wat aan de rechterzijde nog ontbreekt zijn 6 injectorleidingen en 6 andere leidingen die kriskras langs van alles en nog wat heen lopen. Die moeten in staalkleur worden gespoten maar ik ben één van de leidingen helaas kwijt. Morgen eens opruimen en de vloer vegen, misschien ligt 'ie ertussen. En anders even opnieuw maken, het was gelukkig de makkelijkste van de vier moeilijke.
Daarnaast moet de leiding die je onderaan rechts ziet (nu nog met satijnen glans) bewerkt worden met de 'haarlakmethode' (rood tegen zwart), moet de radiateur afgewerkt worden (de wash en de 'haarlakmethode' ook weer) en ten slotte is het dan de beurt aan de oliefilters die midden bovenaan komen (tegen de steun waar die twee gaatjes zitten). Daar monden in totaal 4 leidingen in uit.
Als de
rechterzijde is afgewerkt in de basis, moeten voor de
linkerkant de uitlaatspruitstukken en de knalpijpen (leidend richting de uitlaat) worden gemaakt. Ik heb inmiddels goed kunnen oefenen met roestpigmenten dus die krijgen ongeveer hetzelfde uiterlijk als het onderdeel op foto 332, zij het dat ik op de uitlaten beduidend meer moeite ga doen omdat daar alle roest open en bloot zichtbaar is. Als laatste moeten de luchtfilters worden behandeld, die komen bovenop het geheel.
Daarna begint het detailwerk zoals het roestig maken van enkele boutjes, het rubberkleurig schilderen van rubbers et cetera. Daarna het grote werk van het verweren. En als dat af is ga ik aan de Renault werken om te bezien of de shadingmethode me bevalt, in welk geval ik het ook bij deze Krupp-motor ga toepassen.
Voorlopig even mijn laatste inhoudelijke post denk ik, er staat veel werk te verrichten op zakelijk vlak (moet ook gebeuren) en ik heb de laatste weken weer even genoeg gespeeld
Ik probeer wel de motor vóór de shading af te krijgen (incl. verwering e.d.) om naar de forummeeting te kunnen meebrengen want ik ben benieuwd hoe jullie 'm in het echt vinden.
Dit is de huidige stand van zaken:
Totaal bestede tijd tot nu toe: 178 uur