342. De radiateur had ik in koperkleur gespoten. Daarover wat chipping medium gevolgd door een laag zwart. Het koper heb ik er een klein beetje laten doorkomen, conform referentiefoto's van koperen radiateurs.
343. Nat maken met een penseel, na een seconde of 30 kun je de chips maken met een penseel of een scherp voorwerpje. Niet te hard drukken... een test om het bij het vorige nummer genoemde effect te versterken, is gelukt: er komt nu meer 'vers' koper doorheen.
344. Hier een filmpje over hoe de chipping in de praktijk werkt en hoe je eenvoudig krasjes en ontblote randen krijgt met behulp van een cocktailprikker.
Het filmpje duurt een minuut. Ik heb hier een halve minuut tevoren water op het onderdeel gedaan. Je zult zien dat ik redelijk hard druk met de stugge penseelharen, maar hoe meer chipping medium en hoe meer verf je gebruikt, des te makkelijker gaat de verf er vanaf (en des te groter zullen de schilfers zijn).
https://flic.kr/p/qNoJVw
345. Met een heel klein beetje 502 Abteilung Abt180 (Copper Oxide Blue Patina) ben ik stiekem al wat gaan verweren. De hoeveelheid terpentine die ik ter verdunning neem is minimaal: ik neem een beetje op het penseel en droog dat penseel vervolgens op een stukje keukenrol. Daarna druk ik met de keukenrol nog eens het penseel bijna droog. En dan zit er eigenlijk nóg teveel op het penseel dus ik strijk wat er nog aan zit eerst een beetje op mijn hand. Dán verdun ik het blauw en laat ik het vervagen, conform referentiefoto's.
Zie een bescheiden koelvloeistoflek linksboven.
346. De voorzijde. Waarschijnlijk eenmaal geplaatst nooit meer te zien (hoewel de grille opengemaakt gaat worden), maar het was een kleine moeite en best leuk om te doen. Zoals ik in dat soort gevallen mezelf steeds voorhoud: goeie oefening
Ik probeer de effecten altijd zo willekeurig mogelijk (maar wel beredeneerd) toe te passen.
347. Zo ziet de rechterzijde er met radiateur uit. Het verse koper (ook aan de voor- en achterzijde) toont de gebruikte staat van de vrachtwagen aan. De zijkanten van de radiateur krijgen het minste oxide omdat ze het minst met vocht en dergelijke in aanraking komen. Bovendien kan dat deel nog wel eens gereinigd zijn (eens in de tien jaar
).
348. Inmiddels de rechterkant gedemonteerd en begonnen aan de linkerkant.
Stappenplan vanaf nu:
1) het luchtfilter (bruingrijze ondergrond, zwarte verflaag die gechipped wordt) en de oliefilters (bruingrijze ondergrond, witte verflaag die gechipped wordt) zullen als eerste in de basis worden afgerond. Daarna is het 'roestig maken' van de uitlaatspruitstukken en de vlampijp aan de beurt. Misschien dat ik de uitlaatpijp meteen doe, nu ik toch bezig ben.
2) daarna ga ik de details bijwerken, zoals boutjes, filter voor brandstoffilters (hoe toepasselijk) etc.
3) dan is het tijd voor het verweren. Dit zijn behoorlijk wat stappen. Als dit onderdeel klaar is, ga ik aan de Renault beginnen voor de lighting-oefening. Als die goed bevalt ga ik de lighting ook toepassen op de Krupp-motor (en de rest van de Krupp). Bevalt het niet, dan lijm ik de motor definitief in elkaar en ga ik verder met ehm... weet ik eigenlijk nog niet. Als de lighting wél doorgaat, ga ik verder met het interieur van de cabine. Als de lighting niet doorgaat, ga ik in plaats daarvan waarschijnlijk verder met het chassis en komt de cabine later.
Totaal bestede tijd tot nu toe: 185 uur