Als eerste een foto van het draaipunt.Om dit punt zijn de duikroeren bevestigd aan een messing as.Welke bevestigd is in de "box.
Dit is een hele stabiele bevestiging,meer als ik ervan had verwacht.
In het gat,zit een nylon busje,waarin dus het messing asje kan draaien.Zo zal het ook niet vlug slijten gaan.Aan de boven en onderkant zitten metalen en ook kunststof ringetjes om alles stabiel en sterk te houden
Ook kan het duikroer hierdoor erg soepel,maar toch wat beheerst draaien gaan.En de duikroeren buigen absoluut niet door......
Zo komt het messing asje door het nylon busje.Dit is een prima situatie,want dit geeft het roer ook precies het middelpunt,zodat het niet tijdens het in of uitdraaien aan de binnenkant tegen de wanden aan stoten kan.Het loopt prima en helemaal vrij..
Aan de binnenkant heb ik een stukje tempex gemonteerd met montagekit.
Hierdoor zal het duikroer nooit stuk slaan tegen de binnenkant aan(het werkt als een soort begrenzer)En hierdoor is het roer ook makkelijk weer uit te draaien,omdat het vlak niet helemaal naar binnen kan gaan
Aan weerszijden van de nu zwart gespoten boxjes,zien we net allebei de roervlakken ietsjes uitsteken.Makkelijk om nu deze vlakken beet te nemen en uit te klappen.
De messing asjes zijn aan de buitenzijdesn vast gesoldeerd aan deze ringetjes.Dat kan ook nooit meer los gaan.Moet ook wel,immers deze komen later in de romp te zitten.Daar is ook nooit meer aan te komen.Stevigheid voor alles...
Het draaipunt,enorm sterk en lekker soepel lopend zonder uit zichzelf in of uit te klappen door een kunststof ringetje aan de binnenkant.Dit werkt als een soort "rem".Ook daar heb ik een beetje over moeten doordenken.
Zoals eerder geschreven,steken de vlakken een beetje uit,makkelijk om ze uit te laten klappen,en het doet niet af aan de realiteit.
Het blijft scratchbouw immers..
Absoluut recht en stabiel tijdens het bewegen..
Recht ook aan weerszijden.Later komt er een beplating tegenaan,waarbij de randen ongeveer zo gaan lopen als de groene lijnen.Dus de box is niet meer te zien,dit wordt volledig afgedekt door de beplanking.
Zo heb ik ze gemaakt,de rode lijnen zijn vlug weg door de weathering.
Dus dat moet ik ook later een beetje meer "verweerd"gaan maken.
Maar eerst maak ik de KURSK in "nieuw staat".
Dit hoofdstuk is ook alweer klaar.
Modules,welke nu klaar zijn;
1.Beide verticale stuurvlakken achterschip.
2.Beide horizontale stuurvlakken achterschip.
3.Het grote verticale stuurvlak met sonar achterschip.
4.Beide duikroeren voorschip.
Nog te maken;
1.Vier stabilisatievlakken midscheeps.
Het gaat gestaag...
Ron.