Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Hoi Luc.

Wat ik tot nu toe heb geleerd is,dat je zonder problemen p+,plakkaatverf,acrylverf en primer op waterbasis en primer op nitro cellulose basis hierop kunt gebruiken.

Dus zo kan ik dus nu de ruwe romp(later dan)gaan behandelen.

1.Porienvuller(om een optimale hechting te krijgen voor de "tegels".Hierdoor is het oppervlak minder poreus en zullen de sticker delen zich beter hechten.

2.Stickers plaatsen.

3.Primer erop spuiten op waterbasis(niet meer op nitro cellullose basis ivm het milieu en gezondheid).

3.Zwart spuiten met waarschijnlijk acrylverf.

4.sealen met P+.

4.Weatheren met plakkaatverf en/of acrylverf of verf op olie basis.

Ron.
 
Hoi Ron , mooie update ,het valt me wel op dat je de beplanking
niet van schot naar schot lijmt maar een stuk over het schot
heen laat gaan , snijd je dit "overtollig" materiaal nog weg ??

Verder vindt ik de tegels op de laatste foto erg vlekkerig over komen
misschien ligt dit aan de flits maar als de hele boot zo wordt
lijkt me dat een beetje te'

Henny
 
Hoi Henny.

Het "overschot"doe ik extra.
Dat geeft extra stevigheid eraan,althans dat is mijn gedachte erin.
De schotten zijn eigenlijk een soort "breuk"in de romp.Daar zit het zwakste punt,gezien in de lengte.Door nu de beplanking over de schotten te laten gaan is dit opgevangen.Net alsof je een muur metselt,zeg maar.

Persoonlijk vind ik de laatste foto wel een schot in de goede richting.Het origineel heeft de tegels niet mooi strak in de lak staan.Daar zie je ook kleur verschillen erin.En waarschijnlijk heeft de foto dit wat meer laten zien erin.

Voorbeeld van de Typhoon.


Ron.

2_10_goed.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er mooi uit Ron.
Toch steeds weer mooi om de vorm van de boot zo te zien ontstaan!

groeten, Rinie
 
Nu denk ik ineens, je kunt natuurlijk met het balsa hout ook de panelen maken, maar dat is nu wel wat laat.

Wordt al heel wat Ron. Ga zo door.
 
Inmiddels is de helft bijna bekleed met 1,5 mm balsaplankjes.

In de foto`s zijn de plankjes gezien,welke zojuist een laag porienvuller hebben gekregen.Dat doe ik om een betere hechting later te krijgen.Het hout is hierdoor niet meer zo erg poreus.

1_P3180001_goed_goed.jpg

Meteen is de romp nu geheel stabiel.Ik kan hem niet meer buigen.

1_P3180003_goed_goed.jpg

Het glimt nog een beetje na van de porienvuller.

1_P3180002_goed_goed.jpg

1_P3180004_goed_goed.jpg

1_P3180005_goed_goed.jpg

1_P3180006_goed_goed.jpg

1_P3180007_goed_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ron,

ziet er strak uit, het wordt weer een prachtige exemplaar man.
 
Ron,deze balsa bekleding.........ik moet zeggen....knap man.....ik had zo een beetje mijn bedenkingen met deze houtsoort...voor dit soort werk....maar ik ben helemaal enthousiast........maar ja .......leermeester in bouwen van subs..jij wist wel beter.........knap man........:8:8:8
 
Grote klasse Ron ,ziet er zeer strak uit

Waarom heb je het balsa niet tot aan de knik laten lopen (foto 2) ,dit zou toch veel makkelijker met beplanken zijn ??

Henny
 
Ron, waarom doe je niet alles eerst netjes beplakken, Dan daarna alles netjes in de porienvuller zetten. Bang voor beschadigingen als deukjes enzo?

Verder weer niets als commentaar voor je. Blijf aandachtig kijken, al kan ik niet meer zoveel antwoorden geven. Maar dat komt door de job he. :unsure:
 
Grote klasse Ron ,ziet er zeer strak uit

Waarom heb je het balsa niet tot aan de knik laten lopen (foto 2) ,dit zou toch veel makkelijker met beplanken zijn ??

Henny

Hele goede vraag,Henny.

Ik ben erachter gekomen dat de knik te sterk geneigd is.
Waarschijnlijk heb ik hier de omzetting van de Typhoon(bouwplan)naar de KURSK verkeerd gedaan.

Hierdoor is de hoek te steil om vloeiend te kunnen bekleden.
Gelukkig is dit simpel te reconstrueren door het betreffende spant kleiner in diameter te maken met de dremel.

Nadat ik dit gedaan heb kan ik de kegel beplanking vloeiend maken gaan.
Daarom ben ik een stuk voor de knik ermee gestopt,zo kan ik het spant goed bewerken zonder de beplanking te beschadigen.

Ron.
 
Ron, waarom doe je niet alles eerst netjes beplakken, Dan daarna alles netjes in de porienvuller zetten. Bang voor beschadigingen als deukjes enzo?

Verder weer niets als commentaar voor je. Blijf aandachtig kijken, al kan ik niet meer zoveel antwoorden geven. Maar dat komt door de job he. :unsure:

Inderdaad Rik.Door de porienvuller is het balsa best wel stukken harder aan de oppervlakte.
Iedere vorm van bescherming in de huid wil ik beter meenemen.

Dat is eigenlijk de enigste reden ervoor dat ik dit nu al doe ^^

Ron.
 
Nog enige foto`s.Ben nu begonnen aan het beplanken van de stuurboord zijde.

1_P3190001_goed_goed.jpg

1_P3190002_goed_goed.jpg

1_P3190003_goed_goed.jpg

1_P3190004_goed_goed.jpg

1_P3190007_goed_goed.jpg

En mijn balsa voorraad is op.Wordt dus aanvullen(online).

1_P3190009_goed_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan