Inmiddels ben ik begonnen aan het beplanken dus van de romp.
Een kleine stap voor mij,maar een grote stap voor de KURSK.
Dit eerste plankje is geplaatst.
Ik heb ervoor gekozen om niet een volle lengte van een balsaplankje te plaatsen.
Zo kan ik enkele problemen voorkomen,want op de lengte van een plankje kun je al gauw "bobbels"erin krijgen.Dus kleine verhogingen die je niet meteen ziet.Ga je nu de beplanking schuren.schuur je als eerste over deze "bobbels"heen,met als risico dat de huid op die plaats te dun kan gaan worden.
Verder is de droogtijd op deze lengte ook een risico,montagekit droogt oppervlakkig al snel,de kit is dan wel nog in de kern goed kleefbaar,maar aan de oppervlakte is er dan een vlies.Dat geeft geen goede zekerheid op een optimale hechting.
Daarom dat ik steeds een derde ongeveer van een plankje ga nemen als plaatsing.Dus ongeveer een centimeter of 35-40 per stuk.
Na droging kon ik de speldjes verwijderen en dit eerste stuk lichtjes schuren,om eventuele verschillen glad te schuren.Ook om het risico te vermijden dat ik per ongeluk er een stukje zou kunnen afstoten.
Natuurlijk wordt het schuren nu steeds moeilijker gezien haar romp lengte.Immers is ze tot nu toe mijn grootste model.
Tussendoor heb ik de romp opening voor het grote verticale sonar roervlak passend gemaakt.Hoewel de opening er niet helemaal strak uitziet,is dit wel van belang dat het zo grof is.
Want het grote vlak ga ik erin monteren met montagekit.En dat zal er tussendoor omhoog gaan kruipen als ik het vlak erin monteren ga.
Is de opening nu precies passend,zal de montagekit op zijn plaats blijven zitten.En dat geeft dan het probleem dat het vlak er onder spanning in komt door de grote hoeveelheid kit.Dus door nu deze sleuf ruim te maken,kan het overtollige monate kit materiaal er gemakkelijk langs omhoog kruipen.
Voordeel;het bereikt de gehele oppervlakte voor verlijming en het overschot komt er gemakkelijk uit,dat hoef ik er dan alleen maar weg te halen.
In onderstaande foto is ook goed te zien,dat ik twee schotten gedeeltelijk heb moeten doorfrezen,dat is nu niet meer erg.Immers door de beplanking wordt het een geheel,dan hebben de schotten niet meer het alleen recht.
Verder ben ik nog steeds bezig met het testen van de "tegels".
In onderstaande foto zien we aan de linkerzijde de tegels zitten welke ik "overvloedig"heb behandeld met parketplus.Deze is op waterbasis en zal al snel de tegels verzwelgen willen gaan.Dus dat de lijm loslaat of dat de tegels gaan bollen.
De tegels aan de rechterzijde heb ik,na het waterbad,nog eens voorzien van plakkaatverf(ook op waterbasis).Om ook de weathering erop te simuleren.Immers dat komt er later nog eens overheen.Beter nu testen als later de romp opnieuw moeten bekleden gaan.
Het resultaat is verbluffend.De tegels hebben de test grandioos doorstaan.Hoewel de witte tegels enige bollingen vertonen,mag dit voor mij wel.Want er is een enorme lading parketplus(drie keer)overheen gegaan met de kwast.En ze laten niet meer los.
De rechterzijde is ook geslaagd,geen verdere uitwerkingen van de plakkaatverf erin te zien.
En een tweede test had ik ook losgelaten op een serie andere tegels.
Hierbij heb ik acrylverf erop aangebracht(ook op waterbasis),doch nu is dit erop gespoten.Let op het materiaal binnen de cirkel.
Hier is eerst een laag parkerplus op aangebracht(nodig om geen verzadiging te krijgen van de acrylverf,anders wordt het niet dekkend genoeg)Ik ben hier ook tevreden mee.NU nog testen of er ook nog een sealing overheen kon...
En zo zag het uit,na de test met parketplus over de acrylverf.
Erg goed.Ik vind het zo precies lijken op de romphuid van het origineel.
Zo dat was het weer voor nu.Hopelijk hebben jullie ook iets aan deze testen allemaal.
Ron.