Balsa nat maken en dan op een ronding(rompvorm)plaatsen heeft enige risico`s.
Omdat het hout het water enorm opneemt,gaat het zwellen.
Daarmee gaat het dan proberen om "loze" ruimtes te creëren tussen het balsa en het tempex.Als je daar geen rekening mee houd,loop je het risico dat je op sommige plaatsen de huid een beetje kunt indrukken.Ook zal het,zoals je al aangaf,gaan proberen om langs de randjes van de bolling "rafelig" te gaan trekken.
Deze problemen zijn later nauwelijks meer te repareren,als het balsa eenmaal droog is.Dan zul je het plankje er helemaal vanaf moeten gaan snijden(eigen ondervinding
).
Om dit soort problemen te voorkomen,plaats ik altijd aan de begin naad(aan de onderzijde altijd)de meeste naaldjes,zodat daar al een sterke verbinding zit.Daarna strijk ik altijd het natte plankje naar boven en plaats steeds drie speldjes aan weerszijde mee.Op die manier trek je het enorm strak.Zitten er nu aan de begin naad weinig spelden,dan trek je ze eruit of trek je het natte hout stuk.
Eenmaal aan de bovenzijde beland,hoef ik daar nog maar weinig speldjes te plaatsen,de spelden aan de zijkant houden de spanning erin,als een laken zeg maar...
Hou minder speldjes,hoe minder gaatjes te plamuren.
Maar het moet wel stevig zitten.
Al met al is het niet zo eenvoudig,maar wel heel leuk om te doen.
Eenmaal droog,heeft het plankje zich strak op de oppervlakte getrokken,en in de montagekit.Dat gaat nooit meer vanzelf los.
Hopelijk heb ik je vraag hiermee voldoende beantwoord.
Ron.