Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Ligt eigenlijk wel een beetje aan de winkel en of het op voorraad is.
Daar ik toch wel minimaal 20 plankjes bestel kan het daarom niet op voorraad zijn.

Soms wel.Als het op voorraad is,duurt het gemiddeld een kleine week.

Ron.

Balsa plankjes staan in bestelling.Als alles goed gaat,krijg ik a.s.Woensdag de eerste levering(wordt in twee orders gedaan door mij).

Ron.

Dus dan kunnen we weer genieten van de mooie updates. :laugh:

Ben er al helemaal klaar voor. :laugh:

Lang geleden dat ik nog eens een reactie in dit verslag heb geplaatst :wub: Maar ik geniet wel in stilte, wederom wordt hier vanuit niets (een hoopje isolatie-blokken, kunt ge moeilijk onderdelen noemen hé ?) een heel bijzonder model "geschapen".
Het is niet alleen het technisch aspect van scratchbouw, maar ook het oog voor vorm en detail, het omzetten van ideeën in werkelijkheid wat ge hier laat zien. Ik blijf het een unieke belevenis vinden om je aan het werk te zien Ron ^^

Groeten, Pascal

Dank je wel,Pascal.Ik heb goede hoop dat morgen(Woensdag)de eerste levering nieuw balsahout wordt geleverd.Dan kan ik weer aan de slag.

Ron.

De eerste balsa levering is zojuist gearriveerd.
Dus gaat de bouw weer verder.

1_P3260001_goed_goed.jpg

1_P3260002_goed_goed.jpg

Ron.

Laatst bewerkt door een moderator:
Eindelijk weer een update.Ik ben verder gegaan met het beplanken van de romp,nu ik de balsa voorraad weer gedeeltelijk heb aangevuld.In de loop van de volgende week ga ik nog een keer dezelfde hoeveelheid balsa plankjes bestellen.Beter teveel als te weinig.

1_P3270006_goed_goed.jpg

Ik krijg haar steeds meer met moeite geheel op de foto.Ze is erg groot...

1_P3270004_goed_goed.jpg

1_P3270003_goed_goed.jpg

1_P3270002_goed_goed.jpg

Duidelijk zijn de nu nog natte balsa plankjes te zien,omdat ze donkerder in kleur zijn als de droge eerdere gemonteerde plankjes op de romp.

1_P3270001_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.

Je heb hem bijna dicht zitten zie ik, ben je niet bang dat het balsa
iets omhoog gaat komen op de plekken waar je weinig spelden
heb zitten (op de plekken waar het balsa nog niet aansluit op het andere balsa)

Henny

Balsa nat maken en dan op een ronding(rompvorm)plaatsen heeft enige risico`s.

Omdat het hout het water enorm opneemt,gaat het zwellen.
Daarmee gaat het dan proberen om "loze" ruimtes te creëren tussen het balsa en het tempex.Als je daar geen rekening mee houd,loop je het risico dat je op sommige plaatsen de huid een beetje kunt indrukken.Ook zal het,zoals je al aangaf,gaan proberen om langs de randjes van de bolling "rafelig" te gaan trekken.

Deze problemen zijn later nauwelijks meer te repareren,als het balsa eenmaal droog is.Dan zul je het plankje er helemaal vanaf moeten gaan snijden(eigen ondervinding:$).

Om dit soort problemen te voorkomen,plaats ik altijd aan de begin naad(aan de onderzijde altijd)de meeste naaldjes,zodat daar al een sterke verbinding zit.Daarna strijk ik altijd het natte plankje naar boven en plaats steeds drie speldjes aan weerszijde mee.Op die manier trek je het enorm strak.Zitten er nu aan de begin naad weinig spelden,dan trek je ze eruit of trek je het natte hout stuk.

Eenmaal aan de bovenzijde beland,hoef ik daar nog maar weinig speldjes te plaatsen,de spelden aan de zijkant houden de spanning erin,als een laken zeg maar...

Hou minder speldjes,hoe minder gaatjes te plamuren.
Maar het moet wel stevig zitten.

Al met al is het niet zo eenvoudig,maar wel heel leuk om te doen.

Eenmaal droog,heeft het plankje zich strak op de oppervlakte getrokken,en in de montagekit.Dat gaat nooit meer vanzelf los.

Hopelijk heb ik je vraag hiermee voldoende beantwoord.

Ron.

Weer wat geleerd, dank voor het antwoord , het effect van de
loze ruimtes onder het balsa ben ik ook tegengekomen
maar dat trok vanzelf goed toen het balsa weer droog was.

Ik moet er bij het volgende projekt wel goed rekening mee
gaan houden.

Henny

De loze ruimtes onder het balsa trekken niet altijd door het opdrogen(lees=in de oorspronkelijke vorm)terug.

Soms blijft er toch nog een ruimte onder.Doordat het balsa droog is,is het ook weer harder.Hierdoor kan het lijken alsof het vlak is,terwijl er toch nog een ruimte onder kan zitten.Dat kun je merken als je het indrukt.Dat voel je dan.

Ron.

En nog enkele plaatjes van de nu voor 90 % beplankte romp.

Na het schuurwerk hiervan ga ik eerst de boeg volledig in vorm brengen.

1_P3280001_goed_goed.jpg

En de rest van haar "Goddelijke" lichaam.Ze is een beetje groot.

1_P3280002_goed.jpg

1_P3280004_goed.jpg

Je zou bijna tegen al die balletjes willen trappen...:P.

1_P3280005_goed.jpg

Ron.

Nadat alles goed was uitgehard,heb ik de speldjes verwijderd,en de alles glad geschuurd.Wel met een stofmasker op,want balsa stof is erg ongezond om in te ademen.Deze bestaat uit vlokjes en hecht zich al snel in je adem wegen.Daar ga je van hoesten.Met een stofmasker voorkom je problemen,zeker als het grote hoeveelheden stof(grote oppervlaktes)zijn.

Daarna heb ik alle naden dicht geplamuurd.

1_P3280009_goed.jpg

Dit heeft mij wel weer een tube plamuur gekost.Maar gelukkig heb ik altijd wat op voorraad liggen.

1_P3280010_goed.jpg

En zo mag het weer drogen gaan.

1_P3280006_goed.jpg

1_P3280007_goed_goed.jpg

1_P3280008_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.

Terug
Bovenaan