Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Aan de tower is nog wel veel te doen,dus ben ik er wel nog even zoet mee.
Tussendoor dan proberen om het logo te maken:P.

Bedankt voor het compliment.

Ron.

hoi ron ik heb gisteren aandachtig naar de tv gekeken en het was bizonder intresant moet ik toegeven ;).

wat me op viel maar weet niet of het ook zo met de kursk was, al de tegels liepen mooi gelijk en allemaal in de zelvde richting. en nu ik de ramen gezien heb moet ik zeggen dat deze tog wel goed zijn hoor. alleen wat me wel opviel aan de ramen er zaten grote klinknagels in het raam frame die ik nu bij jou wel mis. kwestie van de muggezifter uit te hangen :laugh:

Klopt inderdaad dat er klniknagels rondom de raamlijsten zitten.Ik heb deze nog niet aangebracht omdat ik aan het twijfelen ben of ik ze wel moet aanbrengen.De nagels zijn ook wit,en worden dan kleiner als 0,5 mm.Dat is eigenlijk niet echt te zien.Wel zou ik er stipjes op kunnen aanbrengen met aluminiumkleur.Maar daar ligt nu mijn twijfel:8.

De tegels lopen over de romp vrij strak,dat moet in nog aanbrengen.Rondom de boeg lopen ze in een cirkel.

Was wel een interessant programma,waar veel van viel te leren.

Ron.

De toren ziet er zeer indrukwekkend uit Ron. Door de zwarte verf komt de betegeling echt tot leven.
Ik ben zeer benieuwd naar je zelf geverfde logo! Veel succes (en plezier natuurlijk)! ;)

groeten, Rinie

Vandaag de relingen onderlangs gemonteerd van de tower.Dat was een probleem.Ik had alleen nog 2 mm buisjes in huis en had geen zin om helemaal naar de modelbouw winkel te gaan rijden.

De 2 mm buisjes waren te dik.Omgerekend naar schaal(2x72)zou een reling dikte geven van 144 mm oftewel een dikke 14 cm in diameter ...Natuurlijk kun je je daar prima aan vasthouden,als je tenminste erg grote handen of lange vingers hebt.Een rioolbuis in huis ligt een beetje in deze richting.

Dus dat kon niet.

Iets anders nuttigs ter vervanging had ik niet direkt,dus heb i kde relingen gemaakt van vinyl.Uitgesneden op 1 mm breedte geeft een reling van 7,2 cm in diameter.Misschien nog een tikkie teveel,maar acceptabel ervoor.
Dus deze erop gelijmd.

Verder heb ik nu alle decals op de tower aangebracht(diepte markeringen en twee rode hamers aan beide zijden).

En ben begonnen aan het samenstellen van de voorste schijnwerper.Deze ben ik aan het maken van een schroefdopje en een onderdeeltje uit de lego afvaldoos van mijn zoontje.Hij speelt er niet meer mee en ik mocht dit stukje wel hebben.het is een soort armpje van een poppetje.Het armpje laat ik erop zitten,hiermee kan ik het vrij eenvoudig bevestigen in de tower,door het erin te steken(wel een gaatje voorboren).

Daarna heb ik de decals behandel met SOL,zodat ze niet meer los gaan en de vorm van de ondergrond goed overnemen.

ALs het schijnwerpertje er nu op is gemonteerd,wordt de tower voor de tweede keer geseald,maar nu met glanzende blanke vernis op oliebasis.

Dat heb ik nodig om de weathering er goed op aan te kunnen brengen.

Kan prima over het parketplus heen.Het parketplus heb ik erop aangebracht om niet de zwarte lak te beschadigen tijdens deze klussen eraan.

En als dan de blanke vernis droog is,kan ik het windscherm gaan construeren en monteren gaan,deze komt bovenop de tower en aan de voorzijde van de "kamer".

Best wel veel werk aan deze tower,al zou je het zo niet zeggen als je naar de foto`s daarvan kijkt.

Ron.

De toren ziet er zeer indrukwekkend uit Ron. Door de zwarte verf komt de betegeling echt tot leven.
Ik ben zeer benieuwd naar je zelf geverfde logo! Veel succes (en plezier natuurlijk)! ;)

groeten, Rinie

Dank je wel,aan het logo werk in tussendoor.Dat moet je niet ineens willen maken...te ingewikkeld anders.

Ron.

Daarna heb ik de decals behandel met SOL

Hier bedoel je SOL+ of parket+ mee, of heb ik het verkeerd? En ook spuit je blanke lak over de parket+, dus dit kan ook, zolang het maar op waterbasis blijft neem ik aan?

Bedankt voor de update, maar natuurlijk Ron willen we graag een fotootje zien van je toren zeker met de vorderingen die gebeurt zijn ;)

Hier bedoel je SOL+ of parket+ mee, of heb ik het verkeerd? En ook spuit je blanke lak over de parket+, dus dit kan ook, zolang het maar op waterbasis blijft neem ik aan?

Bedankt voor de update, maar natuurlijk Ron willen we graag een fotootje zien van je toren zeker met de vorderingen die gebeurt zijn ;)

Ja,inderdaad bedoel ik er parket+ en SOL+ mee.

De vernis is op olie basis.Maar omdat Parket+ op waterbasis is,kun je er bijna alle op olie basis produkten overheen aanbrengen,behalve produkten op cellulose basis.Dat dus nooit doen,tenzij je een krater landschap wilt:tongue:.

Omdat dit erg kleine klusjes zijn/waren leek het mij completer om al deze klusjes eraan in een update te plaatsen.Behalve het windscherm en de periscopen en detectie systemen,dat zijn onderdelen op zich allemaal.

Zo vlug als de tower af is,ga ik daarvan een kort filmpje maken,lijkt me harstikke leuk.

Maar dan wel met alles erop en eraan...met vlag en wimpel:P

Ron.

De tower is nu helemaal voorzien van een glanslaag.Nu ziet ze er bling bling uit8).

Dat is nodig,anders kan ik haar naderhand niet goed weatheren.

Zo vlug de tower droog is,zal ik er foto`s van maken.
Daarna ga ik beginnen aan het logo.

Ron.

Een tussendoor nieuwsflits....

Ik heb,na lang beraad,besloten om de figuren op de brug weg te laten.
Ik ben nooit een voorstander geweest van figuren op een model,dat is een smaak kwestie.
In den beginne...(ahum)vroeg Bart mij om dit er eventueel op aan te brengen.
Doch ik neem het voortouw nu en laat ze alsnog weg.

Ik heb hierover,inmiddels,met Rik overlegt.Rik heeft het sportief opgenomen(na een huilbui en wat gevloek)...nee hoor...:laugh:...Rik heeft mij hierbij de keus gelaten en dit aangenomen.
Waarvoor mijn dank,Rik.Immers ik had Rik gevraagd om voor mij de figuren te painten,dat is niet voor mij weg gelegd.Dit was voor mij een loodzware beslissing,ik vind afspraken breken moeilijk.
Maar in dit geval leek het mij een uitzondering ervoor.Statische figuren hebben voor mij geen positieve meerwaarde in een model.

Ron.

Wijs besluit Ron , ik denk als de figuren er wel op hadden
gekomen de hele boot ondanks zn maat iets speelgoedachtigs
had gegeven.

Henny

Ik ben ook wel blij dat ik besloten heb om er geen figuren op te plaatsen.het blijft toch een smaakkweste.En met de figuren erop zou ik altijd met de gedachte blijven lopen dat ik ze er niet op had moeten plaatsen.

In ieder geval nu een update.

De tower is nu dus volkomen geseald met glanslak.Dat is ook wel te zien,het is hier nu dus allemaal droog.Wat een glans....een duikboot onwaardig Wink .

Maar zonder deze gladde laag erop kan ik het,later,niet goed weatheren.
Dus de glans is maar tijdelijk....

Een KURSK in nieuwstaat,af fabriek.

1_P5230003_goed.jpg

Duidelijk is te zien,dat er hier iets niet goed is gegaan tijdens het sealen.
De tower markeringen daar zien we bij de stijglijnen duidelijk silfering.

Enorm jammer.Ik heb ze,na het aanbrengen,twee maal behandeld met SOL,en nu een dikke glanslaag eroverheen.En nog is het niet weg gegaan.

Aan stuurboordzijde is het vrijwel nihil.Nu hoop ik dat het,later,niet gaat opvallen met de weathering.Waarschijnlijk(hoop ik)zal het matte effect de aandacht ervan af gaan leiden...

1_P5230005_goed.jpg

Aan stuurboordzijde is er bijna geen silfering opgetreden.

1_P5230006_goed.jpg

Wel heel mooi en duidelijk komen de roosters tevoorschijn.

Op de deuren zitten op iedere deur 3 deurhendels.

1_P5230007_goed.jpg

Het bling bling effect is zo groot dat er in de foto glinstering optreedt.

1_P5230008_goed.jpg

Hier moet nog veel werk verzet gaan worden.

1_P5230012_goed.jpg

1_P5230013_goed.jpg

1_P5230014_goed.jpg

1_P5230015_goed.jpg

1_P5230016_goed.jpg

1_P5230017_goed.jpg

1_P5230018_goed.jpg

Nu het logo gaan schilderen...

Ron.

ron,
even een vraagje,die twee hamers,zou het kunnen
dat het een hamer en sikel is.
allee dat is wat ik nog weet op bij voorbeeld vlaggen van de russen vroeger
maar de twee hamers zullen wel een betekenis hebben
alleen weet ik niet de welke.
kunt ge dat even verduidelijken a.u.b ron
groetjes,ronny

Inderdaad is het Russische symbool de hamer en de sikkel.

Op deze plaats zit dit symbool ook,maar niet bij alle OSCAR II klasse duikboten,ik weet niet waarom.Ook hebben sommigen onder hun een serie nummer aan weerszijden van de tower zitten en anderen weer niet,voor zover ik heb kunnen constateren heeft de KURSK de aanduiding niet op de tower(de KURSK heeft K-141 A als registratie nummer gehad).

De twee rode hamers die ik erop heb aangebracht moeten dit symboliseren.Toegegeven dit wijkt iets af van het origineel,maar helaas moet je als scratchbouwer soms een veer laten.En ik wilde niet dit decal gaan slopen,zeg maar,om daarvan een hamer een sikkel te gaan maken.Over het algemeen geeft dot toch de aanduiding weer op deze plaatst.Wel kan ik,alsnog,de linker hamer in goudkleur maken.
Maar of het zin heeft...Het geeft in ieder geval wel de sfeer weer.

Ron.

Door al dat bling bling moest ik erg hard slikken, dat zal denk ik
toch niet weg gaan met 1 laag matte vernis .

Door die laag matte vernis zal ook de silvering grotendeels verdwijnen
denk ik.

Wat ik me zo afvraag ; Als de opgesloten bemanning in het achterschip
zat na het zinken, waarom hebben ze dan het achterste ontsnappingsluik
dan niet gebruikt ??

Ik neem aan dat je de tower op de romp aansluit met de tegels,
(mooi camouflage middel dan wel)

Prachtig mooi modelbouw werk Ron

Henny

Waauwww, dat ziet er weer goed uit.

Ik denk dat je een te dikke laag hebt gebruikt met sealen voor de decals. Ikzelf gebruik dan altijd een soort van mistlaag. Dan weer een mistlaag. Daarna een dikkere laag. Ik spuit dan wel een paar keer zonder te schuren achter elkaar. Kan ook zijn, dat je te kort hebt gewacht op het drogingsproces. Dan krijg je dit ook. Minimaal een week word wel eens gezegd. Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan toch. ;)

Verder helemaal geen enkel stukje kritiek. Ik heb echt zitten turen, maar ja. Het lukt niet.......

Ja he:P..?...Dit is echt wel bling bling.Gewoon een gepimde KURSK.

Dit komt wel goed,want ik moet er sowieso washes en een fitler overheen aanbrengen.Dan is alles wel weer mooi zijdemat tot mat,zoals het hoort.

Ron.

Mooi hoor Ron!
Het is inderdaad wel heel erg bling bling, volgens mij was dat nooit de bedoeling van die Russen :) Ben ook nieuwsgierig hoe je dit oplost, maar daar heb ik alle vertrouwen in.

Mooi Ron, en zoals je zei zal bij de weathering de decals wel goed komen.

Waarom begin je beter met een glanslaag voor weathering dan met een matte of zijdematte ondergrond Ron?

Terug
Bovenaan