Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Aaanstaande donderdag om 22.00 uur National geographic:
Breaking Up The Biggest: Soviet Doomsday Sub.
Een team technici ontmantelt de grootste kernonderzeeër ter wereld, de Typhoon, die ooit bewapend was met 20 dodelijke kernraketten..

Zozo, ben ik even een maandje niet op het forum en Ron heeft z'n Kursk al bijna te water gelaten!
Je hebt schitterende stappen gemaakt Ron, vooral de betegeling vind ik goed geslaagd en heel knap gedaan. Jij hebt je duidelijk niet laten afleiden door het mooie weer :D

groeten, Rinie

Ach,ik laat me soms wel eens afleiden hoor,meestal door mijn kids:O.
Maar kan snel de draad weer oppakken.

Ron.

Aaanstaande donderdag om 22.00 uur National geographic:
Breaking Up The Biggest: Soviet Doomsday Sub.
Een team technici ontmantelt de grootste kernonderzeeër ter wereld, de Typhoon, die ooit bewapend was met 20 dodelijke kernraketten..

Dat moeten we allemaal maar kijken,is zeer leerzaam,bedankt voor de tip.
Sjoerd,je was van de week niet aanwezig toen ik Anja kwam halen bij de kids tuin.
Miste dus wel ons bijna dagelijks gesprek over onze hobby.

Ron.

Ik heb het deze week druk gehad met paarden verzorgen en met het uitgraven van de tuin van mijn oom.
Ik hoop komende week weer wat meer tijd te hebben, dan kunnen we weer bijpraten.:)

In onderstaande foto is de vloer te zien,welke er met montagekit in is gemonteerd.Omdat acrylglas doorzichtig is,is de kit eronder goed te zien.

Ook is hier het eerste wandje gemonteerd.

1_P5030012_goed.jpg

Nadat alle wandjes waren gemonteerd,heb ik op de vloer nog een rest stuk van de Persing 72 gemonteerd.Dit geeft er een leuk metaal effect nu aan,alsof er allemaal kleine plaatjes geklinkt zijn.

1_P5040016_goed.jpg

Ik heb extra een beetje plamuur tussen de naadjes geperst.Zo lijkt het meer op het origineel.Een knoop van een spijkerbroek doet hier dienst als toegangsluik en een knopje van een oude speelgoed radio doet dienst als houder voor de aanvals persicoop,welke hier later in wordt gemonteerd.

1_P5040017_goed.jpg

Duidelijk is te zien,dat de voorste wandjes lager zijn.Dat moet ook,want hier komt het "dak"op te liggen.

De wandjes en vloer hier zwart gepaint.

1_P5040019_goed.jpg

Dat moet nu ook al,want later is er niet meer bij te komen.Dus wordt afplakken voor de spuitklus.

Ook is de bovenkant van de reddings capsule nu met plamuur in vorm geschuurd.

1_P5040020_goed.jpg

Ron.

Een knoop van een spijkerbroek doet hier dienst als toegangsluik
Sorry Ron maar hier in"Sint-Truiden, Belgisch Limburg" is dat een "Pitser" of drukknoop in het nederlands en geen knoop. :D :D :D :D
maar voor de rest "goe bezig man" deze "Kursk" wil ik zien als ze compleet klaar is, daarom ik blijf volgen.

Laatst bewerkt:
He, he, he, een mooi zonnedekje heeft deze kursk. :P:P

Verder kan ik weer niets anders dan lof hebben voor je. Begint toch wel saai te worden zo he. Enne even voor mijn werk. Yep.

Hey Ron,

Weer mooi gevonden met die "pitzer", radioknop en het "leer" van de Pershing ^^ Maar op de laatste foto heeft het zwarte papier blaasjes gekregen door het schilderen, is dat omdat de verf nog nat is ?

Waarom zijn de zijwanden aan de voorkant lager ?

Groeten, Pascal

Hey Ron,

Weer mooi gevonden met die "pitzer", radioknop en het "leer" van de Pershing ^^ Maar op de laatste foto heeft het zwarte papier blaasjes gekregen door het schilderen, is dat omdat de verf nog nat is ?

Waarom zijn de zijwanden aan de voorkant lager ?

Groeten, Pascal

He he..Pascal daar heb je warempel gelijk in.Dat had ik nog niet eens gezien.Daar heb je een goed oog voor:).
Waarschijnlijk is dat inderdaad veroorzaakt door het verfwerk(nat).Omdat het papier is.Het is later gelijk getrokken,maar ten tijde van het verfwerk is mij dit niet opgevallen:$.

De zijwanden aan de zijkant zijn lager,omdat daar een soort "dak"overheen komt.Om nu dit gelijk te krijgen met de rest moest ik dit lager maken in de dikte van het kunststof plaatje wat hier overheen komt.

Ron.

Sorry Ron maar hier in"Sint-Truiden, Belgisch Limburg" is dat een "Pitser" of drukknoop in het nederlands en geen knoop. :D :D :D :D
maar voor de rest "goe bezig man" deze "Kursk" wil ik zien als ze compleet klaar is, daarom ik blijf volgen.

Kijk,zo leer ik ook nog eens een aardig woordje Belgisch erbij:).
Voila,de KURSK wordt toch nog internationaal.

Ron.

En nog een van de laatste updates alweer.

Het raamwerk.

De eerste stap hierbij is het positioneren van de plaatsen ervoor en het eruit snijden daarvan.

1_P5060032_goed.jpg

Daarna van acrylglas de ramen eruit zagen.
En passen.

1_P5060031_goed.jpg

1_P5060029_goed.jpg

1_P5060030_goed.jpg

Om daarna de glaasjes aan de binnenkant zwart te painten.Dit is een prima systeem,wat zich bij mij al diverse keren heeft bewezen bij andere projecten.Hierbij blijft de buitenkant mooi glanzend zwart.

Ik heb de raampjes voorzien van een letter,om te voorkomen dat ik ze door elkaar haal,althans de juiste posities dan.

1_P5060033_goed.jpg

Ron.

Prachtig Ron, je gaat als een raket vooruit, het is zeer mooi om volgen hoor, en zeer leerrijk voor ons, maar ik heb een vraag, ik begrijp niet goed wat je hiermee wil zeggen
Om daarna de glaasjes aan de binnenkant zwart te painten.Dit is een prima systeem,wat zich bij mij al diverse keren heeft bewezen bij andere projecten.Hierbij blijft de buitenkant mooi glanzend zwart.
Heb jij nu de raampjes in plastic gemaakt en de binnenkant in het zwart geschilderd, of heb ik iets niet goed gelezen??

Heb jij nu de raampjes in plastic gemaakt en de binnenkant in het zwart geschilderd, of heb ik iets niet goed gelezen??

De raampjes zijn van acrylglas.Dat is een variant van plexiglas.Deze is iets harder,maar lijkt vele malen meer op echt glas.Is niet met secondelijm of een andere kunstof lijm te verwerken,maar wel met montagekit.

Ik heb ze aan de binnenkant inderdaad zwart geverfd,daardoor is het aan de buitenkant mooi glad en glanzend en kun je ook niet de verf er per ongeluk afstoten of te bekrassen.

Bij de Persing heb ik dit ook zo gedaan,geeft een prachtig resultaat.

Ron.

Ok Ron, ik heb dus toch goed begrepen, bedankt nog eens voor de uitleg, en het is goed gevonden om het zo te doen.

En de voorlaatste update alweer voor even...

Aan weerszijde van de Tower zitten enkele roosters.Hun nut weet ik niet,maar ze moeten er zitten.Waarschijnlijk zijn ze bedoeld als ventilatie roosters bij het opduiken,hierbij wordt dan de lucht ververst.

1_P5150001_goed.jpg

Ik moest even nadenken waar ikde roosters van kon maken.Omdat de roosterlijnen verticaal lopen is het erg moeilijk om ze even te maken.
Maar toen zag ik iets liggen,in mijn voorraad,wat er perfect geschikt voor was.De deur drempels van aluminium.We kennen deze allemaal wel,ze liggen meestal bij overgangen tussen verschillende kamers,of tussen de deuren op de grond.

En dus heb ik ze daar uitgezaagd.

1_P5150002_goed.jpg

En in bovenstaande foto komen ze te zitten in de hier reeds uitgesneden plaatsen,spijtig voor de gelerige foto.

Een lang smal rooster zit er nog aan bakboordzijde.

1_P5150005_goed.jpg

En verder nog een foto van de vorderingen met de persicopen.Hier moet ik nu al aan beginnen.

1_P5150004_goed.jpg

Ik heb ervoor gekozen om 6 systemen uit te gaan beelden.Welke dat zijn en waarvoor ze dienen komt later aan de aandacht.Wel zien we hier reeds de plaatsen waar ze komen.De zesde komt IN de "kamer".

De busjes zijn de voetstukken ervan.

Aan de linkerzijde is te zien,dat ik ook al ben begonnen aan het betegelen van de Tower,ook de zwarte raampjes zitten er hier al definitief in geplaatst.

Ron.

De gemonteerde roosters,met montagekit erin geplaatst.

1_P5150003_goed.jpg

Ze zijn niet spits aan de bovenkant,net als het origineel.

Aan bb zijde een lang smal rooster.

2_P5150004_goed.jpg

De bovenzijde van de "kamer".

Hier is een foutje ingeslopen(in het groene cirkeltje).

1_P5150006_goed.jpg

Maar ik heb geluk,want hier komt er later nog een windscherm,dat precies tussen beide zijden van de ronding komt.Dus kan ik het zo prima opvangen.

En dat waren de updates alweer.Nu zijn we weer helemaal bij.
De volgende klus is het volledig gaan betegelen van de tower.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden.

Ron.

Inderdaad: een hele leuke update Ron! en ik kijk al uit naar de periscopen.

groeten, Rinie

Je blijft goed bezig, Ron.

Ik blijf je dan ook vol spanning volgen hoor. :)

Droop

Terug
Bovenaan