Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Ron, ik reageer de laatste tijd niet zo veel meer, ligt aan mijn schouder, niet aan jou. Heb een ontsteking in de caps. Doet zeer met typselen. En mede dat ik niet echt opbouwende kritiek heb. :O

Maar nu wil ik echt wel even reageren. Dit is toch wel top werk man. Ben wel heel benieuwd hoe dat ze er uit gaat zien als je de zwarte kleur er op hebt. Kan er gewoon bijna niet op wachten. :D

Ik begon je al te missen,Rik.Maar inderdaad als typen pijn doet moet je dat minderen i.v.m.een genezing.
Maar het geeft niet,ik ken je:P.

Wel ben ik te snel geweest met het vermelden dat de volgende klus het zwart spuiten wordt.Ik heb een aantal dingen overzien/vergeten:wub:...

Voor dat ik haar definitief ga spuiten,moet ik nog de "empty runners" monteren,en de grip relingen.

Dat is ook nog wel wat werk...

Ron.

Ron,

wat zijn "empty runners"?

Dat zijn,inwendig,schuin aflopende openingen en hebben een simpel doel..het laten leeglopen van de grote ruimte,waar de silo`s zijn geplaatst na een opduik.Achter deze wand zitten namelijk de ronde silo`s geplaatst in een lange ruimte.Deze ruimte loopt bij een duik vol met water.Simpel omdat dat constructief gezien goedkoop en logisch is.De silo`s zijn inwendig druk bestand en bevatten uitwendig alleen wat leidingen.En zo hadden de ingenieurs dat uit gedacht.Waarom de silo`s IN de drukcabine plaatsen als dat niet nodig is.Werkt uitermate ruimte besparend....

voorbeeld_2.jpg

Ron.

He, he, he, Ron, dat heb ik ook altijd. Denk je ergens aan toe te zijn. Je leeft daar al helemaal naar toe. En dannnnnn...... op het moment dat je daar mee wil beginnen. Natuurlijk, nog wat vergeten. En dat terwijl je daar al helemaal aan toe was. :huh: Maar dat maakt het gewoon een spannende uitdaging he.

Weet je al waar je de railingen van gaat maken. Ik denk dat je best wel met las draad kunt werken. Dat lijkt mij de juiste maat hebben. Of electra draad, maar dat is zacht en dus makkelijk buigbaar al is het wel makkelijker te solderen. :wacko: keuze's, keuze's. ;)

Rik,ik heb nog messing draad hier liggen.Dat is prima te verwerken.
Alleen moet ik nog kijken of de schaal verhouding klopt.

Zou het te dik zijn,moet ik iets anders gebruiken.Stroomdraad wil ik liever niet gebruiken,omdat ik deze dan moet gaan rechtbuigen.Dat kan wel prima op trek kracht,maar het zal toch altijd enige ribbels erin achterlaten.

Lasdraad kan ook prima werken,maar dan moet ik ze los kunnen kopen.Is dit in de bouwmarkt,eventueel,te lopen los?.Een hele rol kopen is niet de bedoeling:laugh:...

Maar eerst maar eens,straks,kijken naar de schaal verhouding van het messing draad.

Ron.

En dan nu nog weer eens een update.

Ik ben begonnen aan de montage van de "empty runners".

Deze zorgen dus ervoor dat de ruimtes,waar de silo`s staan gemonteerd van de missile`s,leeg kunnen lopen bij een opwaartse duik.Deze ruimtes bevatten,tijdens een duik onder water,dus gewoon zee water omdat ze vollopen.De missile`s staan in de silo`s,welke deze beschermen en dus ook meteen de druk cabines vormen meteen.Om ruimte te besparen zijn deze buiten de drukcabine van de duikboot geplaatst.En zijn ze omkleed met de buitenwand,maar staan in open verbinding met de zee.

Het zijn eigenlijk gewoon openingen,meer niet.

Ik heb even moeten nadenken wat ik voor deze runners kon gebruiken.
En tijdens een wandeling door de plaatselijke bouwmarkt vond ik al snel de oplossing ervoor.

1_P6220005_goed.jpg

Dit zijn de opvul stukjes,die je kunt gebruiken tijdens het plaatsen van wandtegels.Tussen de voegen geplaatst geven deze altijd de juiste afstand tussen de tegels.

Omdat deze lekker groot zijn(bestaan in verschillende maten)waren ze perfect voor deze klus.

Gewoon een armpje eraf zagen,en voila....een runner.

1_P6220004_goed.jpg

Eerst natuurlijk alles aftekenen en de benodigde ruimtes ervoor eruit snijden.

1_P6220001_goed.jpg

Daarna de afgezaagde armpjes in deze openingen monteren met montage kit.

1_P6230006_goed.jpg

En een beetje knoeien kan geen kwaad :8...

1_P6230007_goed.jpg

De volgende stap is het bekleden van de tegels rondom de empty runners.

1_P6230008_goed.jpg

1_P6230010_goed.jpg

Tussendoor nog ergens een buigbare lineaal gekocht...reuze handig om op een bolle romp af te tekenen.

1_P6230014_goed.jpg

1_P6230013_goed.jpg

En zo zijn ze al geseald en klaar voor de primer.

1_P6230015_goed.jpg

En dan dacht ik al ver op weg te zijn.Blijkt dat ik wel wat "dingen"even was vergeten...zoals ook de vloed/ventiel openingen in de romp nog en de grip relingen...

Dus nog genoeg te doen...

Ron.

Ron ziet er goed uit man. Zo met die tegelhoekjes. Je moet er maar op komen.

Verder voor de lasdraad. Wij hebben hier nog een ouderwetse dhz winkel. Deze heeft dit nog in staaf van een meter. Dit is niet duur, een paar cent de meter.

Dus bij interesse, geef even een gil. Dan meet ik de diameter even voor je op. En je snapt het al. De post doet de rest. ;)

Heel vindingrijk die tegelkruisjes! Ze lijken er wel voor gemaakt.
Het blijft een feest om te volgen.

Ron ziet er goed uit man. Zo met die tegelhoekjes. Je moet er maar op komen.

Verder voor de lasdraad. Wij hebben hier nog een ouderwetse dhz winkel. Deze heeft dit nog in staaf van een meter. Dit is niet duur, een paar cent de meter.

Dus bij interesse, geef even een gil. Dan meet ik de diameter even voor je op. En je snapt het al. De post doet de rest. ;)

Ik houd het in gedachten,Rik.Ik heb er nog niet naar gekeken.Na de ventiel openingen ga ik de schaal vergelijken voor de grip relingen.Mocht het messing draad te dik in diameter zijn,geef ik je een seintje.
Bedankt alvast voor je tip.

Ron.

Stuurboordzijde is voorzien van de ventiel openingen en empty runners.

2_P6240001_goed_goed.jpg

1_P6240002_goed.jpg

1_P6240003_goed.jpg

1_P6240005_goed.jpg

Aan de rechterzijde zijn twee vlekken te zien.Dit is gekomen door het seal werk van mij.Gelukkig is het vlak,daardoor al het geen uitwerking hebben op de zwarte laag verder.

1_P6240006_goed.jpg

Ron.

zijn dit allemaal gaten voor het water ron ?

Dit zijn inderdaad allemaal ventiel openingen.In verhouding weinig,maar het zijn wel immense openingen waar je in kunt kruipen.Dit geeft mij later bij de weathering een hemelse lekkernij om te doen:).

Ron.

En zo kom ik al richting van de laatste werkzaamheden aan de romp.

Deze "grijp relingen",zijn bedoeld als strohalm tijdens een flinke zeegang.Het is de bedoeling om er van alles en nog wat aan te kunnen vastmaken.Vooral touwen voor de opvarenden...

De relingen heb ik gemaakt van messing buis,welke ik nog had liggen.Hoewel Modelengeneer mij aangeboden heeft om lasdraad te sturen,is het mij gebleken dat deze buisjes prima op schaal liggen,dus,Rik,bedankt voor het aanbod ^^

We zien ze hier nu nog los liggen op het dek.Vastgezet met plakband voor voorlopig.

1_P6260001_goed.jpg

Zo heb ik ze eerst gebogen op de juiste vorm.Ook dat ze het dek goed volgen,gezien de rare oppervlakte vorm erin.

Tja,en dan het overzichts gedeelte....

1_P6260002_goed.jpg

Het ziet er allemaal erg slordig uit zo.Lijkt alsof iemand ze heeft gemonteerd terwijl er teveel alcohol was genuttigd.

1_P6260003_goed.jpg

Doch ze behoren zo te lopen.Zal wel met een bedoeling zijn erachter..

1_P6260004_goed.jpg

De bedoeling is,om eronder korte messing staanders te gaan solderen.Hierdoor kan ik ze mooi in de romp monteren gaan.De staanders verdwijnen geheel in de romp,net zoals bij het origineel.

1_P6260005_goed.jpg

Als het later allemaal gespoten is,zullen ze bijna niet meer zo opvallen..Maar wel een ideale basis voor weathering :P

Maar eerst nog wat soldeerwerk..

Ron.

Dat ziet er idd goed uit. Maar is dat niet te dik? Op deze schaal zou je toch flinke handen moeten hebben. Of is dit om tegen of op te staan.

Enne, ik neem aan dat je de railingen nog wel even netjes gelijk gaat leggen toch. :P

Dat ziet er idd goed uit. Maar is dat niet te dik? Op deze schaal zou je toch flinke handen moeten hebben. Of is dit om tegen of op te staan.

:laugh:.....Omgerekend naar schaal zouden deze lijnen overeenkomen met 7,2 cm in diameter.
Komt toch vrij goed in overeenstemming.(schaal 1:72x1mm).

Nu heb ik natuurlijk geen cijfers daarvan,maar alleen foto`s en details schetsen.En zo lijken de maten goed te passen.

Enne, ik neem aan dat je de railingen nog wel even netjes gelijk gaat leggen toch. :P

Ja,alweer goed gezien,Rik^^.Er is een lengte verschil,dus ik moet er nog een inkorten gaan,en ze liggen nu nog los erop.Met de staanders eronder,gaan ze goed aanliggen.

Ron.

Terug
Bovenaan