Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Er zitten toch meer allerlei openingen, kabels, etc op zo'n onderzeeboot dan je zou denken. Volgens mij ben je er nog niet :laugh: er komen elke keer nieuwe dingen bij.
Als ik het goed lees komen die grijprailingen op staanders die volledig in het dek komen, zie je ze dan nog wel?
Ziet er weer mooi uit, Ron.

Er zitten toch meer allerlei openingen, kabels, etc op zo'n onderzeeboot dan je zou denken. Volgens mij ben je er nog niet :laugh: er komen elke keer nieuwe dingen bij.
Als ik het goed lees komen die grijprailingen op staanders die volledig in het dek komen, zie je ze dan nog wel?
Ziet er weer mooi uit, Ron.

De staanders zie je bijna niet meer.Maar dat moet ook,net als bij het origineel.Er komen,na het zwart spuiten,nog meer details bij die ik er nu nog niet op kan monteren.Zoals enkele luiken die wel erg goed opvallen door hun felle witte en rode kleuren,een vlag,en waarschijnlijk nog enkele geleide rollen.

Ron.

De staanders zijn gesoldeerd aan de relingen.

Nu kunnen ze gemonteerd worden in de romp.
Nu liggen ze nog los op de romp,omdat ik er nu nog niet aan toekom om ze te gaan plaatsen.

1_P6270001_goed.jpg

De staanders verdwijnen dus vrijwel helemaal in de romp,hierdoor blijf je alleen de reling zien.

1_P6270002_goed.jpg

Blijft toch altijd leuk werk,dat solderen..

1_P6270003_goed.jpg

1_P6270004_goed.jpg

Ron.

Ziet er goed uit, hoe heb je dat buigen gedaan. Je hebt holle buizen genomen. Deze buizen knikken vaak bij het buigen. Of heb je een pijpenbuiger voor de deze maat? Ik heb zelf wel eens met zand gewerkt. Dus de buis gevuld met zand en daarna gebogen. Maar voordat je het zand er in hebt met deze maat. :huh:

Nee,ik heb geen pijpenbuiger hiervoor,ik weet zelfs niet of ze in dit formaat bestaan ervoor?.

Ik heb de buizen,welke de rompvorm moeten volgen,gewoon met beleid gebogen met de hand.In dezediameter gaat dat wel prima:$.

De knik bij de tower,heb ik wel met een tangetje gedaan,moest wel gezien de scherpe draai erin.
Hierbij is,uiteraard,er een kleine afplatting in gekomen.Doch zo klein dat het niet eens opvalt en/of zichtbaar is.

Bovenop de boeg komen er ook nog grap relingen.

Ron.

En de laatste stappen in deze ronde alweer....

Al de grap relingen zitten erin gemonteerd.

Aan de rechterzijde zien we de eerste reling definitief gemonteerd.Deze zijn niet erin gelijmd,alleen maar geklemd.Dat gaat prima met de combinatie tempex en balsa.Ik heb hierbij een boortje gebruikt die een halve mm kleiner in diameter is als de messing staanders.

Zo klemmen deze zich er enorm vast erin.Ik moest goed erop drukken om ze erin te krijgen..en zo ook geen morsen met lijm.

Aan de andere zijde zien we de volgende reling die ik er nog in moet monteren op dat moment.

1_P6280008_goed.jpg

En allebei definitief gemonteerd.

1_P6280012_goed.jpg

1_P6280014_goed.jpg

Dit vond ik wel een mooie foto.Zo is goed te zien,wat ze een dikke romp heeft.

1_P6280016_goed.jpg

En dit wilde ik wel nog even laten zien.Als ik relingen soldeer,maak ik altijd daar waar de las moet komen een schuine inkeping in de staander.
Dat geeft een vele malen betere hechting omdat er daar zo meer soldeer materiaal in kan komen.

1_P6280018_goed.jpg

En natuurlijk altijd voor vertinnen...

En dit is de boeg reling,klaar voor montage..

1_P6280021_goed.jpg

Onder de reling zet ik ook altijd een lood plaatje.Lood houd warmte redelijk goed vast en het geeft ook dat de ondeegrond niet vlug bezaaid wordt met tin druppeltjes.

De boeg reling,klaar voor haar plaatsing.

1_P6280022_goed.jpg

De andere boeg reling.Deze loopt in een rare ovale vorm.Waarom weet ik helaas niet.Maar het gaf wel problemen met het buigen,omdat deze ovale vorm ook nog eens daar loopt waar de ronding van de romp begint.

Dus moest ik ook deze vorm nog eens in een naar beneden gerichte vorm buigen.Erg lastig,maar te doen.

1_P6280025_goed.jpg

Definitief gemonteerd..

1_P6280026_goed.jpg

1_P6280029_goed.jpg

En zo is dit onderdeel gereed.Nu nog enkel de luiken gaan construeren en monteren..En dan wordt ze zwart gespoten..

Ron.

Weerom een mooie update, Ron.

En dit wilde ik wel nog even laten zien.Als ik relingen soldeer,maak ik altijd daar waar de las moet komen een schuine inkeping in de staander.
Dat geeft een vele malen betere hechting omdat er daar zo meer soldeer materiaal in kan komen.

1_P6280018_goed.jpg

Vooral dit met bijhorende foto, vond ik weer de moeite om te lezen en te onthouden.

Weerom een mooie update, Ron.

Vooral dit met bijhorende foto, vond ik weer de moeite om te lezen en te onthouden.

Dank je wel.Omdat ik de laatste tijd zie dat steeds meer emnsen gaan proberen om de reling te solderen zijn alle tips en nuttige handelingen welkom.En omdat ik,de laatste tijd,toch al veel relingen heb gesoldeerd,ben ik hierdoor al veel problemen tegen gekomen.En dan vind ik het fijn als andere mensen er hun nut mee kunnen hebben.Daarom is er ook een forum voor,toch?.

Dus van dit soort kleine,maar handige,tips vind ik gewoon dat we dat met elkaar moeten delen.

Ron.

Erg mooie relingen Ron! zeer mooi en strak !

Enkel die inkeping begrijp ik niet zo goed. Heb je in de reling zelf dan ook een 'V' vorm gevijld waar deze inkeping inpast?

Dat ligt aan je materiaal.

Ik heb messing draad massief en messing draad hol.

Als ik massief draad gebruik,dan vijl ik inderdaad dit V-vormpje erin,dat is zo gebeurd.
En als ik holle buis gebruik(in dit geval 1 mm diameter)dan is het nog gemakkelijker,ik knijp dan gewoon met een puntbek tangetje het einde plat.De V-vorm komt er vanzelf in dan.

Ron.

Ron, ik bedoel eigenlijk iets anders.

Je hebt het deel met de inkeping dat je op de foto laat zien en dan de reling dir voorvertind is. Nu is er onder het tin van het vootgetinde gedeelte ook een inkeping waar de andere inpast?

Het komt verwarrend over maar ik weet niet hoe ik het anders kan schrijven...

Ron, ik bedoel eigenlijk iets anders.

Je hebt het deel met de inkeping dat je op de foto laat zien en dan de reling dir voorvertind is. Nu is er onder het tin van het vootgetinde gedeelte ook een inkeping waar de andere inpast?

Het komt verwarrend over maar ik weet niet hoe ik het anders kan schrijven...

Nee,onder het tin van de reling zelf heb ik geen inkeping gemaakt.
Dat zou een risico met zich meebrengen dat deze reling zou breken(1 mm in diameter).
Is ook niet nodig.De bedoeling is,dat er zich meer tin om de staander vormt door deze inkeping.

1_voorbeeld.jpg

Ron.

Ik begrijp het nu volkomen Ron.

Hartelijk dank voor de moeite om het uit te leggen via de tekening.

Ron, dat ziet er strak uit.
En weer een mooie 'how to' om te solderen.
Hoe krijg je die staanders zo mooi in 90 graden tov de railing?

En vandaag is de gehele romp gespoten in het zwart :ph34r:

Dat geeft wel even een forse impact,zeker met de tower erop geplaatst als dryfit.

In totaal heb ik er 1,6 liter matzwart opgespoten.
Dat is voor mij weer een nieuw record!.
Wat een hoeveelheid.

Hoewel alles inmiddels al droog is,laat ik haar nu tot morgen met rust om goed uit te harden en dan komt er weer een glans sealing overheen.

Jullie moeten helaas nog even geduld hebben voor de eerste foto`s hiervan,omdat ik eerst de sealing erop wil hebben en dit ook weer goed droog moet zijn.

In ieder geval lijkt ze nu op de KURSK.

Na de sealing komen de laatste details erop en de tower uiteindelijk.

Maar nog genoeg te doen eraan..

Ron.

je hebt het wel getroffen ron spuiten met dit weer dan droogt hij 2x sneller dan in de winter :D ik wacht wel geduldig maar in spanning hoe ze er uit ziet. en 1.5l is nog geen beetje amaai men botten.

Ja,inderdaad was de verf redelijk snel stofdroog.

En ik had dit aantal aan verf ook wel een beetje verwacht,maar blijft toch altijd wel een verrassing.

Morgen hopelijk de sealing en dan komen de kleine klusjes eraan.

Ron.

Terug
Bovenaan