Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Ron, je houdt ons nu wel in spanning!!
Ben heel benieuwd hoe dat gevaarte er uit ziet in het matzwart.

Enkele sneak foto`s dan..

Maar deze matte oppervlakte is slechts voor nu,na de sealing is ze weer eventjes bling bling 8)

1_P6290006_goed.jpg

Ik heb led verlichting moeten gebruiken,met de flits werd het niet mooi.
Dat is terug te zien helaas...

1_P6290007_goed.jpg

1_P6290001_goed.jpg

Voor voorlopig even zo...:sleep:

Ron.

Hallo ron

Dat is een heel mooi resultaat wat een kunst werk8)Applaus

Mvgr ron

strak gespoten hoor ron. maar denk je dat er verf genoeg op zit ? de plastic van de ramen is nog goed zigbaar of denk je dat dit wel goed komt eenmaal de verf helemaal is uitgehard. ziet er in ieder geval helemaal anders uit dan een witte sub :D

Dank jullie voor de lovende woorden.Er zit best wel veel lak op,ondanks dat de details goed zichtbaar zijn gebleven.Er komt nog een glanzende sealing overheen en dan trekt dit alles op in een geheel.

En daarover wordt dan de weathering aangebracht.

Ron.

Zo Ron. Dat ziet er goed. Nu heb je mij toch wel even stil gekregen. Zo mooi als ze groot is. :P
Dat is niet iets wat je zomaar tegen haar zegt he. Moet je echt mee oppassen. :huh:

Ben wel weer benieuwd naar de details en natuurlijk jou verwering weer. :P:P

Oke,het is gebeurd.

Ze is nu helemaal geseald met parket plus.Daar gaat het erg goed mee en het geeft een mooie zijdemat resultaat.

Ook heb ik inmiddels alle afdektape verwijderd.En zo komen weer voor het eerst sinds een maand of anderhalf de twee voorste duikroeren te voorschijn.

En ze gaan nog steeds lekker soepel naar buiten in de draaiende beweging.

Ik moet wel nog de randjes om de voorste duikroeren bijverven,omdat daar de tape op heeft gezeten.Maar dat is een super klein klusje.

Daarna ga ik de luiken onder de aandacht brengen.Deze krijgen een mooie erg opvallende tekening.

Ron.

Inmiddels ben ik begonnen aan het maken van de roestkleur.
Omdat ze wordt afgebeeld als zijnde boven water aan de kade,is het belangrijk dat ik "verse"roest aanbreng.Deze roest is dan dus licht van kleur.

2_P7010005_goed.jpg

Om dan de roestkleur er ook uit te laten springen,heb ik i.p.v.oranje eraan toe te voegen neon rood gebruikt.Dit geeft er een opvallende tint aan.

1_P7010006_goed.jpg

Revell 83 is de basiskleur.Deze standaard roestkleur is veel te donker.

Daarom heb ik er 332 aan toegevoegd om deze kleur zeer opvallend te krijgen.Verse roest valt altijd meteen op.

Verder heb ik er geel aan toegevoegd om de felle kleur iets af te zwakken(15)en rood(31)om de roestkleur ietwat roder te krijgen.

En zo heb ik nu dan een voor driekwart gevuld airbrush flesje klaar met de KURSK roestkleur.

Deze is bestemd voor de ventielgaten en enkele spleten tussen de tegels.

De luiken zijn nu voor voorlopig ook helemaal klaar.
Later,bij het weatheren,komt er nog iets van roest omheen.

De eerste klus was het verwijderen van alle tape na de sealing.En zo is de plaats waar de tower moet komen alweer zichtbaar.Dit is nog lekker ruwe balsa,niets overheen gedaan.

De tower komt er nog hierop met montagekit,later.

1_P7010016_goed.jpg

Let op de vele tegels,als ik er nu zo naar kijk,blijkt maar eens hoeveel tegels ik in de handen heb gehad....

Kleine tegels(tower plus missile luiken) 630 stuks.
Grote tegels(romp e.d.)2020 stuks.

Aan de boeg komen nu ook weer eindelijk de voorste duikroeren zichtbaar,na al die tijd hebben ze het overleeft.Het draai mechanisme werkt nog uitstekend en soepel.

1_P7010017_goed.jpg

Wat heeft ze een voorgevel...

Verder zien we op de boeg het voorste luik.Deze is bedoeld voor het inladen van torpedo`s en materiaal.Er zit een waarschuwingsteken op(rood/wit)omdat er ook andere ladingen doorheen gaan(!).

Het boegluik.Deze wordt alleen gebruikt in uitzonderlijke situaties.Het is wel een mangat,maar geen regulaire doorgang.

1_P7010019_goed.jpg

Leuk om te weten is,dat het luik alleen het middelste witte gedeelte is.De ring eromheen is alleen als doel bedoeld voor eventuele reddingsacties....

Overzicht van de boeg..

1_P7010018_goed.jpg

Het middelste luik...hier wil je niet doorheen,tenzij je goed bent beschermd..gaat alleen open voor vervanging brandstofstaafjes(klemtoon op staafjes...deze zijn niet erg groot)Deze staafjes zijn gemiddeld 2 meter hoog en ca.50 cm in diameter.Maar ze kunnen je wel doodziek maken.De marine zou de marine niet zijn,om deze doorgang ook als mangat te gebruiken.....:ohmy: Je komt er niet meteen door in de reactor ruimte hoor :laugh:

1_P7010009_goed.jpg

En het achterste luik.Dit is een veel gebruikte doorgang.Dus hier kunnen we wel regelmatig doorheen zakken...Maar let op...het is een zeer smalle trap naar beneden..

1_P7010012_goed.jpg

Overzichtsfoto van het achterschip.

1_P7010026_goed.jpg

En de laatste foto alweer.

1_P7010028_goed.jpg

Vanaf nu wordt het weatheren..

Ron.

Ron, dit ziet er echt top uit, kun je trots op zijn.
Eén vraagje, op een paar foto's lijkt er een donkerblauwe verf op randjes te zitten, klopt dat of is dat weerschijn?

:D dat wou ik ook net vragen wim waarom is de reling in het blauw :laugh:

voor de rest ziet het er heeeeeeeeeeeel strak uit ron maar dat weteren op zwart ga je daar wel veel van zien? en de roest die er was zat tog onder de zwarte tegels nauw tegels in de docomontere waren het eerder matten van 20 cm dik.

Zal ik dan toch maar een stukje va nde sluier oprichten?...Speciaal voor jullie?.
Een hele kleine blik in mijn keuken?.

Zoals jullie weten,deel ik graag alles met jullie.Al mijn ervaringen en bedenkingen.
Doch ook ik(net zoals het gezegde;"Het geheim van de smid")heb zo ook mijn eigen kleine handigheidjes.

Ale` dan(goed geschreven in het Belgisch?)...

Als je in zwarte verf een flinke dot middelblauwe verf inmengt...dan krijg je een metaal effect erin.Dus i.p.v.een filter van blauw een inmenging van blauw erdoor.Dit geeft een metaal effect aan alles wat zwart is.
Hoewel de KURSK rubberen composiet matten aan de buitenzijde heeft,is dit gewoon een must om te doen.Een sub komt gewoon vele malen mooier en beter tot haar recht bij een sinister en luguber uiterlijk.

Dat heb ik verwezenlijkt met het inmengen van middelblauw.

Deze effecten kun je op alle projecten toepassen.

Zo....een Homeghost geheim ontsluierd:laugh:

Ron.

ze ziet er heel mooi en luguber uit ron :)
Over de verwering maak ik me geen zorgen want daarvoor is ze in goede handen ;)

voor de rest ziet het er heeeeeeeeeeeel strak uit ron maar dat weteren op zwart ga je daar wel veel van zien? en de roest die er was zat tog onder de zwarte tegels nauw tegels in de docomontere waren het eerder matten van 20 cm dik.

Langs de ventielgaten en erin is best wel wat roest.
Ook mag er wel wat roest tussen enkele naden uit komen.

De rest krijgt alleen een zoutbad :laugh:.

Ron.

Interessante tip, Ron.
Moet je dan een bepaalde verhouding gaan handhaven?

Ik knal er altijd gewoon wat in(smaak kwestie en gevoelskwestie)tijdens het mengen tegen het licht houden en scheef erin kijken(met het licht mee)en zo zie je het dan opeens erin.Als je er per ongeluk teveel in doet...gewoon weer wat zwart erbij inmengen.

Tja..ik weet het...dit leest allemaal wat minder professioneel,maar zo doe ik het.Ik heb me hierbij nooit enige maatvoeringen berekent.

Dit doe je ook niet iedere dag:wub:

Ron.

ze ziet er heel mooi en luguber uit ron :)
Over de verwering maak ik me geen zorgen want daarvoor is ze in goede handen ;)

Dat vind ik ook leuk werk,vooral roest aanbrengen.Maar helaas is het bij de KURSK niet zoveel als bij de U82 destijds.

Ron.

Ik knal er altijd gewoon wat in(smaak kwestie en gevoelskwestie)tijdens het mengen tegen het licht houden en scheef erin kijken(met het licht mee)en zo zie je het dan opeens erin.Als je er per ongeluk teveel in doet...gewoon weer wat zwart erbij inmengen.

Tja..ik weet het...dit leest allemaal wat minder professioneel,maar zo doe ik het.Ik heb me hierbij nooit enige maatvoeringen berekent.

Dit doe je ook niet iedere dag:wub:

Ron.

D'as zoals de grote kunstenaars : gewoon op het gevoel ;)

Bedankt voor de tip Ron.

Groeten, Pascal

Terug
Bovenaan