Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

prachtig gedaan ron,meer kan ik niet zeggen.

ben ook benieuwd naar die grote projecten na de typhoon.
Ik denk dat het voor u moeilijker is om een uitdaging te zoeken dan het te maken.

ps: misschien een (ruimte)schip.


Och,uitdagingen heb ik wel.De Emma maersk wordt de eerste,na de Typhoon.
Deze dame is erg moeilijk.

Ron.
 
De Emma maersk wordt de eerste

dit wist ik,maar ik zie daar niet echt een zware uitdaging in.Oke ,enorm veel containers en met een goed lijnenplan is de romp ook niet zo moeilijk.
Kan ook zijn dat ik bepaalde zaken niet zie.

Was eigenlijk al voorbij de Emma aan het zien/denken.
 
dit wist ik,maar ik zie daar niet echt een zware uitdaging in.Oke ,enorm veel containers en met een goed lijnenplan is de romp ook niet zo moeilijk.
Kan ook zijn dat ik bepaalde zaken niet zie.

Was eigenlijk al voorbij de Emma aan het zien/denken.

Ik weet het,zo op de eerste blik lijkt het mee te vallen,doch inderdaad schijn bedriegt.
De rompvorm is toch best wel complex,zeker ook de dekopbouw.De enorme toren(verkapte schoorsteen)het breed uitgemeten stuurhuis gaan vele problemen geven.

En daarbij wil ik er verlichting in gaan bouwen..dus genoeg uitdaging.

Maar....waar was jouwn gedachten al:P?......

Ron.
 
Ik ben je nu een tijdje aan het volgen homeghost , maar zeer mooi en realistisch gemaakt ...

Mijn complimenten ...


Bubble
 
Het aanbrengen van de alg lijn is inmiddels klaar.

Het was een hele klus,gezien de lengte van haar.Meer werk als bij de U82 destijds :$...

Een voorbeeldje hoe je het zou kunnen aanbrengen.
De alg kleur heb ik zelf gemixt uit geel,vleeskleur en middelgroen.

Dit uitgekozen plaatsje als eerste.

1_P7090001_goed.jpg

Let niet op de eventuele witte streepjes.Deze vallen weg.

Je doopt je kwastpunt eerst in de verf,en daarna meteen in een schoon badje met wasbenzine.Zodat er nu een verfstreep komt,samen met flink wat wasbenzine erbij.Houd ook altijd er een stukje keukenpapier onder om eventuele lopers meteen op te vangen.

1_P7090002_goed.jpg

Bepaal heel goed van tevoren waar de alg lijn loopt.Kijk goed hoe ze in het water ligt,trek de alglijn gelijk met de waterlijn.Eenmaal verkeerd aangebracht is een groot probleem,de opgedroogde alg lijn is enorm vasthoudend.Je krijgt het bijna niet meer volledig weg als het verkeerd zit..

Vervolgens maak je de kwastpunt schoon en doop je deze weer in de schone wasbenzine.En nu tik je voorzichtig met de punt precies in het midden van de groene streep.


1_P7090004_goed.jpg

En nu trek je de punt,steeds blijven tikken,voorzichtig en rustig,van rechts naar links(als je rechtshandig bent,anders andersom).Als je dit goed hebt gedaan,is dit het resultaat dan daarvan.

1_P7090005_goed.jpg

Door de oppervlakte spanning van de wasbenzine,trekt de verf weg naar de randjes vanzelf.Gebruik je fabtasie om er mooie waaiervormen in te maken.Nog niet goed?...dan nog een beetje dopen in de wasbenzine en nog een plekje aantippen ermee.Tot je er tevreden mee bent.

1_P7090006_goed.jpg

Dan neem je een brede en stugge kwast,en doop je de punt ervan inde onverdunde verf,we gaan lichtjes drybrushen naar beneden ermee...

1_P7090007_goed.jpg

Een drybrush dus....Kwast goed droogwrijven in een stukje niet pluizend papier of een doekje.

1_P7090010_goed.jpg

En dan trekken we wat "droge "sporen naar beneden..let op niet opzij brushen...Dat geeft een verkeerd beeld eraan..

1_P7090011_goed.jpg

Ik heb de drybrush doorgetrokken tot ongeveer het midden van de romp naar beneden.Maar maak de brush wel steeds minder goed zichtbaar...dus steeds lichter drukken ermee.Zodat de alg zich gaat "uitstrijken"..

1_P7090012_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.
 
En de eind foto`s van de algen lijn.

Nu is goed te zien dat,zoals altijd,het merendeel en het grootste deel van een onderzee boot altijd onder de waterlijn ligt.

1_P7090013_goed.jpg

Het dek blijft vrij schoon,terwijl de onderwater gelegen delen door alg zijn begroeid.

1_P7090016_goed.jpg

1_P7090017_goed.jpg

1_P7090018_goed.jpg

1_P7090019_goed.jpg

Hier was ik nog niet rond de romp.Het bakboord gedeelte moet nog van alg worden voorzien hier.

1_P7090021_goed.jpg

1_P7090025_goed.jpg

1_P7090024_goed.jpg

Ron.
 
damn hij was net zo mooi en nu begin je hem al te besmeuren met algen :D

dit is wel een verrassing vind ik dat had ik nooit gedacht dat je het zo ging doen. maar het ziet er op zig niet slecht uit ron.
 
damn hij was net zo mooi en nu begin je hem al te besmeuren met algen :D

dit is wel een verrassing vind ik dat had ik nooit gedacht dat je het zo ging doen. maar het ziet er op zig niet slecht uit ron.

De opdrachtgever wil haar graag authentiek hebben en realistisch.En een bling bling sub is niet zo realistisch.
Maar het hoort zo,en ik heb me nog wel ingehouden ermee.Sommigen subs zijn helemaal ermee bedekt.Dat ziet er echt niet uit.

Ron.
 
Ron,
Dit ziet er erg realistisch uit, heel goed gedaan.
De werking met de wasbenzine is heel mooi.
Nu heb je het gedaan met enamel, daar hoort dan de wasbenzine als oplosmiddel bij.
Krijg je als je plakkaat- of acrylverf gebruikt hetzelfde resultaat met water? Of zit er nog een verschil in?
 
Als je acrylverf of plakkaatverf gebruikt kun je hetzelfde resultaat krijgen,mits je de wasbenzine vervangt door schoon water,waarin een beetje afwasmiddel is toegevoegd.Door het toevoegen van het afwasmiddel wordt de oppervlakte spanning van het water verandert.het water wordt hierdoor "minder stug"en zal,net als wasbenzine,ervoor zorgen dat het mooi kan uitvloeien.Neem een kopke water en vul dit maar tot precies aan de rand.

Bestudeer nu het oppervlak ervan.Je zult zien dat het water een beetje bol staat.Schud het leeg en druppel afwasmiddel op de bodem.
Vul het nu weer met water,en meng het voorzichtig door elkaar(niet te snel,we willen geen schuimvorming)en nu vul je het weer precies tot aan de rand.

Bestudeer nu weer het water oppervlak.Als je het goed hebt gedaan,zul je zien dat het water nu niet meer bol staat erin.

Dat komt omdat watermoleculen elkaar aantrekken(bolvormig oppervlakte).Je vult daardoor eigenlijk dus iets meer water in het kopje dan dat er in kan,vandaar het bolvormige oppervlak.

De moleculen van het afwasmiddel sluiten zich op tussen de water moleculen(eigenlijk plakken)en daardoor kunnen de water moleculen elkaar niet meer aantrekken.En dus is de spanning eruit(kort geschreven).

Hierdoor zal het mooi uitvloeien gaan.


Zo en nu weer terug naar de les....

Alleen is er wel een maar bij met acrylverf.......

Daar waar je plakkaatverf nog weken erna kunt veranderen door het weer nat te maken,daar waar je enamelverf nog enkele uren kunt nawerken door het nat te maken met wasbenzine,terpetine of de verdunner van revell (thinner niet meegeteld omdat dat ook de onderliggende lagen oplost),daar gaat dit niet op met acrylverf.

Acrylverf droogt vrij rap,ongeveer binnen een half uur is het bijna volledig droog.En hoewel het op waterbasis is,is het na opdrogen watervast.Wasbenzine e.d.lossen alleen de onderliggende lagen op en of verdelen,verdunnen alleen het acrylverf.

Dus als je gaat weatheren met acrylverf,moet je weten wat je doet omdat je het snel moet doen i.v.m.de droogtijd.


Ron.
 
Ron,

Bedankt voor je uitgebreide en heldere uitleg.
Er daagt weer iets van de natuurkundelessen van vele jaren geleden.
 
Acrylverf is op waterbasis zeggen ze altijd maar dit klopt niet helemaal.
De verf bevat eigenlijk als vloeimiddel niet water maar alcohol. Je kan deze verdunnen met water omdat alcohol in water oplost. Thinner of wasbenzine en water lossen niet in elkaar op, net zoals olie en water.

Ik heb weinig ervaring met acryl. Is het dan niet mogelijk om acryl die net droog is met een alcohol (vb. methanol) terug te laten vloeien?
Ik ga dit eens testen een van de dagen.

Ik hoop dat ik je verslag hiermee niet stoor Ron...
 
Is het dan niet mogelijk om acryl die net droog is met een alcohol (vb. methanol) terug te laten vloeien?
Ik ga dit eens testen een van de dagen.

Ik hoop dat ik je verslag hiermee niet stoor Ron...

Hiermee stoor je helemaal niet.Ik zou het fijn vinden om je bevinding met methanol of alcohol hier terug te mogen lezen.Ik heb dat nooit getest omdat ik het wel gebruik maar verder verwerk met water en afwasmiddel,meer nog niet.Dat werkt voor mij prima.

Eventuele experimenten ermee zijn altijd waardevol en leerzaam.Dus,Michel,test gerust en laat het hier weten want ik ben erg benieuwd.

Ron.
 
Zal ik doen Ron. Het zal wel nog een paar dagen duren want ik moet ook nog een kast (zo een zelfbouwpakket) in elkaar zien te krijgen...
 
Ron, de volgende keer dat ik op reis ga, zal ik je toch moeten vragen wat langzamer te werken! Ik heb verdorie speciaal een klein uurtje moeten uittrekken om terug up-to-date te geraken met je vorderingen! En zoals steeds worden de (hoge) verwachtingen meer dan ingelost! Heel gedetailleerd, levensecht en waar je dan toch wat dichterlijke vrijheid toepast (het blauw in z'n basiskleur) komt dit het totaalbeeld zeker ten goede!
Scratchbuilden is bij jou eerder een way of life dan een hobby. Chapeau.
 
Dank je wel...:ohmy:...wat een complimenten in een bericht.Daar ga ik toch wel van blozen.
Maar iedereen zou het in principe kunnen,je moet alleen de moed ervoor hebben.

Ron.
 
Een kleine update maar.Dit is een tussenstap,richting de laatste klussen aan dit project.

De tower is nu definitief gemonteerd.Voor ik er een totaal foto overzicht van plaats,is het eerst tijd voor andere updates.Want ik ben begonnen aan de constructie van het voorlaatste,maar wel een van de moeilijkste klussen in dit project,de twee 7 blads schroeven die ik helemaal zelf ga maken.
Maar eerst nog even dit........


De naad tussen de romp en de tower.Deze zijde staat nu inmiddels in de plamuur.....

1_P7110002_goed.jpg

Best wel veel werk voor dit onderdeel.

Eerst de overgang vloeiend maken(eventueel teveel aan hout weg snijden) of bij monteren.

Daarna deze overgang plamuren.
Dan porienvuller om het glad te maken.
Dan de tegels monteren en sealen.
Dan primeren.
Zwart painten.
Sealen.
En een beetje weatheren.

Hoewel slechts een naad,toch intensief :)

1_P7110005_goed_1.jpg

Ron.
 
Terug
Bovenaan