En zo ben ik begonnen aan de constructie van de twee immens grote 7 blads schroeven.Ik ga deze zelf maken omdat dit weer een goede leerschool is,en omdat ze in de winkel ongeveer 75 euro perstuk kosten.Hoewel ze dan wel volledig van messing zijn is deze prijs toch wel wat aan de hoge kant,er moeten twee stuks aan....
Dus lekker zelf maken is ook modelbouw.
Ik ga ze maken van balsahout,omdat dit vrij goed is te behandelen.Aan de achterzijde komt er een kunststof plaatje(rond)tegen omdat deze zijde tegen de schroefassen aan moet sluiten.En balsa is nu eenmaal op de kopse kant erg poreus en zacht.En nu met het kunststof erachter is het meteen sterk en beschermd.
Maar dit moet allemaal perfect recht worden,anders past het niet of komen er spleetjes tussen.Dat kan natuurlijk niet...
De bladen maak ik van aluminium met een dikte van ca.1 mm.Ik heb hiervan genoeg op voorraad liggen.
De eerste stap is het afzagen van de twee assen uit een balsa ronde as van 35 mm in diameter.De lengte wordt 55 mm.Dat geeft al meteen aan hoe groot ze zijn..
En om dit allemaal perfect recht af te zagen...daar is een
verstekzaag nu eenmaal het beste voor geschikt.
Verder moet er ook precies in het midden een gat geboord worden om er een draad eind in te kunnen schroeven.De beide 7 blads schroeven moeten demontabel zijn om haar te kunnen vervoeren.Schroefdraad...M5.
En zo was dit het eerste resultaat ervan.
De tweede stap was het(alweer)perfect aftekenen waar de bladen moeten komen en waar de conische vorm moet beginnen.
Daar kwam de kolomboor machine alweer van pas.Ik heb helaas nog geen draaibank.Maar met de kolomboormachine kan ik het perfect aftekenen.let wel.....Dit is geen sinecure.Probeer dit niet zomaar na te doen.Het gevaar ligt hier vlak om de hoek.Ik heb dit met uiterste voorzichtigheid gedaan.Je moet weten waar je mee bezig bent......
Dankzij de bouten kon ik de blokken perfect in de kop inspannen.
En dan met de hand lekker het ruwe gedeelte eraf snijden...natuurlijk altijd van je af.Je wilt geen mes in jezelf snijden.
Dit was een tricky klusje.Teveel eraf en ik moest een nieuwe maken.gelukkig waren ze meteen goed.
Daarna heb ik ze weer in de kolomboor machine ingespannen en heb ze mooi in vorm geschuurd.Hier heb ik de machine laten draaien,anders ging het niet.Met het laagste toerental gaat dit prima.Maar doe dit niet na als je ook hier niet precies weet wat je doet.Dit kan erg gevaarlijk zijn.En nooit met een handboor machine doen.Het hout kan gaan slingeren en dan is het link.
Dit is niet een juist voorbeeld ervan,maar zo heb ik het gedaan wegens gebrek aan een draaibank.Niet geschikt voor on ervaren mensen
Aan deze zijden komen de kunststof plaatjes tegenaan.
Een test leert dat het allemaal past en recht is.
Deze kegels zijn dus ervan af te draaien...lekker demontabel.
Ik heb de kegels 1 mm breder gekocht omdat ik er nog in moet gaan frezen met de dremel om de bladen erin te bevestigen.
Wordt vervolgd.
Ron.