Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Tjonge jonge Ron. Je zet het gas er nu wel op man. Ziet er ook steeds beter uit.

Nog een keer, kritiek heb ik niet voor je. Wel ben ik zeer benieuwd naar de naad van de tower. Hoe dat je die nu gaat afwerken.

Met het einde in zicht komende in dit project(nog maar een of twee weken werk eraan)is dit een klein moment voor mij om even terug te kijken.

In het begin van dit project was voor mij de vraag of ik de KURSK wel in vrij goede detaillering kon overnemen en maken.Niet voor niets is dit een Russische duikboot.Kom hiervan maar eens aan goede info en vooral tekeningen en foto`s.

Toen ik eraan begon in het prille jaar 2009(Januari)had ik wel flink wat foto`s,maar weinig gedetailleerde en vooral weinig goede foto`s.Technische info is prima te verkrijgen,dat wel.

Verder is mij ook heel duidelijk gebleken dat je in dit soort projecten,waarbij het onderwerp niet heel erg openlijk bekend is in de wereld,weinig input krijgt.Ook is mij helaas gebleken dat er soms enige aparte(danwel nare)reactie komen omdat dit een opdrachtsbouw is/was.

Maar het feit dat ik,via Mitch(Modelbrouwers.nl)een kontakt kreeg in overzee,die mij een geweldige steun is gebleken om mij een zeer fraaie gedetailleerde werktekening te bezorgen,maakt dan weer veel goed.

Heel duidelijk blijkt(gezien de hit score)dat er wel flink naar gekeken wordt.En ik moet eerlijk bekennen dat er momenten zijn geweest dat ik heb gedacht om de updates uit te stellen en mij alleen te richten tot grotere stappen te plaatsen i.p.v.de nu gedetailleerde stappen.Het is ook wel wat werk om de updates up to date te houden en bijna iedere dag te plaatsen.

Uiteindelijk heb ik toch besloten om de stappen maar gedetailleerd te houden.

Het ontwerp(van mijzelf van de romp)was erg lastig en moeilijk.Ik had alleen een romp tekening van de Typhoon.De KURSK romp lijkt er niet veel op.En daar zat de kneep.Ik heb dus alle schotten opnieuw moeten tekenen en overzetten op een A4 om deze later,via een drukkerij,naar een A1 te vergroten.

De constructie inwendig heb ik van de U82 aangehouden.Dat is mij gebleken een verstandige keuze te zijn geweest.Snel constructief zijnde,en erg sterk en stevig,waarbij het gewicht vrij laag blijft.

Uitwendig zijn er bij deze duikboten niet veel details.Daar schiet je snel doorheen,in tegenstelling tot een VII C Uboot(U82).

Het weatheren is ook stukken eenvoudiger,alleen is de omvang daarvan wel weer meer werk door de lengte en de omvang.Erg grappig gebleken is dat het werken aan dit soort formaten bijna een wandel partij is,je loopt je de benen onder je lijf vandaan:wub:.

Nu resten mij nog slechte enkele klussen om dit project ten einde te gaan brengen.

1.De afwerking van het huwelijk tussen de romp en de tower.
2.De constructie en montage van de twee immense 7 blads schroeven.
3.De constructie van de standaard.

Ron.

Uiteindelijk heb ik toch besloten om de stappen maar gedetailleerd te houden

En daar zijn we nu heeeeeeeel blij mee Ron. Dat maakt jou topic als een groot succes. Je bent alleen op een bepaald niveau dat men nu eenmaal weinig kritiek kan leveren om te verbeteren. Maar zo leer ja andere mensen wel weer heel veel bij. ;) Dat is iets dat ik ontzettend waardeer.

Verder over negatieve reacties. Ik hoop niet dat dit vanuit een forum is. En zeker al niet hier. Mocht het wel zo zijn. Hoop ik dat je dit wel wil melden.

r.

Verder over negatieve reacties. Ik hoop niet dat dit vanuit een forum is. En zeker al niet hier. Mocht het wel zo zijn. Hoop ik dat je dit wel wil melden.

Ik heb enkele reacties mogen ontvangen van mensen die het niet zo begrepen en ook niet zo konden waarderen waarom ik zoveel inzet aan een project geef welke ik na voltooing uit handen geef.Meer in de trent van"je bouwt toch zeker alleen voor jezelf".

Maar na een reactie van mij was het begrip er toch enig zins:wub:...

Ik heb dit vermeld omdat ik vind dat ieder hierin zijn eigen keuze mag maken en ook dat er zowel positieve alsmede negatieve reacties/menigen zijn in dit soort projecten.

Belangrijk is niet wie of vanwaar,maar dat je dit kunt verwachten.Maar dat beïnvloed mij toch niet verder op mijn keuze...Een mens is een mens nu eenmaal.

Morgen zal ik enkele overzichtsfoto`s plaatsen,nu de tower er op is gemonteerd.

Nu worden het kunstlicht foto`s:ph34r:.

Ron.

Hi Ron,

Mooie how-to over het aanbrengen van de alg lijn, ziet er prachtig uit. De verwering geeft het geheel een gebruikte en dus heel realistische look. Het blijft enorm boeiend om te zien hoe je van een hoop piepschuim en wat "kantoor-artikelen" zulke fantastische modellen maakt.

De liefde waarmee ge uw modellen maakt is een super motivatie om de lat steeds hoger te leggen.Als het mij een keertje tegen zit, lees ik gewoon even in één van uw topics, en dan kan ik er weer met volle moed tegenaan. ^^

Ik heb enkele reacties mogen ontvangen van mensen die het niet zo begrepen en ook niet zo konden waarderen waarom ik zoveel inzet aan een project geef welke ik na voltooing uit handen geef.Meer in de trent van"je bouwt toch zeker alleen voor jezelf".

Er zijn miljoenen modelbouwers, maar het bouwen in opdracht is slechts voor enkelen weg gelegd. Als ge voor uzelf bouwt, probeert ge er natuurlijk het beste van te maken. Maar bouwen in opdracht voor iemand, is toch nog wel wat anders. Dan moet alles perfect zijn, ge kunt toch moeilijk tegen de opdrachtgever zeggen : "Ik zou hem met de stuurboordzijde tegen de muur uitstallen, want aan die kant zitten enkele foutjes". En het woord perfect is een synoniem voor Homeghost, die naam staat voor top kwaliteit :)

Prachtig werk Ron

Groeten, Pascal "Wet Sellery"

pascal verwoord het volledig in bovenstaande tekst

300% mee eens,niks meer aan toe te voegen.

en met als uitblinker :

En het woord perfect is een synoniem voor Homeghost, die naam staat voor top kwaliteit

Jongens jullie laten mij blozen.
Oke,ik heb veel enthousiasme in onze hobby,maar ik zie dat ook bij jullie allemaal hoor:).

Groetjes Ron.

Ron,

Had al op het andere forum uitgebreider gereageerd.
Ik zie echter dat dat Pascal hier al gereageerd heeft op een manier die ik niet kan verbeteren ;)

En nu wachten op de eindfoto's!!!

Ron,

Had al op het andere forum uitgebreider gereageerd.
Ik zie echter dat dat Pascal hier al gereageerd heeft op een manier die ik niet kan verbeteren ;)

En nu wachten op de eindfoto's!!!

De eind foto`s laten nog even op zich wachten omdat ik nog enkele klussen eraan moet volbrengen.

Ron.

En zo ben ik begonnen aan de constructie van de twee immens grote 7 blads schroeven.Ik ga deze zelf maken omdat dit weer een goede leerschool is,en omdat ze in de winkel ongeveer 75 euro perstuk kosten.Hoewel ze dan wel volledig van messing zijn is deze prijs toch wel wat aan de hoge kant,er moeten twee stuks aan....

Dus lekker zelf maken is ook modelbouw.

Ik ga ze maken van balsahout,omdat dit vrij goed is te behandelen.Aan de achterzijde komt er een kunststof plaatje(rond)tegen omdat deze zijde tegen de schroefassen aan moet sluiten.En balsa is nu eenmaal op de kopse kant erg poreus en zacht.En nu met het kunststof erachter is het meteen sterk en beschermd.

Maar dit moet allemaal perfect recht worden,anders past het niet of komen er spleetjes tussen.Dat kan natuurlijk niet...
De bladen maak ik van aluminium met een dikte van ca.1 mm.Ik heb hiervan genoeg op voorraad liggen.

De eerste stap is het afzagen van de twee assen uit een balsa ronde as van 35 mm in diameter.De lengte wordt 55 mm.Dat geeft al meteen aan hoe groot ze zijn..

En om dit allemaal perfect recht af te zagen...daar is een verstekzaag nu eenmaal het beste voor geschikt.

Verder moet er ook precies in het midden een gat geboord worden om er een draad eind in te kunnen schroeven.De beide 7 blads schroeven moeten demontabel zijn om haar te kunnen vervoeren.Schroefdraad...M5.

En zo was dit het eerste resultaat ervan.

1_P7110008_goed.jpg

De tweede stap was het(alweer)perfect aftekenen waar de bladen moeten komen en waar de conische vorm moet beginnen.

Daar kwam de kolomboor machine alweer van pas.Ik heb helaas nog geen draaibank.Maar met de kolomboormachine kan ik het perfect aftekenen.let wel.....Dit is geen sinecure.Probeer dit niet zomaar na te doen.Het gevaar ligt hier vlak om de hoek.Ik heb dit met uiterste voorzichtigheid gedaan.Je moet weten waar je mee bezig bent......

1_P7110009_goed.jpg

Dankzij de bouten kon ik de blokken perfect in de kop inspannen.

En dan met de hand lekker het ruwe gedeelte eraf snijden...natuurlijk altijd van je af.Je wilt geen mes in jezelf snijden.

1_P7110011_goed.jpg

Dit was een tricky klusje.Teveel eraf en ik moest een nieuwe maken.gelukkig waren ze meteen goed.

Daarna heb ik ze weer in de kolomboor machine ingespannen en heb ze mooi in vorm geschuurd.Hier heb ik de machine laten draaien,anders ging het niet.Met het laagste toerental gaat dit prima.Maar doe dit niet na als je ook hier niet precies weet wat je doet.Dit kan erg gevaarlijk zijn.En nooit met een handboor machine doen.Het hout kan gaan slingeren en dan is het link.
Dit is niet een juist voorbeeld ervan,maar zo heb ik het gedaan wegens gebrek aan een draaibank.Niet geschikt voor on ervaren mensen ;)

1_P7110013_goed.jpg

1_P7110014_goed.jpg

Aan deze zijden komen de kunststof plaatjes tegenaan.

1_P7110016_goed.jpg

Een test leert dat het allemaal past en recht is.

1_P7110017_goed.jpg

Deze kegels zijn dus ervan af te draaien...lekker demontabel.

Ik heb de kegels 1 mm breder gekocht omdat ik er nog in moet gaan frezen met de dremel om de bladen erin te bevestigen.

1_P7110021_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.

Dit is de overgang van nabij gefotografeerd,dus tussen tower en romp.

1_P7120001_goed.jpg

Het valt nog mee...........

1_P7120002_goed.jpg

En dan nog enkele foto`s nu de tower er op is gemonteerd.

1_P7120012_goed.jpg

1_P7120014_goed.jpg

1_P7120016_goed.jpg

1_P7120018_goed.jpg

Ron.

Hallo ron

Het word al een complete onderzeer, knap werk ik mag graag zien hoe je bouwt
van hele gewone dingen zeer bijzondere schepen maken echt een kunst werk.

Gr ron

Hallo ron

Het word al een complete onderzeer, knap werk ik mag graag zien hoe je bouwt
van hele gewone dingen zeer bijzondere schepen maken echt een kunst werk.

Gr ron

Dank je wel,het is eigenlijk een kwestie van goed plannen.
Maarre...bij jou gaat het ook wel van een leien dakje^^...

Ron.

En nog een kleine update erachter aan...

In onderstaande foto`s is te zien,dat ik de overgang tussen de nu gemonteerde tower heb voorzien van tegels.

Dit was een moeilijke klus.Niet alleen omdat er ronde vormen inzitten,maar ook omdat ik wilde dat de overgangs tegels mooi in reeds bestaande mozaïeken moesten vallen.Het kan niet dat er tegels zijn die over andere tegels lopen.Daarom moest ik steeds erg goed plannen waar ik verder ging en waar ik de gemonteerde tegel zou afsnijden op lengte.

Dit was een van de lastige klussen in dit project.

Maar wel weer leuk om te doen.

We zien hier de tegels lopen,reeds geseald voor de eerste keer.

1_P7130001_goed.jpg

In deze foto is te zien,dat het mij niet overal is gelukt.Het blijft erg moeilijk.Maar eenmaal in de zwarte verf valt het nier meer op.

1_P7130002_goed.jpg

1_P7130003_goed.jpg

Sommige naden zijn nu goed te zien,nu er geseald is.Geeft ook niet.

1_P7130004_goed.jpg

Maar hier is al goed te zien wat de bedoeling is.

1_P7130005_goed.jpg

De volgende klus is het gaan primeren van deze nieuw aangebrachte tegels.Al moet ik dit nu wel doen met de hand :P

Ron.

dag,ron
ik post bijna nooit in uw draatje,
gewoon,er is immers niets op aan te merken.
begalve dan,het volgen van uw bouwverslag
en dan in het bijzonder de manier waarop ge alles zeer mooi uitlegt
goe ge iets maakt,ron bij deze mijn oprechte dank.
ik en ik denk veel vrienden op het forum hebben veel hier uit geleerd.
ik heb in het verleden aangedrongen je de titel van meesterbouwer
te geven,wel ron die naam ben je meer dan waardig.
mijn respect heb je in ieder geval.
groetjes,ronny

dat ziet er inderdaad niet makelijk uit ron maar tog knap gedaan weeral .

heb je de tegels nat gemaakt bij het plooien of kon dit zo ?

dag,ron

en dan in het bijzonder de manier waarop ge alles zeer mooi uitlegt
goe ge iets maakt,ron bij deze mijn oprechte dank.
ik en ik denk veel vrienden op het forum hebben veel hier uit geleerd.

groetjes,ronny

Dank je wel,Ronny.Als het zo is dat er van kan geleerd worden,dan ben ik heel blij.
Daarom dat ik meestal de stappen uitlicht.

Ron.

dat ziet er inderdaad niet makelijk uit ron maar tog knap gedaan weeral .

heb je de tegels nat gemaakt bij het plooien of kon dit zo ?

De tegels laten zich zo prima plooien.althans hierbij ligt wel de grens ervan.Daarom heb ik ze ook niet nat gemaakt.kan ook niet,de lijm erachter zou niet meer hechten.

Wel belangrijk is,dat de ondergrond goed glad is,dus niet poreus.

Ron.

Het is weer een kunstwerkje Ron,
Had je er al op gerekend met het betegelen van de toren en de romp dat er een klein verschil kon ontstaan bij de naden?
Volgens mij valt het straks niet meer op als het afgewerkt is.

Terug
Bovenaan