Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

hallo allemaal

Witte spiritus is zo ver ik het weet spiritus of brandspiritus een schoonmaak middel en zeker anders dan wasbenzine. wasbenzine is een oplosmiddel waar je ook me kunt wassen van daar wasbenzine je kunt er ook mee verdunnen en dan is er nog Terpentijn of eigenlijk terpentijnolie.

mvgr ron
 
Jongens even voor alle duidelijkheid, er is wel degelijk verschil.

Wasbenzine is een oplosmiddel, voor ontvetten en schoonmaken. Het bestaat uit verzadigde koolwaterstoffen, met 5 tot 15 koolstofatomen, bijvoorbeeld C7H16.

De naam wasbenzine geeft aan dat er ook mee gewassen kan worden. Het middel is daadwerkelijk gebruikt om kleding mee te wassen. Dit was een gevaarlijk karwei, vanwege de brandbaarheid van wasbenzine.
Wasbenzine is minder schadelijk dan thinner of terpentine. Wasbenzine is ook een verdunner en een reinigingsmiddel. Het wordt ook gebruikt als aanstekerbenzine.


White spirit is een kleurloze, heldere en niet-visceuze vloeistof met een typische kerosine-achtige geur. Het wordt gebruikt als verdunner of oplosmiddel in verf, vernis, lak, asfaltproducten; als ontvetter; en als oplosmiddel bij extractiebewerkingen. Een andere naam voor white spirit is "kunstterpentijn", waarmee aangegeven wordt dat het ongeveer hetzelfde gebruik kent als terpentijn.

White spirit is een mengsel van verzadigde alifatische - ketenvormige - en alicyclische - ringvormige - koolwaterstoffen met 7 tot 12 koolstofatomen, en met een maximum gehalte van 25% aan alkyl-aromatische koolwaterstoffen (C7-C12). De gemiddelde moleculaire massa is ca. 150. Het wordt bekomen als een destillatiefractie van aardolie die een kookpunt heeft tussen ongeveer 140 en 200 °C, waarbij deze fractie eventueel nog een nabewerking ondergaat (bijvoorbeeld zwavelverwijdering). Deze fractie wordt aangeduid als "solvent-nafta" ("white spirit" is in feite een merknaam).

Erik.

P.S. Mooie vorderingen en leuke uitleg over wheateren. Maar het is wel een bakbeest zene.
 
Net binnen gekomen van een wel zeer gezellige en vrolijke barbecue partij,waarbij ik nu een beetje vrolijker ben thuis gekomen,wil ik gaarne schrijven bedankt eenieder die de verschillen mooi en duidelijk hebben belicht.

En zo hebben we weer flink bijgeleerd,Ganggreen 1974 en ik hebben ons vanavond goed geamuseerd,en hebben ook flink mogen bijleren van een prof.filmer over het maken van een film:P.

Waar een barbecue allemaal niet goed voor is.Momenteel voel ik me wel vrolijk:laugh:.
Kan ook aan de Martini hebben gelegen,maar modelbouw heeft de revue flink gepasseerd vanavond.

De volgende klus wordt het aanbrengen van de zouten op de romp.

En eenieder bedankt voor de leuke lovende woorden.

Ron.
 
En Ron, hoe is het met de "morning after" ? Alles OK met het hoofd ? ;)

Ben benieuwd naar het vervolg.

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Ja Ron, terug zijn we je werk aan het bekijken met collega's hier aan boord van ons schip in Taiwan en ik moet van iedereen hier zeggen dat ze dit toch wel prachtig vinden hoor, dus vele complimenten uit Taiwan, we zijn benieuwd naar de eind foto's en natuurlijk ook wat uw volgende project nu word Ron????

Bedankt om ons te laten mee genieten.
 
Dank je wel,Dirk,voor de lovende woorden.En bedank ook jouwn beste collega`s,die in mijn ogen niet meer stuk kunnen nu^^.

Ze is nog niet klaar voor voorlopig,er moet nog wel werk verzet worden,alleen is het constructiewerk ver klaar nu.Wel moet de standaard nog gemaakt worden,de tower verenigd worden met de romp,de romp zelf moet nog geheel verweerd worden.

En ik moet nog de twee 7 blads schroeven gaan maken,waar ik waarschijnlijk nog het nodige aan zal moeten leren.Maar wel een leerzame klus.

Het ligt in de bedoeling om,na de KURSK,de Typhoon te gaan bouwen.
Daarna uiteindelijk een van mijn laatste projecten,De Emma Maersk,gezien de constructieve en complexe moeilijkheidsgraad van haar.

RON.
 
Een van u laatste projecten Ron ? >(

Na de KURSK,ligt het in de bedoeling om de Typhoon te bouwen,om daarna de Emma te doen.
De Typhoon zal een maand of 6-7 lopen.

De Emma zal vele malen langer lopen.Daar is alles complex in,in tegenstelling tot de subs.
De Emma zal natuurlijk niet mijn laatste project zijn(waarschijnlijk),maar vanaf de Emma wil ik mij alleen nog maar gaan toeleggen op "moeilijke en zware"projecten die daarom ook vele malen meer tijdsinvesteringen vragen.

Persoonlijk vind ik nu,dat het tijd wordt voor mijn uiteindelijke grote projecten.De U82,de Pershing 72,de KURSK en waarschijnlijk nog de Typhoon zijn allen leerscholen voor mij geweest om het full scratchen onder de knie te krijgen.

De Emma zal al mijn opgedane ervaringen ten spits gaan stellen,en misschien ook nog wel de daarna te komen projecten.Dus zal de produktie tijd langer worden van de projecten,en dus ook minder gerede projecten.

Ik ga niet stoppen ermee,daarvoor vind ik het gewoon te leuk om te doen.

Ron.
 
Daar zeg je wat Michel, je kunt het zo inderdaad lezen dat het een van Ron's laatste projecten gaat worden :ohmy:. Ik hoop dat Ron ons gauw uit ons lijden kan verlossen ;)
 
:$...Nee hoor,ik ga niet stoppen,alleen worden de projecten,over een tijdje,langer lopend.
Ik heb daarover(iets naar boven)geschreven.

Groetjes Ron.
 
Hi Ron,

Als leerschool bouwt ge fantastisch mooie modellen, ben dus heel benieuwd wat die "grote en moeilijke" projecten gaan worden. Maar uw werk kennende zult ge ons weer doen verbazen met prachtige bouwsels. ^^

Fijn dat na dit project een Typhoon op stapel staat, is zo'n beetje als de Kursk maar toch ook weer heel anders.

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Ja,de rompvorm van de Typhoon is in basis ongeveer hetzelfde,alleen wat boller en langer.
Wel is de aandrijving heel verschillend,met de grote ringen om de schroeven en is de onderbouw van de tower breder,waarbij er aan weerszijden daarvan platformen zijn.

Mijn eerste grote en moeilijke project is dan daarna de Emma Maersk,dat wordt voor mij de grootste uitdaging,temeer daar ik er verlichting in wil bouwen gaan.

Maar dat is pas in het volgend jaar.

Ron.
 
Blij te horen dat je niet gaat stoppen Ron.
En dat grote en moeilijke projecten langer duren is niet meer dan normaal, ikzelf werk vele malen trager dan jij dus ik begrijp het volkomen dat iets meerdere jaren kan duren ;)

Ik ben benieuwd naar de zoutafzetting op de kursk
 
prachtig gedaan ron,meer kan ik niet zeggen.

ben ook benieuwd naar die grote projecten na de typhoon.
Ik denk dat het voor u moeilijker is om een uitdaging te zoeken dan het te maken.

ps: misschien een (ruimte)schip.
 
En de eerste zet in de weathering is gezet.

De eerste stap is het aanbrengen van de witte waas door de zouten van de zee.

Daarbij wordt dan ook meteen de romp mat.
Dit is de bedoeling ervan.

1_P7060001_goed.jpg

We zien aan de rechterzijde de reeds van een wit filter voorziene romp.Aan de linkerzijde is de romp nog niet voorzien ervan.Het verschil is goed te zien.Nu noem ik dit wel een wit filter,maar de kenner ziet meteen dat het ook weer eigenlijk een combinatie is van een filter en een wash.

Bij een filter breng je een zeer sterk verdunde kleurlaag aan,meer niet.Bij een wash laat je de verf het werk doen,en laat je het zich lekker in en om de onderdelen vormen door het aan te tikken met je kwast waarop een verfdip zit,die ook in een verdunner is gedoopt.De verf loopt hierdoor lekker uit.

En ik ben eigenlijk allebei hier aan het doen.

Het filter...sterk verdunde witte verf.


1_P7060007_goed.jpg

Lekker kliederen ermee(je moet het durven).En hier houd dan ook meteen de vergelijking met een filter op.Ik breng het allemaal wild erop aan,terwijl je een filter er beheerst en strak op aan brengt.

Daarna kwast ik dit lekker breed uit,zodat alle naden ermee gevuld worden in deze oppervlakte.


1_P7060008_goed.jpg

1_P7060009_goed.jpg

e moet wel snel werken,want de verdunner droogt super snel op bij dit soort grote oppervlaktes en dan moet je weer opnieuw de sterk verdunde verf erop aanbrengen.Daarna heb ik een stukje keukenpapier genomen en deze oppervlakte lichtjes gedroogt.Hiermee wrijf je de oppervlakte verf weg,maar blijft het toch mooi mat en gebleekt achter.Bijkomend voordeel is,dat de naden ook mooi wit worden zo.Althans zodat je ze goed kunt gaan zien.

De onderkant van de romp hier in de bewerking.

1_P7060018_goed.jpg

Het achterschip.

1_P7060003_goed.jpg

Het dek in bewerking.

1_P7060006_goed.jpg

Het verschil is duidelijk te zien.


1_P7060016_goed.jpg

En als het dan gedroogd is,ziet de boeg er al zo uit.

1_P7060025_goed.jpg

De eerste stap is gezet..
Nu gaan we eerst de alg aanbrengen langs de waterlijn.

Ron.
 
hallo ron


het ziet er goed uit dat geklieder:D:D:D

nee zonder dollen het word mooi net echt8)

mvgr ron
 
Hoi Ron ,
Ergens aan het begin van dit topic schreef je dat deze subs regelmatig
rubber tegels verloren ,en deze in de haven opnieuw werden aan gebracht
misschien een idee om een paar tegels gewoon zwart te laten ,
alsof het nieuwere tegels zijn.

Verder zou ik de naden niet zo wit laten ,er zit nu"teveel" zout
in de naden naar mijn smaak.

Groet hennny
 
Heel goed idee,Henny.Ik zal dat gaan toepassen,dus enkele tegels schoon maken.Bedankt voor deze tip :)

Het witte is,eerlijk gezegd,stukken minder.Waarschijnlijk komt het door de camera dat het zo opvalt.Later bij volgende foto`s is het misschien minder te zien.

Maar er moet ook nog wel wat gebeuren aan de rompweathering.Zoals algen,opnieuw roestvormen erbij omdat sommige plaatsen nu te licht zijn geworden...

Ron.
 
Terug
Bovenaan