Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Nu het einde van dit project alweer in de verste verte in het zicht begint te komen,worden de klussen aan de KURSK steeds weiniger.

Constructief gezien zijn er nog maar twee klussen te doen,de montage van de Tower en de constructie van de twee 7 blads schroeven.En het maken van de standaard.

Maar gelukkig is er nog wel wat te weatheren.

En daar begin ik dus nu mee...

Het eerste weatherings onderdeel zijn de ventielgaten/openingen.

Deze als eerste,omdat ik het overzicht goed wil behouden,eenmaal de zouten aangebracht,wordt het structueel lastiger om te weatheren.

Ik zal proberen om het weatheren van een ventielgat te laten zien,hopelijk hebben jullie er iets aan.

Nu zitten er best wel wat meer ventielgaten in de romp,deze plaats ik dan later bij de overzichtsfoto`s.


We zoeken het eerste slachtoffer uit...

1_P7030002_goed.jpg

Belangrijk is,dat je in alle rust kunt weatheren.Daarom een gemakkelijke stoel erbij,en zorg dat je er goed bij kunt.

1_P7030003_goed.jpg

Rechts het "verse"roestpotje en links een potje met wasbenzine erin.

1_P7030004_goed.jpg

Waarom "verse"roest?..nu omdat ze wordt afgebeeld als zijnde in het droogdok.En dan slaat de zuurstof al snel toe op de metalen onderdelen.En gezien de ventielgaten altijd nog wel wat water spuwen blijven blijft deze omgeving redelijk lang vochtig...


Oh ja...ook belangrijk...een schoon stukje keukenrol om eventuele lopers snel te stelpen.

1_P7030005_goed.jpg

Ik gebruik hierbij drie verschillende soorten kwastes.Een stok kwastje(erg dun),een medium kwast en een plat maar breed kwastje met stugge haren.Deze laatste is voor het drybrushen erg geschikt.

1_P7030006_goed_goed.jpg

Het stok kwastje dopen we in de zelf gemixte roestkleur,en tippen een druppel in de opening,boven de klep.

1_P7030010_goed.jpg

En zo zien we weer een trucje van mij,de aanspuiting schuren we normaal weg bij onze modellen.Doch nu laat ik deze zitten,want nu stellen ze heel erg mooi de in en uitlaatklep voor.Deze klep gaat naar buiten(conische vorm)om water in of uit te laten...heel veel geluk heb ik hiermee gehad,want dit is een perfecte voorstelling van de klep erin:D.


En tippen ook langs de randjes..

1_P7030013_goed.jpg

En dit was deel 1 van het weatheren van de ventielgaten...

Wordt vervolgd......

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Kijk, volgens mij gaat dit weer een mooie 'how to' worden.
Mijn aandacht heb je!!
 
En de volgende stap is het gaan "vullen"met roest.

Daartoe heb ik de middelkwast genomen,en deze met de punt in mijn roestmix gedoopt.

1_P7030017_goed.jpg

En omdat roest meestal,naar beneden loopt,en ik de kleppen goed wil accentueren,heb ik besloten om de roest vanaf bovenkant ventiel gat te laten lopen.Door de zwaartekracht en de oppervlakte spanning van de wasbenzine zal de roest mooi om de klep gaan lopen.

Maar eerst een dot roestverf boven de klep tippen.

1_P7030020_goed.jpg

Kwastje dopen in schone wasbenzine...

1_P7030019_goed.jpg

En dan de punt gewoon tegen deze verf dot tikken.Door de wasbenzine loopt deze verf dan naar beneden en langs de klep,welke hoger ligt als het ventielgat.

1_P7030023_goed.jpg

Daarna met de stugge en brede kwast een drybrush trekken naar beneden..

1_P7030024_goed.jpg

Na de drybrush,weer de middelkwast in de schone wasbenzine dopen...op de achtergrond zien we de dryfit streep lopen.

We gaan dus dan met de kwast,welke gedoopt is in de wasbenzine,wat mooie vormpjes trekken in de drybrush streep..

1_P7030029_goed.jpg

Doordat ik in het midden(in dit geval)met de natte kwast vol met wasbenzine,een ietwat grillige spoor heb getrokken...is dit het resultaat daarvan.

1_P7030031_goed.jpg

Enkele openingen later...


1_P7030032_goed.jpg

1_P7030036_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ron,

Ik zit hier met grote ogen naar je verslag te lezen.-fck--fck-
Ik ben echt een grote mentor in ons midden.
Ik heb een grote bewondering voor je werk!!ApplausApplausApplaus
 
Ik vind het tof dat je laat zien hoe je dit doet Ron.

Die dryfit, is dit met drogere verf? Domme vraag misschien maar ik ben niet thuis in het verweren.
 
Ik vind het tof dat je laat zien hoe je dit doet Ron.

Die dryfit, is dit met drogere verf? Domme vraag misschien maar ik ben niet thuis in het verweren.


:wub:....Dat was wel een heel erge typfout van mij.

Een dryfit is een test,zonder lijm,om onderdelen met elkaar te verbinden om te kijken of het past.

De juiste benaming voor mijn verhaal was dus niet dryfit,maar drybrush...

Ben wel blij dat je dit hebt aangehaald,Michel,anders had ik het niet opgemerkt.

Ron.
 
Misschien ten overvloede,maar bij een drybrush doop je je kwast in de verf,en maakt deze bijna helemaal droog door met de kwast de verf eraf te wrijven in een doekje of keukenpapier.

Zo zit er vrijwel geen verf meer op de kwast,maar wel nog genoeg om details tevoorschijn te toveren door heel lichtjes met deze kwast eroverheen te bewegen.

In mijn geval,bij de ventielgaten,heb ik het gebruikt om de strepen te trekken.
Erg dun doordat er nog zeer weinig verf op de kwast zat.

Ron.
 
Ziet er goed uit.

Maarrrrrrr. houd je wel rekening met de waterlijn. De roest uitloop gaat niet verder dan de waterlijn waar het schip normaal gesproken op licht. Volgens mij loopt dit jou uitloop van de roest verder door dan de waterlijn. :ohmy:

Wel weer heel gaaf dat je dit weer stap voor stap uitlegd. Dat zal voor velen van ons een mooie how to worden. :P
 
Ziet er goed uit.

Maarrrrrrr. houd je wel rekening met de waterlijn. De roest uitloop gaat niet verder dan de waterlijn waar het schip normaal gesproken op licht. Volgens mij loopt dit jou uitloop van de roest verder door dan de waterlijn. :ohmy:

Wel weer heel gaaf dat je dit weer stap voor stap uitlegd. Dat zal voor velen van ons een mooie how to worden. :P

Goed geschreven,Rik.Ik had ook niet anders verwacht van jou:P.
Inderdaad moet je,zeker bij roest,rekening houden met de waterlijn.

Doch de KURSK,zoals ik haar bouw,is in het droogdok.Dus ze staat in haar geheel niet in het water.
Ik heb ook mede hiervoor gekozen om de zouten mooier en volledig te kunnen weatheren.
Anders had ik ook daarmee een strakkel lijn moeten trekken tot aan de empthy runners,welke net onder de waterlijn zitten.

De empthy runners,alsmede de ventielgaten bljven lange tijd vochtig,derhalve mag de verse roest zo zitten.

Ron.
 
Hoi Ron,

zoals ik je zo hoor heb je nog best een tijd rovende klus voor de boeg hé.cute
Ik blijf het zeker met grote interesen volgen!!
Het word een prachtig juweeltje.ApplausApplaus
Nog geen spijt dat het bij een ander komt te staan na zoveel werk?:huh:
 
Nog geen spijt dat het bij een ander komt te staan na zoveel werk?:huh:

Nee,ik ben meer een bouwer.En omdat ik toch al van te voren weet dat ze gaat verhuizen kijk je er heel anders tegenop.En daarbij...zulke modellen nemen veel plaats in beslag.Bij de opdrachtgever komen ze in een wand vitrine te staan.Dus perfect bewaard.

En ik kan er,als ik wil,altijd naartoe gaan om ze te bekijken.Alleen is de afstand wat verder(midden Nederland).

Dus ik kan er mee leven:P.

Bedankt voor je lovende woorden.

Ron.
 
Bedankt voor de uitleg over de drybrush Ron. Weer iets bijgeleerd dat ik ooit zal nodig hebben.
 
twijfel ......
wasbenzine, is dat een Nederlandse naam/term die in Vlaanderen anders wordt genoemd?
 
Is wasbenzine in Nederland dan hetzelfde als white spirit in België ?

Ik heb in een doe-het-zelf-winkel (denk dat het de HUBO was) een fles wasbenzine gekocht, en dat ruikt toch wel heel anders dan white spirit.

Om verwarring te voorkomen zal ik even vermelden wat erop de fles staat :
"Ontvlekker voor kledij. Ontvetter voor metalen. Verdunner voor spuitverven en reinigingsmiddel voor spuitmateriaal."

Is het dit soort wasbenzine dat ge gebruikt Ron ?

PS : Zeer mooi resultaat en heel mooie how to over het aanbrengen van de roest ^^

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
:$..Tja,ik dacht het wel.Maar nu begin ik ook te twijfelen...
Voor zover ik weet zijn beide hetzelfde...toch?...

Maar goed,in ieder geval ben ik weer een stukje verder met de weathering van de KURSK.
En zijn alle ventiel gaten voorzien van hun roestplekjes.

1_P7030037_goed.jpg

Omdat er rondom de torpedo luiken metalen randen zijn,maag daar ook wat rost verschijnen.En zo komen ook mooi deze luiken tot hun recht om te kunnen zien.

1_P7030042_goed.jpg

Het voorste luik.

1_P7030040_goed.jpg

Het luik bij de tower.

1_P7030045_goed.jpg

Het middelste luik.Ik had geen duidelijke foto van het middelste luik van de KURSK.Maar wel van de Typhoon.Dus heb ik deze als voorbeeld genomen.Dat omdat dit middelste luik vaak wordt geschilderd,en ook niet bepaald netjes..lekker dik en slordig.


1_luik_voorbeeld.jpg

Ik heb in deze foto geknipt,omdat ik niet hiervan de bron weet.Het gaat zich toch alleen maar om het luik.

En daarom heb ik dit luik lekker dik geverfd,ziet er net zo slordig uit als het origineel.Let wel,dit luik is anders van constructie als van de KURSK,behalve het schilderwerk.


1_P7030046_goed.jpg

Ron.
 
wasbenzine ook wel ontvlekker genoemd , is een volledig ander produkt dan white spirit. Veel vluchtiger en extreem brandbaar. In de begin dagen van mijn job werden onderdelen van reken en schrijfmachines hiermee onvet, moesten we nog ieder jaar ons bloed laten testen omdat het bij veelvuldig gebruik via de huid in het bloed kwam:(
 
Terug
Bovenaan