Hoofdsponsor

1/50 Le Santisma Trinidad 1:50 ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Luc ,je blijft wel héél goed bezig maat.........ik kan er niet genoeg van krijgen..........:D:D:D

Deel 1/3

Heb een tijdje niet veel gepost met als gevolg nu een inhaalbeweging.
Wel in verschillende berichten want het zijn 30 foto's.

Veel foto's dus en weinig woorden.

Als eerste nog een foto van de speciale vorm van de balustrade.

1_Afbeelding_209.jpg

Voorlopig stop ik met de spiegel en richt mijn aandacht op de boeg.

Eerst een halve dag verloren omdat er iets niet klopte met de boeg.
Mijn boeg was te spits gemaakt met als gevolg dat het één en ander niet uitkwam.
Resultaat 8mm wegvijlen van de balsaboeg en er teug de vorm in vijlen.
De witte vlek is het weggevijlde gedeelte

1_Afbeelding_210.jpg

De grootte opening onder de boegspriet dichtgespoten met siliconen en dan afgewerkt met houtplamuur.Dit om waterindringing te voorkomen.

1_Afbeelding_217.jpg

Het voordekje geplaatst.
Dit is al een afwijking van de d'agoestine kit.

Bij da-kit begint het juist aan de onderkant van de boegspriet maar op de plannen is duidelijk te zien dat het +/-10mm onder de boegspriet begint.

1_Afbeelding_213.jpg

Woelingknie geplaatst en het voordek beplankt.
Ook al de openingen voorzien onder de woelingknie om later de boegspriet aan vast te maken mbv touwen.

1_Afbeelding_210.jpg

Met behulp van plastiek ga ik de voorkant maken.
Ook de overgang/aansluiting bijgewerkt van het bovenste dek met de boeg.

1_Afbeelding_220.jpg
1_Afbeelding_212.jpg 1_Afbeelding_222.jpg

Het plastiekje beplankt en de voorste wc's erop gezet.

1_Afbeelding_223.jpg 1_Afbeelding_224.jpg 1_Afbeelding_230.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Kwijl... kwijl... kwijl... ... :O

Droop (die niets zinnigs kan zeggen van al dat moois).

deel 2/3

Om de wc te maken heb ik gebruik gemaakt van rond hout diameter 22mm

Om nu een perfecte middellijn te krijgen kun je de cilinder leggen tussen 2 blokjes van 11mm en een streepje trekken of je gebruikt de overgang tussen de 2 U-mallen om het hout cilindrisch te maken.
Zie je de dunne streep lopen in het begin gemarkeerd door de stippellijn.
Aan de andere kant ook aftekenen .Wegzagen en wegschuren en je hebt een perfecte halve cilinder.

1_Afbeelding_218.jpg
1_Afbeelding_219.jpg

2de probleem
ik moet een galjoensplatform gaan maken.
Heeft hetzelfde uitzicht als gratings op het dek.

bv1_Afbeelding_237.jpg

1_Afbeelding_238.jpg

Hoe heb ik dit gemaakt ?
Alu-latjes gaan halen bij de brico van 2mm op 15mm

1_Afbeelding_225.jpg

In stukken van 8cm en 3 cm gezaagd.

1_Afbeelding_226.jpg

1_Afbeelding_229.jpg

Hier dmv een mal gaten in geboord (7.5mm) en een draadstang van 5mm erdoor gestoken.

1_Afbeelding_227.jpg

1_Afbeelding_228.jpg

1_Afbeelding_229.jpg

De lange stukken van 8cm vormen nu een volledig vlak platform waarop je het hout kunt leggen.In mijn geval dennehout van 2mm op 2mm.

Langs de buitenkant een verhoog maken aan beide zijde van 15mm + de helft van het latje= 16mm hoogte.

1_Afbeelding_231.jpg

1_Afbeelding_232.jpg

Dmv een ijzerzaag de gleuven beginnen te zagen.

1_Afbeelding_233.jpg 1_Afbeelding_234.jpg 1_Afbeelding_235.jpg 1_Afbeelding_236.jpg

Aan elkaar plakken en het resultaat.

1_Afbeelding_237.jpg 1_Afbeelding_238.jpg

yep inderdaat men mond valt weral open en de kweil loopt er langs alle kanten uit.

tog nog een vraagje luc ik vind je voorkant wel erg plat. moet dit niet wat ronder komen tot aan de voorsteven

deel 3/3

Nu een zicht op de bouw van de galjoensplatform.
Geen woorden alleen foto's

1_Afbeelding_230.jpg

1_Afbeelding_239.jpg

de driehoeken worden mannetjes of tarmen genoemd.

1_Afbeelding_241.jpg 1_Afbeelding_240.jpg

1_Afbeelding_242.jpg

1_Afbeelding_243.jpg

tog nog een vraagje luc ik vind je voorkant wel erg plat. moet dit niet wat ronder komen tot aan de voorsteven

Neen, nu klopt het tot op de miilimeter.
Zoals Rik ook al in uw ander topic heeft vermeld, werd er in die tijd nog niet gedacht aan smalle snelle boegen.

ps zie maar op de foto van deel 1/3 (de eerste update) De rechtse verticale lijn is de boegspriet e, de 3de lijn van recht naar links is de huidplank.

Laatst bewerkt:
Luc, om rond in twee te zagen, lukt het mij minder goed op jouw manier, wat doe ik verkeerd??? Nu zet ik mijn stokje vast met vijsjes of twee op een geleidingslat, zodat tijdens het zagen de stok zeker in possitie blijft

Groetjes
Ward

Luc, om rond in twee te zagen, lukt het mij minder goed op jouw manier, wat doe ik verkeerd??? Nu zet ik mijn stokje vast met vijsjes of twee op een geleidingslat, zodat tijdens het zagen de stok zeker in possitie blijft

Ik vermoed dat je dan de lintzaag gebruikt en niet de figuurzaag.
Ik heb het meeste hout weggezaagd met de figuurzaag en het laatste resterende hout schuur ik weg met mijn haakse bandschuurmachine.

Inderdaad, de lintzaag.
Zal de figuurzaag eens proberen.
Verdorie, nooit te oud om te leren, hé :P ben al 100jaar aan het sukkelen daarmee:D:D:D
Groetjes
Ward

Inderdaad, de lintzaag.
Zal de figuurzaag eens proberen.

De lintzaag is goed maar ik vermoed dat je 2 goede halve stukken haalt uit 1 cilinder.

Met de figuurzaag en de rest wegschuren haal ik maar 1 goed stuk uit 1 cilinder.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door newbie
dit is nog niets wacht maar even.

Oei-je oei oei, 'k begin ook te bibberen

Groetjes
Ward

droop/luc was heel snel en had nog maar 1 van de drie delen gezien.
dus hij had de ratings gemist en dit vind ik toch een mooie prestatie al moet ik het zelf zeggen van mijn eigen :P:P

droop/luc was heel snel en had nog maar 1 van de drie delen gezien.
dus hij had de ratings gemist en dit vind ik toch een mooie prestatie al moet ik het zelf zeggen van mijn eigen :P:P
Wéér typisch Droop hé. :tongue::8:laugh:

Maar ik heb ondertussen al volop genoten van de rest van de trilogie.
Ik heb de gehele update zeker al 2 keer gelezen (nee, niet omdat ik het niet verstond maar omdat ik het zo verd*md interessant vind. :) )

Luc, ik heb veel respect voor je werk wat je hier toont. Chapeau!!!Applaus

Droop

Hoi Luc,

hierop kan ik maar zeggen waaaaauuuuuuw.
Je heb er ook nog de nodige tips erbij ook!!!!!!
Je bent een bron van informatie voor ons junior bouwers.

het galjoensplatform verder afgewerkt.

Afgeweken van het plan.
Normaal moest de laaste 2 galgoensplatformen 1cm hoger komen te liggen,bijna tegen de kroon aan,maar deze kromming trekt nergens op.
Daarom deze kromming ,vergemakkelijkt ook een beetje de andere kromme balken.

1_Afbeelding_245.jpg

1_Afbeelding_246.jpg

1_Afbeelding_247.jpg

1_Afbeelding_248.jpg

en nu ga ik Rik zijn raad opvolgen:namelijk de berghouten plaatsen.

waarom ik Rik z'n goede raad niet eerder had opgevolgd.

Ik was helemaal niet zeker van de boeg.
Teneerste was de ronding iets te bol en te ver naar voren.
Kwam pas zeker uit toen ik de mast als meetpunt nam.
Tentweede heb ik het voorste spant ook op de bovenste dek mee afgerond in de vorm van de boeg.Dit mag niet, moet recht blijven.(tip voor Rik en Geurt)

Ten derde nu heb ik ook de exacte punten aan spiegel en boeg waar ik moet uitkomen.

Had ik tervoren de berghouten geplaatst dan had ik dit thv de boeg moeten afbreken.

Bedankt voor de tip alvast. Ik ben nu even zeker over de vraag die je mij gesteld had. De rode lijnen van de foto die je geplaatst had in mijn topic zijn knieen. Deze knieen zorgen voor de stevigheid van de steunbalke waar de gratlings op lopen. En daar zit van origine ook de boeg mee vast gesjord, dus moet hier een echte stevigheid in zitten. Aan de boegspriet worden twee a drie zeilen gezet. Daardoor komen hier enorme krachten op te staan.

Ik moest het even na zoeken en vond het in mijn boekje 17e eeuwse statenjacht. Daar stond een stukje uitgelegd hierover.

Was wel even zoeken. :huh:

Rik knap opzoekwerk,ik was ook aan het wachten naar dit antwoord,eigenlijk logisch die versteviging,daar moet toch nogal een kracht worden op uitgeoefent....heeft er soms iemand een idee,wat voor krachten(technis) daar konden opkomen.....ik denk dat het gigantische moesten geweest zijn.....
:O:O:O:O

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan