Hoofdsponsor

1/50 Le Santisma Trinidad 1:50 ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag is eventjes op de weegschaal gaan staan met mevrouw ST.

Resultaat : Naakt* 9,1 kg op dit moment. (*zonder batt. en RC)

Om ook nog eens een beeld te krijgen van haar grootte,een foto getrokken met de werkboot van 1920(sloepje) en de Colin Archer.


1_Afbeelding_249.jpg


1_Afbeelding_250.jpg

1_Afbeelding_251.jpg

1_Afbeelding_252.jpg

1_Afbeelding_253.jpg

't wordt een grootte dame :wacko::wacko::wacko:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En ze zal statig ........de golven trotseren.........ze is al mooi......maar wat als ze klaar is...man...man..man......:O:O:O
 
Nu reeds een tarra van een goeie 9 kg? :O

Amaai Luc, je bent goed op weg om m'n EV05 voorbij te steken. :laugh::laugh:

Maar door haar gewicht zal ze zeker en vast zeer stabiel in het water liggen. ;)

Mooi! Mooi! Mooi!!!!!





Droop
 
Zo, zo. Dat is even wat anders he. Maar zeker zo mooi als ze groot is. :laugh:

Keep on going. :laugh::laugh:
 
Schitterend Luc, echt heel mooi wat je laat zien!
Naast haar kleine zusjes kun je inderdaad goed zien wat een stevige dame je aan het bouwen bent!

groeten, Rinie
 
Vraagje op het modelbrouwersforum door Danny

Hoi Danny ,goei vragen die mij ook al een tijdje hebben bezig gehouden en nog altijd .


1: hoe ga je dit vervoeren. De lengte is fors en de hoogte is ook niet echt klein. Kunnen de masten eraf? Hoe ga je dat doen met alle draden?



Gelukkig hebben we een "oude" Ford Galaxy waar ze in kan als de middelste zetelrij is weggenomen.

De boegspriet kan volledig weggenomen worden.

De draden/tuiage zal beperkt worden uitgevoerd.
Ik ben er zelf aan aan denken om draden van schip naar wegneembare boegspriet om deze uit te voeren in ronde elastieken.
Ik heb er al zien liggen in een naaiwinkel ,en ze gelijken redelijk op een touw.

De hoofdmasten zullen vast gemonteerd worden.Alles boven de marsen zal demonteerbaar moeten worden.
Dus het staande want waarin ze moeten naar boven klimmen blijft vast aan de boot.

Voor het vervoer ga ik een kist moeten bouwen om ze veilig te vervoeren.



2: hoe kom je aan de binnenkant? Lijkt me erg nauw.


Er zullen 3 openingen in komen.

Aan de spiegel komt de gemaakte grating van 10cm op 10cm.
Dit moet voldoende groot zijn om aan het roerservo te komen.

Tussen de achterste mast en de hoofdmast komt er een opening van 12cm op 15cm.

Tussen de hoofdmast en de voorste mast komt er een opening van 12cm op +/- 30 cm.

Dus ik hoop met deze 3 openingen dat dit gaat lukken.
Ik hoop eigenlijk dat ik niet te veel in de gaten moet gaan.
Ik ga een aparte laadstekker naar buiten brengen zodat de batterijen kunnen blijven zitten tijdens het laden.
Het zullen 2 gelaccu's worden van 6V-10Ah die in serie staan.
De darmen van de pomp die er in komt (pomp +moter is 1 geheel) ga ik lang genoeg maken zodat ik de aangesloten pomp uit het gat kan halen om ze eventueel te vervangen.
De gaten zijn wel groot maar ik moeten werken tussen de masten en het staande want in.
Dus weinig bewegingsruimte.


Ik zat toendertijd zelf met het idee om het geheel te scheiden op de waterlijn. En dan een tussendek te maken van plexieglas met rubbers. Dan zie je het minste ervan. Als je schip neemt zoals de wasa met een geverfde onderwaterschip tenminste. Op die manier functioneren de meeste van mijn duiboten ook. De binnenzijde van het bovenwaterdeel zou dan ook wel beschermd moeten worden tegen water natuurlijk. Jouw boot heeft me wel weer aan het denken gezet en mijn oude plannen/ideeen map er weer eens op na geslagen (ik bewaar alle schetsen en ideeen die in in de loop van een project krijg in een mapje (digitaal of analoog). Soms is het nuttig, soms niet. Of anders leuk voor een ander project. In het geval van de scheiding kun je overal goed bij en hoefde ik niet alle draden te koppelen.

Een ander idee was in de boot magneten (sterke neodyme) te maken en de planken waar de touwen aan vast zaten te voorzien van een metalen stripje. Dan kon ik alles vast klikken. Idee heb ik laten varen door het idee van hierboven, misschien heb jij er wat aan om mee te stoeien. Ik heb het nog niet geprobeerd, alleen geschetst, ooit, op een servet.

Danny

Ik zal er zeker eens over nadenken Danny,maar het zal nogwel eventjes duren voordat ik aan deze problemen werkelijk kom.

De problemen waar ik nu over zit te piekeren :

dat ik het onderwatergedeelte wil gaan bekoperen.(het moet blijven plakken in het water en het moet bestendig zijn tegen G4)
voorlopige opties:

1. Koperplakband en dit oversmeren met G4.
2. Papieren/kartonnen beplating en dan G4 + verven +G4
3. Gebruik maken van die Aluminium plaatjes die onder het vlees ligt als je een fondue-schotel ga halen (verven + G4)

Het dek ??

Een goede manier om het mooi te plaatsen en waterdicht te krijgen.

Maar vooral het afvoeren van het water op het dek.



Maarja we zullen nog wel zien. In ieder geval ben ik blij dat je je schema's nog eens hebt bovengehaald.
 
De binnenkant met balsahout bekleed, hiertegen komt er dan fineerhout.

1_Afbeelding_255.jpg

Begonnen aan de berghouten.Natuurlijk moet alles nog bijgeschuurd worden.

1_Afbeelding_256.jpg

1_Afbeelding_257.jpg

1_Afbeelding_258.jpg

1_Afbeelding_259.jpg

Ondertussen ook bezig met het dek.
Maar dit gaat pas geplaatst worden als al de RC erin zit.

1_Afbeelding_260.jpg

1_Afbeelding_261.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het weer heel mooi vind.

Ben je er nu al uit welke pomp voor de aandrijving zal zorgen?
 
hmm mischien ben ik aan het muggenziften maar doorprik je nu je laag g4 niet door er punezen door te duwen of maakt dat niet uit ?
 
Ben je er nu al uit welke pomp voor de aandrijving zal zorgen?

Ja ,een 12V-pomp met 10m opvoerhoogte en 18liter/min debiet.
Hopelijk ga dit lukken en is het regelbaar.
Moet wel een nieuwe regelaar kopen omdat de vorige maar 9.6V aankon.

doorprik je nu je laag g4 niet door er punezen door te duwen of maakt dat niet uit ?

Maakt nu nog niets uit.
Alleen de spiegel is voorlopig ingesmeerd met G4.
Al de rest nog niet.
Kwestie van een goede lijmverbinding te krijgen.

Ene keer al het hout erop ,ga ik de gaatjes opvullen, daarna G4
Alles schuren
2de huidlaag met papier en karton en dan G4 totdat alles verzadigd is.

Dus op dit moment is het niet erg.
 
berghouten....
vraag: welke zijn dit en wat is de functie van deze op zo'n schip?

Dit zijn dus de dikkere planken die je onder de kannonsgaten ziet.

Doel: de huidplanken van het schip beschermen als het tegen de kade ligt of langs een ander schip.
Maar het belangrijkste is ook dat aan de binnenkant van het schip thv de berghouten het dek loopt.Het dek is vastgemaakt via inkepingen en knieen aan de spanten .Dit geeft dat op die plaats ook grotere krachten op de spanten worden uitgeoefend.Om dit op te vangen zijn de planken daar ook dikker gemaakt.
 
Newbie. Dat geld alleen voor de eerste berghout. De rest van de dekken zitten idd aan de spanten doormiddel van knieen naar de dekbalken. Deze komen dan niet aan de berghouten. Deze zijn alleen bedoeld idd om de lengtestevigheid te garanderen en om het schip te beschermen voor het langsschuren van andere schepen en natuurlijk de kade.
 
Ben stilletjes aan begonnen met de voorbereiding van de koperen plaatjes.

Tip gebruikt van Amazone en dus knutsel-bastelfolie gaan halen (met koperuitzicht)

Platen van 20 op 30cm.
Gesneden in 13mm repen

file.php


Op maat gesneden.(37mm)

file.php


Een mal gemaakt volgens de tekening van Ward zijn How-to.
91 naaldjes van 0.5mm dik en 5mm lang zitten erin.

file.php


Relief erin geklopt dmv balsahout

file.php


Daarna het veel gebruikte balsahout gebruikt om alles terug plat te kloppen.

resultaat :

file.php


file.php


Besluit:
Gaat nog een werk van lange adem zijn.
Een 1100 stuks
De tekening op de platen is op schaal 1:48 maar de platen zijn iets groter om de tekening duidelijk te laten zien.
 
Laatst bewerkt:
Veel belovend resultaat. Maar idd voor 1100 stuks zul je wel even bezig zijn. Dus stukje bij beetje en dan zo nu en dan wel even afwisselen met andere bezigheden. Anders zul je helemaal gek gaan worden. En dat zal niet de bedoeling zijn van deze hobby toch.
 
Wat een monnikenwerk zeg! Maar als je het volhoud wordt het wel prachtig denk ik.
 
1100 stuks, toe maar!
Ziet er goed uit Luc, succes hiermee en probeer het vol te houden -fck-

groeten, Rinie
 
Indrukwekkend, en inderdaad een werk van lange adem! Courage!

Johan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan