Vraagje op het modelbrouwersforum door Danny
Hoi Danny ,goei vragen die mij ook al een tijdje hebben bezig gehouden en nog altijd .
1: hoe ga je dit vervoeren. De lengte is fors en de hoogte is ook niet echt klein. Kunnen de masten eraf? Hoe ga je dat doen met alle draden?
Gelukkig hebben we een "oude" Ford Galaxy waar ze in kan als de middelste zetelrij is weggenomen.
De boegspriet kan volledig weggenomen worden.
De draden/tuiage zal beperkt worden uitgevoerd.
Ik ben er zelf aan aan denken om draden van schip naar wegneembare boegspriet om deze uit te voeren in ronde elastieken.
Ik heb er al zien liggen in een naaiwinkel ,en ze gelijken redelijk op een touw.
De hoofdmasten zullen vast gemonteerd worden.Alles boven de marsen zal demonteerbaar moeten worden.
Dus het staande want waarin ze moeten naar boven klimmen blijft vast aan de boot.
Voor het vervoer ga ik een kist moeten bouwen om ze veilig te vervoeren.
2: hoe kom je aan de binnenkant? Lijkt me erg nauw.
Er zullen 3 openingen in komen.
Aan de spiegel komt de gemaakte grating van 10cm op 10cm.
Dit moet voldoende groot zijn om aan het roerservo te komen.
Tussen de achterste mast en de hoofdmast komt er een opening van 12cm op 15cm.
Tussen de hoofdmast en de voorste mast komt er een opening van 12cm op +/- 30 cm.
Dus ik hoop met deze 3 openingen dat dit gaat lukken.
Ik hoop eigenlijk dat ik niet te veel in de gaten moet gaan.
Ik ga een aparte laadstekker naar buiten brengen zodat de batterijen kunnen blijven zitten tijdens het laden.
Het zullen 2 gelaccu's worden van 6V-10Ah die in serie staan.
De darmen van de pomp die er in komt (pomp +moter is 1 geheel) ga ik lang genoeg maken zodat ik de aangesloten pomp uit het gat kan halen om ze eventueel te vervangen.
De gaten zijn wel groot maar ik moeten werken tussen de masten en het staande want in.
Dus weinig bewegingsruimte.
Ik zat toendertijd zelf met het idee om het geheel te scheiden op de waterlijn. En dan een tussendek te maken van plexieglas met rubbers. Dan zie je het minste ervan. Als je schip neemt zoals de wasa met een geverfde onderwaterschip tenminste. Op die manier functioneren de meeste van mijn duiboten ook. De binnenzijde van het bovenwaterdeel zou dan ook wel beschermd moeten worden tegen water natuurlijk. Jouw boot heeft me wel weer aan het denken gezet en mijn oude plannen/ideeen map er weer eens op na geslagen (ik bewaar alle schetsen en ideeen die in in de loop van een project krijg in een mapje (digitaal of analoog). Soms is het nuttig, soms niet. Of anders leuk voor een ander project. In het geval van de scheiding kun je overal goed bij en hoefde ik niet alle draden te koppelen.
Een ander idee was in de boot magneten (sterke neodyme) te maken en de planken waar de touwen aan vast zaten te voorzien van een metalen stripje. Dan kon ik alles vast klikken. Idee heb ik laten varen door het idee van hierboven, misschien heb jij er wat aan om mee te stoeien. Ik heb het nog niet geprobeerd, alleen geschetst, ooit, op een servet.
Danny
Ik zal er zeker eens over nadenken Danny,maar het zal nogwel eventjes duren voordat ik aan deze problemen werkelijk kom.
De problemen waar ik nu over zit te piekeren :
dat ik het onderwatergedeelte wil gaan bekoperen.(het moet blijven plakken in het water en het moet bestendig zijn tegen G4)
voorlopige opties:
1. Koperplakband en dit oversmeren met G4.
2. Papieren/kartonnen beplating en dan G4 + verven +G4
3. Gebruik maken van die Aluminium plaatjes die onder het vlees ligt als je een fondue-schotel ga halen (verven + G4)
Het dek ??
Een goede manier om het mooi te plaatsen en waterdicht te krijgen.
Maar vooral het afvoeren van het water op het dek.
Maarja we zullen nog wel zien. In ieder geval ben ik blij dat je je schema's nog eens hebt bovengehaald.