Hoofdsponsor

1/35 M113 Fitter [wip]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Nee dat begreep ik al, ik gaf even aan dat deze gewoon een lik verf krijg :)

Hey,

Met een lik verf komt dat altijd beter tot zijn recht natuurlijk.
Dit model smeekt om geverfd en verweerd te worden, zo'n schoon machien......😉

Swaken je word op je wenken bediend :)

Vandaag me eigen een schop onder mijn kont gegeven en spuitgebeuren opgezet :evil:

Ik heb model in twee kleuren primer gezet in de hoop dat ik na de basislaag al enig kleurverschil zal hebben, zal waarschijnlijk niet omdat de kleuren van de primer toch wel dicht naast elkaar liggen.
Zo moet ik dus spuiten in mijn douche ruimte echt geen pretje als je beter gewend ben geweest.
c1d77af99be2dee4c730db52aa3e99eb.jpg

e41fa72994e8ea075cc0f346e124f70e.jpg

0f2acca78bef9a79886f19d432fac3b2.jpg

Als je dan toch aan het spuiten ben :)
97499a3d90c2bf3393ac1862f4322601.jpg

Er zit toch al een beetje kleurnuance op dus dat kan niet slecht zijn.
Heb zo de indruk dat je een beetje de fantasie toer opgaat met je ander spuitwerk.

Bedankt Rik en Erwin.

Ja die kleurnuances zijn uiteraard al met opzet gedaad in de hoop dat het straks op invloed is van de basiskleur, misschien zie je er niets van terug maar dan heb ik het toch geprobeerd :)
Uiteraard had ik een nog donkerder kleur nemen maar die IDF zien er allemaal als nieuw uit dus moet het subtiel blijven met de afwerking.
Inderdaad dat zijn een paar fantasie figuren voor de broodnodige afleiding :)

Laatst bewerkt:
De manier waarop je je primer gezet heeft is een variante van de Black & White techniek. Hierbij start je met zwart, waarna je de lichtere delen gradueel spuit met wit tot je bijna zuiver overkomt op de lichtste delen. Als je hierover dunne laagjes met het gewenste kleur spuit bekom je verschillende tinten van dit kleur door de onderliggende lagen (zwart en wit, en de tussenliggende 50 tinten grijs).

Dus als je dunne laagjes kleur op je M113 spuit zou je dit effect ook moeten bekomen.

In feite is dit alles gebaseerd op preshade.

Groeten Rik

Klopt helemaal Rik wat je hier verteld, ik was al bekend met de zwart wit methode alleen vind ik zelf dat zwart de kleuren grouw maakt.
Dus vandaar deze poging om wat variatie in de kleur te krijgen en dat het leuke in onze hobby om weer eens wat nieuws te proberen :)

Bedankt heren voor deze mooie uitleg had wel over deze techniek gelezen maar nog een voorbeeld in de praktijk gezien ga hier even men neusje boven zetten om alle stappen grondig te kunnen volgen...😉

Het beestje is gespoten en heeft een paar dagen staan te drogen voor het afplakwerk en ondertussen maar even een buste geschilder :)
Dus de eerste kleine stap in de afwerking is begonnen.
In de zwarte vlakken op de kisten moeten nog nummers komen maar moet daar nog even templates voor maken, voor de rest van alles nog even nalopen dankzij de foto`s :)
Er is ook nog een gasfles vervangen omdat de VL versie er een leverde zonder de beschermkap/dop erop, lijkt me vreemd dat ze het ventiel op de gasfles onbeschermd in een stoffige omgeving laten :)

a0830441a128c69a4b07721252e66169.jpg

cb975ea3fd6a372fd7bc3c7c0e244820.jpg

9820a2476349a1fd3ceac9a9e1544fd1.jpg

Hey,

Ron, bedankt dat je me bedient op mijn wenken..... :):):);)
Mooie spuitwerken die je gemaakt hebt man. Nu lijkt hij nog op een speelgoedding, maar ik weet als hij eenmaal in je verweerhanden terecht zal komen, het een volledig ander model zal worden.
Gezien op de laatste foto dat de kraan in een lichte schuine positie staan, maar ik vermoed heel sterk dat dit is samengesteld voor de foto en dat de kraan demontabel is voor het verder afwerkingsproces.... :) ;)

Graag gedaan Swaken 8)

Maar inderdaad het is nu net een stukje speelgoed met al die kleurtjes :laugh:
Inderdaad de kraan staat nog los is straks iets makkelijker werken en ook wat handiger met de leidingen aanleggen.

Al de markeringen staan er nu op en deze zijn gemaakt door middels van zelf gemaakte templates en wat dingen zo uit de losse pols geschilderd.

3b90b8f4a2e0f7dff0942535bd2a1390.jpg

4ececac0c35839d5630d2304840ba61c.jpg

369d9b7d32a00dca87c47978ee2bef53.jpg

Nog even die witte band op de achterdeur bijwerken en een beschadiging opknappen :wacko: en dan kan de verwering beginnen.

Ron, wat je best ook nog kan doen is de ongeschilderde plekjes op je tracks proberen te bereiken met een roestkleur. Dit kan je met een fijn penseel nog wel doen.

Ja zag het ook Steven dat er nog wat bij te tippen is aan de tracks, dat is het leuke van foto's met flits dan word alles nogeens extra benadrukt :)

Ondertussen heeft de Fitter zijn eerste behandelingen gehad met olieverf.
Eerst heeft hij een filter van burnt umber gehad en daarna ingelijnd met van Dijk brown.

40a81b06a5730e2b01e1e43e90b2539e.jpg

f82042111ac0f2e77069e77d7e9c48e2.jpg

0b94f09368590e16f6776103511812f8.jpg

op zich een heel mooi modelletje dat je hier neerzet maar ik moet eerlijk bekennen dat de rupsen me (nog) niet geheel overtuigen qua kleur. Gezien ik jaren met M113 / AIFV gereden heb zal het wel eerder de beroepsmisvorming zijn, maar daar kan je denk ik nog een beter resultaat verkrijgen. Zeker de gidsen (de opstaande puntjes die tussen de baanwielen geleiden) zijn bij een voertuig in actieve dienst bij ge-polijst en dus eerder zilverkleurig, ook het gedeelte waar het rubber op de rupsen loopt is wat minder hard geroest, maar nog niet geheel glad. op zich natuurlijk niet heel makkelijk na te maken.
Ik zal eens in mijn foto archieven duiken om te zien of ik nergens wat detailfoto's ervan kan vinden en dan stuur ik je ze op. maar verder is het toch echt genieten van wat je hier gebouwd hebt hoor.

:) maar hij is nog lang niet gereed baenske en aan de rupsen is buiten een basiskleurtje nog niets aan gedaan dus dat zit er nog aan te komen en uiteraard bedankt voor je reactie.

Hey,

Wat een verandering al zeg. :)
Het speelgoed-achtige is eraf.... knappe pinwashes maken het... :)

Iets teveel pinwashes Swaken :laugh:

Soms heb je weleens een OOPS momentje :(

Ik had een stoffilter aangebracht en na droging leekt het wel een winter camouflage en dat was nu ook weer niet de bedoeling dus mocht hij een dagje in de Dasty ontvetter zwemmen.

10fe35463d7b94b20ef0d479566f3f75.jpg

Gelukkig heeft het ook weer een paar kleine voordeeltjes dat ik weer opnieuw mag starten.

Zo heb ik nu de tafel wat meer houtstructuur kunnen geven en de voorplaat van de fitter die niet helemaal lekker op z`n plaats zat goed kunnen zetten en nog twee plekjes op het bovendek bijgewerkt met putty.
Ook was ik niet helemaal tevreden op de manier waarop de markeringen waren aangebracht dus kan ik die nu ook beter aanbrengen.
Dit waren allemaal puntjes in de trend van als je het niet weet dan zie je het ook niet :)
Dus we gaan weer vrolijk opbouwen en op zoek naar een nieuw setje tracks, denk deze keer maar van Fruil.

Terug
Bovenaan