@Swaken: bedankt voor je fanatisme.
Vooraleer we verdergaan met de laatste vorderingen in dit project zullen we vandaag eerst een ander soort documentatie doornemen.
Om de gruwel van de nucleaire oorlog goed te begrijpen kunnen we beroep doen op ooggetuigenverslagen. Een erg levendig exemplaar is in de vorm van een manga uitgebracht in 1972. De auteur, Keiji Nakazawa, heeft als zesjarige jongen de explosie meegemaakt en is als door een wonder niet gewond geraakt omdat hij in de schaduw van een betonnen muur stond. Het verhaal begint echter een aantal weken voor de ramp, wat de kans geeft om de moeilijke toestand te schetsen waarin de familie van Gen (zijn alter ego) zich reeds bevond. Zijn manifest pacifistische vader was bij de militaire dictatuur in onmin geraakt, wat gevolgen had voor zowat alle sociale contacten die de familie in Hiroshima had. De vader werd als verrader beschouwd, dus moest er met de kinderen ook wel iets aan de hand zijn. Japan bleef tot het eind in de overwinning geloven en net zoals in Duitsland ging men er van uit dat de duivelse tegenstander bij overgave vreselijke dingen ging doen. Er was reeds sprake van hongersnood want het voedsel werd voorbehouden aan het leger. Dit komt tot uiting in verschillende scènes waar de kinderen vechten voor een paar kruimels, wat de ouders tot wanhoop leidt.
Zoals je ziet is dit een mangaverhaal
pur sang, waarbij de personen op elk plaatje in meer of mindere mate in emoticons veranderen. Dit zal de eerste bladzijden van het verhaal lastig aandoen voor onze realistische smaak. Je hebt namelijk de indruk een kinderverhaaltje aan het lezen te zijn. Dat staat in contrast met het gewicht van dit verhaal, waar de perioden van zonneschijn schaars zijn. Rond het midden van het verhaal komt de nucleaire dreiging al opzetten in de vorm van het Manhattanproject, waar de wetenschappers vorderingen maken bij de productie van de bom. Voortdurend weerklonk er al luchtalarm in de buurt, maar Gen's moeder vraagt zich af waarom de stad nog gespaard bleef. Daar voel je het noodlot al de hoek om komen. Het duurt nog tot de situatie voor het gezin enigszins draaglijk geworden is, als de ons bekende opeenvolging van feiten zich afspeelt, na een schijnbaar loos luchtalarm waar geen formatie bommenwerpers op volgde.
De auteur vertelt in het nawoord dat hij niet gewond raakte omdat hij in de schaduw van een betonnen schoolgebouw stond. Van mensen rond hem werden de kleding en de huid van het lichaam geblazen door een flits van 5000°C.
Wat er zijn familie overkomt, kan je lezen op het einde van het eerste deel van deze reeks. Met het besef dat dit nucleaire spook hierna nooit ver weg geweest is, gaan we terug naar het atoomkanon.
Vandaag besloot ik om van het goede weer gebruikt te maken en in het zonnetje bouw van de truckmotoren een aanvang te geven. Ik had het ongebruikte motorblok van een M47-tank klaargelegd om hier een basis van te maken voor twee kleinere motoren, die vrij goed zichtbaar zijn wanneer de motorkap gesloten is.
Het betrof een V12-motor van een M47, zoals je die op deze veilingsite kan zien.
(
http://www.baiv.nl/patton-tank-engine-v12-continental-avi-1790-8m/)
Het viel me op dat de onderdelen erg lijken op de Continental zescilindermotoren van de trucks. Ik besloot om de motor uit de assemblage te zagen.
Uiteindelijk was er zelfs een slijpschijfje nodig, maar het blok kon daarna wel doormidden gezaagd worden.
Dan werden de cilinderblokken losgemaakt om in een hoek van 180° gezet te worden. Zo ver ben ik inmiddels geraakt.
Ik ga de individuele cilinders misschien ook losmaken om er een stuk styreen tussen te steken, zodat ik dezelfde afmetingen krijg als op mijn plan. Zo worden ze ook beter ondersteund. Vrijdag kocht ik nog twee grote vellen styreen, de vorige smolten als sneeuw voor de zon die nu eindelijk even doorgebroken is.