Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Bedankt voor het meedenken, Pascal. Ik ben voorlopig maar verder gegaan met de andere zijden van het stuk.

attachment.jpg

Hier is de tandheugel met een dremel bijgewerkt.

attachment.jpg

Daarna wordt hij wat voorzichtiger bijgewerkt.

attachment.jpg

Dan wordt de boel vlakgeschuurd en wordt de nieuwe hoek uitgezet nadat geteld is welke tand er onderaan moet uitkomen.

attachment.jpg

De tandheugel wordt zo geplaatst dat hij afgesteld is op de elevatie-as.

attachment.jpg

Er wordt een tweede as aangebracht waarrond alle horizontale verstevigingsribben vastzitten.

attachment.jpg

Het plaatje lijkt er nu al goed op, al heeft de tandheugel een te kleine diameter en steekt hij dus vooraan niet genoeg uit. Dit stuk gaat niet echt opvallen.

attachment.jpg

De bouten moeten het weer afmaken, die zijn wel alleen van onderen af te zien.
 
Ik zou dingen willen zeggen maar ik kan enkel bewondering op brengen voor dit werk. Van die kit blijft echt niets meer overeind, super om te volgen.
 
Ik denk dat Steven beter een scratchbuilder zou worden.
Om aan te tonen wat er allemaal aan veranderd werd zou het ook goed staan als "naked kit", dus zonder verf. Misschien eens overwegen?
 
Er had nog ergens iemand dat voorgesteld maar ik ga natuurlijk geen kit van 80 cm ongeschilderd in huis zetten. Er komt vast gelegenheid op de beurzen in het najaar om hem eens als naked kit te laten meedoen.

Er waren vandaag voldoende elementen afgewerkt om eens een dryfit te doen van het kanon.

attachment.jpg

In de lengte past alles naar behoren.

attachment.jpg

In de hoogte is er teveel ruimte. Je kan op dit schema zien hoe groot de tandheugel moest zijn om tot bij de aandrijfas te komen. Als ik aan een bruikbare heugel wil komen, moet ik een tandwiel vinden dat een diameter van 9 cm heeft. De buis die je ziet is de koker waardoor de aandrijfas geleid wordt. Toevallig moest die buis ook weer dezelfde diameter hebben als voor de loop.

Een groter probleem was de passing in de breedte. Als je de gun cradle met de lagers op het affuit plaatste, stonden ze te ver naar binnen. Er mocht niet teveel ruimte zitten tussen de lagers en de cradle dus kon ik ze niet naar buiten verschuiven. Je merkt dat ik hier in de verleden tijd praat, er is ondertussen een mouw aan dit probleem gepast. Gevoelige kijkers slaan misschien best een tiental foto's over nu.

attachment.jpg

Eerst haalde ik de messingplaat achteraan weg. Die zat al niet zo goed vast. Je ziet ook dat er al aan een kant van het platform gezaagd is.

attachment.jpg
Het platform met de drukcilinders had te fragiele details om aan de bovenkant door te zagen, dit is dus helemaal langs de onderkant losgemaakt. De bedoeling was om aan beide kanten drie millimeter materiaal weg te halen.

attachment.jpg

Het affuit ligt hier terug in zijn samenstellende onderdelen. Een van de twee platforms moest niet helemaal losgemaakt worden wegens het ontbreken van details, het kon aan een zijde zes millimeter ingekort worden.

attachment.jpg

Nu ik deze stukken uit elkaar had, kon ik gemakkelijk aan de binnenzijde enkele wijzigingen aanbrengen. Eerst moest er een gat gefreesd worden waar de buis voor de aandrijfas moest komen. Die zat op de plek waar je aan de buitenkant een rond deksel ziet.

attachment.jpg

Hier staat het affuit op het plan, je ziet het bovenaanzicht van de buis. Er zal een rechthoekige opening in de buis geslepen moeten worden.

attachment.jpg

De buis past in het gat.

attachment.jpg

De opening voor de tandwielconnectie is hier uit de buis geslepen. Dit was een onzacht werkje, de slijpschijf was volens mij niet perfect rond meer. De buis werd nog bijgeplamuurd waar de uitlopers van de schijf zaten.

attachment.jpg

Hier is het affuit al terug gelijmd. De lagers staan er terug op en ze zitten niet meer te ver naar binnen. Als ik ze wat bijschuur komt het volgens mij mooi uit.

attachment.jpg

Hier kan je zien hoeveel afstand er blijft tussen de heugel en de buis.

attachment.jpg

De messingplaat is bijgesneden. Dit verliep niet helemaal zonder krassen, ook hier ga ik wat plamuren.

attachment.jpg

Het platform achteraan is terug vervolledigd. Hier moet ik later nog een paar wanden bijmaken. Al bij al heeft de volledige versmalling slechts een paar uur werk ingenomen, al moet ik wel nog de naden opnieuw bijplamuren. Er is een weinig schade aan de buitenzijde van het affuit maar je kan geen uraniumcake bakken zonder eieren te breken...
 
Waarom dat nu, ik bak ze zo smakelijk?

attachment.jpg
(foto http://conelrad.blogspot.be/2010/09/atomic-cake-controversy-of-1946.html)

Nu over naar een nieuw stukje scratch.

attachment.jpg

Deze armen moeten het kanon oprichten bij een hydraulische bediening. Ze zaten niet bij de kit want je ziet er ook niet veel van terug als het kanon niet helemaal opgericht wordt. Ik heb ze gemaakt van twee reststukken styreen van 1mm dikte. Ze uitsnijden was niet moeilijk maar ze moesten ook uitgediept worden.

attachment.jpg

Dat moest aan beide kanten gebeuren. Eerst werd met een Dremel het midden dieper gemaakt en dan werd met een scalpel geschraapt zodat er een scherpe aflijning kwam.

attachment.jpg

Om de uiteinden af te werken, boorde ik aan de onderkant zes gaatjes.
 
Vandaag heb ik de tandheugel opnieuw aangepast, ik was ontevreden met het feit dat hij niet aansloot op de rest van de machinerie.

attachment.jpg

De oude heugel werd er met verstevigingen en al afgehaald.

attachment.jpg

De heugel op het schema dat op schaal afgeprint was werd met een cirkelsnijder afgemeten.

attachment.jpg

Dit werd overgezet naar 1mm styreenplaat. Ik zou nergens een tandwiel van 9cm vinden met het juiste aantal tanden. Dan zou het minder moeite zijn om er zelf een te snijden.

attachment.jpg

Er werden twee stukken draaischijf gesneden en vier stukken die de flens zouden vormen waar de tanden in moesten uitgesneden worden. Dit werd samengekleefd zodat er een middenplaat ontstond die 1/3 zo dik was als het hele wiel. Het leverde de benodigde dikte van 6mm op. Dit werd aan de buitenzijde geplamuurd en gladgeschuurd.

attachment.jpg

Het aantal tanden op de referentieplaatjes was 26. De hoek die beschreven wordt is 62 graden. Dat levert per tand 2,385 graden op. Dit werd met fineliner uitgezet op het stuk.

attachment.jpg

Eerst werden met het Airwaves-zaagje inkepingen gezaagd in het loopvlak van het wiel tot aan de helft van de dikte van de flens. Dan werden met de bolle vijl v-groeven uitgevijld in deze inkepingen en met het andere zaagje werden ze dieper uitgehaald. Dit leverde een aardige gelijkenis op met een standaardvertanding.

attachment.jpg

Dit zou de zichtbare kan van het stuk worden.

attachment.jpg

Hier is te zien dat het nu mooi uitkomt waar het hoort.

attachment.jpg

Met stukken 0,5mm Evergreenstrip werden de verstevigingen terug aangemaakt. Ook de as voor de hydraulische armen zit nu op de correcte plek.



Tussendoor even dit plaatje waar de draagarmen van het kanon behandeld zijn tegen sinkmarks.

attachment.jpg

Dan was de constructie van de gun cradle terug afgewerkt.

attachment.jpg

Er zijn nu ook zelfgesneden bouten gebruikt. Die van deze Meng-set waren niet groot genoeg.

attachment.jpg

Hier zie je het duidelijke verschil met het kitonderdeel.

attachment.jpg

Tenslotte een aanzicht met de armen gemonteerd. Ik heb er een asje in gekleefd, zo kunnen ze later bijgesteld worden om ze aan de cilinders te koppelen.
 
en dan begin ik al te zuchten als een sleepkabel dient ge-scratcht te worden omdat die geen detail heeft.... Dit is echt wel modelbouw van de bovenste plank hoor.
Maare, zou jij van tijd geen baat hebben bij een 3D printer om je eigen onderdelen te maken? Of haalt dat een deel van het plezier weg?
Hoe dan ook, ik vind het enorm knap werk wat je hier neerzet en leer van elke update wel weer iets bij. Al durf ik niet beginnen aan een hoek van 2.385° uit te zetten, dat komt van z'n leven niet goed vrees ik. Bij jou blijkbaar wel als ik het resultaat bekijk.
Ik blijf m enthousiast volgen alvast.
 
Man man man Steven... geweldig weer wat je hier weer doet... nogmaals, jij hebt echt geen bouwdoos meer nodig... :-)

Ik blijf deze bouw telkens opnieuw volgen met m'n bakkes wijd open...

Groetjes,
Kurt
 
Straks moet ik nog de dweil bovenhalen, jongens! Bedankt voor de aanstekelijke commentaren. De update voor vandaag is wat beknopter. Ik heb de draagarmen dichtgemaakt die aan de onderkant nog niet afgewerkt waren. Eerst werd de holte opgevuld met wat gietramen. Op die manier is het veiliger wanneer ik straks gaten in het styreen ga boren waar de zuigers er doorheen moeten.

attachment.jpg

De uiteinden zijn niet helemaal dichtgemaakt omdat de armen op die plek contact maken met het affuit.

attachment.jpg

De naden worden dichtgesmeerd met Tamiya putty.

Ik ben wel eens in de verleiding geweest om een printer te kopen, maar het was een dagaanbod van een webshop en ik ben er toen niet op ingegaan. Ik heb er momenteel ook de ruimte niet voor, aangezien ik geen eigen hobbyruimte heb; het lijkt me niet gezond om zoiets in de woonkamer neer te poten. Er is wel al gesproken over de mogelijkheid dat ik sommige delen zou kunnen laten laseren.
 
........
Ik ben wel eens in de verleiding geweest om een printer te kopen, .... Er is wel al gesproken over de mogelijkheid dat ik sommige delen zou kunnen laten laseren.

Persoonlijk zie ik je liever scratshen, daar kan ik iets van leren, en kan ik zelf ook gebruiken/proberen.
3D printen is iets wat mij niet zo direct aanspreekt (vooral het PC gedeelte :8 ), denk dat dat iets zal zijn voor moesten mijn gasten daar ooit mee bezig zijn.... ;)
 
Het is de vraag of die delen wel te scratchen zijn. Als ze gemonteerd zitten zijn ze vrij stevig maar de stukjes op zich, naar schatting meer dan 300, zouden gemakkrlijk breken bij het inzagen. Door te laseren kan die stap overgeslagen worden.

attachment.jpg
 
Ik heb de armen wat rechter gevijld, er waren hoeken aan die afweken van 90 graden.

attachment.jpg

Dit vlak is lichtjes ingedeukt. Er moest zeker een halve millilmeter materiaal af.

attachment.jpg

Hier is dat gebeurd en er zijn ook enkele nogal softe contactpunten voor de zuigers weggehaald.
 
Vandaag is de verstevigingsplaat tussen de draagarmen gescratcht. Het kitonderdeel had niet eens die plaat, alleen een plank die er boven zat voor de stevigheid in de lengterichting. Die was veel te dik dus ging ze er meteen af. Ik kon ook de gaten voor de zuigers al uitfrezen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik besloot ook deze plaat uit messing te snijden.

attachment.jpg

In de rondjes werden dan gaten geboord van 3mm, die met een vijl uitgebreid werden naar 3,6.

attachment.jpg

Met behulp van een staalborsteltje kon ik de vingerafdrukken er af krijgen, het was terug mooi opgeblonken.

attachment.jpg

De gaten zitten nu goed uitgelijnd tegenover elkaar.

attachment.jpg

Ze zit hier al vast in de armen. Ik heb er twee paar Evergreen plaatjes tegen gezet, waar er in het echt ook een lasnaad loopt.

attachment.jpg

De plaat is nu nagebouwd. Gelukkig moet er geen in de andere truck komen.

attachment.jpg
 
Dankuwel, er is vandaag nog een stukje bijgezet.

attachment.jpg

Deze had ik nodig voor de scharnieren van de zuigers om het kanon neer te zetten.

attachment.jpg

Van een ven scharnieren moest ik ook de basisplaat vervangen omdat die afgerond was. De gaten erdoor zijn met een Dremel gedaan omdat de al aanwezige gaten uit het midden van de arm zaten.
 
De travel locks zijn voorzien van Mengboutjes.

attachment.jpg

attachment.jpg

De armen van beide trucks hebben tweezijdige gelaste verstevigingen gekregen uit styreenplaat.

attachment.jpg

De reeds gefreesde gaten voor de hydraulische armen zijn na deze foto nog vergroot.

attachment.jpg
 
Ik blijf ondertussen kieren wegplamuren in het affuit. Daar is nu ook een nieuwe vloer in gelegd.

attachment.jpg

De foto rechts wordt straks nagebouwd, e ris nog wat werk aan en ik vind er geen inwendig plan van zoals met de voorzijde van het kanon. Het groene stelt een projectiel voor. Die ga ik niet gebruiken aangezien dat tijdens het transport in een ander voertuig zat. Onderaan zie je nog net de schuif om het projectiel mee naar de kulas te geleiden. Het object waar deze update uitsluitend over zal handelen, is de zogenaamde rammer die de granaat en de poederzakken met een hydraulische kettingaandrijving de loop in kan schuiven.

attachment.jpg

Hier zie je die ketting op de afbeelding uitschuiven zonder projectiel. Je merkt dat het kitonderdeel, aan deze zijde pokdalig van de ejector pin marks, een stuk dunner uitgevoerd is dan hij hoort te zijn.

attachment.jpg

Dit aanzicht toont nog meer verschillen. De lus in de kettingkast is onderaan een pak minder hoog. Toevallig is deze afbeelding even groot als het kitonderdeel en de verschillen tussen de pijltjes zijn goed vergelijkbaar. De aandrijving voor de ketting is sterk underscale en het statief is er dan weer over.

attachment.jpg

Hier zijn de zijuitsteeksels weggezaagd, die moeten toch vervangen worden. Waar de zaagsnede is, zal drie millimeter styreenplaat tussengevoegd worden.

attachment.jpg

Op deze foto is de spatie tussengevoegd. Ook in de diepte wordt het stuk uitgebreid met twee millimeter. Sommige van de sluitschroeven moesten wat verplaatst worden. Dit geheel is naderhand op een styreenplaat gekleefd en zal daarna uitgesneden worden zodat de dikte verdubbelt.
 
Terug
Bovenaan