Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Nou, voor de verandering zal ik dan nog maar eens een stukje uit de kit gebruiken.

attachment.jpg

Deze kan ik gewoon overnemen als ik de details er af schraap, die zitten in spiegelbeeld maar ze zijn snel opnieuw te plaatsen.

attachment.jpg

Ook deze koker voor het inschuiven van de loop kan gebruikt worden als ik de koppeling voor het travel lock verbouw.

attachment.jpg

Voorzichtig een sleuf door het blok frezen zonder in de buis te gaan. Het blok was wel hol dus er moet nog geplamuurd worden.

attachment.jpg

Dat kan er wel mee door.

attachment.jpg

Vandaag heb ik wat aan het breech block gewerkt. Alle details zijn er af geschraapt en er is een nieuw luik op gekleefd. Het hengsel ervan was te breed en deze dryfit toont nog steeds dat de zijden afgezaagd en teruggeplaatst zijn. Het kwam tot waar de groef in de kulas zit.

attachment.jpg

De huls rond de loop is dichtgekleefd en geschuurd. De gaten bij het travel lock zijn ook dichtgekleefd en weggewerkt.

attachment.jpg

De loop past er goed in. Deze mag wat speling hebben.

attachment.jpg

Ik heb ook eens gekeken naar de basisplaten voor het kanon. Het was al eerder gebleken dat de cirkel te groot is maar het plateau om het kanon in azimut te verstellen is dan weer te klein. Bovendien zit de tandheugel er niet correct op, die moet een boogsegment beschrijven volgens de draaicirkel van het kanon. Dat wordt niet zo simpel om te reproduceren.

attachment.jpg

De beugels om het affuit aan deze bases te koppelen zijn wat beter gemaakt maar missen ook wat detail. Het blijft dus op me afkomen.

Steven ik ga gewoon genieten van wat ik u zien doen echt want ik weet niks meer te zeggen alles wat nu in mij opkomt is al eens gezegd of geschreven , ik kan alleen nog genieten van de technieken en kunsten die jij hier nu weeral bovenhaalt
grt
Marc

Leun maar achterover, Marc, want hier komt de volgende episode.

attachment.jpg

Ik heb het bruikbare deel uit een van de travel locks gehakt.

attachment.jpg

Daarvoor heb ik dit in de plaats gesneden. De oude tape is rond het overgebleven stuk gelegd en bijgesneden zodat het als masking kon dienen om uit te snijden.

attachment.jpg

Hier is de verlijming net gebeurd en is het stuk ingespannen met een lint.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu het andere nog.

Een paar kleine toevoegingen aan het scratchwerk dit weekend, ik moest weer naar een familiefeest.

attachment.jpg

De kulas van het kanon. De lijm is nog aan het drogen om de kogels van die handgrepen mee na te maken.

attachment.jpg

Beide travel locks zijn gelijmd maar moeten nog afgewerkt worden.

Bedankt voor de gewaardeerde schouderklop, Bubblegum. Ik ga er nog even over door:

attachment.jpg

De vorige onderdeeltjes zijn nu geperforeerd met een Dremel.

attachment.jpg

Deze plaat uit het kanon zal vol ejector marks.

attachment.jpg

Waar het nodig was zijn deze dichtgemaakt met styreenrondjes.

attachment.jpg

Dit grote stuk is maar gedeeltelijk te accepteren. Het heeft de juiste afmetingen maar de plaatdikte is te grof.

attachment.jpg

Door die platen te vervangen kon ik het blok ook recht vijlen.

Zeg er gerust je gedacht over, ik ga lekker voort met zagen.

Blijkbaar is het restje van de messing loop qua diameter identiek aan het onderdeel voor de grote terugslagcilinder. De twee kleinere blijken overeen te komen met buizen van Evergreen die ik net gekocht heb. Dat komt heel mooi uit om meerdere redenen. Ten eerste moesten deze cilinders anders uit twee stukken geassembleerd worden, met als gevolg een naad die je nooit goed weg krijgt.

attachment.jpg

Ten tweede stemmen de cilinders op de schaalfoto niet overeen met die van de kit. Het verschilt een centimeter qua lengte.

attachment.jpg

Ook de kulas klopte niet goed met het bovenaanzicht. De as zit in werkelijkheid verder naar achteren.

attachment.jpg

Daarom wordt de achterkant er af gezaagd. Die wordt vooraan teruggezet. Je ziet dat de onderdelen naar verhouding nu beter kloppen.

attachment.jpg

Deze nieuwe samnestelling doet het plan ook beter uitkomen.

attachment.jpg

Bedankt, Beyond. Vandaag maakte ik een samenstelling van de terugstootcilinders.

attachment.jpg

Deze afbeelding uit een opleidingshandboek, terug te vinden op de site van S. Berliner III, toont de hydraulische cilinders die de eerste fase van de terugslag van het kanon opnemen.

attachment.jpg

Ik had gisteren ontdekt dat de plaat waar deze cilinders op vastzitten, niet groot genoeg gemaakt is. Dit kan je alleen ontdekken door ze op de omgeschaalde foto te leggen. Zo zie je dat de gaten van de grijze plaat onderaan niet overeenkomen met de zuigers. De linkse plaat is gemaakt door twee stukken 0.75mm styreenplaat aaneen te lassen en er dan de gaten in uit te frezen die overgetrokken konden worden van het andere stuk.

attachment.jpg

Het wieltje bovenaan voor de retractie van de loop zal er later op gezet worden. De kleinste gaten moeten wel dichter tegen de rand aan.

attachment.jpg

Het hartvormige plaatje om de cilinders evenwijdig te houden werd uit het kitonderdeel overgenomen, al moest het zo dun geschuurd worden dat het uiteindelijk gebarsten is. Dit gaf gelukkig geen problemen door klemming op de buis.

attachment.jpg

De eerste assemblage werd goed nagemeten op haaksheid voor er gelijmd werd. De uitstekende delen bovenaan moeten nog afgezaagd worden.

attachment.jpg

Hier een dryfit van het stuk met de huls er al aan vastgelijmd. De kulas en de bovenste styreenbuisjes zijn nog los om de achterste plaat makkelijker vorm te kunnen geven; ook die is natuurlijk niet hoog genoeg. De behuizing onderaan zal nog ruimer gemaakt moeten worden zodat de messing cilinder gevolgd kan worden tot aan de kulas.

attachment.jpg

Geen spoortje van een giet- of lijmnaad meer te zien op de cilinders. Die moeten nog wel verzegeld worden met een verzonken deksel, daarom zijn ze uitgehold in de plaat.

attachment.jpg

De verlijming werd met een elastiek beveiligd en niet met een lijmklem, zodat de barst in de hartvormige plaat niet opengetrokken werd.

Heb heel je topic eens door lopen.
Prachtig werk en veel orgineel schiet er niet meer over.

Laat de fotos maar komen keep up the good work

Mark

Hey,

Indd, ik volg hier al een tijdje, veel van de originele kit schiet er niet meer over. Dit toont aan dat onzen Steven heel goed overweg kan met zijn scratchbuild-capaciteiten en het komt het model meer of ten goede. Knappe vooruitgang....

Met rode oortjes na al deze verleidelijke aansporingen bouwen we weer verder.

attachment.jpg

Ik kon de behuizing uiteindelijk totaal niet gebruiken, niet alleen was ze niet groot genoeg maar de buis rond de loop mocht blijkbaar ook niet bedekt worden. Ik moest dus de as overzetten op mijn eigen constructie. Uit de niet gebruikte platen van de kit heb ik stukjes gezaagd die rond deze buis pasten.

attachment.jpg

De gun cradle komt nu overeen met deze afbeelding. Hier heb ik een van de lagers er nog eens voor gezet.

attachment.jpg

De heugel ga ik wat naar voor kantelen tot het aantal tanden klopt. De rest pas ik aan aan de tekening.

attachment.jpg

De plaat tegen de kulas is op dikte gebracht met styreenplaat en bijgeplamuurd.

attachment.jpg

Even kijken of ik wat meer vind over dit mysterieuze gat, want het kanon wordt wel op deze manier opgesteld.

@gun cradle: ga je die haakse steunvlakken ook vervangen, nu ze én te dik zijn, én er te weinig zijn, én ze op de verkeerde plaats zitten én ze niet ver genoeg naar beneden lopen?

@mysterieuze gat: aan de foto te zien, zou dat het uiteinde kunnen zijn van de recoil spring box (cilinder met daarin een veer om de terugslag mee op te vangen). Alsdan zie je de rest van de cilinder in het verlengde op de foto staan, parallel onder de loop.

Zou die cilinder niet door het grote ronde gat lopen dat je op de tekening van de 'cradle rack' ziet, met andere woorden is het niet die messing buis die je al hebt gemaakt?

Overigens, onveranderd mooi en nauwgezet werk dat je hier laat zien. Het wordt op deze manier haast een referentiemodel, iets wat je zelden ziet in de modelbouw.

Wat niet correct is, wordt vervangen. Omdat ik de heugel iets naar voor draai, zullen ze ook een paar graden moeten meedraaien. Op het schema dat je bij de post over die cilinder kon zien, loopt hij niet door achter de eerste plaat maar er zit wel een plunjer achter. Ik heb er nog niks over gevonden in de filmpjes over het kanon die ik nog eens herbekeek. Hier nog wat toevoegingen nadat ik de as nog wat naar voren verplaatst heb.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu de as nog wat beter inpakken zodat hij op de geplaatste styreenribben aansluit.

attachment.jpg

Oei, iemand vindt dat ik over tijd ga.

attachment.jpg

zie dat ge dit al had maar ben eens gaan kijken naar hoe zij dit monster laden en denk dat de 2 gaten boven en achter de mogelijkheid moet geven om bij het systeem te geraken bij blokkering van systeem want als ik het goed bekijk is dit een stang met vaste ketting die huls en lading in de loop duwen.
grt Pascal

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan