Bedankt, Beyond. Vandaag maakte ik een samenstelling van de terugstootcilinders.
Deze afbeelding uit een opleidingshandboek, terug te vinden op de site van S. Berliner III, toont de hydraulische cilinders die de eerste fase van de terugslag van het kanon opnemen.
Ik had gisteren ontdekt dat de plaat waar deze cilinders op vastzitten, niet groot genoeg gemaakt is. Dit kan je alleen ontdekken door ze op de omgeschaalde foto te leggen. Zo zie je dat de gaten van de grijze plaat onderaan niet overeenkomen met de zuigers. De linkse plaat is gemaakt door twee stukken 0.75mm styreenplaat aaneen te lassen en er dan de gaten in uit te frezen die overgetrokken konden worden van het andere stuk.
Het wieltje bovenaan voor de retractie van de loop zal er later op gezet worden. De kleinste gaten moeten wel dichter tegen de rand aan.
Het hartvormige plaatje om de cilinders evenwijdig te houden werd uit het kitonderdeel overgenomen, al moest het zo dun geschuurd worden dat het uiteindelijk gebarsten is. Dit gaf gelukkig geen problemen door klemming op de buis.
De eerste assemblage werd goed nagemeten op haaksheid voor er gelijmd werd. De uitstekende delen bovenaan moeten nog afgezaagd worden.
Hier een dryfit van het stuk met de huls er al aan vastgelijmd. De kulas en de bovenste styreenbuisjes zijn nog los om de achterste plaat makkelijker vorm te kunnen geven; ook die is natuurlijk niet hoog genoeg. De behuizing onderaan zal nog ruimer gemaakt moeten worden zodat de messing cilinder gevolgd kan worden tot aan de kulas.
Geen spoortje van een giet- of lijmnaad meer te zien op de cilinders. Die moeten nog wel verzegeld worden met een verzonken deksel, daarom zijn ze uitgehold in de plaat.
De verlijming werd met een elastiek beveiligd en niet met een lijmklem, zodat de barst in de hartvormige plaat niet opengetrokken werd.