Bedankt voor de mooie aansporingen. Vandaag heb ik al een aantal foto's gemaakt en toen ik aan het moment kwam waarop ik eens een overzichtsfoto wilde gaan maken, was de batterij uitgeput. Geen nood, dacht ik, ik had namelijk net vorige week mijn reservebatterij na een jaar teruggevonden (het bleek dat die al die tijd op een halve meter van mijn computerscherm lag) maar je raadt het al, ik vind hem weer niet meer terug. Dat overzicht blijf ik jullie dus nog tegoed.
Nu gaan we voor het eerst na meer dan twee maanden eens een kijkje nemen naar het atoomkanon zelf.
M65 bij Fort Riley, Kansas.
M65 in West-Duitsland.
M65 bij Yuma Proving Ground, Arizona.
De eerste stap is uiteraard weer het nachecken of het affuit van dit kanon correct gegoten is. Ik heb dus ook weer de twee foto's gezocht die het linker- en rechteraanzicht van de beste positie weergeven.
Ik gebruikte voor de linkerkant een scherpe foto uit het Flickr-album van het 280 mm kanon van Kelly Michals (
https://www.flickr.com/photos/rocbolt/sets/72157630556542078/), waaruit ik al meermaals geput heb voor de trucks. Die toont het kanon uit het National Atomic Testing Museum in Las Vegas. De rechterkant komt uit een vagere foto uit Fort Sill, van het reeds vermelde
http://www.theatomiccannon.com/photos, waar David Gaines' fotomateriaal gehost wordt. Dat deze foto vager is, kan niet zo'n kwaad, omdat de afmetingen toch maar bij benadering vergeleken worden. Je blijft namelijk met het lensvervormingseffect zitten en de foto's zijn ook van vrij dichtbij genomen. Ook hier zijn de foto's omgerekend door de afmeting van het werkelijke affuit door 32 te delen, het plaatje daaraan aan te passen en dan op die grootte af te printen, waarvoor 2 A4-bladzijden verbruikt werden.
De rechterachterkant vertoont geen problemen.
Het midden heeft een paar kleine afwijkingen aan het elevatiemechanisme, hoewel de voorkant rechts op de fotowel gelijk komt. Het stukje van het affuit dat afgevlakt is in het midden lijkt iets breder op de foto.
Dit laddertje is wat te breed uitgevoerd aan de voorkant.
Aan de linkse zijde heeft men ten onrechte dit laddertje herhaald. Op de foto zit daar wat apparatuur. Ook de bedieningsapparaten van de takel zitten te ver naar achteren.
De details op de zijkant zitten aan de linkerzijde perfect. Deze foto had ik eerst te donker afgeprint, waarna ik het contrast verbeterd heb. Het transportslot voor het kanon lijkt dan weer te ver naar het midden aangehecht te zullen worden, waarover de pasopeningen getuigen. Vervolgens heb ik het voor- en achteraanzicht proberen te vergelijken. Hier zit je met het probleem dat de enige vergelijkbare afmetingen de diameter van de grondplaat en de breedte van de azimutplaat zijn. Ik heb dus de foto bovenaan deze post aangepast aan de breedte van 8,6 centimeter. Door de verkorting kan je dan wel de voorzijde van het kanon niet 100 procent vergelijken, de basisplaat zit namelijk op ongeveer 1/4 van de voorkant van het affuit, hoewel de foto wel van een grotere afstand genomen is aangezien het een persdemonstratie met troepenparade betrof in het depot van de stad Mainz (
http://www.usarmygermany.com/Sont.h...om/Units/FieldArtillery/USAREUR_FieldArty.htm).
De plaat blijkt niet te passen aan de foto. Het stuk van Renwal meet 9,3 centimeter. Als dit klopt, is het natuurlijk niet zo'n goed nieuws.
De voorzijdes van het affuit zijn in hoogte te vergelijken met de foto maar zijn een stuk te breed uitgevoerd. Dit is niet onoverkomelijk maar je kan je al voorstellen wat voor een omvangrijke zaagwerken er weer in het vooruitzicht liggen.
De frontplaat toont verschillende terugstootcilinders en druktanks. De tussenafstand van de twee bovenste cilinders van het kitonderdeel klopt met de foto. De lengte van de opening waar je rechts onder de stikstoftank ziet zitten is per abuis samen genomen met de buitenkanten van de plaat.
De achterplaat, waarvoor ik een foto van Kelly Michals onder de vorige foto gelegd had, lijkt helemaal niet te kloppen. De haakjes voor het optillen van het affuit zouden overeen moeten komen met het center van de twee grote zijelementen maar ze zitten te ver naar het midden.
Ik kan dus al aan de slag met deze stukken, waarvan de aanspuitpunten van de gietramen alleen al een doormeter van elf millimeter hebben. Er zit dus een brok overtollig plastic in deze doos.