Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Zo gezegd, zo gedaan, ik ben eerst naar de steunen voor de zijplatformen gaan kijken. Ze waren aanwezig op het gietstuk maar ze hadden geen perforatie zoals op het echte stuk. Er moest ook een stel spacers op elke driehoek staan, te zien op deze foto van www.theatomiccannon.com.

attachment.jpg

attachment.jpg

Eerst werd de omtrek van de perforatie uitgekerfd (links) en dan werd de steun gedeeltelijk losgezaagd zodat de plaat er achter doorliep.

attachment.jpg

Een stel afgewerkt.

attachment.jpg

Het tweede stel hing aan de uiteinden aan elkaar. Dat maakte het gemakkelijker, ze gingen dan niet naar buiten staan.

attachment.jpg

De blokjes Evergreen werden met behulp van de zaagjes opgekleefd.

attachment.jpg

Toen zag ik dat de vier steunen nog moeten opschuiven naar rechts.

attachment.jpg

Ook aan de andere kant is dit voor de helft van de steunen het geval. De cirkel links moet een heel eind opschuiven, die zal vervangen moeten worden na een fikse schuurbeurt. De elektrische leiding zit er niet op deze foto maar wel op die van theatomiccannon.com. Om de cirkel weg te halen, gaat ze er mee af en wordt ze vervangen door een dikkere draad.

Laatst bewerkt:
Ongelooflijk hoe dat gij er tegenaan gaat Steven toch man iedere keer als ik naar jouw topic kom ga ik zeker honderd stappen achteruit op gebied van modelbouw hoor hoe is dit toch mogelijk
Man fantastisch werk hier
Marc

Hou u maar vast, Marc, want hier zijn we alweer.

attachment.jpg

De steunen zijn er afgehaald en er terug juist opgezet.

attachment.jpg

Het ronde deksel kon niet los gezaagd worden, dan zou er een rond gat in de plaat komen.

attachment.jpg

Daarom werd er een rechthoek uitgezaagd, even groot als tot waar het deksel normaal komt. Ondersteboven zou het hetzelfde blijven.

attachment.jpg

Een reepje styreen doet de rechthoek terug passen.

attachment.jpg

Wat plamuur om de naad weg te werken.

attachment.jpg

Het deksel zit op zijn plek maar de steunen gaan er bijna allemaal af moeten. Degene die op de juiste plek zitten, overlappen elkaar niet zoals op de foto maar zitten met de puntjes tegen elkaar aan gedrukt.

attachment.jpg

Slechts eentje mocht er blijven zitten. Er gaan er nu ook volledig gescratcht moeten worden.

attachment.jpg

Deze steunen komen in de plek van wat ik weggehaald heb.

attachment.jpg

Hier zitten ze op de juiste plaats en zijn er wat details aan toegevoegd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb die aan de andere kant maar naar de zelfde standaard gebracht.

Echt hé man da wordt hier nog zotter met den dag...!!! Hoe noemen ze da nu weer..ge wordt ermee geboren...ah ja TALENT!!

Grtz yves,

Ik zei het al he,een werf dus en wat een details al weer. Ik doe het je echt niet na hoor.

Dankuwel, we gaan weer over naar het affuit.

attachment.jpg

Uit identieke stukjes gietraam worden afstandhouders geknipt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Van 1mm-styreenplaat snij ik de binnenkanten die Renwal opengelaten had. Met een dryfit pas ik die aan de connectieplaatjes.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze dryfit toont hoe het kanon er gaat uitzien.

attachment.jpg

Dit is een collage van alle bestaande luchtfoto's op Google Earth er ontbreekt nog een kanon op, dat uit het Watervliet Arsenal, maar dat staat niet meer in publieke display omdat er op de musea bespaard wordt. De foto's zijn wat onscherp maar je herkent het bovenaanzicht.

attachment.jpg

Hier worden enkele stukken vergeleken met een 1/1 plan (midden) en een paar 1/2 plannen. De schijf is dus iets te groot en de messing delen van de loop schijnen toch iets anders afgesneden te moeten worden.

Amai amai amai... wat een werf...
Op die manier zullen er niet veel onderdelen overblijven die nog niet aangepast zijn...
Voor mij als beginner blijft dit echt een leerrijk topic...

Groetjes,
Kurt

Misschien dat het gewoon opslag is en dan is het natuurlijk handig als je van twee kanten erbij kunt zodat je niet een kwartier bezig bent om het achterste voorwerp te pakken.

Het zou me verbazen, want ook dit gedeelte van het kanon beweegt voor een stuk mee met de terugslag. Alleen de stempel en de azimutplaat blijven dan staan. Misschien kon hier ballast ingeladen worden?

Ik heb het affuit in elkaar gekleefd. Daar kwam veel lijm aan te pas door de styreenplaat-binnenkanten.

attachment.jpg

Het gaat nog een plamuurfestijn worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

De plaat aan het uiteinde was niet erg recht. Hier komt de messing vervangplaat tegen.

attachment.jpg

De volgende vier onderdelen zullen weer opnieuw gemaakt moeten worden, de elevatiescharnieren zijn te klein gemaakt en de travel locks hebben geen detail aan de binnenzijde.

ammunitie laden achterkant aangeven bovenkant ? zal toch altijd een reden hebben niet grt Pascal

@Pascal: Je kan deze kogels niet manueel aangeven. Ze worden met een takel aan de zijkant naar de hydraulische rammer gebracht.

Vandaag wou ik beginnen aan de zoveelste etappe in de bouw van het atoomkanon toen ik aan het plafond een onregelmatigheid bespeurde. Ik ging dat eens van naderbij bekijken en herkende een klein beestje. Om het eens goed te bekijken, maakte ik er een foto van. Het toepasselijke van de zaak is dat in het dierenrijk dit het equivalent is van de artillerist.

attachment.jpg

Het betrof een getijgerde lijmspuiter, nog geen centimeter groot en een redelijk trage spin maar hij kan zijn webmateriaal in twee straaltjes afvuren op een nietsvermoedende mug die enkele centimeter verder zit.

Na deze nuttige gast aan de deur gezet te hebben, kon ik aan de slag. Ik ging de scharnieren voor het kanon maken, die te klein meegeleverd waren.

attachment.jpg

Eerst maakte ik de kussenblokken en de ronde zijkanten ervan door die op de schaalfoto te leggen.

attachment.jpg

Daarna werd de verstevingsrib toegevoegd door de straal van de cirkel iets groter te nemen.

attachment.jpg

Dan kon de open zijde dichtgekleefd worden met een metalen strip die dezelfde naad aan de rand oplevert als bij het echte stuk.

attachment.jpg

De afmeting klopt nu wel.

attachment.jpg

En ook de rib ziet er realistisch uit. Ik had die eerst wel recht afgewerkt en zag pas later dat ze schuin al moest lopen. Ik ga ook grote bouten moeten maken, want die van Meng volstaan hier niet.

Vandaag was het moment aangebroken waarop ik de kanonsloop wilde samenstellen. Ik had daarvoor nog een extra schaalfoto gemaakt van het kanon bij Junction City. Daarbij stond de loop bijna horizontaal en was die van zo goed als recht van voren gefotografeerd. Daardoor was de cameravervorming geminimaliseerd. Ik heb de afstanden ook nog gecheckt met de onscherpe plantekeningen. De vraag was ook al of de plannen nauwkeurig waren, aangezien het door Gaertner bestudeerde kanon met de loop opgetild staat.

attachment.jpg

Vooral de monding van het 280mm-kanon had nog wat aanpassingen nodig. Je ziet de ejector marks, die daarna weggeschuurd geweest zijn. Ook valt de verhouding van de diameter tegenover de boring op. Bij het narekenen bleek de boring toch wel te kloppen, dus was het de kraag die te breed was.

attachment.jpg

Op de schaaltekening was ook goed te zien hoeveel te smal de travel locks gemaakt zijn. Die laten we nog even liggen vandaag.

attachment.jpg

De vuurmond moet dus opnieuw gedraaid worden. Daarbij wordt er een installatie op de Dremel geplaatst die goed past in de vuurmond. De ervaren modelbouwer herkent hier vast de aanspuitpuntjes van een Tamiya-kit in.

attachment.jpg

Hij zit hier aan de onderkant gemonteerd zodat hij niet gelanceerd kan worden als hij loskomt van de Dremel. Een reepje oude tape zorgt voor klemming. Dan wordt er tegen een vijl aan gedraaid tot de schuifmeter met 12,9mm over de rand heen valt.

attachment.jpg

Het verschil is merkbaar in de betere wanddikkte.
attachment.jpg

Er wordt ook nog iets van een rifling in de loop getrokken met een scalpel.

attachment.jpg

Dan wordt de dunste buis gesneden volgens de schaalafmeting.

attachment.jpg

Hier is de loop reeds gelijmd met 2-componentenlijm.

attachment.jpg

Het tussenstuk past mooi. De vuurmond zal nog even bijgeplamuurd moeten worden aan de naad.

attachment.jpg

De loop hardt al staande uit zodat hij goed concentrisch blijft.

attachment.jpg

Hij is te volgen tot aan de breech, die nog bevestigd zal moeten worden. Nu is tijdens het transport van het kanon de loop wel vaak bedekt met een zeil, dat zal ik maar weglaten.

Waarom jij nog kits koop begrijp ik niet :O
Je kan beter de bouwplannen vragen en de rest maak je toch bijna allemaal zelf (en dat zonder 3D printer...)
Chapeau :amish:

Terug
Bovenaan