Hoofdsponsor

1/35 m939 -variant +extra rommeltjes (Italeri) [wip]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Grendel
  • Startdatum Startdatum
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Walesha

van welk merk is deze update-set?

http://www.plakkers-inc.nl/grendel/bigfoot/rbmodel.jpg

geeft een leesbril aan terwijl íe iets mompelt over volgens mij staat er toch vrij duidelijk rbmodel in de link...

Sorry kerel, nog eens aandachtig nagekeken maar het merk staat nergens vermeld hoor, maar goed, ik had al zo'n vermoeden... die staat op mijn verlanglijstje bij der sockelshop voor mijn project waar ik komende winter hoop mee te beginnen.
Niet gemakkelijk om een goeie .50 te vinden... zoveel aanbod, je weet niet wat te kiezen!:(

Mijn excuses heren, de betreffende forumregel was mij ontschoten :wub:, zo vaak doe ik het niet, maar als..... dan zal ik het in het vervolg vertalen ;).

En zoals Grendel al vermelde, we zijn praktisch buren, alleen weet ik nog niet of het een verre of nabije buur is :D

...en wegens ik werk met nogal potentieel risicovolle mensen vinden zowel meneer de officier van justitie als mijn werkgever het ook niet erg fijn als ik daar specifieker over ga zijn op openbare interpretplekken ;)

"achterhoek" is precies genoeg:ph34r:

Drukdrukdrukdrukdruk

en ook druk.

ik had dan wel fijn een weekje of wat verkansie vrij recentelijk maar de werkgevert had bedacht dat die dagen toch maar even moesten worden gecompenseerd door zo'n beetje een maand aan diensten in de eerste 2 weken na diezelfde verkansie te proppen.
een relatief korte update dus wegens de afgelopen pak 'm beet twee weken heb ik voornamelijk niks gedaan, maar dan heb ik in ieder geval efkes de fotomappen weer bijgewerkt en kan er langzaamaan gewerkt gaan worden richting de update voor fase 3 van dit knutselwerkje.

oh, en voor those who noticed...ik ben sinds kort ook wat tiepseltjes bij onze zuiderburen op modelbouwen.be aan het achterlaten maar weest gerust; Plakkers, Inc! blijft toch echt de homebase dus alle nieuwegeitjes blijven het eerste hier langs komen;)

Vorige keer dus afgesloten met de basisvormen voor wat betreft de aanhangselaar dus gaart ik hier maar verder met de aankleding van desbetreffende aanhangselaar!
dus.

lekker wat aan de freubel geweest met boortjes en buisjes (ziet mijn eens lekker allitereren doen!) en dat resulteerde in dit:

werkt_nog_ook.jpg

en schuif je dan die helen dekselsche bende in einander dan heb je dus een leuk setje antistuiterstokken:

antistuiterstok.jpg

bietjen op de plek vastfreubelen:

schokbrekerts.jpg

...en wegens omdat de boel nu lekker stabiel stond tijd om te gaan kijken naar het voorste deel van het landingsgestel. zoals bij alle aanhangselwagens gaat natuurlijk ook deze een voorpootje krijgen en om even wat bedenkwerk te kunnen doen vind ik het doorgaans wel prettig om de boel even te kunnen visualidingessen voor mezelf.
zoids dus:

wielopzet.jpg

hmmmmmm

op zich wel grapvol, maar ik had nog niet helemaal helder wat ik nou precies ging doen aan de voorkant dus besloten die voorpoot maar efkes lekker in het achterhoofd door te laten broeden en met wat anders aan de slag te gaan.
nou heb ik zelf alleen maar een grotemensenbrommer en weinig tot geen inzicht in hoe autodingessen en aanhangselwagens d'r in het echt uitzien en functioneren dus leek het me wel handig om eens wat rond te koekeloeren naar ploatiens van aanhangerts en kijk toch eens wat voor leukige detaildingessen ik daarmee ontdekte:

87_2048.jpg

87_2047.jpg

dakinikook!

extra_pootjes.jpg

opgeklapt.jpg

steunpootjes.jpg

...en nadat ik de achterpoten in mekander had gefreubeld toch maar begonnen met de voorpoot. aangezien d'r nog wel een aardig gewicht op die kar ging komen te staan besloten om niet voor een ielig buisje met zijwieleke te gaan maar een wat stevigere constructie te gebruiken. geen piepsken dus maar een wat vierkantigerder toestand:

voorpoot.jpg

wieltjes.jpg

(waarbij trouwens de wielen afkomstig zijn van mijn sinterklaascadeautje in 2011: http://www.plakkers-inc.nl/viewtopic.php?f=29&t=336 )

en om de boel beweegelijk te houden wat aan de piel gegaan met asjes:

asjes.jpg

asjes2.jpg

het witte staafje is niet gelijmd in het vierkante deel en kan dus draaien waardoor het voorwiel stuurbaar blijft en het vierkante deel valt dan weer in een iets grotere rechthoekige buis waardoor het geheel hoger en lager te maken is.

maar eens even een voorpotelijke overzichtsfoto geschoten:

voorpotelijk_overzicht.jpg

de basis was zo wel zo'n beetje gelegd en de volgende stap was het verzinnen van het opklapsysteem. al met al moet dat er ongeveer zo onder komen te hangen:

opklapstand.jpg

...en volgens mij was de netste oplossing iets zoals dit:

scharnierkap.jpg

waarbij de as dus door de overhangende kap kan komen te lopen. efkes nog nagedacht over andere mogelijkheden maar eigenlijk al gauw besloten om deze kant op te gaan en het plaatwerk met een beste lading lijm vastgemaakt op de trekarmdinges zodat later alles tot een mooi geheel kan worden geschuurd.

...en wegens dat moest efkes drogen besloten maar even een doosje te freubelen:

bakje_gefreubeld.jpg

paar laatjes:

en_laatjes.jpg

nah, dat vult wel leuk op zo:

vult_leuk_op.jpg

wegens toch bezig ook maar een achterbumpert geplaatst:

achterbumper.jpg

paar lampekappenbakken gefrunnikt:

lampekappenbakken.jpg

uit de rommelbak wat glasbakwerk gehaald:

glasbakselwerk.jpg

extra richeltjes in de lampekapbakken:

richeltje.jpg

en na wat vijlen en schuren...:

glaaskes.jpg

dus.

inmiddels was onderhand ook de bak waar de voorpoot in vast moest komen te zitten wel aardig uitgehard dus rap een schuurpapiertje over het spul heen en tijd voor wat aankleding:

voorpootbewerking.jpg

voorpootbewerking2.jpg

(en ssssssssht! ik heb het ook gezien maar als jullie het niet verklappen gaat geen mens het uiteindelijk opvallen;)

nog even een sleepoogstang gemaakt:

sleepoog.jpg

en al met al ziet dat er zo uit als je met die hele plastieken freubelarijbende op stap gaat:

unterwegs.jpg

onderweg1.jpg

onderweg2.jpg

nog steeds wel een aardig wat dingetjes op detailniveau die gebeuren moeten aan de aanhangselaar, maar doordat door RealLife(tm) drukte d'r allemaal niet veel schot in zit en ik deze toch eigenlijk wel mee wil kunnen nemen naar de ESM in oktober besloten om met fase 3 van dit knutselwerkje van start te gaan...

de lading:

dooske1097.jpg

...waarbij ik als eerste maar ben begonnen met de wielophanging werkbaar te maken:

drukdrukdruk.jpg

niet dat het echt nodig was, maar het houdt je van de straat zeg maar :wink:

volgende ronde kan maar zo weer efkes duren!

g. out

Ja, goedendag Grendel, met dit soort freubelarijen mag je hier gerust nog komen binnen vallen...
Jongens toch, weinig woorden voor... mooi, mooi, mooi

Mark

Ha Gren, leuk je hier ook te zien, je werk en je verhalen zijn weer als vanouds. Dat hummertje is volgens mij een heruitgave, plakt makkelijk weg, is wel basic, ga je meer details aanbrengen omdat je meer van de onderkant ziet als het hummertje erop staat? Je kunt ook een wrak van het model maken, is weer wat anders ;)

Bouw ze, Johanna

Ha Gren, leuk je hier ook te zien, je werk en je verhalen zijn weer als vanouds. Dat hummertje is volgens mij een heruitgave, plakt makkelijk weg, is wel basic, ga je meer details aanbrengen omdat je meer van de onderkant ziet als het hummertje erop staat? Je kunt ook een wrak van het model maken, is weer wat anders ;)

Bouw ze, Johanna

ach, het blijft uiteindelijk een klein wereldje ;)

dat humvee-ding is inderdaad erg basic en da's voornamelijk de reden waarom ik nou net voor die kit gekozen heb; wegens zo als zo onderhand bijna gebruikelijk gaat ook daar de zaag flink in dus is er verders niet een goed gedetailleerde kit die boel veel europeseta's kost nodig.

...en daarbij zat dat geld eigenlijk al in dit:

reserverommeltjes.jpg

...en vond ik de totaalkosten voor dit werkje zo onderhand wel hoog zat ;)

oh, en zo'n wrak bakken heb jij al eens een keer mooi zat gedaan dus da's een klus die voor mij niet meer zo interessant is:laugh:

:D:D Dat is waar en een wrak maken is best een klus, een model zo uit de doos bouwen een stuk makkelijker. ;)

Zie het al, had ook niet anders verwacht dat van het oorspronkelijk model weinig te zien blijft en het is inderdaad zo dat een minder gedetailleerd model beter aan te passen is dan een overmatig ontworpen model zoals de hummer van Bronco die zeker prijzig was, maar ja als wrak ook goed tot zijn recht kwam/komt. Bouw ze!
Johanna

geen verslag, wel een teaser...

het landingsgestel van de humveedinges is inmiddels aangepast (en zolang er nog geen lijm tussenzit volledig functionerend ;))

chassis.jpg

en uiteindelijk gaat dit het idee zijn:

op_hoge_poten.jpg

dus.

wegens ik wil eerst even weer een stukje zien te bouwen voor er weer geschreven gaat worden heb ik voor het gemak even een ander tiepseltje uit het archief getrokken:

http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=10467&p=221792#post221792

...en daar gaan jullie het maar efkes mee moeten doen;)
ik heb nog wel een leuke stapel verslagen om hier langs te laten komen, maar ik ga natuurlijk niet in een week of 2 a 3 al m'n kruit verschieten:P

enjoy ;)

Mooi werk aan dat landingsgestel Grendel..
Blijft mooi te zien hoe je dit soort dingen weet te realiseren...

Mooie combo zo met die Hummer op het aanhangertje... Ziet er bruut uit..
Vooral de nieuwe wielen zijn een hele verbetering.

Zo, het eerste rondje griepellende inmiddels zo'n beetje achter de rug dus hoogste tijd om maar weer eens wat bouw- en schrijfwerk te gaan doen. sinds de laatste update eigenlijk niet heel veel meer dan een avondje of 3 aan de knutsel geweest in de schuur, maar aangezien het meeste werk voor wat betreft deze fase van m'n knutselwerkje niet al te ingewikkeld is en ik natuurlijk al vrij lang in m'n hoofd had zitten welke kant ik op wilde en de boel al aardig uit had gedacht schoot het bouwen lekker op.
Al met al ben ik nu wel zo'n beetje door de ruwbouw van fase 3 heen en bij de volgende knutselsessie ga ik maar eens beginnen met het aanbrengen van de detailtoestanden...

...maar wegens dat is een beetje vooruit lopen op zaken eerst toch maar efkes laten zien hoe het geheel er nu voor staat :wink:

Fase 3!

De vorige keer was ik gebeeindigd met een afgeronde aanhangert en alvast een een sneak preview voor de zaken die komen gingen en laat ik dus dan eerst maar even verder gaan met de officiele voorstelronde van het laatste deel van dit bouwfestijn; de lading!

dit plaatje hadden jullie dus al gezien:

dooske1097.jpg

maar voor de volledigheid zal ik ook de inhoud van het dooske laten zien. een stapel sproetjes met stukkies:

humsproei.jpg

humsproei2.jpg

wat glaswerk:

humglas.jpg

bouwboekie:

humboek.jpg

en oooooh...

plakkerts!

humplak.jpg

nou, allemaal wel weer spannend hoor :roll:

al met al een vrij simpel kitje waarbij je het bouwboekje eigenlijk niet eens echt nodig hebt en helaas voorzien van veel, VEEL uitdrukgaten en gietnaden, maar gezien de hoeveelheid onderdelen die ik doorgaans toch niet gebruik vond ik het ook weer zo wat om een tamiya of bronco kit van boel veel tientjes in te laten vliegen.

het is namelijk veul leukerder om de europeseta's in zaken zoals dit:

reserverommeltjesa.jpg

..te stoppen!

nou moet ik zeggen dat dat spul bij elkaar meer kost dan 2 tamiya of bronco kits maar ach; dit is natuurlijk wel veul leukerder :wink:

enniehoe tiet veur aan de knutsel te gaan!

Here goes...

zoals gezeit een kit met wat werk dus:

lekker_stijf_met_gaten.jpg

en daarbij bleek italeri ook nog eens wat creatief te zijn geweest met de vormgeving hier en daar:

schijfveren.jpg

(dat zijn dus schijfveren in plaats van spiraalveren. uit de categorie trommel-assen en aandrijfremmen zeg maar..)

maar wegens de zaag ging er toch in gaan allemaal behoorlijk niet belangrijk. "Maar Grendel, waarom ga je de boel nou deze keer weer verzagen dan??"

dat zal ik jullie vertellen, lieve kijkbuiskindertjes!

nou had ik ooit al eens eerder zo'n italeri hummerding gebouwd maar dan helemaal uit den doosch "zoals het hoort" (*kuch*) en wat me destijds opviel was dat, nou...

wacht efkes, ik gaart het niet vertellen, ik gaart het gewoon laten zien!

:mrgreen:

...maar dan niet meteen direct natuurlijk maar eerst, zoals gebruikelijk is in mijn zwetsverhalen, een hele stapel aan plaatjes die het allemaal wat inzichtelijkerder maken!

ik kon me dus mijn hummertje van jaren geleden nog een beetje herinneren (en dat moest ook wel want het apparaat zelf is al jaren geleden richting de Grote Grijze Modellenhemel vertrokken) en wegens hoe die uiteindelijk afliep ging er deze keer al voor ik plaatje 1 van het bouwboekie had bekeken de zaag in het chassis:

figuurzagen1.jpg

na het zagen kwam de boor er aan te pas (ziet het rode strepegien) en na het aanbrengen van de gaterij werden de scharnierdingessen losgezaagd. door het een beetje netjes aan te pakken allemaal konden daarna...:

figuurzagen2.jpg

die scharnierdingessen weer terug worden geplakt:

figuurzagen3.jpg

waarna met hulp van een dun staafje styreen...:

figuurzagen4.jpg

de boel al aanzienlijk flexidebiedeligger werd. maar goei, dan heb je wel een flexidingelijk begin van je landingsgestel, dat gaart natuurlijk allemaal vrij useless zijn als je de rest van je landingsgestel ook niet even gelijk onder handen neemt!
eerst weer even terug naar het plaatje met de losse onderstelonderdelen met daarbij een paar aantekeningen:

lekker_stijf_met_gaten2.jpg

(en dat heeft ie dan gedaan om een foto of 8 aan knutselshots over te kunnen slaan; d'r staan al zat ploatiens in deze update vond ik eigenlijk wel...)

1) deze "blokken" op de uiteinden van de armen zijn in het echie de scharnierpunten en die leunen dan weer op de rechthoekige uitsparingen van de grote rechthoekige onderdelen. domweg weggevijld en tervoorbereiding vast de boor d'r doorgehaald om asjes te kunnen plaatsen en nieuwe "scharnierblokken" gebouwd op de rechthoekige delen.
2) op dat blokje komt het wiel te hangen en wegens dat moet ook beweegbaar zijn het "eindblok" afgezaagd van het "armpje" en...
3) dat armpje weggesneden en vervolgens het groene stukje weggevijld.

vervolgens een nieuw "armpje" gemaakt van een stukje styreen, een asje geplaatst, blokje aan het nieuwe armpje geplakt en de hele boel even in elkaar gehangen:

beweegbaarlijk.jpg

en nou zaten alleen de assen nog in de weg natuurlijk wegens volledig stijf. ook daar de zaag even doorheengejast:

geen_stangen.jpg

en hatsa, een in hoogte verstelbaar landingsgestel :wink:

...en dat alles omdat toen ik destijds voor het eerst dit hummerapparaat in mekander knutselde de wielhoogte niet goed "voelde". op de een of andere manier leek de verhouding niet te kloppen en als ik naar de doos kijk (waar dus een gebouwde kit op pronkt) heb ik dat gevoel nog steeds!

ik ben er niet helemaal zeker van, maar het lijkt haast alsof het iets is in de combinatie wielmaat, wielhoogte en raamhoogte. als je de doos vergelijkt met een RealLife(tm) hummertdinges:

hmmwv_with_is.jpg

...dan lijkt het haast alsof de kit een dreun op z'n kop heeft gehad waardoor 'ie wat platter is geworden.

ennieweg, de wielhoogte aanpassen dus.

...en dat hield natuurlijk ook in dat de schijfveren vervangen moesten gaan worden. stukkie kopertouw om een buisje wikkelen:

verse_veren.jpg

op een redelijke lengte afknippen:

verse_veren2.jpg

de oorspronkelijke veerpoten verzagen, verboren en een vers buisje regelen:

verse_veren3.jpg

hoplapopla:

verse_veren4.jpg

...waarna het volgende "probleem" zich aandiende; de assen. de assen zorgen uiteindelijk voor de stabiliteit van het geheel en alleen even een paar stukje buismateriaal op de juiste lenggte afsnijden en d'r tussen plakken was niet echt stevig genoeg. dadoenneweandersdus!

aanpassingen1.jpg

aanpassingen3.jpg

alle contactpunten mishandeld met een boortje en voorzien van een kopertouwtje en vervolgens:

aanpassingen2.jpg

een buisje geregeld dat over het kopertouw heengeschoven kon worden. voordeel van deze constructie, naast de stevigheid, is natuurlijk dat je niet hoeft gaan lopen pielen en klieren om alles onder een juiste hoek te plakken maar gewoon de hele bende in elkaar kunt zetten, af kunt stellen en vervolgens de assen in de juiste hoek kunt buigen en vastbevestigen.

isse siempel!

op_poten.jpg

ach, en gewoon omdat het kan (want in the end zie je d'r niets van terug natuurlijk :wink:):

aandrijfwerk.jpg

samengevoegseld.jpg

...ook nog even de aandrijfassen vervangen door wat ijzerwerk.
Well, eigenlijk was hiermee het grootste herverbouwwerk al wel achter de rug en na het plakken van wat ijzerwaren van meneer eduard en wat laatste opschuurwerk was het landingsgestel eigenlijk wel klara:

chassis_klaar.jpg

Tiet veur te knutselen aan het interieur!

binnenkantje_bouwen.jpg

(maar niet voordat er een bootje was gefreubeld voor vanwege omdat de dochtert van de zomer jarig was en er nog op school getrakteerd moest worden. en f*ck snoep en chips voor dat!

arrrrrr!.jpg

en omdat natuurlijk al dat juffenspul vooral aan de lijn moet denken ( :roll:):

moezen!.jpg

dus.

oke, interieurbouw dus.
Erg leuk setje van Legend hiervoor aangeschaft, maar helaas wel met een vrij gebruikelijk probleempje; de meeste upgrade sets zijn ontwikkeld voor de tamiya kit en die hebben een net iets andere maatvoering hier en daar waardoor je al snel te maken krijgt met dit...:

doetniepasniedoennie.jpg

...soort probleempjes. niets wat niet op te lossen is natuurlijk:

dan_maar.jpg

maar natuurlijk wel iets om rekening mee te houden mocht je ooit dit setje aan willen schaffen. de rest van de set was niet meer dan een kwestie van onderdelen loszagen, aan elkaar plakken en hier en daar wat eenvoudig PE-vouwwerk verrichten en al vrij rap...:

vrij_simpel.jpg

zoals je ziet gaat er dus niet een brave cargo-versie worden gebouwd met een grote laadruimte en een 2-persoonscabine maar zijn er wat andere plannen want het moet natuurlijk wel allemaal een beetje in stijl blijven :wink:

kennen jullie deze truuk nog?

dakje1.jpg

dat kun je natuurlijk doen met een uitlaatpijpje maar werkt natuurlijk ook prima voor wat groter werk:

dakje2.jpg

mooi zonnedakje d'r op:

dakje3.jpg

zonnedakje voorzien van een gat en kuuk 'es:

dakje4.jpg

dakje5.jpg

daar past zomaar een gunmountringdingesgeval in :titter:

maar ja, die was dus bedoeld voor op de 939 :wink:

ander knalspul gepakt:

nieuwe_knallert.jpg

in mekander gefreubeld:

knallert_aan_boord.jpg

(en ik had tussendoor dus ook al een extra gun mount gebouwd :wink:)
en gelijk maar door met een ander aankleeddingetje:

freubel1.jpg

freubel2.jpg

freubel3.jpg

en ja, dat had ook luier gekund:

legend-lf12a6.jpg

maar ach, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. mijn stang is trouwens wel wat dikker dan die in de update set dus wellicht dat ik die nog vervang, maar da's een klusje voor later :wink:

nog meer opleukellende; diverse antennesprietdingessen!

antenneellende.jpg

antenneellende1.jpg

antenneellende2.jpg

antenneellende3.jpg

en wat rookdingessen en identificatiepanelen:

rookdingessen.jpg

id_****.jpg

rooktoestanden.jpg

een extra rekje...:

extra_rekje.jpg

...wegens je moet toch wat met je reservewiel:

bandenrek.jpg

en de hele bende bij mekander ziet er dan ongeveer zo uit:

onderwegs_dus.jpg

onderwegs_dus2.jpg

nou, ruwbouw klara zo onderhand en dan nu tijd om met de PE van eduard aan de slag te gaan en de boel wat aan te kleden!

bis spater!

g. out

Ja, wat kunnen we hier over schrijven ?
Ik zit hier met een kliedernat toetsenbord, helemaal ondergekwijld van het zien van al dat moois...
Ben echt benieuwd naar wat je nog allemaal voor ons in petto hebt Grendel ?

Mark

Modelbouw van de bovenste plank.... ik blijf telkens weet genieten!

Maar wat staat er eigenlijk vooraan op die Humvee... een soort detector ofzo?

***Btw; die foto met die twee Humvee's, de lage is de gewone versie, de andere heeft men hoger op zijn wielen gezet om te dienen in Afghanistan i.v.m. betere bescherming tegen bermbommen. Met dat zelfde doel heeft hij ook grotere en bredere banden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan