Zo, het eerste rondje griepellende inmiddels zo'n beetje achter de rug dus hoogste tijd om maar weer eens wat bouw- en schrijfwerk te gaan doen. sinds de laatste update eigenlijk niet heel veel meer dan een avondje of 3 aan de knutsel geweest in de schuur, maar aangezien het meeste werk voor wat betreft deze fase van m'n knutselwerkje niet al te ingewikkeld is en ik natuurlijk al vrij lang in m'n hoofd had zitten welke kant ik op wilde en de boel al aardig uit had gedacht schoot het bouwen lekker op.
Al met al ben ik nu wel zo'n beetje door de ruwbouw van fase 3 heen en bij de volgende knutselsessie ga ik maar eens beginnen met het aanbrengen van de detailtoestanden...
...maar wegens dat is een beetje vooruit lopen op zaken eerst toch maar efkes laten zien hoe het geheel er nu voor staat
_______________________________________________________
Fase 3!
De vorige keer was ik gebeeindigd met een afgeronde aanhangert en alvast een een sneak preview voor de zaken die komen gingen en laat ik dus dan eerst maar even verder gaan met de officiele voorstelronde van het laatste deel van dit bouwfestijn; de lading!
dit plaatje hadden jullie dus al gezien:
maar voor de volledigheid zal ik ook de inhoud van het dooske laten zien. een stapel sproetjes met stukkies:
wat glaswerk:
bouwboekie:
en oooooh...
plakkerts!
nou, allemaal wel weer spannend hoor :roll:
al met al een vrij simpel kitje waarbij je het bouwboekje eigenlijk niet eens echt nodig hebt en helaas voorzien van veel, VEEL uitdrukgaten en gietnaden, maar gezien de hoeveelheid onderdelen die ik doorgaans toch niet gebruik vond ik het ook weer zo wat om een tamiya of bronco kit van boel veel tientjes in te laten vliegen.
het is namelijk veul leukerder om de europeseta's in zaken zoals dit:
..te stoppen!
nou moet ik zeggen dat dat spul bij elkaar meer kost dan 2 tamiya of bronco kits maar ach; dit is natuurlijk wel veul leukerder
enniehoe tiet veur aan de knutsel te gaan!
_______________________________________________________
Here goes...
zoals gezeit een kit met wat werk dus:
en daarbij bleek italeri ook nog eens wat creatief te zijn geweest met de vormgeving hier en daar:
(dat zijn dus schijfveren in plaats van spiraalveren. uit de categorie trommel-assen en aandrijfremmen zeg maar..)
maar wegens de zaag ging er toch in gaan allemaal behoorlijk niet belangrijk. "Maar Grendel, waarom ga je de boel nou deze keer weer verzagen dan??"
dat zal ik jullie vertellen, lieve kijkbuiskindertjes!
nou had ik ooit al eens eerder zo'n italeri hummerding gebouwd maar dan helemaal uit den doosch "zoals het hoort" (*kuch*) en wat me destijds opviel was dat, nou...
wacht efkes, ik gaart het niet vertellen, ik gaart het gewoon laten zien!
:mrgreen:
...maar dan niet meteen direct natuurlijk maar eerst, zoals gebruikelijk is in mijn zwetsverhalen, een hele stapel aan plaatjes die het allemaal wat inzichtelijkerder maken!
ik kon me dus mijn hummertje van jaren geleden nog een beetje herinneren (en dat moest ook wel want het apparaat zelf is al jaren geleden richting de Grote Grijze Modellenhemel vertrokken) en wegens hoe die uiteindelijk afliep ging er deze keer al voor ik plaatje 1 van het bouwboekie had bekeken de zaag in het chassis:
na het zagen kwam de boor er aan te pas (ziet het rode strepegien) en na het aanbrengen van de gaterij werden de scharnierdingessen losgezaagd. door het een beetje netjes aan te pakken allemaal konden daarna...:
die scharnierdingessen weer terug worden geplakt:
waarna met hulp van een dun staafje styreen...:
de boel al aanzienlijk flexidebiedeligger werd. maar goei, dan heb je wel een flexidingelijk begin van je landingsgestel, dat gaart natuurlijk allemaal vrij useless zijn als je de rest van je landingsgestel ook niet even gelijk onder handen neemt!
eerst weer even terug naar het plaatje met de losse onderstelonderdelen met daarbij een paar aantekeningen:
(en dat heeft ie dan gedaan om een foto of 8 aan knutselshots over te kunnen slaan; d'r staan al zat ploatiens in deze update vond ik eigenlijk wel...)
1) deze "blokken" op de uiteinden van de armen zijn in het echie de scharnierpunten en die leunen dan weer op de rechthoekige uitsparingen van de grote rechthoekige onderdelen. domweg weggevijld en tervoorbereiding vast de boor d'r doorgehaald om asjes te kunnen plaatsen en nieuwe "scharnierblokken" gebouwd op de rechthoekige delen.
2) op dat blokje komt het wiel te hangen en wegens dat moet ook beweegbaar zijn het "eindblok" afgezaagd van het "armpje" en...
3) dat armpje weggesneden en vervolgens het groene stukje weggevijld.
vervolgens een nieuw "armpje" gemaakt van een stukje styreen, een asje geplaatst, blokje aan het nieuwe armpje geplakt en de hele boel even in elkaar gehangen:
en nou zaten alleen de assen nog in de weg natuurlijk wegens volledig stijf. ook daar de zaag even doorheengejast:
en hatsa, een in hoogte verstelbaar landingsgestel
...en dat alles omdat toen ik destijds voor het eerst dit hummerapparaat in mekander knutselde de wielhoogte niet goed "voelde". op de een of andere manier leek de verhouding niet te kloppen en als ik naar de doos kijk (waar dus een gebouwde kit op pronkt) heb ik dat gevoel nog steeds!
ik ben er niet helemaal zeker van, maar het lijkt haast alsof het iets is in de combinatie wielmaat, wielhoogte en raamhoogte. als je de doos vergelijkt met een RealLife(tm) hummertdinges:
...dan lijkt het haast alsof de kit een dreun op z'n kop heeft gehad waardoor 'ie wat platter is geworden.
ennieweg, de wielhoogte aanpassen dus.
...en dat hield natuurlijk ook in dat de schijfveren vervangen moesten gaan worden. stukkie kopertouw om een buisje wikkelen:
op een redelijke lengte afknippen:
de oorspronkelijke veerpoten verzagen, verboren en een vers buisje regelen:
hoplapopla:
...waarna het volgende "probleem" zich aandiende; de assen. de assen zorgen uiteindelijk voor de stabiliteit van het geheel en alleen even een paar stukje buismateriaal op de juiste lenggte afsnijden en d'r tussen plakken was niet echt stevig genoeg. dadoenneweandersdus!
alle contactpunten mishandeld met een boortje en voorzien van een kopertouwtje en vervolgens:
een buisje geregeld dat over het kopertouw heengeschoven kon worden. voordeel van deze constructie, naast de stevigheid, is natuurlijk dat je niet hoeft gaan lopen pielen en klieren om alles onder een juiste hoek te plakken maar gewoon de hele bende in elkaar kunt zetten, af kunt stellen en vervolgens de assen in de juiste hoek kunt buigen en vastbevestigen.
isse siempel!
:mrgreen:
ach, en gewoon omdat het kan (want in the end zie je d'r niets van terug natuurlijk
):
...ook nog even de aandrijfassen vervangen door wat ijzerwerk.
Well, eigenlijk was hiermee het grootste herverbouwwerk al wel achter de rug en na het plakken van wat ijzerwaren van meneer eduard en wat laatste opschuurwerk was het landingsgestel eigenlijk wel klara:
Tiet veur te knutselen aan het interieur!
(maar niet voordat er een bootje was gefreubeld voor vanwege omdat de dochtert van de zomer jarig was en er nog op school getrakteerd moest worden. en f*ck snoep en chips voor dat!
en omdat natuurlijk al dat juffenspul vooral aan de lijn moet denken ( :roll
dus.
:mrgreen:
oke, interieurbouw dus.
Erg leuk setje van Legend hiervoor aangeschaft, maar helaas wel met een vrij gebruikelijk probleempje; de meeste upgrade sets zijn ontwikkeld voor de tamiya kit en die hebben een net iets andere maatvoering hier en daar waardoor je al snel te maken krijgt met dit...:
...soort probleempjes. niets wat niet op te lossen is natuurlijk:
maar natuurlijk wel iets om rekening mee te houden mocht je ooit dit setje aan willen schaffen. de rest van de set was niet meer dan een kwestie van onderdelen loszagen, aan elkaar plakken en hier en daar wat eenvoudig PE-vouwwerk verrichten en al vrij rap...:
zoals je ziet gaat er dus niet een brave cargo-versie worden gebouwd met een grote laadruimte en een 2-persoonscabine maar zijn er wat andere plannen want het moet natuurlijk wel allemaal een beetje in stijl blijven
kennen jullie deze truuk nog?
dat kun je natuurlijk doen met een uitlaatpijpje maar werkt natuurlijk ook prima voor wat groter werk:
mooi zonnedakje d'r op:
zonnedakje voorzien van een gat en kuuk 'es:
daar past zomaar een gunmountringdingesgeval in :titter:
maar ja, die was dus bedoeld voor op de 939
ander knalspul gepakt:
in mekander gefreubeld:
(en ik had tussendoor dus ook al een extra gun mount gebouwd
)
en gelijk maar door met een ander aankleeddingetje:
en ja, dat had ook luier gekund:
maar ach, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. mijn stang is trouwens wel wat dikker dan die in de update set dus wellicht dat ik die nog vervang, maar da's een klusje voor later
nog meer opleukellende; diverse antennesprietdingessen!
en wat rookdingessen en identificatiepanelen:
een extra rekje...:
...wegens je moet toch wat met je reservewiel:
en de hele bende bij mekander ziet er dan ongeveer zo uit:
nou, ruwbouw klara zo onderhand en dan nu tijd om met de PE van eduard aan de slag te gaan en de boel wat aan te kleden!
bis spater!
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
g. out