Hoofdsponsor

1/35 m939 -variant +extra rommeltjes (Italeri) [wip]

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Grendel
  • Startdatum Startdatum
ach, "meester" is wat mij betreft net even teveel van het goeie; wat ik aan het doen ben is allemaal echt geen hogere wetenschap en zo! het merendeel bestaat uit domweg doen en proberen en dan met de ene keer met meer succes dan de andere. als je alles bij elkaar optelt is de hele m939+trailer+humvee een vrij complexe toestand, maar wanneer je de boel opdeelt in bewerkbare stukken dan valt het allemaal best wel mee. voornamelijk een kwestie van tijdens het bouwen je te focussen op 1 deel van het geheel (vandaar dat ik dit soort projecten in meerdere fases opdeel doorgaans :wink:) en dan raak je niet zo heel erg gauw in de knup...

het merendeel van wat ik tot nu toe heb gedaan is gedaan met basisgereedschap (mesjes, vijlen, boortjes, etc), een flinke dosis evergreen staaf-, buis- en plaatmateriaal, een meter of tig aan kopertouw en hier en daar wat logisch nadenkwerk na het zoeken van wat plaatjes op de interwebs en met een beetje freubelervaring zou de gemiddelde modelbouwer zo met me mee moeten kunnen knutselen.

kwestie van voornamelijk denken in oplossingen en niet zozeer alleen maar de moeilijkheden en problemen zien :wink:


dus "meester"?

nah..

ik knoei ook maar wat aan uiteindelijk :D
 
ach, "meester" is wat mij betreft net even teveel van het goeie; wat ik aan het doen ben is allemaal echt geen hogere wetenschap en zo! het merendeel bestaat uit domweg doen en proberen en dan met de ene keer met meer succes dan de andere. als je alles bij elkaar optelt is de hele m939+trailer+humvee een vrij complexe toestand, maar wanneer je de boel opdeelt in bewerkbare stukken dan valt het allemaal best wel mee. voornamelijk een kwestie van tijdens het bouwen je te focussen op 1 deel van het geheel (vandaar dat ik dit soort projecten in meerdere fases opdeel doorgaans :wink:) en dan raak je niet zo heel erg gauw in de knup...

het merendeel van wat ik tot nu toe heb gedaan is gedaan met basisgereedschap (mesjes, vijlen, boortjes, etc), een flinke dosis evergreen staaf-, buis- en plaatmateriaal, een meter of tig aan kopertouw en hier en daar wat logisch nadenkwerk na het zoeken van wat plaatjes op de interwebs en met een beetje freubelervaring zou de gemiddelde modelbouwer zo met me mee moeten kunnen knutselen.

kwestie van voornamelijk denken in oplossingen en niet zozeer alleen maar de moeilijkheden en problemen zien :wink:


dus "meester"?

nah..

ik knoei ook maar wat aan uiteindelijk :D


Jimi Hendrix deed naar eigen zeggen ook maar wat aan knoeien en vond zichzelf ook niet al te groot .... ;)
Prachtwerk, man.

Ik vind de keuze voor de granaatwerper meer dan voldoende onderbouwd trouwens. Er hangen al zoveel lange afstand vuurwapens aan het ding dat een aanvullende granaatwerper exact mijn keuze zou zijn op het front. En "korte puncherkes" hebben iets vind ik. Doet mij denken aan een Panzer IV met korte houwitzer. Is ook altijd smullen in modelbouw.
 
ach, "ik knoei ook maar wat aan uiteindelijk :D
Hoor hem... je bescheidenheid siert je maar je moet toegeven: voor veel onder ons ben jij, net al GUnit een meester in de kunsten waar we heel wat van kunnen leren!
Met wat jij zoal laat zien vervallen mijn jarenlange ervaringen in het niets!:P

Enfin, ik kijk uit naar het vervolg (en met mij nog veel anderen ook)
 
zowaar vandaag een dagje vrij en guess w0t?

stiekempjes2.jpg

stiekempjes.jpg


...de hele boel voorzien van extra spaghetti was inderdaad niet veel meer dan een paar uurtjes werk :wink:


(en verders verklap ik nog niks want anders heb ik straks weer niks voor een fatsoenlijke update;)
 
Jawadde petje af man...modelbouw van de bovenste plank en hoger...!

Grtz yves,
 
en zo hebben we hier een deftige spaghetti... vind het wel raar dat je dezelfde type verbindingen voor de hydrauliek als voor de electriciteit gebruikt tussen de trailer en de truck. Voor de rest, mooi werk.
 
och, een andere stekker voor de elektrische verbinding is zo gemaakt maar om eerlijk te zijn heb ik hiervoor gekozen met een reden :wink:

ik begin onderhand een beetje genoeg te krijgen van dit project (wegens duurt onderhand wel heeeeeeeel erg lang allemaal) dus heel stiekempjes ben ik hier en daar wat dingetjes die je uiteindelijk toch amper meer gaat zien (de stroomaansluiting komt onder de laadbak te zitten uiteindelijk en zit tussen de twee beschermkappen van de sleephaken in) iets makkelijker aan het benaderen dan ik met in het zicht zittende delen doe.

misschien pas ik het nog wel aan uiteindelijk, maar voor nu vind ik het eigenlijk wel even best zo :wink:

daarbij speelt trouwens ook wel een beetje dat ik ondertussen steeds meer aan het kijken ben met een blik van:"hoe ver wil ik gaan?"; hoewel ik best wel leuke details aan het aanbrengen ben kunnen zaken echt nog wel een paar slagen gedetailleerder maar ik ben bang dat wanneer ik dat ga doen ik uiteindelijk vast ga lopen met projecten als deze omdat ik dan constant zaken ga blijven vinden die beter/echter/mooier/netter/etc kunnen. ik heb nu al wanneer ik naar het chassis van de 939 zelf kijk de neiging om het kabelwerk opnieuw aan te gaan leggen maar ik weet tegelijkertijd ook dat wanneer ik dat ga doen ik ook nieuwe foto's van de remcylinders, verdelers en luchttanks ga zoeken en daarna aan het vervangen ga van de....enzovoort;-)

om te voorkomen dat ik in dergelijke situaties terechtkom heb ik ooit voor mezelf gesteld dat een model niet 100% realistisch hoeft te zijn maar dat het er uiteindelijk om gaat of een model overtuigend overkomt; een model bekijk je normaal als één geheel en niet als een heleboel details die bij elkaar zijn geplakt en zolang het complete plaatje lijkt te kloppen zijn individuele details van minder belang..


...dus vandaar
;)
 
IT BE ALIIIIIVE!

in de vorige ronde de hummert afgerond en guess w0t?

genau! de aanhangselwagen is eigenlijk ook wel zo'n beetje klaar nu daggikzo!

_______________________________________________________
_______________________________________________________
.....Maar eerst maar efkes kijken naar hoe het ook alweer was.

ik had dus een poos geleden de aanhangselwagen al wel zo'n beetje afgebouwd, maar wegens ik ben onderhand zo'n bak aan details in de humvee en de m939 aan het stoppen leek het me, om de boel een beetje in balans te houden, wel een idee om dan toch ook maar de aanhangert wat verder op te pimpen met bekijkelijkheden; zelf wat freubelen is natuurlijk wel leuk, maar het is wat jammer als wanneer eenmaal de boel helemaal afgebouwd is je eigengebouwde freubelwerkje overduidelijk niet meer dan dat is.

tiet veur extra detaildingesjes dus!

.....maar niet voordat er even een pica voorbijgekomen is van de oorspronkelijke stand van zaken:

aanhngsels_dus.jpg


al met al best wel grappig allemaal, maar als je het geheel van net wat dichterbij bekijkt dan is het allemaal toch wel een beetje kaal. toch maar eens kijken of er wat meer uit te halen valt!

nou had ik dus het wielwerk voor de aanhangwagen uit de rommelbak gehaald en er nog niet heel erg een nadere blik op geworpen maar uiteindelijk bleek het allemaal behoorlijk bruikbaar. dubbele wielen, losse remtrommelbakdingessen maar helaas ook....:

op_herhaling.jpg


...behoorlijk gietgatgaten en dan dus gelijk 3 per remhuis. normaalgesproken grijpen de meesten dan vaak meteen naar de tube plamuur, maar als het onderdelen zijn die nog verder "verwerkt" moeten worden is het handiger om dergelijke probleempjes te vullen met polystyreen;met plamuur kun je zaken dan wel mooi verbergen, maar zodra je in diezelfde plamuur weer moet boren dan springt de hele bende d'r zo weer uit.
gaten uitboren en volproppen met wat buismateriaal gaat dus voor de bewerkelijkheidsmogelijkheden (16x woordwaarde!) een stuk handiger zijn. "en wat moet er dan bewerkt gaan worden?" kun je je dan vervolgens afvragen..

nou..:

freubelarijtjestijdjes.jpg


ik had bij het landingsgestel van de m939 ook al een hele hoop aangevuld dus bij de aanhangert kon ik natuurlijk niet echt achterblijven.

voor de m939 had ik een hele hoop aan handboekmateriaal waarvan ik kon afleiden hoe het hele remgebeuren zo al met al in mekander zat, maar de trailer was natuurlijk zelfbouw dus moest ik me "beperken" tot wat algemenere ploatiens. gelukkig zitten de meeste vrachtwaggels qua remtoestanden aardig op dezelfde manier in elkaar en na een paar keer klikken in google had ik al gauw deze plaatjes:

trailerrem1.jpg

trailerrem2.jpg

trailerrem3.jpg


...gevonden die ruim voldoende waren om te bedenken wat ik nodig had voor mijn knutselwerkje.
eerst maar weer wat losse onderdeeltjes fabrieken:

verdeeldingessen.jpg

luchttankies_1.jpg

luchttankies_2.jpg

nieuwe_remlollies.jpg

nog_eens.jpg

samen_met.jpg

wordt_dat_dit.jpg


en na een avondje aan de freubel te zijn geweest zat eigenlijk alle hardware wel op z'n plek (inclusief een rekje voor het reservewiel :cheesygrin:).

en dan valt je dus opeens dit op:

tochtwiel.jpg


:roll:

de wielen komen uit een kit waar de vorige eigenaar al wat mee begonnen was en zoals je kunt zien niet op een al te nette manier. gelukkig lag het chassis van de aanhangert toch nog wel efkes te drogen dus kon ik mooi gelijk aan de slag met het verstoppen van die tochtigheid:

gewoon_verstoppen.jpg

gewoon_verstoppen2.jpg


nou straks nog een schuurpapiertje d'r over en geen mens gaat het meer opvallen dat er een verdikte lijn in de velg ligt :wink:


en wegens ik was toch bezig...

op wat referentiefoto's kwam ik onder andere dit tegen:

diversen.jpg


och, dat soort kettinkjes kan ik ook wel...

extra_kettinks.jpg


(en waar die voor zijn komt zometeen wel :wink:)

nou, en na het plaatsen van wat handgreepjes en dergelijke hier en daar was het plasticwerk al met al wel uitgehard genoeg dus tijd om met de remspaghetti aan de slag te gaan! ik had natuurlijk een paar maand geleden al een metertje of wat aan koperen ijzertouwtjes getrokken in de 939 dus heel ingewikkeld kon ik het nou ook niet meer echt noemen en met een beetje doorwerken had ik na een half uurtje eigenlijk dit al wel voor mekander geprutst:

remtouwegiens.jpg


voor het gemak ook alvast een paar simpele snelkoppelingen gemaakt zodat de luchtlijnen....:

ruwweg_zo.jpg


...ook aan de vrachtwaggel gekoppeld kunnen worden en natuurlijk ook niet vergeten dat...:

trailerwiring.jpg


..het ook wel fijn is als de lampjes achterop het doen :wink:

efkes wat verlichtingstouwtjes gespannen en wat haakjes geplaatst om de boel een beetje netjes aan te kunnen leggen:

verlichtingstouwtjes.jpg


en voor de vorm gelijk ook een reservewielbakafsluitrek gemaakt van wat PE-afval en kopertouw:

wielrekje.jpg


en kuuk 'es...:

stiekempjes.jpg


touwwerk achter de rug en dus een mooi moment om eens even de boel wat op te bouwen en een rondje kijk-en-vergelijk te doen. en tja...

ook_wel_sneu.jpg


da's best wel een beetje jammer wel; heb je al die extra stukkies gemaakt en geplaatst, zie je d'r niets van terug omdat er zo'n hummert boven hangt :roll:

ah well, 'tis nieandersnie.

maar goei, nou staat zo'n volgeladen aanhangselwagen wel grappig op deze manier maar het is natuurlijk wel een beetje een onbruikbaar geheel in deze vorm want ondanks dat zo'n hummert dan wel door behoorlijk lomp terrein heen kan kruipen lijkt me dit...:

klimgeit.jpg


toch net iets te hoog gegrepen :wink:

wederom aan het knippen en plakkeren dus maar! plaatje plank:

doorzakplank.jpg


maar dat zakt wel wat door zeg maar. efkes oplossen:

uitklaprekjes.jpg


en niksniedoorzaknie:

niks_doorzak.jpg


en gewoon even ter vulling:

ook_weer_eens.jpg


(...en omdat ik gewoon even wilde kijken hoe het geheel d'r ongeveer uit gaat komen te zien :wink:)
de oprijbakken wat verder geverstevigd:

verder_verstevigen.jpg


en tijd om de bovenkant wat verder op te leuken. wat plankwerkribbetjes en handvatgreepsels geplaatst:

ribbels_en_handgreepjes.jpg


(dat rekje op het spatscherm was een uitprobeerseltje dat uiteindelijk afgekeurd is)

een rekje voor de gereedschapsbak:

draagrekje.jpg


paar spatflapjes:

spatflappen.jpg


en volgens mij:

tussendora20131217.jpg

tussendora20131217a.jpg

tussendora20131217b.jpg

tussendora20131217c.jpg

tussendora20131217d.jpg


KLAAR IS KLARA!
(wat bouwen betreft in ieder gval :wink:)


ach ja, en nog één keer voor (voor jullie) de allerlaatste keer:

tussendora201312174.jpg


(wegens op wat afwerkwerk na is het wel mooi zat zo had ik zo gedacht)


op naar de vrachtwaggel!

_______________________________________________________
_______________________________________________________



toedels!
 
Wat kun je hier nu nog aan toevoegen qua commentaar, behalve een welgemeende WOW, schitterend...
Mooi en goed gedocumenteerde ver- en bouwwerken.

Mark
 
Het kan altijd beter, mooier, meer en ook minder. Denk dat je dit project behoorlijk gedetailleerd hebt en om de spanning er een beetje in te houden is het wellicht tijd voor een verflaag? Ik kan me ook heel goed verliezen in details en dat overvalt het moment dat je er genoeg van hebt en het plezier weg is en dat is zonde van het werk. Zet 'm op ;)
 
Grendel, kan enkel maar toevoegen dat het een schitterende build is tot zover. Chapeau!
 
Fock! gewoon dus even bijna een half jaar geleden dat ik hier wat heb laten zien voor wat betreft de m939!
inmiddels (al weer een behoorlijke poos inmiddels trouwens...) heb ik de mech even aan de kant geschoven en ben ik verder gegaan met het 939-met-hummert knutselwerkje en sindsdien ben ik dus al weer 322 ploatiens wieters geworden...

...maar weest gerust; die garen dus echt niet allemaal langs komen. slechts een miezerige 68 foto's deze keer...

:cheesygrin:

en wegens ik zit voor de afwisseling maar weer eens een poosje thuis na wat snijwerkzaamheden in het ziekenhuis heb ik natuurlijk weinig excuus meer om niet eindelijk eens wat plaatjes weg te werken :wink:

_______________________________________________________
_______________________________________________________
Bij het laatste schrijfseltje alhier heul lang geleden eindigde ik met een nagenoeg afgeronde aanhangselwagen en eigenlijk was het enige wat nog overbleef wat restantwerk aan de vrachtwaggel zelf en om voor mezelf het overzicht een beetje weer bij elkaar te harken eerst maar (wéér) eens de boel wat aan kant gemaakt en de hele happening systematisch uitgestald:

und_wieters.jpg


oh trouwens, voor ik het vergeet, ik heb hier in het geheel hier en daar wat stapjes overgeslagen qua plaatjes want onderhand begint het qua hoeveelheid fotowerk een beetje uit de hand te lopen (615 pica's tot nu toe..) en merk ik dat ik ook wel een beetje in herhaling begin te vallen voor wat betreft het bouwwerk. *tig keer laten zien hoe je een plasticje snijdt en een ijzerwerkje plakt wordt op een gegeven moment ook wel een beetje teveel van het goede, toch?

:cheesygrin:

even snel dus door de laatste substantiele bouwwerkjes en dan door met het leuke werk!


rondom de cabine hingen onderhand al aardig wat metaalplaten en wegens het dut nogal auw als't zakske een kogel moet koppen een raamplaatje geregeld:

raamplaat.jpg


en ik had ooit al eens de buikluchtbus dichtgemaakt:

buikbus.jpg


...en nu dus ook gelijk maar afgemaakt en geplaatst:

opgepimpte_buikbus.jpg


èèèèèèèèn ook maar het buiswerk aangelegd:

luchtpijp.jpg
`

en wegens nu toch bezig dat vage verbindingssysteem van uitlaat naar cabine:

uitlaat_aanpassen.jpg


...vervangen...:

nieuwe_verbinding.jpg


...wat dan ook nog eens zowaar in één keer ging passen:

gaat_best_passen.jpg


...en al met al...:

blote_buik.jpg



...is het aan de onderkant een vrij drukke bende geworden als je het vergelijkt met wat meneer italeri oorspronkelijk had bedacht.
99% fertig dus alles weer geassemblagieerd:

alles_geplaatst.jpg


en volgens mij was de boel eigenlijk zo onderhand wel sproeiklaar!

spuitklaar.jpg

van_voren.jpg


werkbank aan kant gemaakt en...:

lege_werkbank.jpg


...nog even het knalspul bedraad wegens dat was ik natuurlijk dus nog wel vergeten :roll:

guns_bedraden.jpg

wired_up.jpg


maar toen toch echt...:

all_done!.jpg

truck_done.jpg

humvee_done.jpg


SPROEITIJD!

en dan begint 'ie dus met een rondje Black Ops:

black_ops1.jpg

blackops2.jpg

blackops3.jpg

blackops4.jpg


roestsproei:

roestsproei.jpg


kleurtjes mengen:

kleurtjes_mengen.jpg


...en vervolgens boel veel ruzie met de kleurencombinatie's :roll:
ik ga het niet eens beschrijven maar jullie gewoon de hele kleurstellingevolutie laten zien...:

zandbak1.jpg

roestiggeit.jpg

zwarte_bandjes.jpg

saampjes.jpg

uitproberen.jpg

uitproberen2.jpg

oplichten.jpg

bakwerk.jpg

hmmmmmmm.jpg

bruine_klep.jpg

bandjeswerk.jpg

helemaal_groen.jpg

meer_groen.jpg

nog_meer_groen.jpg

groenst.jpg

terugkleuren.jpg


zelfs nog een w00tland-kammerflasie geprobeerd:

woodland.jpg


...maar uiteindelijk.....:

final.jpg

final2.jpg


nou, en dan gooi ik normaal een emmertje of twee aan parketplus over m'n modellen, maar wegens ook in de united states of obesitas lijkt nu de formule van Johnson's parketlak aangepast te zijn heeft vriend Jan-Arie wat alternatievigheid voor me geregeld en wel in de vorm van dit spul:

kedoosie.jpg


...waar ik dit mee heb gedaan:

verkleuren.jpg

glimmmmmm.jpg


werkte erg prettig; droogtijd was erg laag en er konden behoorlijk dikke lagen worden gespoten zonder zakkers. daar gaat nog wel wat verder mee worden geexperimendingest wel!

de rest van het apparaat ook in de glim natuurlijk:

uberglim.jpg

uberglim2.jpg


en tijd voor de olieklieder!

diepte.jpg



weer het gebruikelijke recept alleen deze keer niet met van dyke bruin maar schaduwbruin van abteilung 502. lekker grof de hoofdlijnen natrekken met wat verdunde olieverf:

smeersop.jpg


uitstrijken met een plat penseel:

uitwaaieren.jpg


en langzaamaan steeds meer laagjes weghalen of naar schaduwranden "duwen" met een zacht kwast:

rondpoetsen.jpg


...en uiteindelijk...:

uitwerken.jpg


hmm, niet heel erg opvallend dus gelijk maar de rest van het gebakje laten zien:

ook_hier.jpg

ook_hier2.jpg

door_naar_de_hummert.jpg

klieder1.jpg

kliedertwee.jpg

kliederdrie.jpg

uitgekliederd.jpg


cabine ook gelijk maar:

cabineklieder.jpg

cabineklieder2.jpg


(waarbij het verschil goed te zien is op het blok waar de bank komt te zitten en waar de stoel moet worden geplaatst)

en aansluitend ook het chassis vast gedaan:

chassisop.jpg


hmm, eens zien...:

eens_zien.jpg


mooi zat voor even. alvast hier en daar wat klein droogkwastwerk om wat te testen met tintverschillen:

voorzichtige_droogkwast.jpg


en aansluitend een mooi moment om de boel eens een poosje te drogen te parkeren.


volgende verhaaltje: detaildingessen en viezigheid!

drogen_doen.jpg

drogen_doen2.jpg



_______________________________________________________
_______________________________________________________



bis am nachsten!
 
Zeer knap allemaal.
waar ga je de oprijplaten laten als de wagen op de trailer staat? Of heb ik er overgekeken/gelezen?
 
Terug
Bovenaan