IT BE ALIIIIIVE!
in de vorige ronde de hummert afgerond en guess w0t?
genau! de aanhangselwagen is eigenlijk ook wel zo'n beetje klaar nu daggikzo!
_______________________________________________________
_______________________________________________________
.....Maar eerst maar efkes kijken naar hoe het ook alweer was.
ik had dus een poos geleden de aanhangselwagen al wel zo'n beetje afgebouwd, maar wegens ik ben onderhand zo'n bak aan details in de humvee en de m939 aan het stoppen leek het me, om de boel een beetje in balans te houden, wel een idee om dan toch ook maar de aanhangert wat verder op te pimpen met bekijkelijkheden; zelf wat freubelen is natuurlijk wel leuk, maar het is wat jammer als wanneer eenmaal de boel helemaal afgebouwd is je eigengebouwde freubelwerkje overduidelijk niet meer dan dat is.
tiet veur extra detaildingesjes dus!
.....maar niet voordat er even een pica voorbijgekomen is van de oorspronkelijke stand van zaken:
al met al best wel grappig allemaal, maar als je het geheel van net wat dichterbij bekijkt dan is het allemaal toch wel een beetje kaal. toch maar eens kijken of er wat meer uit te halen valt!
nou had ik dus het wielwerk voor de aanhangwagen uit de rommelbak gehaald en er nog niet heel erg een nadere blik op geworpen maar uiteindelijk bleek het allemaal behoorlijk bruikbaar. dubbele wielen, losse remtrommelbakdingessen maar helaas ook....:
...behoorlijk gietgatgaten en dan dus gelijk 3 per remhuis. normaalgesproken grijpen de meesten dan vaak meteen naar de tube plamuur, maar als het onderdelen zijn die nog verder "verwerkt" moeten worden is het handiger om dergelijke probleempjes te vullen met polystyreen;met plamuur kun je zaken dan wel mooi verbergen, maar zodra je in diezelfde plamuur weer moet boren dan springt de hele bende d'r zo weer uit.
gaten uitboren en volproppen met wat buismateriaal gaat dus voor de bewerkelijkheidsmogelijkheden (16x woordwaarde!) een stuk handiger zijn. "en wat moet er dan bewerkt gaan worden?" kun je je dan vervolgens afvragen..
nou..:
ik had bij het landingsgestel van de m939 ook al een hele hoop aangevuld dus bij de aanhangert kon ik natuurlijk niet echt achterblijven.
voor de m939 had ik een hele hoop aan handboekmateriaal waarvan ik kon afleiden hoe het hele remgebeuren zo al met al in mekander zat, maar de trailer was natuurlijk zelfbouw dus moest ik me "beperken" tot wat algemenere ploatiens. gelukkig zitten de meeste vrachtwaggels qua remtoestanden aardig op dezelfde manier in elkaar en na een paar keer klikken in google had ik al gauw deze plaatjes:
...gevonden die ruim voldoende waren om te bedenken wat ik nodig had voor mijn knutselwerkje.
eerst maar weer wat losse onderdeeltjes fabrieken:
en na een avondje aan de freubel te zijn geweest zat eigenlijk alle hardware wel op z'n plek (inclusief een rekje voor het reservewiel :cheesygrin
.
en dan valt je dus opeens dit op:
:roll:
de wielen komen uit een kit waar de vorige eigenaar al wat mee begonnen was en zoals je kunt zien niet op een al te nette manier. gelukkig lag het chassis van de aanhangert toch nog wel efkes te drogen dus kon ik mooi gelijk aan de slag met het verstoppen van die tochtigheid:
nou straks nog een schuurpapiertje d'r over en geen mens gaat het meer opvallen dat er een verdikte lijn in de velg ligt
en wegens ik was toch bezig...
op wat referentiefoto's kwam ik onder andere dit tegen:
och, dat soort kettinkjes kan ik ook wel...
(en waar die voor zijn komt zometeen wel
)
nou, en na het plaatsen van wat handgreepjes en dergelijke hier en daar was het plasticwerk al met al wel uitgehard genoeg dus tijd om met de remspaghetti aan de slag te gaan! ik had natuurlijk een paar maand geleden al een metertje of wat aan koperen ijzertouwtjes getrokken in de 939 dus heel ingewikkeld kon ik het nou ook niet meer echt noemen en met een beetje doorwerken had ik na een half uurtje eigenlijk dit al wel voor mekander geprutst:
voor het gemak ook alvast een paar simpele snelkoppelingen gemaakt zodat de luchtlijnen....:
...ook aan de vrachtwaggel gekoppeld kunnen worden en natuurlijk ook niet vergeten dat...:
..het ook wel fijn is als de lampjes achterop het doen
efkes wat verlichtingstouwtjes gespannen en wat haakjes geplaatst om de boel een beetje netjes aan te kunnen leggen:
en voor de vorm gelijk ook een reservewielbakafsluitrek gemaakt van wat PE-afval en kopertouw:
en kuuk 'es...:
touwwerk achter de rug en dus een mooi moment om eens even de boel wat op te bouwen en een rondje kijk-en-vergelijk te doen. en tja...
da's best wel een beetje jammer wel; heb je al die extra stukkies gemaakt en geplaatst, zie je d'r niets van terug omdat er zo'n hummert boven hangt :roll:
ah well, 'tis nieandersnie.
maar goei, nou staat zo'n volgeladen aanhangselwagen wel grappig op deze manier maar het is natuurlijk wel een beetje een onbruikbaar geheel in deze vorm want ondanks dat zo'n hummert dan wel door behoorlijk lomp terrein heen kan kruipen lijkt me dit...:
toch net iets te hoog gegrepen
wederom aan het knippen en plakkeren dus maar! plaatje plank:
maar dat zakt wel wat door zeg maar. efkes oplossen:
en niksniedoorzaknie:
en gewoon even ter vulling:
(...en omdat ik gewoon even wilde kijken hoe het geheel d'r ongeveer uit gaat komen te zien
)
de oprijbakken wat verder geverstevigd:
en tijd om de bovenkant wat verder op te leuken. wat plankwerkribbetjes en handvatgreepsels geplaatst:
(dat rekje op het spatscherm was een uitprobeerseltje dat uiteindelijk afgekeurd is)
een rekje voor de gereedschapsbak:
paar spatflapjes:
en volgens mij:
KLAAR IS KLARA!
(wat bouwen betreft in ieder gval
)
ach ja, en nog één keer voor (voor jullie) de allerlaatste keer:
(wegens op wat afwerkwerk na is het wel mooi zat zo had ik zo gedacht)
op naar de vrachtwaggel!
_______________________________________________________
_______________________________________________________
toedels!